SEO i UX to terminy, które prawdopodobnie znasz. Podczas gdy SEO, czyli pozycjonowanie strony internetowej, pozwala zdobywać coraz lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania Google, User Experience opiera się na doświadczeniach użytkownika, który już wszedł na stronę. Czym w takim razie jest SXO? Jak mogą dzięki niemu skorzystać sklepy internetowe i inne firmy z branży e-commerce? Jakie działania SXO możesz podjąć, aby sprzedawać więcej? Przeczytaj!
SEO, czyli pozycjonowanie stron internetowych
Search Engine Optimization, czyli SEO, to pozycjonowanie strony internetowej mające na celu wzrost pozycji na słowa kluczowe i poszerzenie ogólnej widoczności w wynikach wyszukiwania. Google jest najpopularniejszą wyszukiwarką, niemniej pozycjonowanie przysługuje się również pozycjom i widoczności w innych wyszukiwarkach.
SEO składa się z działań dwóch typów. Pierwsze określa się jako on-site, co wskazuje na wykonywanie czynności w obrębie witryny. Należą do nich m.in. optymalizacja strony (np. szybkość ładowania, responsywność, linkowanie wewnętrzne) i content marketing (np. opisy produktów i kategorii, artykuły na blogu). Drugie działania nazywane są off-site, co tym razem zdradza charakter zewnętrzny. Tutaj mamy na myśli pozyskiwanie linków z innych, wartościowych stron.
Warto przeczytać: Czym są SEO on-site i SEO off-site?
UX, czyli doświadczenie użytkownika na stronie internetowej
User Experience, czyli UX, to wskaźnik wyrażający doświadczenie użytkownika na stronie internetowej, rozumiane jako zadowolenie z korzystania z witryny. Jest to wskaźnik rankingowy Google, co oznacza, że im bardziej zadbasz o jego wartość, tym większa szansa na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Z tego powodu UX jest jednym z elementów branych pod uwagę w trakcie pozycjonowania witryny.
UX wyrażany jest poprzez wartości związane z: liczbą zakupów (lub konwersji innego rodzaju), liczbą porzuconych koszyków, liczbami wyjść ze strony i cofnięć do wyników wyszukiwania, czasem spędzonym na stronie. Warto jednak pamiętać, że User Experience to o wiele więcej niż czynnik rankingowy Google, możliwy do zmierzenia i wykorzystania w trakcie działań SEO. Głównym celem UX wcale nie jest zdobycie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania, lecz poprawa doświadczeń użytkowników: ułatwienie realizowania ich celów, przyspieszenie tego procesu i uproszczenie.
Warto przeczytać: User Experience – co to jest i jak wpływa na SEO?
SEO i UX, czyli SXO – Search Experience Optimization
Jak wynika z powyższych punktów, SEO i UX nie mają wspólnego celu. Podczas gdy pozycjonowanie strony internetowej skupia się na widoczności w wynikach wyszukiwania, User Experience kładzie nacisk na pozytywne doświadczenie użytkownika na stronie internetowej. Istnieje szereg działań, które spełniają założenia SEO, lecz nie spełniają UX – chociażby pozyskiwanie linków z zewnętrznych stron internetowych. Istnieją też działania odwrotne, czyli przynoszące satysfakcję użytkownikowi z korzystania ze strony, lecz niemające znaczenia dla algorytmów Google, np. kolor szablonu czy pięknie napisane teksty, pełne rzadko używanych słów.
Tutaj dochodzimy do zbioru praktyk, które są wspólne dla SEO i UX. Właśnie je określa się nazwą Search Experience Optimization i w skrócie: SXO. Praktyki polegają na takiej optymalizacji witryny, za sprawą której użytkownik – potencjalny klient – będzie zadowolony, spędzi na niej dużo czasu, dokona zakupów, poprawi statystyki strony (do analizy np. w Google Analytics), a w efekcie przełoży się na lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania. Innymi słowy: SXO przysługuje się i pozycjonowaniu stron, i poprawie doświadczeń użytkowników.
Warto przeczytać: Czym jest Search Intent (User Intent) i jak zrozumieć intencje użytkownika?
Na czym polega optymalizacja SXO? (Audyt SXO)
Ponieważ celem SXO jest połączenie efektów SEO i utrzymanie doświadczeń użytkowników na wysokim poziomie zadowolenia, w trakcie optymalizacji witryny pod kątem SXO będzie trzeba wziąć na warsztat te elementy strony, na które uwagę zwracają zarówno potencjalni klienci, jak i algorytmy Google. Prosty audyt SXO polega na zweryfikowaniu jakości tych elementów na stronie. Poniżej znajdziesz listę najpopularniejszych.
Zapraszamy też do zapoznania się z dwoma poradnikami dotyczącymi oceny jakości strony:
„Wizytówka” w wynikach wyszukiwania
Optymalizację strony pod kątem SXO warto zacząć od zweryfikowania sposobu prezentacji w wynikach wyszukiwania Google. Czy Twoja witryna ma atrakcyjny, widoczny w całości title? Czy meta description zachęca do kliknięcia linku i odwiedzenia sklepu internetowego? Pamiętaj, że w wyszukiwarce Google Twoja strona internetowa figuruje wśród wielu innych. To właśnie jakość metadanych odpowiada za decyzję potencjalnego klienta na pierwszym etapie kontaktu ze stroną.
Dostosowanie strony internetowej do metadanych
Kolejny krok działania SXO polega na dostosowaniu strony do tego, co zostało obiecane w metadanych. Nawet jeśli stworzysz chwytliwy tytuł i atrakcyjny opis strony, ale po kliknięciu wyniku wyszukiwania użytkownik nie znajdzie adekwatnej treści, nie pozyskasz go jako klienta. Realizacja obietnicy przekłada się nie tylko na zatrzymanie, ale także zwiększenie czasu przebywania użytkownika na stronie.
Content marketing
Na treści sklepów internetowych zwracają uwagę równocześnie algorytmy Google i użytkownicy. Te pierwsze badają kontekst i szukają słów kluczowych. Ci drudzy poszukują informacji, które ułatwią im zakup właściwych przedmiotów czy skorzystanie z usług. Przygotowując opisy i artykuły na blog, warto nawiązywać do potrzeb użytkowników. Zamiast opisywać zalety produktów, lepiej podkreślić, jakie korzyści zapewnią klientom (nie: „lustro jest duże i pozbawione ramy”, tylko: „duże, pozbawione ramy lustro powiększy optycznie i rozświetli niewielką łazienkę”). Należy też pamiętać o poprawnym formatowaniu treści, czyli stosowaniu nagłówków Hx, wytłuszczaniu najważniejszych informacji, korzystaniu ze zdjęć i stosowaniu opisów alternatywnych.
FAQ – połączenie SEO i UX w praktyce
Sekcję FAQ można podciągnąć pod content marketing, jednak z uwagi na dodatkową funkcję – związaną z ideą powstania FAQ – warto opisać ją oddzielnie. W sekcji tej pojawiają się najczęściej zadawane przez użytkowników pytania oraz oficjalne odpowiedzi firmy, czyli Twoje. W FAQ uwzględnia się zarówno realnie zadawane danej firmie pytania, jak i te z potencjałem SEO, stanowiące frazy kluczowe wpisywane w wyszukiwarkę Google. Dzięki sekcji pytań i odpowiedzi użytkownicy rozwiewają wątpliwości w sprawie zakupu, algorytmy Google z kolei odnotowują wartościowe frazy.
Linkowanie wewnętrzne
Linki wewnętrzne to bardzo ważny element content marketingu. Na linkowanie wewnętrzne nacisk kładzie także optymalizacja techniczna witryny. Dzięki odnośnikom roboty Google mogą w łatwy sposób przemieszczać się po serwisie i łączyć podstrony tematycznie. Z kolei potrzeby użytkowników są zaspokajane linkami w taki sposób, iż mogą oni szybko i łatwo realizować cele – przenosić się dokładnie do tych miejsc, których poszukują. Na linkowanie wewnętrzne składają się m.in. główne menu, menu okruszkowe, nawigacja, paginacja, linki wewnętrzne w opisach i artykułach, przyciski CTA (Call To Action).
Optymalizacja konwersji: koszyk zakupowy
Koszyk zakupowy to integralny element sklepu internetowego, wręcz jeden z najważniejszych. Przyjazny interfejs strony i koszyka może przesądzić o decyzji zakupowej. Jeżeli nie jest funkcjonalny ani czytelny, rośnie liczba porzuconych koszyków. Należy zadbać o to, by po dodaniu produktu do koszyka dało się całość edytować, bez problemu usuwając produkty lub modyfikując liczbę. Użytkownik powinien mieć wgląd w zdjęcie produktu i dane na jego temat – m.in. kolor, rozmiar, markę, cenę – z pozycji koszyka, bez konieczności wchodzenia na podstronę produktu.
Korzystanie ze słów kluczowych
Używanie fraz kluczowych w witrynie może się kojarzyć z działaniem przypisanym wyłącznie do praktyk SEO, jako że użytkownikom raczej będzie obojętne to, czy napiszesz „buty damskie”, czy też „buty dla kobiet”. Ponieważ jednak algorytmy Google wciąż zwracają ogromną uwagę na frazy kluczowe, korzystanie z nich jest obowiązkiem właściciela witryny. Jeżeli zaniechasz tego działania, możesz w ogóle nie trafić do nowych klientów i nie mieć szansy zadbać o ich pozytywne doświadczenia na stronie. Poza tym używanie fraz kluczowych pozwala trafić do właściwej grupy docelowej, co także ma przełożenie na mniejszy współczynnik odrzuceń.
Adres strony i protokół HTTPS (SSL)
Jeżeli chodzi o adres strony, tutaj także warto skorzystać z fraz kluczowych, aby po pierwsze witryna pozycjonowała się lepiej, po drugie domena skłaniała nowych klientów do klikania linków w wyszukiwarce. Jeszcze ważniejszą funkcję pełni SSL, czyli protokół bezpieczeństwa HTTPS. Coraz więcej użytkowników zwraca uwagę na ikonę kłódki pojawiającą się w pasku adresu i świadczącą o bezpieczeństwie podczas korzystania z danego serwisu. W sklepie internetowym SSL stanowi wręcz obowiązek, ponieważ dochodzi tam do wpisywania danych klienta i transakcji pieniężnej.
Optymalizacja techniczna, w tym szybkość ładowania
Sprawna, poprawnie działająca strona internetowa ma większe szanse na wysokie miejsca w wyszukiwarce Google, ponieważ jest czytelna dla robotów Google. Sprzyja także korzystaniu z niej przez użytkowników. Znaczenie mają m.in. szybkość ładowania, prędkość odnajdywania właściwych treści (czyli intuicyjność szablonu), klikalność elementów, organizacja treści, optymalizacja ścieżki konwersji.
Przygotowanie strony błędu 404 w ramach działania SXO
O wpływie częstego wyświetlania kodu 404 na SEO napisaliśmy w tym artykule: Jak błąd 404 wpływa na pozycjonowanie? Przeczytaj go, by zrozumieć, jakie znaczenie błąd 404 ma również dla Search Experience Optimization. Aby polepszyć doświadczenie użytkownika, który trafia na pustą podstronę tam, gdzie spodziewał się znaleźć odpowiedź na swoje zapytanie, przygotuj unikalną grafikę i wyjątkowy tekst – z przeprosinami, ale jednocześnie żartobliwy, rozładowujący napięcie. Ponadto za pomocą linków przekieruj go do części witryny o podobnej tematyce lub zaproponuj inne treści, które mogą go zainteresować.
Optymalizacja strony pod urządzenia mobilne
Współcześnie optymalizacja techniczna – czy to SXO, czy nawet SEO – nie może ograniczać się do strony wyświetlanej na desktopie. Od aktualizacji algorytmu Mobile First Index należy zwrócić szczególną uwagę na użytkowników mobilnych, ponieważ z roku na rok jest ich coraz więcej. Optymalizacja konwersji musi zatem opierać się na skróceniu i ułatwieniu ścieżki zakupowej klientom korzystającym ze smartfonów. Elementy nie mogą być małe i trudne do kliknięcia, linki wewnętrzne muszą być łatwo klikalne, a cały szablon powinien wykazywać responsywność i samoistnie dostosowywać się do wymiarów urządzenia mobilnego. Tutaj także liczą się szybkość działania strony i adekwatność metadanych do treści w sklepie internetowym.
Dostępność cyfrowa stron internetowych a SXO
Kiedy już sprawdzisz, jak strona wyświetla na różnych urządzeniach, koniecznie zweryfikuj, w jaki sposób prezentuje się różnym użytkownikom. Tutaj pojawia się hasło: dostępność cyfrowa strony, związane z poszerzeniem grupy odbiorców witryny o osoby z różnorakimi niepełnosprawnościami (fizycznymi i psychicznymi). Dostępność cyfrowa jest elementem rankingowym Google, dlatego warto wziąć ją pod uwagę w trakcie opracowywania strategii SEO. Poza tym w bezpośredni sposób przekłada się na możliwość korzystania ze sklepu internetowego przez osoby niewidome, sparaliżowane czy niepełnosprawne umysłowo, a zatem na UX. Przeczytaj, na czym polega wdrożenie dostępności cyfrowej, i wykorzystaj ją w strategii SXO: Czym jest dostępność cyfrowa stron internetowych i jak wpływa na SEO?
Search Experience Optimization – praktyczne porady na start
Przeprowadź wstępny, podstawowy audyt SXO, odpowiadając na poniższe pytania:
- Czy kiedy użytkownik wchodzi na stronę, jest w stanie rozpoznać jej tematykę?
- Czy w pierwszym widoku witryny pojawiają się najważniejsze treści? (W sklepie internetowym powinny prowadzić do konwersji, czyli mogą to być np. najpopularniejsze produkty).
- Czy strona internetowa jest atrakcyjna wizualnie?
- Czy po kliknięciu linku nowa podstrona załadowała się szybko?
- Czy z głównego menu da się dotrzeć do wszystkich kategorii i podkategorii?
- Czy w stopce witryny pojawiają się najważniejsze dane (m.in. o firmie)?
- Czy użytkownik może wyszukiwać produkty poprzez samodzielne wpisywanie ich nazw?
- Czy klient może segregować produkty po określonej cesze (np. cenie)?
- Czy klient może filtrować opcje wyszukiwania (np. ustalając przedział cenowy czy wybierając kolor)?
- Czy kategorie i produkty mają rzetelne, rozbudowane, unikalne opisy ze słowami kluczowymi?
- Czy artykuły na blogu pozwalają zrealizować cel komercyjny (m.in. są napisane językiem korzyści, mają wezwania do podjęcia akcji – CTA)?
- Czy wszystkie akcje podejmowane na desktopie da się wykonać także na urządzeniu mobilnym?
- Czy potencjalny klient może bez problemu wypełnić formularz kontaktowy i wysłać wiadomość?
- Czy koszyk sklepu internetowego jest rozbudowany i intuicyjny?
- Czy każda podstrona ma unikalne metadane o odpowiedniej długości?
O tym pamiętaj!
Dbanie o wizualną stronę sklepu internetowego musi iść w parze z dbałością o aspekty techniczne. Nie wolno skupić się wyłącznie na jednym z tych działań, ponieważ zaprzeczy się idei SXO.
SEO i UX są równorzędnymi składnikami SXO. Zrozumienie potrzeb użytkowników i rozwijanie witryny w oparciu o nie to podstawa, natomiast nie należy zapomnieć o robotach Google.
Jak już pozyskasz wartościowy ruch i nowych klientów, Twoim nowym zadaniem będzie zatrzymanie ich przy sobie. Lojalizacja klienta opiera się na utrzymywaniu z nim pozytywnych relacji, szybkim reagowaniu na pytania, uwagi i skargi, przygotowywaniu specjalnych ofert. W dbaniu o stałych klientów przysłuży Ci się newsletter. Warto też zbudować kilka baz klientów, zróżnicowanych pod względem profilu marketingowego.
Web development – wartość SXO w tworzeniu stron www
Ze standardami SXO warto zaprzyjaźnić się na każdym etapie istnienia sklepu internetowego czy dowolnej innej strony www. Jeżeli posiadasz sklep internetowy i chcesz poprawić jednocześnie widoczność w wyszukiwarkach i doświadczenie użytkownika, możesz przeprowadzić audyt SXO uwzględniający podane przez nas wyżej elementy i przekonać się, czy odpowiednio o nie zadbałeś. Wyciąganie wniosków z dotychczasowych działań (np. wyłącznie SEO lub intuicyjnych) oraz z działań wdrożonych w ramach strategii SXO pozytywnie przełoży się na skuteczny marketing w sieci.
Search Experience Optimization sprzyja również tworzeniu stron www. Jeśli dopiero planujesz założyć sklep internetowy, możesz stworzyć go w taki sposób, aby od początku spełniał założenia SEO i UX. Pamiętaj, że celem SXO jest zadowolenie obu stron: i klientów, i algorytmów Google. Tym bardziej uważnie przestudiuj naszą listę czynników wpływających na SXO i skonstruuj w oparciu o nią witrynę.
Web development SXO to tworzenie strony: czytelnej, prostej, przejrzystej, intuicyjnej, bogatej w wysokiej jakości treści, atrakcyjnej wizualnie, responsywnej, odznaczającej się krótkim czasem ładowania, o bogatej i sensownej strukturze linków wewnętrznych, mającej poprawne ścieżki konwersji (umożliwiającej wykonywanie konkretnych działań interaktywnych szybko i sprawnie). By to wszystko osiągnąć, web developerzy pracują bezpośrednio z kodem strony, m.in. HTML, CSS, JS.
Kiedy widać efekty wdrożenia strategii Search Experience Optimization?
Optymalizacja SXO i optymalizacja SEO przynoszą rezultaty w podobnym czasie, ponieważ w dużej mierze dotyczą tych samych elementów strony internetowej. Niestety nie da się podać uniwersalnych, pewnych, wiążących terminów, jako że wszystko zależy od liczby i poziomu skomplikowania modyfikacji, którym poddajemy daną stronę internetową. Jeśli jest to mały i w miarę zadbany technicznie sklep internetowy pozycjonowany na niszowe słowa kluczowe, efekty pojawią się znacznie szybciej niż w przypadku dużego sklepu internetowego, który nigdy nie został zoptymalizowany pod kątem SEO ani UX, generuje wiele błędów, nie ma tekstów lub korzysta ze zduplikowanych, a także ma być widoczny w wynikach wyszukiwania na popularne frazy kluczowe.
Przyjmuje się, że klasyczne pozycjonowanie witryny zajmuje 6 miesięcy. Efekty Search Experience Optimization także powinny pojawić się do tego czasu. Natomiast wspomniany wyżej zadbany technicznie sklep internetowy korzystający z mało popularnych fraz kluczowych może liczyć na poprawę konwersji nawet po kilku tygodniach.
Warto przeczytać: Ile trwa pozycjonowanie? Po jakim czasie widać efekty? Odpowiadamy!
Jak ocenić działania SXO?
Efekty SEO i UX da się mierzyć. Mało tego, warto to robić, by wiedzieć, czy kontynuować przyjętą wcześniej strategię, czy może zmodyfikować. Podobnie jest z SXO. Jeżeli zdecydujesz się na prowadzenie wchodzących w jego skład działań, powinieneś regularnie mierzyć rezultaty. Weryfikuj słupki sprzedaży. Zaglądaj do Google Analytics. W tym narzędziu patrz na liczbę wejść na stronę, wskaźnik konwersji, czas spędzany na stronie, liczbę odrzuceń.
Pozytywne rezultaty Search Experience Optimization to m.in.:
- wzrost sprzedaży produktów w sklepie internetowym,
- wzrost konwersji innego rodzaju (w zależności od celu strony),
- wzrost ruchu na stronie, ale przede wszystkim pozyskanie konwertującego ruchu,
- poszerzenie liczby subskrybentów newslettera,
- skuteczniejsze pozyskiwanie leadów, np. wzrost liczby wypełnionych ankiet czy formularzy,
- wzrost użytkowników wchodzących na witrynę z organicznych wyników wyszukiwania,
- lepsza widoczność witryny w wynikach wyszukiwania i zdobycie nowych klientów,
- zwiększenie czasu przebywania użytkownika na stronie,
- zwiększenie aktywności na blogu, np. udostępnień artykułów, pozytywnych komentarzy,
- zmniejszenie współczynnika odrzuceń,
- zmniejszenie wyjść ze strony bez wcześniejszego wyświetlenia kilku podstron,
- zmniejszenie liczby porzuconych koszyków.
Co wybrać: usługę SXO czy działania SEO?
Skoro połączenie SEO i UX daje najlepsze efekty jednocześnie pod kątem pozycjonowania i doświadczenia użytkowników – a co za tym idzie konwersji – wydaje się, iż lepiej wybrać usługę SXO. Warto jednak podkreślić, że nowoczesne SEO obejmuje działania UX, w efekcie czego może zostać potraktowane jako SXO + SEO zewnętrzne, czyli SXO rozszerzone o pozyskiwanie linków z serwisów zewnętrznych. Różne agencje marketingowe oferują różne pakiety usług. Przed podpisaniem umowy należy ustalić czynności wchodzące w skład optymalizacji SXO czy też pozycjonowania strony.
W FunkyMedia pozycjonujemy stronę www w taki sposób, aby była atrakcyjna nie tylko dla robotów Google. Weryfikujemy jej jakość i optymalizujemy treści również pod kątem UX. Wiemy, jak ogromne znaczenie mają potrzeby użytkowników i że to na nie należy odpowiadać poprzez działania content marketingu, skrócenie czasu ładowania strony czy uproszczenie ścieżki konwersji. Do istotnych aspektów SXO – a zarazem nowoczesnego SEO – należą przygotowywanie metadanych, tworzenie i rozbudowywanie opisów, tworzenie nowych podstron odpowiadających na konkretne zapytania z Google (i na nowe frazy kluczowe) i zrozumienie potrzeb użytkowników wyrażonych liczbowo (analiza danych z Google Analytics i innych narzędzi).
SXO – co to jest i jakie ma korzyści dla e-commerce? – wnioski końcowe
Pozycjonowanie strony poprawi widoczność sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania, dbałość o UX zaś przełoży się na pozytywne doświadczenie użytkowników i uczyni z nich lojalnych klientów. Nie tylko będą chcieli do Ciebie wracać i składać kolejne zamówienia, ale również zaczną udostępniać linki w mediach społecznościowych, publikować korzystne recenzje w internecie, polecać Twoją firmę znajomym. Zyskasz wartościowy ruch w witrynie – z organicznych wyników wyszukiwania i udostępnianych linków – co sprawi, że zarobisz więcej.
Działania SXO możesz wykonywać samodzielnie, np. w oparciu o praktyczne porady ukazane w niniejszym artykule. Polecamy również zajrzenie na nasz blog, na którym publikujemy poradniki dotyczące SEO i UX.
Oczywiście usługę SXO możesz też zamówić w FunkyMedia, by uzyskać wsparcie specjalistów: web developerów, pozycjonerów i content marketerów. Zadbamy o to, by Twój sklep internetowy trafił do odpowiedniej grupy docelowej poprzez wyszukiwarkę Google i spodobał się potencjalnym klientom, dzięki czemu zwiększysz konwersję: pozyskane leady, sprzedane produkty. Zapraszamy do kontaktu!