Prowadzenie bloga i regularne publikowanie na nim artykułów korzystnie wpływa na pozycjonowanie. Ale to nie jedyny sposób wykorzystywania artykułów w SEO! Równie ważny jest link building, czyli strategia pozyskiwania linków z zewnątrz. Jedną z metod link buildingu są artykuły sponsorowane i bliskie im wpisy gościnne. Czym się charakteryzują i jak przyczyniają się do zdobywania linków? O tym dzisiaj – przeczytaj!
Czym są artykuły sponsorowane?
Artykuły sponsorowane to teksty odpłatnie publikowane w serwisach internetowych należących do innych osób. W przeciwieństwie do artykułów redakcyjnych stanowią bezpośrednią lub pośrednią reklamę marki, produktu bądź usługi osoby, która za nie zapłaciła. Warto jednak zauważyć, że nazwa „artykuły redakcyjne” dla treści niereklamowych jest nieco myląca. Sugeruje, że teksty tworzy redakcja, podczas gdy artykuły sponsorowane pochodzą z zewnątrz. W rzeczywistości za napisanie artykułu sponsorowanego można zapłacić redakcji, jeśli nie ma się odpowiednich kompetencji ani nie chce samodzielnie szukać copywritera.
Publikowanie artykułów sponsorowanych w różnych serwisach – koniecznie wysokiej jakości – to element strategii link buildingu. Jak się zatem domyślasz, robi się to celem pozyskiwania linków do podstron, które wymagają wzmocnienia. W zależności od wytycznych serwisu, na którym chcesz opublikować artykuł sponsorowany, tekst przyjmuje odmienną długość, jest wyposażony w zdjęcia bądź nie, zawiera określoną liczbę linków. Niektóre strony zezwalają na linki typu exact match (stosowanie fraz zarobkowych), inne godzą się jedynie na linkowanie brandu bądź pozostawianie gołych URL-i. Na szczęście typy odnośników dobrze dywersyfikować, więc większe restrykcje kilku portali mogą wręcz zadziałać na Twoją korzyść.
Czym wpisy gościnne różnią się od artykułów sponsorowanych?
Artykuły gościnne również publikowane są na zewnętrznej, cudzej stronie internetowej. Podobnie do artykułów sponsorowanych stanowią element strategii SEO, ponieważ zawierają – należy zauważyć, że nie zawsze! – linki. Czym się zatem różnią? Przede wszystkim ceną. Podczas gdy za artykuły sponsorowane zapłacisz od kilkudziesięciu do nawet kilku tysięcy złotych, wpisy gościnne opublikujesz za darmo.
Po co więc płacić za artykuł sponsorowany, skoro można uzyskać darmowy gościnny? Ponieważ ten drugi przyjmowany jest rzadziej, musi być wysokiej jakości i stanowić wartość dla użytkowników serwisu, w którym się znajdzie. Nie może przybierać postaci oczywistej reklamy ani zawierać wielu linków pod zdywersyfikowanymi postaciami. Tutaj odnośnik znajduje się zazwyczaj na końcu tekstu i jest imienny lub brandowy (podpis: Paweł Iksiński, właściciel firmy Iksik; linkowane są imię i nazwisko albo nazwa firmy). Nie pomoże bezpośrednio wypromować słów kluczowych, na których Ci zależy, za to stanie się elementem strategii SEO PR. Jako autor wykażesz się specjalistyczną wiedzą w danej dziedzinie i właśnie dzięki temu zyskasz nowych odbiorców (a docelowo także klientów).
Zalety artykułu sponsorowanego i gościnnego
Artykuły sponsorowane i gościnne dzielą kilka zalet. Przede wszystkim wspomagają pozyskiwanie linków wysokiej jakości, co pozytywnie wpływa na SEO i pozycję w wynikach wyszukiwania Google. Dalej przyczyniają się do rozpowszechniania wiedzy o marce. Artykuły sponsorowane dodatkowo szerzą świadomość o produktach i usługach. Z kolei wpisy gościnne kładą nacisk na autora – najczęściej właściciela marki bądź współpracującego z nim eksperta – który daje się poznać jako kompetentny, profesjonalny, posiadający dużą wiedzę.
Strategię SEO warto oprzeć na obu typach treści, choć to artykuł sponsorowany przyniesie więcej różnorodnych linków. Można w nim stosować m.in. anchory i URL-e, anchory zaś dzielić na exact match (np. „ubezpieczenie na życie”), partial match (np. „indywidualne ubezpieczenie”), phrase match (np. „wybierz ubezpieczenie na życie”), zero match (np. „kliknij tutaj”) bądź brandowe (np. „Ubezpieczalnia Duszek”). Dla SEO korzyść mają wszystkie, a właściwe opracowanie proporcji należy do specjalistów pozycjonowania stron.
Dodatkowe zalety artykułu sponsorowanego
Podsumowując powyższe informacje, dochodzimy do wniosku, iż wykupywanie artykułów sponsorowanych i pisanie gościnnych niesie korzyści dla SEO (jako element link buildingu) oraz SEO PR (szerzy wiedzę o marce i przedstawia właściciela/pracownika firmy jako eksperta). Ale nie tylko! Kolejnymi zaletami są zwiększony ruch na stronie (dzięki osobom, które klikną link z artykułu sponsorowanego bądź gościnnego), pozyskiwanie leadów (nowych odbiorców i potencjalnych klientów) oraz remarketing (o ile podczas publikacji artykułów można skorzystać z odpowiedniego kodu remarketingowego).
Rodzaje linków – charakterystyka
Jeśli nie zajmujesz się pozycjonowaniem stron internetowych, powyższe krótkie omówienie linków prawdopodobnie wyda Ci się niewystarczające. Przeczytaj zatem nieco więcej o tym, czym różnią się linki wykorzystywane do link buildingu.
Anchor Exact Match – ścisłe dopasowanie frazy
Wykorzystywane frazy są sprzedażowe i występują w postaci nieodmienionej. Dzięki nim artykuły sponsorowane służą przekazywaniu mocy serwisu, na którym się znajdują, Twojemu serwisowi. Ponadto anchory sprzedażowe pozwalają Google skojarzyć linkowaną stronę z konkretną frazą (i szerzej: tematyką). W efekcie Google dowiaduje się i zapamiętuje, że na Twoim portalu można kupić tanie buty czy zamówić wycieczkę do Egiptu.
Przykład:
Anchor Partial Match – częściowe dopasowanie do frazy
W tym wypadku fraza ulega osłabieniu, ponieważ linkowana jest tylko jej część. Na szczęście Google widzi słowa znajdujące się obok, dlatego niepełny anchor nadal jest cennym składnikiem artykułu sponsorowanego.
Przykład:
Anchor Phrase Match – dopasowanie do wyrażenia
W tym wypadku posługujemy się całą frazą, jednak albo ją odmieniamy, albo dopisujemy dodatkowe słowa, albo stosujemy obie techniki łącznie. Jeżeli artykuły sponsorowane zawierają zbyt dużo anchorów exact match, Google może się zorientować, że publikacje stanowią płatną promocję i uznać to za próbę manipulowania odbiorcą. Dlatego warto dywersyfikować ścisłe dopasowanie częściowym i rozbudowanym.
Przykład:
Anchor Zero Match – brak dopasowania
Ten typ odnośnika często nazywany jest generycznym, neutralnym bądź anchorem tła. Nie wykorzystuje się w nim żadnej znaczącej frazy, a jedynie wskazuje miejsce, które użytkownik powinien kliknąć, by przejść na stronę.
Przykład:
Brand Anchor
Nie dość, że dobrze wpływa na pozycjonowanie i buduje pozytywny profil linków strony internetowej, to jeszcze stanowi element strategii SEO PR. Jest to taki anchor, który zawiera nazwę marki bądź firmy.
Przykład:
Autor Anchor
Często kończy nie artykuły sponsorowane, lecz gościnne. Wypowiadający się w nich ekspert zyskuje reklamę tylko pośrednio, co jednak bardzo dobrze wpływa na SEO PR. Podlinkowane zostaje jego imię i nazwisko lub pseudonim.
Przykład:
Link jako adres URL
To najbardziej naturalny sposób osadzania linków do strony internetowej, dlatego doskonale sprawdza się w marketingu szeptanym (przeczytaj, czym jest i jak go prowadzić), np. w komentarzach na forach i w social media. Kiedy pozostawiasz czysty URL w artykułach sponsorowanych, warto, byś w niewielkiej odległości umieścił główne słowa kluczowe.
Przykład:
Link w obrazku
Jeżeli chcesz zdobyć linki do strony, ale szukasz alternatyw dla linków z tekstu – anchorów i URL-i – możesz wykorzystać treści wizualne: zdjęcia, obrazki, infografiki, logo. Pamiętaj jednak, by uzupełnić opis alternatywny. Google nie potrafi odczytywać obrazków, za to świetnie radzi sobie z rozumieniem tekstu (i coraz lepiej kontekstu). W efekcie opisanie zdjęcia zadziała jak wykorzystanie frazy.
Link building a linki nofollow i dofollow
Poza postacią wizualną linków liczą się ich atrybuty. W treści artykułów sponsorowanych i gościnnych najczęściej występują linki dofollow, czyli takie, dzięki którym serwis publikujący owe artykuły przekazuje moc Twojej witrynie. O wiele mniej zapłacisz za linki nofollow, przy czym nie są one istotne dla SEO (są, ale w sposób pośredni). Tego typu atrybut informuje roboty, by nie brały pod uwagę odnośników pojawiających się w tekście. Należy jednak wiedzieć, że strategia link buildingu powinna uwzględniać linki z oboma atrybutami. Znaczącą przewagę dofollow Google potraktuje z nieufnością.
Jak napisać artykuł sponsorowany?
Artykuł sponsorowany może mieć charakter reklamowy w większym stopniu niż wpis gościnny, jednak wciąż musi to być tekst bardzo dobrej jakości. Pisząc na temat danego zagadnienia, skup się na nim zamiast zachwalać produkt – to drugie rozwiązanie wyda się sztuczne, nachalne. Miej na uwadze korzyść czytelnika. Mimo iż artykuły sponsorowane pozwalają pozyskiwać linki, mogą skłonić odbiorców do przejścia na stronę i dokonania zakupu, pozostawienia danych bądź wykonania innej czynności, na której Ci zależy. A zatem twórz treści tak wartościowe, by zrealizować trzy cele: link building, konwersję i SEO PR.
Miej na uwadze atrakcyjność treści. Nie pozostawiaj bloków tekstu. Korzystaj z nagłówków, punktorów, wytłuszczeń, podkreśleń. Długie zdania dziel na krótsze, ponieważ czyta się je łatwiej. Stosuj atrakcyjne zdjęcia. Obrazki za darmo pozyskasz ze stocków. Przeczytaj nasz artykuł na temat korzystania z banków zdjęć.
Artykuły sponsorowane mają przynieść wartościowe linki do Twojej strony, zatem dobrze zastanów się nad strategią. Nigdy nie linkuj tej samej podstrony kilka razy – nie ma to sensu. W odnośnikach umieść np. stronę główną, kategorię i produkt. Dywersyfikuj anchory, by nie stosować jedynie exact matchy (zarezerwuj je dla najważniejszej frazy). Używaj słów kluczowych w pobliżu gołych URL-i, a także w nagłówkach i treści. Odmieniaj je i szukaj synonimów.
Dostosuj język publikacji do strony internetowej, na której publikujesz artykuł sponsorowany. Nie rozpisuj się w nieskończoność. W przeciwieństwie do wpisów gościnnych artykuły sponsorowane powinny zawierać skondensowane informacje. Trzy tysiące znaków ze spacjami to odpowiednia długość. Na wstępie warto umieścić chwytliwą zajawkę (lead) ze słowem kluczowym, na końcu zaś wezwanie do podjęcia działania (call to action). Spróbuj pisać artykuły sponsorowane w modelu sprzedażowym AIDA – przeczytaj, czym jest AIDA i jak z niej korzystać.
Content marketing na blogach – czy warto pisać te artykuły sponsorowane?
W przypadku publikacji artykułów sponsorowanych na portalach internetowych można pisać treści samodzielnie. Forma jest dowolna: tekst ekspercki, historia marki, recenzja, poradnik, informacja prasowa. Nieco inaczej wygląda sytuacja, gdy zależy Ci na pozyskaniu linków z bloga. Siłą blogerów jest to, że mają swoją społeczność, która ceni ich język, spojrzenie na świat, osobowość – całokształt. Aby artykuł sponsorowany został odebrany jako wiarygodny, a także przeczytany od początku do końca, warto zlecić napisanie go autorowi bloga. Stwórz podstawowe wytyczne odnośnie treści, takie jak długość, liczba linków czy lista słów kluczowych, a ostateczny wygląd oddaj w ręce twórcy.
Jak napisać artykuł gościnny?
Ponieważ artykuł gościnny jest bezpłatny, musi nieść właścicielom danej strony internetowej korzyść inną niż finansową. Korzyścią ową jest wzbogacenie się w tekst wysokiej jakości, wartościowy dla użytkowników i sprzyjający SEO. To nakłada na Ciebie obowiązek postarania się nawet bardziej niż w przypadku artykułu sponsorowanego.
Jeżeli prowadzisz blog na swojej stronie, na pewno dbasz o jakość treści. To dobry punkt wyjścia – stwórz taki wpis gościnny, jaki chętnie umieściłbyś u siebie. Zadbaj o poprawność merytoryczną i językową, a także o optymalizację treści pod kątem SEO. Artykuł opublikowany na portalu o dobrej pozycji będzie miał większe szanse na ukazanie się w wynikach wyszukiwania, niż gdyby pojawił się na Twoim blogu. W ten sposób możesz wypromować siebie i firmę, w końcu wpis będzie zwieńczony Twoim imieniem i nazwiskiem, czasem także nazwą firmy.
Korzystaj z fraz kluczowych w nagłówkach i treści artykułu. Dostosuj tematykę i język do użytkowników strony internetowej, na której ukaże się publikacja. Nie martw się, jeśli tekst przekroczy wspomniane przy omawianiu artykułów sponsorowanych trzy tysiące znaków ze spacjami. Wpis gościnny rządzi się swoimi prawami i może być długi, jeśli dzięki temu będzie wysokiej jakości.
Tekst SEO PR na stronę, ale nie tylko
Napisałeś wartościowy tekst, który przyniesie pozytywny skutek dla Twojej strony jako element strategii SEO PR? Szkoda, by publikacja ograniczyła się do wybranej witryny. Zweryfikuj, którzy wydawcy oferują publikację również w social media. Umieszczenie krótkiej informacji o Twoim artykule gościnnym na Facebooku czy Instagramie zwiększy liczbę jego odwiedzin, a w efekcie przejść na Twoją stronę. To samo zresztą możesz zrobić w przypadku artykułu sponsorowanego. Co prawda publikacja w mediach społecznościowych zazwyczaj podnosi cenę, ale warto z tego korzystać. Sprawdź wcześniej, czy profil cieszy się dużą liczbą obserwatorów, czy zostawiają oni komentarze, lajkują bądź przekazują posty dalej.
Jak oceniać portale pod artykuły sponsorowane i gościnne?
Jak ocenić jakość stron internetowych, na których ma się pojawić artykuł sponsorowany bądź gościnny? Możesz to zrobić samodzielnie – z wykorzystaniem narzędzi takich jak Semstorm, Senuto, Ahrefs czy Majestic – albo skorzystać z portalu do publikacji artykułów sponsorowanych i gościnnych, np. WhitePress. Jeżeli zdecydujesz się na drugi sposób, otrzymasz do dyspozycji kilka miar jakości portalu oraz potencjalnych treści i linków, które się na nim znajdą.
Samodzielne poszukiwania portali dobrej jakości
Aby docierać do większej liczby odbiorców – potencjalnych klientów – i cieszyć się lepszą konwersją, musisz pokonać konkurencję. W zakresie SEO możesz to zrobić np. poprzez relinkowanie. Tego typu link building polega na sprytnym wykorzystywaniu stron internetowych, które zawierają odnośniki do Twoich konkurentów. (Warto wziąć pod uwagę także portale, do których linkują rywale). Listę konkurentów sporządzisz np. dzięki Semstormowi, natomiast linki znajdziesz za pomocą narzędzia Ahrefs. Postaraj się zdobyć linki z tych portali.
W Semstormie bądź Senuto sprawdzisz nie tylko rywali, lecz także portale z wysoką pozycją w wyszukiwarce na poszczególne słowa kluczowe. Opublikuj artykuł sponsorowany zawierający owe frazy na znalezionej w ten sposób stronie, aby uzyskać mocniejsze linki.
Do linkowania wybieraj strony i blogi odpowiadające tematyce Twojego portalu. Lepsze są działające od lat niż niedawno powstałe, ponieważ te drugie dopiero budują widoczność w Google i zaufanie. Wyjątek stanowią serwisy dobrze rokujące – zdobyty na nich link może być w przyszłości wiele warty! Spróbuj też samodzielnie ocenić popularność treści publikowanych ogólnie (na stronie głównej) bądź w kategorii, która Cię interesuje. Przejrzyj komentarze i inne rodzaje aktywności pod artykułami oraz w social media.
Sprawdzanie informacji o jakości stron w serwisach pośredniczących
Aby zaoszczędzić czas lub gdy nie czujesz się pewnie w samodzielnym ocenianiu portali do publikacji treści, skorzystaj z serwisów pośredniczących, takich jak chociażby WhitePress, ReachaBlogger czy Linkhouse. Odznaczają się pokaźną bazą portali i blogów dotyczących każdej tematyki. Korzystają z popularnych parametrów znanych z innych narzędzi, w tym Trust Flow (Majestic), Domain Rating (Ahrefs), widoczność (Senuto, Semstorm), ruch na stronie (estymowany bądź na podstawie danych z Google Analytics), analiza techniczna SEO (Alexa, MOZ, Google).
Aby publikować artykuły sponsorowane z maksymalną korzyścią, warto wziąć pod uwagę również inne kryteria, które także znajdziesz we wspomnianych wyżej portalach. Są to m.in. cena, maksymalna długość artykułu sponsorowanego, liczba linków, okres ich ważności, rodzaj oraz atrybut, ocena merytoryczna portalu (przyznawana np. przez WhitePress), dodatkowa promocja (chociażby udostępnianie publikacji w social media bądź dłuższe wyświetlanie na stronie głównej).
Zamawianie artykułów sponsorowanych
Najłatwiej zamówić publikację artykułu w serwisie dysponującym bazą wydawców (np. na wspomnianym już WhitePressie). Wystarczy ocenić jakość danego serwisu na podstawie ruchu, widoczności w sieci, zaufania i innych informacji dostępnych w panelu. Kiedy już zdecydujesz się na wybór konkretnego portalu, klikniesz przycisk zamówienia, i gotowe. Treść artykułu sponsorowanego stworzysz sam bądź zlecisz przygotowanie redakcji. Największymi zaletami tego typu publikacji są przejrzystość i zabezpieczenie pieniędzy w razie niewywiązania się wydawcy z umowy.
Nieco więcej zachodu jest w przypadku chęci publikowania artykułów sponsorowanych na portalach bądź blogach znalezionych samodzielnie. Warunki współpracy zależą wyłącznie od tego, jak umówisz się z właścicielami. Zalety to przede wszystkim atrakcyjniejsza cena i brak konieczności płacenia za pośrednictwo. Możesz też skorzystać z niekonwencjonalnych sposobów promocji i niestandardowych form linkowania (np. ze zdjęć).
Pozyskiwanie linków ze stron, na i do których publikuje konkurencja
Jeżeli masz dostęp do narzędzi takich jak Ahrefs bądź Majestic, możesz zweryfikować profil linków konkurencji, czyli to, na których stronach i blogach prowadzi link building. By pozyskać z nich link dla siebie, sprawdź, czy owe strony są dostępne w bazach wydawców. Jeżeli nie są bądź zależy Ci na indywidualnym podejściu, wyślij e-mail bezpośrednio do redakcji.
Publikowanie artykułów sponsorowanych na stronach, z których linki ma konkurencja
Jeżeli wśród stron linkujących do Twojej konkurencji znajduje się wiele portali wysokiej jakości, możesz założyć, iż nie jest to przypadek. Skoro rywal ocenił je pozytywnie i włączył w link building, warto, byś zrobił to również Ty. Upewnij się, że są to strony tematycznie powiązane z Twoją działalnością, o dobrej widoczności w sieci, z długą historią domeny, promujące wartościowy content, generujące ruch itd.
Publikowanie artykułów sponsorowanych na stronach, do których linkuje konkurencja
W artykule prezentującym skuteczne sposoby pozyskiwania linków wyjaśniliśmy, że prowadzenie linkowania na stronach, do których odnosi się konkurencja, stanowi sprytny sposób promowania się za pomocą tej konkurencji. Prześledźmy to na przykładzie. Zauważyłeś, że u Twojego rywala (A) pojawiła się publikacja zawierająca link dofollow do pewnej strony internetowej (B). Oznacza to, że rywal przekazuje moc serwisu linkowanej stronie. Natomiast jeśli w podlinkowanej publikacji znajdują się inne linki dofollow (C, D), otrzymują moc od strony B i część mocy od A, czyli Twojego konkurenta. Jeżeli skontaktujesz się z właścicielem strony B i uda Ci się zdobyć link z tego konkretnego artykułu, Ty także skorzystasz z ułamka mocy rywala.
A jeśli się nie uda, nie przejmuj się. Zawsze możesz stworzyć nowe artykuły sponsorowane i poprosić o publikację w serwisie B. Taki link również będzie wartościowy.
Ile kosztuje link building pozyskujący linki z artykułów sponsorowanych?
Artykuły sponsorowane to tylko jeden z wielu elementów składających się na link building, toteż cena całokształtu działań związanych z linkowaniem zawsze będzie większa. W przypadku artykułów sponsorowanych możemy mówić o kwotach nieprzekraczających 100 zł, a jednocześnie znacznie wyższych: idących w tysiące złotych. Niestety nie da się podać jednej informacji odnośnie kosztów pasującej do wszystkich branż i indywidualnych sytuacji. Wartościowa publikacja w granicach 100 zł jest możliwa – to dobra wiadomość.
Link building opiera się przede wszystkim na jakości, dlatego lepiej zdecydować się na publikowanie kilku artykułów sponsorowanych i wpisów gościnnych wysokiej jakości miesięcznie niż kilkunastu bądź kilkudziesięciu, z których link będzie niewiele warty. W ramach ograniczonego budżetu warto rozważyć współpracę barterową, popularną zwłaszcza w blogosferze. Jeżeli nie możesz zapłacić wydawcom, daj im wartościowe produkty bądź usługi. Recenzje na blogach są bardzo popularne, dobrze przyjmowane i w przypadku blogerów z wybudowaną społecznością znacząco przyczyniają się do konwersji.
Content marketing + link building w Funky Media
Linki prowadzące do witryny sprawiają, że jest bardziej widoczna – zarówno dla ludzi, jak i robotów Google. Jeśli pochodzą ze stron wysokiej jakości, przysługują się wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Nie ulega wątpliwości, że warto je zdobywać.
Link building różne ma oblicza, a jednym z nich są artykuły sponsorowane i ich bliscy krewni: wpisy gościnne. Przemycone w nich odnośniki dofollow mogą zadziałać lepiej niż linki na forach czy w komentarzach (niemniej działania najlepiej połączyć). Choć samo pisanie tekstów może wydawać Ci się łatwe, pełny proces pozyskiwania linków to nie lada wyzwanie. Trzeba wiedzieć, jak często publikować, jakie miejsca wybierać, jakich linków używać i które podstrony umieszczać w odnośnikach.
Chętnie wesprzemy Cię w działaniach SEO i pomożemy pozyskiwać linki, które przyniosą wyłącznie korzyść. Oferujemy link building oraz content marketing, czyli z jednej strony strategię linkowania, z drugiej zaś skuteczny copywriting. Napisz, jakie są Twoje cele biznesowe, a opracujemy indywidualną strategię marketingową.
Koniecznie też zwiedź nasz blog – można na nim znaleźć sporo wartościowych treści z zakresu pozycjonowania i szeroko rozumianego marketingu w internecie. Owocnego przeglądania!