Sezonowość sprzedaży a działania SEO

Sezonowość odczuwa większość sprzedawców internetowych. Z wysokim sezonem wiążą wielkie nadzieje, a niski sezon spisują na straty. Nie jest to najlepsza strategia – o klienta warto walczyć cały rok.

Dlaczego działania SEO warto prowadzić przez cały rok mimo sezonowości sprzedaży?

Właściciele sklepów online z produktami sezonowymi wielokrotnie zastanawiają się, w jaki sposób utrzymać sprzedaż na minimalnym poziomie przez cały rok. Niestety większość małych i średnich przedsiębiorców nadal nie wierzy, że jest to możliwe. Działania SEO rozpoczynają tuż przed rozpoczęciem sezonu, a gdy tylko sprzedaż maleje, pozycjonowanie sklepu odkładają na następny sezon. To błędne koło. Warto pamiętać, że SEO nie działa ad hoc! A efekty nie przychodzą z dnia na dzień. Dla osób planujących działania marketingowe online tylko w czasie sezonu, lepszym wyborem są działania Google Ads niż SEO.

Pozycjonowanie dobrze zoptymalizowanego technicznie sklepu, zawierającego unikalny, użyteczny content zajmuje minimum trzy miesiące. Zaprzestając działań na rzecz budowania widoczności, tracimy szansę konkurowania z innymi stronami. Jeśli w okresie naszego spoczynku, nasza konkurencja będzie intensywnie pracować na rzecz wysokich pozycji, nasza strona zamiast zbliżać się do top 3, oddali się do top 50.

sezonowość sprzedaży a SEO Nowy Marketing
Nowy Marketing, Sezonowość a pozycjonowanie

Właściciele sklepów, którzy współpracują z agencjami SEO, poza sezonem mogą poświęcić więcej czasu na samodzielnie działania (najlepiej robić to w porozumieniu z agencją). Warto wykorzystać ten czas na opracowanie strategii na kolejny sezon, przyjrzeć się działaniom konkurencji, tworzyć nowy content, teksty na bloga, opisy kategorii.

Planujmy, analizujmy dane i realizujmy wszystkie działania, na które nie mamy czasu w sezonie.

Strategia biznesowa a najważniejsze momenty sprzedażowe

Wszystkie działania marketingowe i SEO powinny być dostosowane do strategii biznesowej. Według wielu specjalistów ds. marketingu przegapienie takiego momentu sprzedażowego, jak Black Friday jest ogromnym błędem. Z drugiej strony coraz częściej mali przedsiębiorcy świadomie rezygnują z udziału w Black Friday i Cyber Monday, skupiając się na nadchodzących świętach Bożego Narodzenia i noworocznych wyprzedażach. Jest to podyktowane przede wszystkim rosnącymi stawkami w płatnych kampaniach.

Nie brakuje i dużych graczy, którzy w Black Friday nie uczestniczą. Firma Decathlon oficjalnie przyznała, że niskie ceny obowiązują u nich przez cały rok. Udostępniają także swoim klientom serwisy, w których można konserwować i naprawiać sprzęt. Wszystkie te działania mają zwiększać dostępność do sportu również dla osób niezamożnych.

Co można robić poza sezonem w działaniach SEO?

Poza sezonem w działaniach SEO warto zająć się analizą danych oraz wdrażaniem ewentualnych korekt do prowadzonych kampanii. Nie należy rezygnować z pozyskiwania linków prowadzących do strony. Linkowanie to wciąż najważniejszy element budowania widoczności.

Poza sezonem warto prześledzić:

  • ruch na stronie rok do roku – zbadamy go za pomocą narzędzia Google Analytics
  • trendy – zbadamy je za pomocą Google Trends lub narzędzi takich jak Semstorm[ii]
  • wykonać analizę konkurencji i wybrać nowe, potencjalne słowa kluczowe.

Zakres działań SEO należy zwiększyć co najmniej 4 miesiące przed rozpoczęciem sezonu.

Branża sezonowa – jak sprzedawać poza sezonem?

W całorocznej sprzedaży produktów sezonowych pomagają wyprzedaże i promocje. Warto je organizować nie tylko w najważniejszych momentach sprzedażowych, ale przez pozostałe dni w roku. Nie jest to jednak łatwe zadanie – aby promocja nart w sierpniu nie wydała się potencjalnym klientom śmieszna, taką kampanię trzeba odpowiednio przygotować. Możemy wykorzystać real time marketing, jeśli akurat miało miejsce wydarzenie, które możemy wykorzystać w promocji naszych produktów. Klienci bardzo lubią także reklamy z poczuciem humoru. Pamiętajmy też o remarketingu i powracaniu do wcześniej już pozyskanych klientów. Przypominajmy się, zaskakujmy i dostarczajmy naszym klientom wiedzę przez cały rok. Naszym sprzymierzeńcem – zarówno poza sezonem, jak i w sezonie – będą płatne reklamy Google Ads oraz promocja w mediach społecznościowych.

Długofalowe działania SEO przynoszą nieporównywalnie lepsze efekty niż ciągłe wznawianie prac na rzecz budowania widoczności sklepu. Wdrażanie strategii biznesowej, realizowanie działań content marketingowych i promocja marki w mediach społecznościowych to przepis na prowadzenie biznesu sezonowego przez cały rok.


  • Semstorm, Jak sprawdzić sezonowość słów kluczowych
  • Brand24, Real-time marketing – na czym polega i od czego zacząć?
  • Senuto, SEO w branży sezonowej

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *