Posiadanie strony internetowej wiąże się z koniecznością dbania o jej widoczność, m.in. w wynikach wyszukiwania Google. To z kolei sprawia, że bardzo ważne staje się zajmowanie przez strony wysokich pozycji – w odniesieniu do wybranych słów kluczowych. Tylko właściwie dlaczego? Co daje widoczność strony na dane słowo kluczowe? I jak sprawdzić pozycję strony w Google? W dzisiejszym wpisie odpowiemy na te i podobne pytania. Zapraszamy!
Jakie znaczenie ma widoczność Twojej strony w Google?
Na podstawowym poziomie za widoczność stron internetowych odpowiada obecność w różnych kanałach informacyjnych. Mogą to być wyniki wyszukiwania Google – organiczne i płatne – a mogą być media społecznościowe. Widoczność można uzyskać również dzięki obecności linków do stron w innych serwisach (np. katalogach firm, TOP listach) i szerzeniu informacji o stronach wśród potencjalnych klientów, którzy w następstwie zapamiętują adres URL i samodzielnie wpisują go do okna przeglądarki, by w ten sposób wchodzić na strony www.
Obecność strony w Google jest jednak szczególnie ważna na tle pozostałych kanałów docierania do potencjalnych klientów. Wynika to z faktu, iż kiedy użytkownik wchodzi na stronę wyszukiwarki, interesuje go uzyskanie odpowiedzi na konkretne pytanie. Na liście wyników spodziewa się znaleźć rozwiązanie problemu, a Ty mu je dostarczasz. Innymi słowy: pojawiasz się tam, gdzie już istnieje potrzeba. Nie musisz jej generować, lecz jedynie zaspokoić.
Widoczność a sprawdzanie pozycji strony w Google
Ale sama obecność w wynikach wyszukiwania to jeszcze nie wszystko. Znacznie ważniejsza jest kwestia pozycji strony. W pierwszym widoku użytkownik dostaje mniej więcej dziesięć organicznych wyników. Jak doskonale wiesz, stron internetowych jest znacznie, znacznie więcej. Oznacza to, że aby potencjalny klient Cię zobaczył, pozycja strony w Google musi być wysoka – im bliższa pierwszego miejsca, tym lepiej.
Pozycja strony w Google a słowa kluczowe
Chcesz stale – i bez wydatków na reklamy Google Ads – docierać do nowych użytkowników wyszukiwarki? Wobec tego musisz wypracować wysoką pozycję strony. Ale, ale, nie tak prędko! W istocie nie istnieje coś takiego, jak „pozycja w Google” w sensie ogólnym ani stabilnym. Jeżeli znajomy bądź konkurent pochwalił Ci się, że jego strona internetowa znajduje się na najwyższej pozycji w Google, powiedział prawdę jedynie częściowo. Miał bowiem na myśli to, że strona www jest świetnie widoczna na pewne słowa kluczowe.
Istota słów kluczowych
Strona internetowa nigdy nie jest widoczna w Google „tak po prostu”. Aby użytkownik zobaczył ją na liście wyników, musi wcześniej wpisać jakieś hasło. I właśnie takie hasła stanowią frazy kluczowe – lub słowa kluczowe, można używać obu określeń – na które widoczna jest Twoja witryna.
Na wysoką konwersję wpływ mają przede wszystkim pozycje w Google na słowa kluczowe popularne i często wpisywane przez użytkowników. Niestety im popularniejsze frazy kluczowe, tym trudniej przebić się przez konkurencję i dostać do wymarzonego TOP 10. A na drugą stronę listy wyników wyszukiwania, tym bardziej trzecią i kolejne, mało kto zagląda. Z tego powodu mniejsze firmy i strony pozycjonuje się na słowa kluczowe z długiego ogona, z liczbą wyświetleń do 1000 miesięcznie (w zależności od branży). Dają mniejszy zasięg, za to szybciej osiąga się efekt i uzyskuje konwersję.
Stabilna pozycja strony w Google?
Jedną z podstawowych cech wyników wyszukiwania stanowi zmienność. Widoczność stron internetowych podatna jest na działania właścicieli. Jeżeli na którejś z nich powstanie seria doskonałych artykułów z wykorzystaniem fraz kluczowych, owa strona zajmie pozycje witryn, które znajdowały się tam zaledwie wczoraj.
Liczne zmienne – poza nowymi treściami na stronie to chociażby aktualizacje algorytmów – sprawiają, że nie da się uzyskać stabilnej pozycji w wyszukiwarce Google. Nad widocznością strony na frazy kluczowe trzeba nieustannie pracować. A ponieważ każda witryna widoczna jest na setki czy tysiące różnych fraz, warto skupić się na tych, z których ma się największą konwersję (w sklepie – sprzedaż).
Weryfikacja widoczności strony internetowej
Oczywiście podstawą widoczności strony w Google jest obecność w wynikach wyszukiwania. Jak sprawdzić, czy witryna rzeczywiście pojawia się na liście wyników? Należy zweryfikować, czy została zaindeksowana przez roboty. Jeżeli nie, działania SEO na nic się nie zdadzą, ponieważ algorytm Google w ogóle ich nie odnotuje.
Jak sprawdzić obecność strony w Google?
Weryfikowanie obecności strony w wyszukiwarce Google jest bardzo łatwe. Wystarczy wpisać w okno wyszukiwania komendę: site:nazwastrony.pl. W naszym przypadku byłoby to: site:funkymedia.pl. Otrzymanie wyników świadczy o tym, że witryna została zaindeksowana. Dzięki temu wszystko, co zrobimy na rzecz poprawy pozycji strony, zostanie odnotowane przez roboty.
Widoczność strony w Google możesz sprawdzić w odniesieniu do całej domeny – jak powyżej – albo wybranych podstron. W drugim przypadku w komendzie „site:” zastosuj dłuższy adres URL. Przykładowo my wpisaliśmy: site:funkymedia.pl/pozycjonowanie, aby zobaczyć, czy oferta SEO została zaindeksowana. Ponieważ pojawiła się jako pierwszy wynik na liście, wiemy, że tak.
Sprawdzanie strony w Google Search Console
Stan indeksacji podstron sprawdzisz również w narzędziu Google Search Console. Aby przekonać się, czy dany adres URL został zaindeksowany przez roboty, wpisz go w górnym oknie wyszukiwania i kliknij enter lub ikonę lupy. Jeżeli podstrona jest obecna w wyszukiwarce, otrzymasz komunikat: „Adres URL znajduje się w Google”.
Co robić, kiedy strona nie zajmuje żadnych pozycji w Google?
Brak obecności w wynikach wyszukiwania może oznaczać jedną z kilku rzeczy, m.in.:
- Strona internetowa jest nowa i nie została jeszcze zaindeksowana. Nie czekaj, aż roboty trafią na nią same. To strata cennego czasu, w którym konkurencja pracuje na rzecz swoich pozycji w Google. Zamiast tego połącz witrynę z bezpłatnym narzędziem Google Search Console, dzięki któremu wyślesz prośbę o indeksację za pomocą kilku kliknięć. Procedurę opisaliśmy w tym artykule, zachęcamy do przeczytania. Warto też stworzyć mapę strony www i przesłać ją do Google.
- Strona otrzymała karę. Jeżeli wcześniej wyświetlała się na liście wyników wyszukiwania, a teraz nie ma po niej śladu, oznacza to najwyższy rodzaj kary: bana. Jak sprawdzić, czy został nałożony? Zweryfikuj inne możliwe przyczyny. Kiedy pozostanie tylko opcja bana, napraw błędy i wyślij wniosek o rozpatrzenie poprawek. Widoczność strony w Google odzyskasz po pozytywnej weryfikacji.
- Witryna została zablokowana przed indeksacją w pliku robots.txt, za pomocą tagu noindex na podstronach albo inną metodą. Aby odzyskać pozycję strony w Google, musisz zezwolić robotom na poruszanie się po witrynie, usuwając komendę blokady. Przeczytaj więcej o tagu noindex.
Strona jest widoczna w Google, a problemy występują wyłącznie w odniesieniu do wybranych podstron? Wykorzystaj narzędzie Google Search Console, by zweryfikować błędy, kary i stan indeksacji. Jeżeli podstrona nie wyświetla się na liście wyników lub zmieniłeś treści i chcesz, żeby roboty zaindeksowały nowości, wyślij prośbę o ponowne przeskanowanie wskazanego adresu URL.
Ręczne sprawdzanie pozycji strony dla fraz kluczowych
Metoda ręcznego sprawdzania pozycji strony w Google jest żmudna i obarczona wieloma błędami. Kiedy prowadzisz monitoring pozycji ręcznie, wyniki zostają zakłamane przez aspekty takie jak historia przeglądania, zalogowanie na konta Google, rodzaj urządzenia czy lokalizacja. Sprawiają, że otrzymujesz spersonalizowane wyniki wyszukiwania, zupełnie inne niż osoba mieszkająca w mieście obok. Ba! inne nawet niż Twój sąsiad.
Ze względu na powyższy fakt do monitorowania pozycji zaleca się używanie innych sposobów, zwłaszcza korzystanie z gotowych narzędzi. Jeżeli jednak jesteś zdeterminowany i chcesz wiedzieć, jak sprawdzić pozycję strony w Google ręcznie, zadbaj o „środki ostrożności”:
- wyloguj się ze wszystkich kont Google,
- wyłącz odczyt lokalizacji,
- wyczyść historię wyszukiwania,
- wyczyść pliki cookies,
lub:
- sprawdź pozycję strony w Google w trybie incognito.
Pamiętaj też, że pozycja strony w Google jest zależna od urządzenia, na którym korzystasz z internetu. Użytkownik smartfona zobaczy nieco inny zestaw stron w wynikach wyszukiwania niż użytkownik laptopa, komputera, tabletu.
Jak już wspomnieliśmy, pozycja strony w Google zawsze odnosi się do konkretnych fraz kluczowych. Po tym, jak zadbasz o „środki ostrożności”, wpisuj frazy kluczowe jedna po drugiej i weryfikuj rezultaty.
Jakie dane sprawdzisz w Google Search Console?
Założenie konta w Google Search Console to świetny sposób na szybkie i łatwe sprawdzanie pozycji w Google. Na dodatek uzyskiwane w ten sposób wyniki są wiarygodniejsze względem tych otrzymywanych podczas sprawdzania ręcznego.
Górny panel głównego widoku Google Search Console składa się z czterech kafelków, które można zaznaczyć bądź odznaczyć. Pierwszy – „łączna liczba kliknięć” – określa, ile osób zainteresowało się Twoimi treściami. Drugi – „łączna liczba wyświetleń” – podaje, ile użytkowników zobaczyło Twoją stronę na liście wyników wyszukiwania. Trzeci – „średni CTR” – wylicza w procentach, ile biernych widzów stało się aktywnymi użytkownikami strony (kliknęło wynik).
Jak sprawdzić średnią pozycję strony w Google?
Google Search Console informuje, na jakie frazy kluczowe widoczna jest witryna, wyświetlając listę. Do sprawdzania pozycji w Google na owe słowa służy czwarty kafelek. Należy go zaznaczyć. W ten sposób dowiesz się, na jakiej średniej pozycji Twoja strona wyświetla się na dane słowo kluczowe.
Jeśli chcesz sprawdzić, na jakie frazy kluczowe odpowiada konkretna podstrona, przejdź do widoku „Strony” i kliknij interesujący Cię adres URL. Następnie wróć do widoku „Zapytania”. Teraz zobaczysz pełną listę słów kluczowych, wyświetleń przez użytkowników oraz kliknięć. Jeżeli średni CTR jest niski, a więc sporo osób widzi twoją stronę, lecz nie chce jej klikać, możesz się zastanowić, dlaczego tak jest. Być może dana podstrona nie jest dopasowana do intencji użytkowników. Przykładowo wpisują „koty” po to, by pooglądać obrazki futrzaków, a nie kupić karmy dla zwierząt.
Pozycja w wynikach wyszukiwania a Google Analytics – czy da się ją sprawdzić?
Jak sprawdzić pozycję strony w wyszukiwarce za pomocą Google Analytics? Mimo iż narzędzie oferuje wgląd w mnóstwo przydatnych danych, tej funkcji niestety nie posiada. Warto jednak zauważyć, że chociaż nie służy do monitorowania pozycji strony w Google, daje niezłe pojęcie o tym, jaki ruch uzyskujesz z organicznych wyników wyszukiwania całościowo i w stosunku do pozostałych kanałów.
W widoku „Pozyskiwanie -> Cały ruch -> Kanały” znajdziesz wartości przypisane liczbie użytkowników (nowych i łącznie), liczbie sesji, współczynnikowi odrzuceń, średniemu czasowi trwania sesji itd. Przekonasz się, w jaki sposób użytkownicy trafiają na Twoją stronę. Jeśli wyniki organiczne mają dużo odrzuceń, może to oznaczać, że dana podstrona nie odpowiedziała na potrzebę użytkownika.
Po wybraniu kanału „Organic Search” zobaczysz listę słów kluczowych, które wygenerowały ruch w witrynie w przedziale czasowym, który wybrałeś. Domyślnie jest to ostatni tydzień, ale możesz zaznaczyć miesiąc, pół roku, rok, kilka lat. Jak sprawdzić konkretny czas, w jakim dane słowo kluczowe odpowiada za ruch? To proste – kliknij je.
Jak sprawdzić pozycję strony w Google bezpłatnie?
Jeżeli nie używasz Google Search Console ani Google Analytics, a chcesz monitorować swoją stronę na zarobkowe słowa kluczowe, możesz wykorzystać narzędzie Anonymous Ad Preview Tool udostępniane za darmo przez Google. Co prawda służy do podglądu i diagnostyki reklam, jednak dzięki niemu możesz również podejrzeć pierwszą stronę organicznych wyników wyszukiwania.
Jak sprawdzić pozycję strony poprzez to narzędzie? Wpisz wyszukiwane hasło, ustaw lokalizację, wybierz język i urządzenie. Możesz sprawdzić pozycje stron dla urządzeń mobilnych, tabletów, komputerów. Pamiętaj tylko, że zobaczysz jedynie pozycje z pierwszej strony wyników wyszukiwania.
Monitorowanie pozycji – narzędzie Gspot
Kolejne darmowe narzędzie umożliwiające sprawdzenie pozycji strony na dane słowo kluczowe – choć z ograniczeniami ilościowymi i czasowymi – to Gspot, dostępne pod adresemgspot.intensys.pl. Nie jest to bardzo rozbudowane narzędzie, lecz daje wgląd w nieco pokaźniejszą bazę niż Anonymous Ad Preview Tool od Google. Tutaj bowiem możesz sprawdzić widoczność witryny na frazę kluczową, jeśli znajduje się w pierwszych 100 wynikach (to aż 10 stron wyszukiwarki).
Podczas jednego wyszukiwania będziesz mógł wpisać do pięciu fraz kluczowych. Inne ograniczenia to fakt, że z pojedynczego adresu IP można wysyłać zapytanie tylko raz na minutę, a sprawdzanie pozycji fraz dla tej samej domeny możliwe jest tylko raz na 10 minut.
Jak sprawdzić pozycję strony w Google za pomocą narzędzia Gspot? Wpisz we właściwe pola adres strony i frazy kluczowe (do 5). Kliknij „sprawdź”, i gotowe!
Sprawdzanie pozycji w Google w narzędziach zewnętrznych płatnych (Senuto, Semstorm i inne)
Jeżeli potrzebne Ci rozbudowane narzędzie i jesteś skłonny zapłacić za dostęp, doskonale sprawdzą się narzędzia takie jak Senuto, Semstorm, Searchmetrics, Semrush czy Ubersuggest. Niektóre, np. Ubersuggest, umożliwiają darmowe monitorowanie pozycji na konkretne frazy, ale z ograniczeniem, w tym przypadku do 3 darmowych prób. Inne narzędzia, chociażby Senuto, oferują nieodpłatny okres próbny.
Jak sprawdzić pozycję strony konkurencji?
Za pomocą tego typu narzędzi warto prowadzić monitoring nie tylko swojej witryny, ale również stron konkurencji. Rozbudowany panel pozwala sprawdzić pozycję strony w Google, a następnie zestawić ją z konkurencyjną i porównać. W ten sposób dowiesz się, na które słowa kluczowe jesteś widoczny lepiej niż rywale, na które gorzej. Których fraz w ogóle nie wykorzystujesz, a powinieneś. Dodatkowo zweryfikujesz ogólną widoczność domen – swojej i konkurencyjnych – w Google, czyli która wyświetla się na więcej słów kluczowych, ile podstron znajduje się w TOP 50 i TOP 10, ile fraz zostało niedawno pozyskanych, ile zaś utraconych.
Płatne narzędzia pozwolą Ci przy okazji wybrać frazy kluczowe do kampanii Google Ads. Sprawdzisz, na jakie słowa reklamuje się konkurencja.
Jak sprawdzić pozycję strony w Google innymi narzędziami?
Żeby sprawdzić pozycję strony w wyszukiwarce Google i porównać ją z konkurencyjnymi, a także monitorować efekty SEO na bieżąco, możesz wykorzystać również narzędzia takie jak ASPS, cMonitor, SeoStation, SerpMonster, Stat4Seo, WebPozycja. Wypróbuj kilka narzędzi z darmowym okresem testowym i przekonaj się, które jest dla Ciebie najłatwiejsze w obsłudze. W razie czego służymy podpowiedzią.
Poprawa pozycji w Google dzięki SEO
Sprawdziłeś pozycję strony w Google i nie jesteś zadowolony z rezultatu? Niczym się nie przejmuj, to nie koniec świata. Ba! to początek długiej i fascynującej przygody z SEO. W czasie jej trwania zyskasz widoczność na mnóstwo nowych fraz kluczowych, dotrzesz do klientów, którzy nigdy o Tobie nie słyszeli, odnotujesz wzrost ruchu na stronie i poprawisz konwersję.
Wysokie pozycje strony w Google zdobędziesz dzięki działaniom SEO: on-site i off-site. Możesz to zrobić samodzielnie lub z nami. Jeśli wybierasz pozycjonowanie na własną rękę, odsyłamy Cię do artykułów na naszym blogu. Znajdziesz na nim mnóstwo wartościowych poradników.
Jeżeli jednak chcesz osiągnąć lepszą pozycję strony w Google szybciej, wygodniej i bez wkładu własnego, daj znam znać. Zajmiemy się pozycjonowaniem Twojej strony na ustalone słowa kluczowe i pomożemy Ci zostawić konkurencję w tyle. Przeczytaj o pozycjonowaniu w FunkyMedia i skontaktuj się z nami!