infografika

Jak zrobić samodzielny audyt strony internetowej?

Dla jednych samodzielny audyt strony internetowej to sposób na oszczędzenie pieniędzy, które w przeciwnym razie musieliby zapłacić agencji. Dla innych audyt SEO stanowi pierwszy etap oceny tego, jak dużo pracy będzie trzeba wykonać podczas optymalizacji i pozycjonowania witryny. Wówczas drugi etap – właściwy audyt i opracowanie raportu – przejmuje agencja SEO. Niezależnie od tego, którą drogę preferujesz, niniejszy poradnik ułatwi Ci sprawdzenie jakości SEO strony. Dowiesz się, na jakie aspekty należy zwrócić uwagę. Poznasz wartościowe, częściowo darmowe narzędzia SEO. Zapraszamy!

Spis treści

Czym jest audyt SEO?

Najkrócej rzecz ujmując, audyt SEO to analiza strony pod kątem dostosowania do wymogów wyszukiwarek internetowych, zazwyczaj z naciskiem na najpopularniejszą: Google. Aby zrobić audyt SEO prawidłowo i dowiedzieć się, jakie aspekty funkcjonowania strony wymagają zmiany, należy zwrócić uwagę na wytyczne zawarte w opracowanym przez firmę Google dokumencie „Wskazówki dla webmasterów”. Jest on dostępny w internecie – w domenie Google – za darmo.

Jak zrobić samodzielny audyt strony internetowej?

Aby opracować i wdrożyć strategię SEO, musi zostać wykonany audyt – nie można pominąć tego kroku. To bowiem w jego toku powstają wskazówki optymalizacyjne, lista słów kluczowych, plan linkowania wewnętrznego i zewnętrznego. Innymi słowy: audyt SEO stanowi wstęp do pozycjonowania strony.

Jaki jest cel audytu SEO?

Audyt ma na celu wskazanie wad, błędów i niedociągnięć witryny. I przeciwnie: mocnych stron. Służy ocenie strony w świetle aktualnych wytycznych SEO, z uwzględnieniem branży i działań konkurencji. Na jego podstawie powstaje raport, z którego właściciel serwisu dowiaduje się, co poprawić musi, co zaś może, a także co warto wdrożyć, by roboty Google oceniały stronę lepiej.

Finalnym celem audytu jest poprawa widoczności strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania, czyli wzrost pozycji na najważniejsze słowa kluczowe i przegonienie konkurencji. Osiągnięcie tego celu zaś ma doprowadzić do wzrostu ruchu organicznego na stronie, sprowadzenia na nią większej liczby użytkowników – potencjalnych klientów – oraz podniesienia wskaźników konwersji (zazwyczaj sprzedaży).

Jaki jest cel audytu SEO?

Warto wiedzieć! Pobocznym celem audytu SEO, zwłaszcza wykonywanego samodzielnie, może być weryfikacja działań agencji marketingowej, z której usług korzystało się do tej pory bądź nadal korzysta.

Co powinien obejmować raport na koniec audytu SEO?

Szczegółowy audyt SEO powinien zakończyć się raportem. Znajdziesz w nim m.in.:

  • dane dotyczące błędów koniecznych do natychmiastowej naprawy – błędy działania strony (m.in. kody 404, 500) czy indeksacji (niewłaściwie ustawione przekierowania, tagi noindex i adresy kanoniczne), szkodliwe treści (zduplikowane teksty, puste podstrony),
  • wskazówki działań SEO – należy je wykonać, aby strona uzyskała lepsze wyniki wyszukiwania, przy czym nie są to działania generujące błędy, więc można się nimi zająć po zakończeniu prac nad ważniejszymi. Zaliczamy tu: rozbudowę treści słowami kluczowymi, zmianę nazw podstron, zmianę nagłówków, modyfikację struktury linków (adresów URL),
  • zalecenia dotyczące zmian na stronie – takich, które nie są obowiązkowe, ale umożliwiają zwiększenie widoczności witryny. Przykłady to wdrożenie bloga, rozbudowa serwisu o nowe podstrony, implikacja modułów wypowiedzi dla użytkowników (sekcji komentarzy, opinii, recenzji), rozbudowa istniejących treści na stronie (opisów kategorii, produktów, usług),
  • odniesienie do stron konkurencji – wykonane na podstawie analizy działań SEO rywali, widoczności stron na Wasze wspólne słowa kluczowe, pozyskanych linków,
  • zestaw słów kluczowych – konkretne słowa kluczowe (główne i z długiego ogona), liczba i rozpiska, które słowo kluczowe powinna zawierać dana podstrona, by nie doszło do kanibalizacji wyników wyszukiwania,
  • analizę linków – linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, profil linków, uszkodzone linki.
Co powinien obejmować raport na koniec audytu SEO?

Raport z rozszerzonego audytu SEO

Rozszerzony audyt SEO może obejmować raport z analizy zachowań użytkowników na stronie internetowej: które treści czytają najczęściej, które linki klikają, w których miejscach rezygnują z ukończenia ścieżki konwersji (np. porzucają koszyk). Warto też wziąć na tapet grupę docelową i opracować wzorcowe persony – modelowe sylwetki osób, które odwiedzają Twoją stronę i wykonują na niej odmienne akcje (kupują, czytają blog, pobierają e-book itd.).

Raport z audytu SEO/SEM – optymalizacja strony + reklamy Google

Najobszerniejszym działaniem jest połączony audyt SEO/SEM, w którym bierze się pod uwagę zarówno dostosowanie strony do wytycznych wyszukiwarki, jak i reklamy Google Ads. W efekcie powstaje rozbudowany raport całościowej widoczności strony w Google: jednocześnie w organicznych i płatnych wynikach wyszukiwania. Przeczytaj, z czego dokładnie składa się audyt SEO/SEM.

Raport z audytu SEO/SEM - optymalizacja strony + reklamy Google

Czy podczas przeprowadzania audytu trzeba korzystać z narzędzi SEO?

Chociaż istnieje wiele rzeczy, które możesz sprawdzić na stronie ręcznie, zasadne jest twierdzenie, iż audyt SEO należy wykonywać za pomocą narzędzi. Są bowiem takie czynniki rankingowe, których nie jesteś w stanie zmierzyć samodzielnie. Pierwsze z brzegu przykłady to ruch na stronie, szybkość ładowania, liczba linków wewnętrznych i zewnętrznych, responsywność, błędy 404.

Widoczność strony sprawdzana ręcznie także obarczona jest wieloma błędami. Przeczytaj artykuł: Jak sprawdzić pozycję strony w Google?, by dowiedzieć się, jak właściwie weryfikować pozycje strony na wybrane słowa kluczowe w wynikach wyszukiwania.

Czy podczas przeprowadzania audytu trzeba korzystać z narzędzi SEO?

Na szczęście istnieją liczne narzędzia SEO, które pomogą Ci przeprowadzić podstawowy audyt. Niektóre służą jedynie do wykonywania audytu strony, której jest się właścicielem (Google Search Console czy Analytics). Inne pozwalają sprawdzić, jak radzi sobie konkurencja.

Darmowe narzędzia do audytu strony internetowej

Skorzystaj z poniższych darmowych narzędzi SEO, by sprawdzić, czy strona spełnia podstawowe kryteria wymagane do uzyskania dobrej widoczności na liście wyników wyszukiwania.

Google Search Console

Jedno z najpopularniejszych narzędzi do wykonywania podstawowego audytu SEO, a także stałego monitorowania widoczności strony w wynikach wyszukiwarki Google, zostało udostępnione przez samą firmę Google. Dzięki niemu możesz się dowiedzieć, jakie pozycje strona ma na wybrane słowa kluczowe. Jeśli na stronie pojawiają się błędy lub doszło do naruszenia wytycznych Google i dokonano działań ręcznych – nałożono filtr na witrynę – informacje o tym znajdziesz właśnie w tym narzędziu.

Google Search Console

Google Search Console daje wgląd w liczbę zaindeksowanych podstron w domenie oraz rzeczywistą liczbę przejść z wyszukiwarki Google na stronę. Pokazuje też, ile użytkowników zobaczyło witrynę w wynikach wyszukiwania, lecz nie kliknęło linku. Dowiesz się, na jakie słowo kluczowe masz wysoką pozycję, na jakie zaś niską.

Google Search Console

Do innych wartych uwagi funkcji Google Search Console należą weryfikacja linków wewnętrznych i zewnętrznych (niestety jedynie wybranych przez Google, bez dostępu do zaawansowanych danych typu jakość serwisu linkującego, umiejscowienie czy atrybut linku) i ocena dostosowania witryny do urządzeń mobilnych.

Google Search Console

Test optymalizacji mobilnej (Google Search Console)

Z funkcji testu mobilnej wersji Twojej strony możesz skorzystać także poza panelem Google Search Console. Jeśli nie posiadasz konta w tej usłudze lub chcesz dokonać szybkiej weryfikacji, skorzystaj z narzędzia: Test optymalizacji mobilnej, dostępnego w domenie Google.

Test optymalizacji mobilnej Google

Narzędzie podda stronę krótkiej analizie i powiadomi Cię: 1) czy strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych, 2) czy obsługa na urządzeniach mobilnych jest łatwa, 3) jak witryna prezentuje się na smartfonie. Aby uzyskać wgląd w dodatkowe dane, musisz zalogować się do panelu Google Search Console.

Google Analytics

Kolejny przykład wartościowego narzędzia SEO należącego do wyszukiwarki Google to Analytics. Podczas wykonywania audytu SEO posłuży Ci do zweryfikowania skuteczności treści strony. Sprawdzisz po pierwsze ruch organiczny, czyli pozyskiwany z bezpłatnych wyników wyszukiwania, po drugie wpływ owego ruchu na cele biznesowe (cele konwersji).

Google Analytics

Dowiesz się, które podstrony są najpopularniejsze, ile czasu spędzają na nich użytkownicy i ile właściwie jest tych użytkowników. Masz też do dyspozycji informacje, które treści angażują użytkowników najbardziej (najdłuższe sesje na stronie), które zaś generują sporo odrzuceń i wyjść (być może warto je przebudować, poprawić treści – np. pogłębić temat – bądź skorzystać z innych słów kluczowych; uwzględnij wskazówki w nowej strategii SEO).

Google Analytics

Google Keyword Planner

Co prawda Google Keyword Planner – w polskiej wersji: Planer słów kluczowych – to narzędzie opracowane z myślą o płatnej promocji w Google Ads, jednak sprawdza się również do podstawowej analizy słów kluczowych. Co nawet ważniejsze: darmowej. Znajdziesz w nim informacje, jak często wyszukiwane jest dane słowo kluczowe, czyli jaka jest jego konkurencyjność. Dodatkowo Planner podpowie Ci słowa kluczowe warte wzięcia pod uwagę. Niewątpliwie wzbogaci raport z audytu SEO.

Google Keyword Planner

PageSpeed Insights od Google

Ostatnie zaproponowane przez nas narzędzie SEO od wyszukiwarki Google to PageSpeed Insights. Stanowi najpopularniejsze narzędzie sprawdzające szybkość ładowania strony internetowej. Na dodatek najprostsze. Wystarczy wkleić adres URL danej strony i rozpocząć analizę. Po chwili otrzymuje się wynik w skali od 0 do 100. Wartości od 90 wzwyż oznaczają bardzo dobrą szybkość ładowania. Niższe wskazują na konieczność podjęcia pewnych akcji.

PageSpeed Insights od Google

PageSpeed Insights od Google pozwala wykonać rozbudowany audyt SEO związany z prędkością. Dowiesz się, które elementy spowalniają witrynę. Poznasz szybkość ładowania poszczególnych elementów w sekundach. Dostaniesz listę wartościowych wskazówek, dotyczących np. zmiany rozmiaru obrazów, blokady zasobów generujących renderowanie czy usunięcia nieużywanego kodu. Mało tego! Po kliknięciu wybranego błędu znajdziesz wskazówkę, w którym miejscu kodu strony znajduje się element odpowiedzialny za błąd. Obok pojawi się gotowa podpowiedź zmiany.

PageSpeed Insights od Google

Screaming Frog (SEO Spider Website Crawler)

Niektóre narzędzia ułatwiające audyt SEO wymagają pobrania na urządzenie. Doskonały przykład stanowi Screaming Frog, czyli internetowy pająk SEO. Należy ściągnąć program na pulpit i wkleić adres URL danej strony internetowej (niekoniecznie swojej – możesz w ten sposób sprawdzić konkurencję!).

W przypadku darmowej wersji narzędzia otrzymasz 500 wyników (podstron) odpowiadających żądaniu. Na szczęście jest to wystarczająca liczba, by zrobić audyt SEO małej strony internetowej, początkującego bloga, witryny wizytówkowej czy świeżo postawionego sklepu internetowego.

Screaming Frog (SEO Spider Website Crawler)

Narzędzie Screaming Frog umożliwia wgląd w dane dotyczące podstron zduplikowanych, powielających się, wybrakowanych pod kątem istotnych elementów, generujących błąd 404. Dowiesz się, które z 500 adresów URL są za długie, mają polskie znaki czy konkretne parametry. Sprawdzisz grafiki bez opisów alternatywnych i przeciwnie: z nazbyt długim opisem alt. Dowiesz się też o błędach w linkach.

Screaming Frog to narzędzie dające ogromne możliwości, dlatego warto je pobrać.

Screaming Frog (SEO Spider Website Crawler)

SEO Audit & Reporting Tool od Seoptimer – jak zrobić nim samodzielny audyt strony?

Jeżeli lubisz posługiwać się skalą ocen, narzędzie SEO Audit & Reporting Tool od Seoptimer powinno Ci się spodobać. Oceni Twoją stronę w kilku kategoriach, by dać Ci wstępny ogląd jakości witryny. Poniżej znajdziesz informacje, za co strona internetowa otrzymała daną ocenę. Niektóre dane nie będą zbyt pomocne, np. przypadkowe słowa kluczowe uchwycone przez narzędzie. Niestety taki jest koszt darmowego audytu SEO.

SEO Audit & Reporting Tool od Seoptimer

W narzędziu firmy Seoptimer strona sprawdzana jest pod kątem poprawności optymalizacji SEO: kodu HTML i treści. Program bierze pod lupę nagłówki, słowa kluczowe (nasycenie), objętość treści, indeksację podstron. Uzyskasz informacje na temat przekierowań HTTPS, poprawności pliku robots.txt, mapy strony, obecności kodu Google Analytics, rankujących słów kluczowych, dostosowania do urządzeń mobilnych i wielu innych aspektów. Narzędzie SEO Audit & Reporting Tool w wersji darmowej pozwala wykonać bardzo szeroki, choć pobieżny audyt SEO.

SEO Audit & Reporting Tool od Seoptimer

Sprawdzanie linków przychodzących od Pulno

Ponieważ audyt SEO powinien obejmować także analizę linków prowadzących do strony internetowej, wśród polecanych przez nas darmowych narzędzi nie mogło zabraknąć Blaclink View (w polskiej wersji: Sprawdzanie linków przychodzących) od Pulno. To doskonałe narzędzie do podstawowej weryfikacji profilu linków oraz oceny serwisów, z których dana strona pozyskuje linki dofollow.

Sprawdzanie linków przychodzących od Pulno

W narzędziu Pulno sprawdzisz: liczbę linków i stron linkujących, oceny serwisów wg systemu punktacji opracowanego przez Pulno, atrybuty i anchory linków, pełne adresy URL. Zaawansowane filtry umożliwiają m.in. weryfikację jedynie odnośników dofollow, jedynie nofollow bądź wszystkich naraz. Na koniec, bez ponoszenia opłat, wygenerujesz raport linków danej strony.

Sprawdzanie linków przychodzących od Pulno

Siteliner – prosty i samodzielny audyt strony internetowej

Kolejny przykład nieodpłatnego narzędzia z prostym, intuicyjnym panelem to Siteliner. Błyskawiczny audyt SEO wykaże liczbę podstron: poprawnych, pominiętych bądź przekierowanych, wyindeksowanych, generujących błędy. Pokaże zduplikowane treści strony, wyniki analizy porównawczej danej strony z innymi witrynami, liczbę linków w domenie i na podstronach. Niestety w darmowej wersji nie zapewni wglądu w szczegóły, a także nie zbada dużego serwisu w całości.

Siteliner - prosty i samodzielny audyt strony internetowej

Audyt strony internetowej w Moz – jak zrobić?

Serwis MOZ.com pozwala na sprawdzanie stron internetowych pod kątem różnych czynników rankingowych. Przykładowo narzędzie Free Domain SEO Analysis Tool umożliwia weryfikację zaufania i autorytetu domeny w skali ocen stworzonej przez właścicieli serwisu (Domain Authority – DA). Dodatkowo ukazuje spam na stronie w wartości procentowej i liczby wartościowych słów kluczowych czy stron internetowych linkujących do badanej witryny.

Audyt strony internetowej w Moz

Link Explorer to dodatkowe narzędzie do sprawdzania linków prowadzących do strony www, alternatywne wobec omówionego wyżej programu Blaclink View od Pulno. Jednak aby uzyskać do niego dostęp, trzeba założyć darmowe konto w domenie MOZ.com.

Audyt strony internetowej w Moz

Ocena jakości strony internetowej – zbiór narzędzi SEO

Listę bezpłatnych i płatnych narzędzi służących do oceny jakości strony internetowej opublikowaliśmy w artykule: Jak sprawdzić jakość strony internetowej? Warto go przeczytać, ponieważ te same narzędzia wykorzystasz do audytu i optymalizacji strony. Lekturę możesz potraktować jako uzupełnienie niniejszego poradnika. 

Jak zrobić samodzielny audyt strony bez użycia narzędzi?

Jak wspomnieliśmy wcześniej, korzystanie z narzędzi jest niezbędne do przeprowadzenia obszernego, pogłębionego audytu SEO. Jednocześnie istnieją sposoby, dzięki którym zbadasz stronę pod kątem SEO własnoręcznie, np. zaglądając w odpowiednie miejsca w CMS-ie lub korzystając z witryny z pozycji zwykłego użytkownika. Oto one:

Sprawdzenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania

Jeżeli chcesz sprawdzić widoczność strony w wynikach wyszukiwania Google, nie musisz logować się do narzędzia Google Search Console. Podstawową obecność w indeksie wyszukiwarki zweryfikujesz poprzez wpisanie w okno wyszukiwania Google komendy: site:adres-strony.pl. Otrzymanie wyników oznacza, że strona została poprawnie zaindeksowana.

Sprawdzenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania

Możesz też dowiedzieć się, czy na liście wyników występuje konkretna podstrona. Weźmy na przykład strony kategorii. Skopiuj adresy URL najważniejszych kategorii i wklej w okno wyszukiwania. Komenda powinna wyglądać następująco: site:adres-strony.pl/kategoria. Otrzymanie wyniku oznacza, że dana podstrona występuje w bazie wyszukiwarki Google.

Analiza treści na stronie internetowej

Audyt SEO powinien objąć analizę treści pod zarówno pod kątem użytkowników, jak i robotów. Najczęściej dobre praktyki na stronie są korzystne jednocześnie dla ludzi i algorytmu, jednak zdarza się, że trzeba zadbać o dodatkowe aspekty, np. właściwe atrybuty linków (dla robotów).

Analiza treści pod kątem robotów Google

Przejrzyj witrynę i upewnij się, że treści są długie, nasycone słowami kluczowymi (ale nie przesycone!) i zoptymalizowane zgodnie z wytycznymi Google. Powinny zostać podzielone na krótkie bloki i opatrzone nagłówkami. Niezbędna jest właściwa struktura nagłówków.

Ogromne znaczenie ma unikalność treści. Wszystkie zduplikowane popraw: napisz od nowa lub zmodyfikuj. Jeśli nie możesz poprawić tekstu, bo jest skopiowanym skądś regulaminem czy polityką cookies, opatrz daną podstronę tagiem noindex lub wskaż adres kanoniczny oryginalnej strony. Błędem jest pozostawienie podstron bez treści.

Analiza treści pod kątem robotów Google

Roboty Google widzą tylko tekst, więc nie zapisuj niczego na obrazkach ani w językach innych niż HTML (np. Flash). Sprawdź poprawność kodu, m.in. atrybuty linków. Upewnij się, że najważniejsze treści pod kątem SEO są dostępne dla robotów – nie mogą występować na podstronach, których wyświetlanie wymaga rejestracji na stronie i logowania.

Analiza strony pod kątem użytkowników

Dla użytkowników także ważne jest formatowanie tekstu: stosowanie nagłówków, dzielenie bloków na akapity, wytłuszczanie najważniejszych informacji, stosowanie punktorów itd. Zadbaj o merytorykę – czy to artykułów na blogu, czy to opisów produktów. Jeżeli jakieś informacje są stare, uaktualnij je. Zwracaj uwagę na błędy językowe, unikaj literówek – zwłaszcza w słowach kluczowych i linkach.

Myśl o intencji użytkowników. Pisząc tekst, zastanawiaj się, w jakim celu czytają go odbiorcy. Nie odbiegaj od tematu, by sprzedać dodatkowe produkty, bo w rzeczywistości stracisz potencjalnych klientów – pójdą na stronę internetową Twojego rywala, który ma bardziej merytoryczne, „mięsiste” teksty.

Analiza strony pod kątem użytkowników

Na końcu tekstów stosuj wezwanie do działania (Call To Action), aby wzmocnić użytkowników w decyzji (np. zakupowej). Ponadto dbaj, by treści były atrakcyjne wizualnie – tekst przeplataj zdjęciami i nagraniami wideo. Jeśli chcesz, by odbiorcy dowiedzieli się więcej na temat, który przytoczyłeś przy okazji omawiania innego zagadnienia, umieść w treści link do odpowiedniej strony (ale nie dodawaj linków na siłę!). Prowadź blog, by użytkownicy mogli pogłębić wiedzę o produktach i usługach, które oferujesz.

Struktura nagłówków: menu, treści strony

Wykonaj audyt SEO pod kątem struktury nagłówków. Na każdej podstronie powinien znajdować się jeden nagłówek H1 i więcej kolejnych: H2, H3, H4 itd. Pamiętaj, by po danym nagłówku występował właściwy, a nie dowolny. Przykładowo po H2 powinien występować H3, po H7 zaś H8. Zasada obejmuje nagłówki zarówno w menu, jak i w artykułach czy opisach usług.

Struktura nagłówków: menu, treści strony

W nagłówkach umieszczaj najistotniejsze dla użytkowników informacje. Ponadto większość nagłówków – zwłaszcza te stanowiące tytuły strony głównej i podstron kategorii czy produktów – powinna zawierać słowa kluczowe. W artykułach na blogu warto wykorzystać słowa z długiego ogona, by rozszerzyć widoczność witryny w wynikach wyszukiwania.

Weryfikacja strony pod kątem UX – badanie ścieżki konwersji

Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego użytkownicy wchodzący na Twoją stronę internetową przez smartfon częściej porzucają koszyk na etapie wyboru produktów niż użytkownicy desktopowi? A może nigdy nie badałeś tej kwestii? Audyt SEO powinien objąć także ją.

Samodzielny audyt strony internetowej możesz wykonać ręcznie, stawiając się w roli zwykłego użytkownika i korzystając z witryny raz za pomocą smartfona, raz laptopa. Wykonaj różne działania związane z konwersją. Dodaj produkty do koszyka, przemieść się między kategoriami, dokonaj opłaty. Zarejestruj się i zaloguj, przeczytaj kilka artykułów i kliknij umieszczone w nich linki.

Weryfikacja strony pod kątem UX - badanie ścieżki konwersji

Może się okazać, że spostrzeżesz błąd, o którym nie miałeś pojęcia – zbyt blisko położone przyciski utrudniające wybranie właściwej opcji, pop-up zasłaniający pół ekranu, nieaktywne linki. O wykonanie tego typu prostego audytu SEO z perspektywy użytkownika warto też poprosić znajomych, którzy wcześniej nie byli na stronie. Spojrzą na nią świeżym okiem.

Ważne! Testy UX strony wykonaj na urządzeniach o odmiennych rozdzielczościach ekranu oraz w różnych przeglądarkach internetowych.

Title i meta description – sprawdzanie podstron pod kątem SEO

Jeżeli Twoja strona internetowa nie jest bardzo duża – nie zawiera wielu podstron – audyt SEO pod kątem danych meta możesz wykonać ręcznie. W przypadku rozbudowanych serwisów wygodniej będzie Ci użyć narzędzia (np. Screaming Frog) bądź wtyczki (np. Yoast).

Sprawdź, czy główne zakładki na Twojej stronie internetowej mają tytuły i opisy meta. O ile opis nie jest obowiązkowy, lecz warto go stworzyć, o tyle title to czynnik rankingowy. Szkoda pozostawiać to pole nieuzupełnione.

Title i meta description - sprawdzanie podstron pod kątem SEO

Tworząc treści, zwróć uwagę na długości. Tytuł nie powinien przekraczać ok. 70 zzs, opis meta zaś ok. 155 zzs (w zależności od użytych liter, ponieważ „i” zajmuje mniej miejsca niż „w” czy „o”). Dobrze, aby w danych meta znalazły się słowa kluczowe naturalnie wplecione w zdania, ale nigdy wymienione po przecinku! Stara metoda wypisywania tylu słów kluczowych, ile zmieściło się w opisie, od dawna nie sprzyja SEO.

Dobrym pomysłem na optymalizację tytułów strony jest utworzenie globalnego planu title. We wtyczkach do CMS-a takich jak Yoast można stworzyć szablon title, dzięki któremu każda nowa podstrona otrzymuje tytuł wg wzoru, np. „Nazwa podstrony | Firma obuwnicza Bucik Warszawa”. (W stałym szablonie warto umieścić nazwę firmy). W efekcie nie będziesz musiał uzupełniać tego pola w przyszłości.

Title i meta description - sprawdzanie podstron pod kątem SEO

W ramach audytu danych meta porównaj title i opisy podstron. Nie powinny zawierać tych samych słów kluczowych, ponieważ może dojść do kanibalizacji w wynikach wyszukiwania. Zwróć też uwagę, czy wykorzystane słowa są zgodne z treścią danej podstrony. Muszą być.

Naucz się tworzyć poprawne, korzystne dla SEO title i meta description strony:

Linkowanie wewnętrzne – struktura strony

Stosowanie linków wewnętrznych – a więc prowadzących do innych podstron w tej samej domenie – wspiera SEO. Można powiedzieć, że im bardziej rozbudowana strona i im więcej linków łączy poszczególne podstrony, tym łatwiej uzyskać wysokie pozycje na liście wyników wyszukiwania.

Co istotne, tworzenie nowych podstron wcale nie jest trudne, nawet w obrębie małego serwisu. Przykładowo jeśli prowadzisz sklep internetowy, każdej grupie słów kluczowych – związanych z produktami z różnych kategorii – powinieneś poświęcić osobną podstronę. Samodzielny audyt strony internetowej wykonaj właśnie z myślą o wydzieleniu grup słów kluczowych do stworzenia nowych podstron. Uwaga! Pamiętaj o wysokiej jakości treści na stronie.

Linkowanie wewnętrzne - struktura strony

Linkowanie wewnętrzne jest ważne zarówno dla użytkowników, jak i robotów Google. Jednym i drugim ułatwia poruszanie się po stronie. W witrynie nie powinny występować podstrony, do których nie prowadzi żaden link. Wyjątkiem są takie, których celowo nie chcesz indeksować (trzeba ustawić na nich tag noindex bądź przekierowanie 301).

Linki należy stosować w menu głównym i dodatkowym (jeśli występuje), pomiędzy kategoriami, komplementarnymi usługami, podobnymi produktami, w treściach blogowych.

Struktura adresów URL

Właściwa struktura adresów URL sprzyja indeksacji podstron. Jak zrobić samodzielny audyt strony internetowej pod kątem adresów URL bez użycia narzędzi? Otwórz witrynę i zobacz, jak zbudowany jest przykładowy adres URL. Nie powinien zawierać serii przypadkowych liter i cyfr. Zamiast tego musi obejmować słowa kluczowe odpowiadające danej podstronie i unikalne dla niej.

Treści blogowe nie powinny mieć daty, by po jakimś czasie algorytm nie uznał ich za nieaktualne, przestarzałe. Nazwy kategorii bądź samo słowo „kategorie” można pominąć, co skróci adresy URL (np. strona.pl/kosmetyki/kosmetyki-damskie/pudry/ zamień na strona.pl/pudry/). Nasz adres URL bloga wygląda tak: funkymedia.pl/blog, lecz kiedy klikniesz interesujący Cię artykuł, słowo „blog” zniknie.

Struktura adresów URL

Poprawne adresy URL nie są za długie ani nie składają się z polskich znaków. Zdarza się, że adres URL wymaga poprawy z uwagi na tytuł zawierający polski znak. Przykładowo podstrona z tytułem „Nauka języka angielskiego” może dać URL: nauka-jzyka-angielskiego. Wówczas powinieneś ręcznie dopisać „a” do „jzyka”.

Przekierowania 301

Każda podstrona w witrynie powinna mieć pojedynczy adres URL. Jeżeli na daną podstronę da się wejść, wpisując różne formy adresów URL, należy ustawić przekierowanie 301 (lub wskazać adres kanoniczny). Przykładem może być wspomniana wyżej kategoria z pudrami. Przekierowanie pozwoli zapobiec duplikacji treści.

Przekierowania 301

Ponadto nie powinieneś usuwać podstron, które mają dobre pozycje w wynikach wyszukiwania. Często spotykamy się z tym problemem w sklepach internetowych oferujących produkty sezonowe, dostępne np. wyłącznie w okresie świątecznym. By nie zaczynać pozycjonowania ciągle od nowa, zostaw daną kategorię na cały rok, tylko schowaj w menu. Jeżeli jednak wiesz, że produkty nigdy nie wrócą, ustaw przekierowanie na inną, podobną.

Przeczytaj więcej o kodzie 301:

Błędy 404

Samodzielny audyt SEO powinien obejmować analizę podstron generujących błędy. Jeżeli Twoja witryna jest mała, możesz to zrobić ręcznie. W przypadku rozbudowanej lepiej posłużyć się narzędziem Screaming Frog. Podstawowe informacje znajdziesz też w sekcji błędów indeksowania w Google Search Console.

Popraw elementy powodujące pojawienie się błędu. Być może w linku umieściłeś adres URL z literówką, skleiłeś anchor ze stojącym obok słowem lub usunąłeś dobrze wypozycjonowaną podstronę, zapominając o stworzeniu przekierowania.

Błędy 404

Przeczytaj o błędzie 404 w świetle pozycjonowania strony: Jak błąd 404 wpływa na pozycjonowanie?

Nasycenie słowami kluczowymi

Wykonując audyt SEO ręcznie, upewnij się, że na najważniejszych podstronach znalazły się właściwe słowa kluczowe. Powinno ich być odpowiednio dużo. Muszą zostać naturalnie wplecione w treści, odmienione przez przypadki. Warto sięgać po synonimy, a nawet określenia potoczne, jeżeli są wyszukiwane przez użytkowników Google. Zadbaj o to, by na każdej ważnej podstronie słowa były inne, w przeciwnym razie dojdzie do kanibalizacji w indeksie – jedna podstrona wyprze z wyszukiwarki drugą.

Nasycenie słowami kluczowymi

Bezpieczeństwo strony (certyfikat SSL, aktualizacje, hasło)

Audyt SEO wiąże się również z oceną bezpieczeństwa strony internetowej. Istotnym czynnikiem rankingowym jest obecność certyfikatu SSL w witrynie (chronione adresy URL zaczynają się od https://). Jeżeli jeszcze go nie wdrożyłeś, sprawdź w swojej firmie hostingowej, czy dla klientów została przygotowana korzystna oferta.

Bezpieczeństwo strony (certyfikat SSL, aktualizacje, hasło)

W ramach audytu bezpieczeństwa zweryfikuj też dostępne aktualizacje. Pamiętaj, by zawsze na bieżąco pobierać aktualizacje CMS-a, wtyczek, szablonów i innych narzędzi wykorzystywanych na stronie.

Wizualne i audiowizualne treści strony

Roboty Google nie widzą treści innych niż tekstowe, toteż audyt SEO należy przeprowadzić z uwzględnieniem oceny jakości materiałów wizualnych i audiowizualnych pod kątem opisów. Sprawdź, czy zastosowałeś opisy alternatywne, które roboty odczytają bez problemu.

Wizualne i audiowizualne treści strony

Dalej w ramach audytu SEO zweryfikuj rozmiar i wagę obrazów. Optymalna wielkość zdjęcia wynosi ok. 100 KB. Im lżejsze i mniejsze grafiki, tym większa szybkość ładowania strony internetowej. Przed dodaniem na serwer nowego zdjęcia skorzystaj z darmowego narzędzia online: TinyPNG.

Podstawowa analiza stron internetowych konkurencji (treści)

Poszerzony audyt SEO obejmuje analizę konkurencyjnych serwisów. Ręcznie sprawdzisz przede wszystkim treści. Zobacz, o czym piszą rywale, z jakich słów kluczowych korzystają, jak tworzą nagłówki, jakie mają kategorie produktowe. Oczywiście do oceny wybierz witryny znajdujące się na wysokich pozycjach na liście wyników wyszukiwania, ponieważ prawdopodobnie to właśnie one są najlepiej zoptymalizowane pod kątem SEO.

Podstawowa analiza stron internetowych konkurencji (treści)

Indeksowanie strony (plik robots.txt, sekcja head strony)

Zajrzyj do pliku robots.txt – zaloguj się na serwer przez FTP bądź wpisz w oknie przeglądarki adres URL: twoja-strona/robots.txt. Plik robots.txt jest bardzo ważny, ponieważ to w nim znajdują się informacje dla robotów Google i innych wyszukiwarek. Zawiera wskazówki dotyczące poruszania się po stronie i indeksowania treści.

Indeksowanie strony (plik robots.txt, sekcja head strony)

Audyt SEO pozwoli Ci zweryfikować, do których podstron crawlery mają dostęp. Jeśli w pliku nie znajdziesz blokad, a jednak dana podstrona nie wyświetla się w wynikach wyszukiwania, sprawdź, czy nie zastosowano na niej tagu noindex.

Podstrony niskiej jakości (np. brak treści na stronie)

Dobrze przeprowadzony audyt SEO wykaże, czy witryna zawiera podstrony niskiej jakości: bez treści, z treścią zapisaną wyłącznie w językach nieczytelnych dla robotów Google, z treścią powieloną, zduplikowaną bądź generyczną. Jeśli chcesz, by owe podstrony miały szansę na wysokie miejsca w wyszukiwarce, popraw treści: rozbuduj i nasyć słowami kluczowymi. Jeżeli nie – zastosuj przekierowanie 301 bądź tag noindex, w zależności od sytuacji.

Podstrony niskiej jakości (np. brak treści na stronie)

Jak zrobić samodzielny audyt strony, wykorzystując płatne narzędzia SEO?

Samodzielny audyt strony internetowej jest łatwiejszy, kiedy ma się dostęp do płatnych narzędzi SEO. Poniżej zaprezentowaliśmy cztery najpopularniejsze. Agencje marketingowe podczas oceniania witryny najczęściej korzystają właśnie z nich.

Semstorm, Senuto – analiza słów kluczowych

Samodzielny audyt strony internetowej musi obejmować analizę słów kluczowych. Zarówno obecnych na stronie, jak i tych, które należy uwzględnić w strategii SEO. Pomocne będą tutaj dwa narzędzia: Semstorm i Senuto. Znajdziesz w nich informacje na temat ogólnej widoczności witryny, a także pozycji w wyszukiwarce Google na konkretne słowa kluczowe. Sprawdzisz popularność fraz i potencjalny ruch, jaki dzięki nim uzyskasz.

Jak zrobić samodzielny audyt strony, wykorzystując płatne narzędzia SEO?

Ahrefs, Majestic – audyt linków prowadzących do witryny

Pozycjonowanie stron internetowych składa się z działań on-site i off-site, dlatego samodzielny audyt strony powinien objąć również analizę linków przychodzących. Zaawansowane dane znajdziesz w narzędziach Ahrefs i Majestic. Zweryfikujesz całościową liczbę pozyskanych odnośników, jakość każdego z nich, anchory i atrybuty, tempo przyrostu, a także inne przydatne aspekty, np. efektywność i szkodliwość.

Ocena jakości linków prowadzących do pozycjonowanej strony i domen źródłowych podana jest w skalach opracowanych przez twórców obu narzędzi. Więcej na ten temat znajdziesz w poradniku: Sprawdzanie linków do strony – jak to robić?, opublikowanym na naszym blogu.

Ahrefs, Majestic - audyt linków prowadzących do witryny

Analiza konkurencyjnych stron internetowych

Wykonując samodzielny audyt swojej strony internetowej przy użyciu powyższych narzędzi, koniecznie zbadaj także witryny konkurencji. Semstorm, Senuto, Ahrefs i Majestic pozwalają na zestawienie kilku stron internetowych i porównanie ich jakości pod kątem SEO.

Słowa kluczowe

Wykorzystaj Senuto bądź Semstorm, by sprawdzić, na jakie słowa kluczowe widoczni są Twoi główni rywale z branży – przede wszystkim ci mający strony internetowe podobnej wielkości. Jeżeli wcześniej nie korzystałeś z odnalezionych u konkurentów słów, uwzględnij je w nowej strategii pozycjonowania.

Wykonaj dogłębny audyt SEO, by stworzyć listy słów kluczowych: 1) koniecznych do używania, 2) wartych rozważenia, 3) fakultatywnych. Weź pod uwagę ich konkurencyjność. Im więcej wyszukiwań ma dane słowo kluczowe, tym trudniej będzie Ci uzyskać wysoką pozycję. Wypisz jak najwięcej fraz z długiego ogona. Złożone zapytania możesz wykorzystać np. podczas tworzenia treści na blog firmowy.

Analiza konkurencyjnych stron internetowych: słowa kluczowe

Porada: Użyj właściwego filtra, by porównać wspólne słowa kluczowe oraz takie, na które widoczne są wyłącznie konkurencyjne strony internetowe. Zoptymalizuj swoją stronę w taki sposób, by obecne słowa kluczowe osiągały lepsze wyniki, nieobecne zaś pojawiły się w nowych treściach. Jeżeli trzeba, stwórz podstrony dla nowych grup słów kluczowych, np. fraz lokalnych.

Linki przychodzące i wychodzące

Rozbuduj raport z audytu SEO o listę serwisów, z których warto pozyskać linki dofollow. W tym celu przeanalizuj strony internetowe konkurencji w narzędziu Ahrefs lub Majestic. Sprawdź, do których witryn linkują rywale, a także z których otrzymują moc. Postaraj się pozyskać odnośniki z serwisów obu typów. Oczywiście wcześniej sprawdź ich jakość. Pomoże Ci w tym ocena domeny wyrażona we wskaźnikach Ahrefs Rank (Ahrefs) oraz Trust Flow i Citation Flow (Majestic).

Więcej informacji na temat analizowania linków – własnych i konkurencji – pod kątem jakości znajdziesz we wspomnianym wyżej artykule dostępnym na naszym blogu: Sprawdzanie linków do strony – jak to robić?

Analiza konkurencyjnych stron internetowych: linki

Porada: Użyj właściwego filtra, by znaleźć takie strony internetowe, od których Twoja konkurencja otrzymała linki, a Ty nie. Jeśli uda Ci się pozyskać odnośniki z tych witryn, otrzymasz więcej mocy, niż gdybyś zamieścił link w serwisie, z którego już otrzymałeś moc. Warto bowiem wiedzieć, że każdy kolejny odnośnik umieszczony na tej samej stronie internetowej przekazuje mniej mocy od poprzedniego.

Jak zrobić samodzielny audyt strony dzięki wtyczkom?

Wieloaspektowy audyt SEO można wykonać ręcznie, przy pomocy narzędzi SEO: płatnych i darmowych, a także dzięki wtyczkom do CMS-a i przeglądarki internetowej. Zostały nam do omówienia już tylko wtyczki, dlatego poniżej znajdziesz listę tych popularnych i wartych uwagi. Za pomocą każdej wykonasz szybki i łatwy audyt dowolnej strony internetowej – czy to swojej, czy to konkurencyjnej.

Wtyczki do CMS-a do optymalizacji strony

Do przeprowadzenia audytu SEO, a w dalszej kolejności optymalizacji strony, można wykorzystać wtyczkę kompatybilną z CMS-em. Przykładowo w popularnym WordPressie chętnie i często wykorzystywaną wtyczkę stanowi Yoast. To narzędzie, dzięki któremu wykryjesz braki danych meta (tytułów i opisów), by następnie je uzupełnić. Zobaczysz, które dane meta są za długie, które zaś za krótkie. Za sprawą funkcji kompleksowych ustawisz stały title wszystkich podstron w witrynie, np. według wzoru: „nazwa podstrony | Firma X – lider w branży Y”.

Jak zrobić samodzielny audyt strony dzięki wtyczkom?

Yoast umożliwia weryfikację optymalizacji SEO podstron i artykułów. Ocenia czytelność treści strony, formatowanie, długość, wykorzystanie i zagęszczenie słów kluczowych. Za jego pomocą – bez konieczności zaglądania do kodu HTML – wyindeksujesz niechciane podstrony, np. zduplikowane. Dalej stworzysz mapę witryny (sitemap) oraz instrukcje dla robotów Google.

Polecamy artykuł: Czy mapa strony ma wpływ na SEO?

Wtyczki do przeglądarki pomagające zrobić audyt SEO

Aby wykonać podstawowy audyt SEO swojej witryny bądź zapoznać się z jakością strony internetowej konkurencji, nie musisz korzystać z rozbudowanych narzędzi wymienionych wcześniej. Wystarczą Ci drobne wtyczki do przeglądarki, zazwyczaj kompatybilne z najpopularniejszymi (np. przeglądarkami Chrome, Firefox, Opera).

SEO Analysis & Website Review od Woorank

Szybki, łatwy, podstawowy audyt strony przeprowadzisz przy użyciu wtyczki SEO Analysis & Website Review stworzonej przez Woorank. Poznasz stopień optymalizacji danej strony, dostosowanie do urządzeń mobilnych, szybkość ładowania strony. Dowiesz się, czy witryna jest użyteczna, z jakich technologii korzysta, jakie linki do niej prowadzą, jaki odnotowuje ruch. Błyskawicznie zweryfikujesz widoczność strony www i jej dane strukturalne.

SEO Analysis & Website Review od Woorank

SEO META in 1 CLICK

Kolejna wartościowa i łatwa w użytkowaniu wtyczka do przeglądarki to SEO META in 1 CLICK. Za jej sprawą dowiesz się, czy na stronie internetowej zastosowano metadane i czy są poprawnej długości. Zweryfikujesz liczbę, treść i strukturę nagłówków, i to w kolejności wyświetlania na stronie. Zyskasz też wgląd w dane o treściach wizualnych: liczbie, opisach alternatywnych. Poznasz informacje o obecnych w witrynie plikach służących komunikacji z robotami wyszukiwarek: sitemap.xml, robots.txt.

SEO META in 1 CLICK

OpenSEO Stats

Jeżeli chcesz sprawdzić jakość witryny w odniesieniu do innych stron internetowych, drobny SEO audyt możesz wykonać za pośrednictwem wtyczki OpenSEO Stats. Znajdziesz w niej informacje o linkach prowadzących do danej strony z innych serwisów, pozycji zajmowanej w rankingu popularności, liczbie zaindeksowanych podstron. Dalej sprawdzisz podstawy optymalizacji strony: szybkość ładowania, zawartość tagów – w tym danych meta – poprawność adresów URL czy nagłówków.

OpenSEO Stats

SeoQuake

Czwarta – choć bynajmniej nie ostatnia! – wtyczka pozwalająca na szybki i pobieżny audyt SEO strony to SeoQuake. Tutaj sprawdzisz ocenę czynników rankingowych przyznawaną przez różne wyszukiwarki internetowe, nie tylko Google (również Yahoo czy Bing). Zweryfikujesz liczbę zaindeksowanych podstron, linków przychodzących, a nawet trudność słów kluczowych występujących na stronie.

SeoQuake

Audyt SEO – samodzielnie czy z pomocą agencji SEO?

Niewątpliwie wykonanie audytu strony samodzielnie jest kuszące, ponieważ pozwala zaoszczędzić pieniądze i usuwa konieczność poszukiwania agencji SEO godnej zaufania. W internecie istnieje mnóstwo narzędzi – wymienionych w niniejszym poradniku, ale nie tylko – dzięki którym sprawdzisz poprawność kodu HTML, szybkość ładowania strony, dostosowanie do urządzeń mobilnych, jakość słów kluczowych, obecne pozycje w wynikach wyszukiwania czy linki zwrotne. Czy warto więc zbadać stronę pod kątem SEO i wykonać raport na własną rękę?

Audyt SEO - samodzielnie czy z pomocą agencji SEO?

Samodzielne przeprowadzanie audytu strony obarczone jest ryzykiem. Błędnie przeanalizowane dane z narzędzi, niezwrócenie uwagi na kontekst czy brak znajomości zaleceń Google może prowadzić do opracowania nietrafionej strategii SEO. W efekcie strona albo nie będzie rosnąć w wynikach wyszukiwania, albo wręcz zacznie spadać lub straci widoczność. Oczywiście nie musi tak być. Jeżeli wiesz, że sobie poradzisz – super! 

Audyt SEO z agencją SEO

Warto powierzyć audyt SEO agencji specjalizującej się w pozycjonowaniu, ponieważ eksperci obeznani z branżą i narzędziami są w stanie sprawdzić stronę internetową pod kątem większej liczby czynników rankingowych niż Ty sam. Mają dostęp do płatnych narzędzi SEO, a także potrafią lepiej przeanalizować i zinterpretować uzyskane wyniki. Doświadczenie w marketingu internetowym pozwala patrzeć szerzej, a jednocześnie zaglądać głębiej.

Poradniki do audytu SEO i optymalizacji strony www

Jeśli masz ochotę na samodzielne przeprowadzenie audytu SEO, dokonanie optymalizacji i zwiększenie widoczności strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania, skorzystaj z opublikowanych na naszym blogu poradników. Część przytoczyliśmy w treści niniejszego artykułu – powyżej, przy okazji omawiania konkretnych zagadnień, np. metadanych czy przekierowań 301. Poniżej zaś prezentujemy listę dodatkowych artykułów, dzięki którym ulepszysz swoją stronę pod kątem SEO.

Poradniki do audytu SEO i optymalizacji strony www

Zapraszamy na nasz blog po więcej inspirujących treści i poradników z zakresu szeroko rozumianego marketingu internetowego!

Agencja SEO FunkyMedia – audyt SEO i pozycjonowanie Twojej strony internetowej

Wykonałeś wstępny, częściowy audyt SEO strony internetowej, a teraz chcesz przeprowadzić pełny, profesjonalny? Zależy Ci na opracowaniu korzystnej strategii pozycjonowania i prawidłowym wdrożeniu zmian niezbędnych do awansu w wynikach wyszukiwania? Znalazłeś się we właściwym miejscu – chętnie Ci pomożemy!

Audyt SEO i pozycjonowanie strony internetowej

Oferujemy standardowy audyt SEO bądź audyt SEO/SEM rozszerzony o analizę kampanii reklamowych w Google Ads. Po ocenie jakości Twojej strony i analizie konkurencji przygotujemy nową strategię pozycjonowania, obejmującą wskazówki optymalizacyjne i listę słów kluczowych. Wybierzemy serwisy, z których warto pozyskiwać linki. Zajmiemy się pozycjonowaniem Twojej strony internetowej, byś sukcesywnie zyskiwał coraz lepszą widoczność w Google i docierał do nowych potencjalnych klientów. Czekamy na Twoją wiadomość. 🙂