analiza konkurencji

Analiza konkurencji

Analiza konkurencji jest jednym z kluczowych elementów strategii marketingowej. Dzięki badaniom konkurencyjnych firm jesteśmy w stanie wyeliminować popełniane przez nas błędy, unikać tych, które popełnia konkurencja oraz planować skuteczniejsze działania marketingowe.

Dlaczego analiza konkurencji jest ważna?

Bez względu na to, czy dopiero startujemy z naszym internetowym biznesem, czy prowadzimy go od dłuższego czasu, analiza konkurencji powinna być nieodłącznym elementem prowadzonych działań marketingowych. Swoją konkurencję badają małe, lokalne firmy, jak i najwięksi giganci – każdy, kto chce rozwijać firmę, powinien systematycznie sprawdzać:

  • w jaki sposób konkurencja przyciąga klientów,
  • jakie działania marketingowe i PR-owe prowadzi w mediach społecznościowych,
  • jak udoskonala swój serwis internetowy.

Dzięki analizie konkurencji łatwiej jest nam wychwycić błędy, jakie sami popełniamy. Sprawdzając działania naszej konkurencji, jesteśmy w stanie zdecydowanie szybciej zareagować, odpowiedzieć na jej działania, by nie dać się wyeliminować z rynku.

Badania konkurencyjnych firm pozwalają także dostrzec niewykorzystany potencjał – zarówno przez konkurencję, jak i przez nas samych.

Od czego zacząć analizę konkurencji?

Nasze badania powinniśmy rozpocząć od zdefiniowania i znalezienia konkurencji. W pierwszej kolejności określamy, kto stanowi naszą bezpośrednią konkurencję, a następnie szukamy benchmarku, czyli naszej najsilniejszej konkurencji. W przypadku analizy konkurencji w internecie, benchmarkiem najczęściej jest strona (sklep internetowy), która ma najlepszą widoczność i najwięcej konkurencyjnych fraz kluczowych w TOP 3.

W znalezieniu, a następnie analizie naszej bezpośredniej oraz największej konkurencji pomocne będą narzędzia SEO:

Przed przystąpieniem do analizy warto też określić, kim tak naprawdę jest nasz klient. Może się bowiem okazać, że sklepy widoczne na bardzo podobne frazy kluczowe nie są naszą konkurencją. Najlepszym przykładem są towary luksusowe – jeśli działamy w branży high fashion, naszymi klientami nie będą osoby, które na co dzień kupują ubrania w sieciówkach.

Analiza fraz kluczowych konkurencji w internecie

Badanie konkurencji rozpoczynamy od analizy fraz kluczowych, na jakie widoczni jesteśmy my, a na jakie widoczne są podobne tematycznie serwisy. W tym celu warto skorzystać z Senuto, w którym sprawdzimy:

  • na jakie frazy kluczowe widoczna jest nasza strona,
  • jakie strony widoczne są na frazy kluczowe, na które widoczna jest nasza strona,
  • na ile fraz konkurencyjnych i na ile wszystkich fraz kluczowych widoczna jest nasza konkurencja.
Analiza konkurencji w SENUTO

W zakładce Konkurencja w Senuto możemy także sprawdzić frazy kluczowe konkurencji, na które nasza strona nie jest widoczna. Również w tej zakładce zobaczymy wykres informujący nas o widoczności naszej i konkurencji na frazy kluczowe w TOP 3, TOP 10 i TOP 50. Dzięki tej analizie dowiemy się, jakich fraz kluczowych brakuje na naszej stronie, a także na które frazy nasz portal jest słabo widoczny. Ta informacja będzie dla nas sygnałem, na których frazach należy skupić nasze działania w najbliższym czasie, by dogonić i wyprzedzić naszą konkurencję. Podobnej analizy dokonamy za pomocą narzędzia Semstorm[i] .

Analiza treści na stronie konkurencji

Wiemy już, na jakie frazy jesteśmy widoczni w sieci i na jakie frazy widoczna jest nasza konkurencja. Przekonajmy się więc, dlaczego nasi rywale zajmują wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Zacznijmy od dokładnej analizy treści na stronie. Przyjrzyjmy się, jak obszerny content znajduje się u konkurencji, jakiej jakości treści umieszczone są w serwisie, jakie title i meta description zamieściła nasza konkurencja, a w przypadku blogów, jakie tematy poruszane są w artykułach – i jakich tematów brakuje. Sprawdźmy też, jak często dodawane są kolejne artykuły blogowe.

Przeprowadzając analizę treści, warto przy okazji sprawdzić, czy treść na Twojej stronie spełnia wytyczne Google po styczniowej aktualizacji algorytmu. Pytania te znajdziesz w naszym tekście: Główna aktualizacja algorytmu Google

Po analizie treści na stronach konkurencji będziemy wiedzieć, jak poszerzyć content w swoim serwisie. Nie znaleźliśmy u konkurencji artykułu, odpowiadającego na ważne pytanie? To doskonała okazja, by napisać taki artykuł na bloga.

Analiza konkurencji i linków przychodzących

Kolejnym elementem analizy konkurencji jest sprawdzenie linków przychodzących. Aby prześledzić strategię linkbuilding naszej konkurencji, wykorzystamy narzędzie Ahrefs lub Majestic. Za pomocą jednego z nich sprawdzimy nie tylko ilość linków prowadzących do strony konkurenta, ale przede wszystkim ich jakość:

  • z jakich serwisów prowadzą linki do domeny konkurencji
  • jakie frazy kluczowe linkują
  • czy i jak często zmienia się profil linków.

Wiedząc, jakie linki z jakich serwisów prowadzą do strony naszej konkurencji, możemy przeanalizować naszą strategię linkbuilding. Być może warto zainwestować w artykuły sponsorowane lub zwiększyć częstotliwość ich publikacji?

Analiza konkurencji w Google Ads

Sprawdziliśmy już, dlaczego nasza konkurencja wyświetla się wyżej w organicznych wynikach wyszukiwania. Teraz prześledźmy, jak promuje swoją ofertę w Google Ads:

  • Na jakie frazy wyświetlają się reklamy konkurencji?
  • Jaką formę komunikacji z klientem wybrała nasza konkurencja?
  • Jak często wracają do klientów (również tych potencjalnych) z remarketingiem?

Sklepy internetowe coraz chętniej promują swoje produkty poprzez Google Shop, a także inne porównywarki cenowe. Śledząc działania konkurencji w Google CSS, możemy na bieżąco dostosowywać swoją ofertę do sytuacji na rynku, poznać nowe trendy oraz poznać strategię innych firm.

Analiza konkurencji w mediach społecznościowych

Wiele marek skutecznie promuje się w mediach społecznościowych. Jeśli chcemy dotrzeć do jeszcze szerszej grupy docelowej, również i my powinniśmy zaistnieć w social media. Sprawdźmy, jak na Instagramie, Facebooku czy Linkedinie promują się nasi konkurenci. Śledzenie aktywności konkurencji na poszczególnych portalach społecznościowych jest niestety czasochłonne, a przede wszystkim może okazać się niewystarczające.

Analizę konkurencji w mediach społecznościowych znacznie ułatwi nam narzędzie Brand24[ii] . Dzięki niemu dowiemy się między innymi:

  • gdzie nasi potencjalni klienci piszą o naszej konkurencji,
  • czy feedback od klientów konkurencji jest pozytywny czy negatywny,
  • z jakimi problemami mierzą się klienci konkurencji,
  • za co chwalona jest konkurencja,
  • jak konkurencja radzi sobie z negatywnymi opiniami,
  • jakie kampanie reklamowe w social media uruchamia konkurencja?
brand 24

Gdy poznamy słabe strony konkurencji, będzie nam łatwiej wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i zaproponować lepsze rozwiązania. Cenne będą także informacje o mocnych stronach konkurentów – upewnijmy się czy z danymi problemami radzimy sobie równie dobrze. Brand24 możemy (a nawet powinniśmy) wykorzystywać także do śledzenia wpisów, jakie pojawiają się na temat naszej firmy.

Jakie korzyści przynosi analiza konkurencji?

Analiza konkurencji powinna być nieodłącznym elementem budowania strategii marketingowej i strategii SEO każdej marki. Przeprowadzając ją regularnie, jeszcze lepiej poznajemy naszą branżę, ale przede wszystkim uczymy się skutecznej promocji. Identyfikujemy niedociągnięcia, odkrywamy nisze, znajdujemy skuteczne sposoby, by dotrzeć do nowych klientów i powrócić do wcześniej pozyskanych. Analiza konkurencji pozwala nam nie tylko zoptymalizować działania SEO, reklamę Google Ads czy promocję w mediach społecznościowych, ale także poprawić jakość obsługi klienta.

Konkurencję powinniśmy badać możliwie jak najczęściej. Przedsiębiorcy działający w mniej konkurencyjnych branżach mogą taką analizę przeprowadzać raz w miesiącu. Jednak większość z nas swoich konkurentów powinna śledzić nie rzadziej niż dwa razy w miesiącu. Tylko dzięki systematyczności będziemy w stanie zrozumieć strategię promocji konkurencji i odpowiednio szybko zareagować na zmiany w branży.