Jak zaplanować działania marketingowe po wakacjach? Poznaj najważniejsze momenty sprzedażowe

Zbliża się najciekawszy okres w biznesie! Wrzesień – to początek przygotowań do najważniejszych momentów sprzedażowych w roku. Przed nami Black Friday, Cyber Monday, Mikołajki, zakupowe szaleństwo świąteczne – dowiedz się jak wykorzystać takie momenty sprzedażowe. Jesień to również czas porządkowania szafy, wymiany garderoby, jak i rearanżacji wnętrz. To wystarczający powód, by wzmocnić swoje działania marketingowe i zainwestować w reklamę. Okres powakacyjny to intensywny czas dla właścicieli sklepów internetowych, jak i dla konsumentów, którzy będą musieli podjąć wiele decyzji zakupowych.

Reklama sklepu internetowego a przeszkody techniczne

Konsumenci wraz z rozwojem nowych technologii zmieniają swoje zachowania. Coraz częściej do zakupów świątecznych wykorzystują smartfony i tablety. Należy więc zadbać o potencjalnych Klientów i dostosować swój sklep do potrzeb użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych, a także popracować nad wyeliminowaniem błędów utrudniających skorzystanie z oferty. Kolejnym krokiem jest promocja i ciekawe oferty zniżek, które przyciągają Klientów. Jednak z pomysłem promocji należy do Klientów dotrzeć. Jak? Za chwilę opowiemy.

Nasze stwierdzenia o zmieniającym się rynku e-commerce opieramy na najnowszych badaniach przeprowadzonych przez Gemius i inne podmioty badawcze. Badania dowodzą, że Klienci stają się coraz bardziej wymagający, a podążanie za trendami i potrzebami to podstawa funkcjonowania e-biznesu.

gemius rynek e-commerce w polsce

Świat marketingu jest coraz bardziej mobilecentryczny. Każdy kto śledzi zachowania użytkowników Internetu, wie że ta droga jest obecnie najlepszą z możliwych. Dlaczego? Ponieważ sprzedaż internetowa wciąż się powiększa, w ubiegłych latach liczba zakupów przedświątecznych wzrosła niemalże o 55%. Nie tylko z tego powodu mobilni kupujący są atrakcyjni. To także grupa, posiadająca większe skłonności do wydawania pieniędzy! Badania dowodzą, że tak zwani omnichannelowcy, czyli osoby wykorzystujące w ścieżce zakupowej wiele różnych kanałów, wydają nawet czterokrotnie więcej na przedświąteczne prezenty niż pozostali klienci, co znaczy, że istotne są dla nich momenty sprzedażowe!

gemius urządzenia wykorzystywane do e-zakupów

O tym, jak sprawdzić, czy Twoja strona jest dostosowana do mobile i czy poprawnie działa na komórkach pisaliśmy w artykule pt. Jak sprawdzić czy witryna jest dostosowana do komórek?

Jak zachęcić Klienta do zakupu? Dostosuj swój sklep internetowy!

Co najbardziej motywuje Klienta do podjęcia decyzji o zakupie? Takie dane również posiadamy z badania Gemius dotyczącego roku 2017.

gemius czynniki motywujące do wyboru danego sklepu

Jak tylko rozpoczniecie przygotowania do kampanii przedświątecznych stwórzcie plan promocji – pamiętając, że najbardziej motywującym czynnikiem dla Klientów są atrakcyjne ceny produktów. Możecie zdecydować się już we wrześniu na przeprowadzenie kampanii informacyjnej o nadchodzących super ofertach, świetnie w tym przypadku sprawdzi się reklama banerowa. Przygotujecie w ten sposób grunt do uruchomienia kampanii produktowej– o tym, dlaczego świetnie się ona sprawdzi w okresie przedświątecznym pisaliśmy w artykule poświęconym temu rodzajowi reklamy – kampania produktowa.

O niskich kosztach dostawy lub promocjach z darmową dostawą warto informować w social mediach. Uruchomienie reklamy Facebook Ads czy na Instagramie nie jest bardzo kosztowne, a dzięki kampaniom dotrzesz ze swoją ofertą do potencjalnych Klientów!

Zadbajcie o pozytywny feedback i opinie z transakcji. Posiadacie wizytówkę firmy w Google Maps, lecz nic się w niej nie zmienia i nie przynosi ona żadnych korzyści? Sprawdźcie, czy aby na pewno jesteście widoczni w Google Moja Firma, nasza specjalistka Google Ads przygotowała specjalny artykuł o widoczności w wizytówkach pt. Co zrobić, aby wyświetlać się w Google Maps. Poproście swoich Klientów o pozostawienie opinii w wizytówce. Możecie również korzystać z serwisu Opineo i porównywarek cenowych.

Momenty sprzedażowe – zwróć uwagę na kluczowe daty w sprzedaży

Może zabrzmi to nieprawdopodobnie, ale wiele osób już we wrześniu zastanawia się, co podarować najbliższym, a 20% z nich rozpoczyna świąteczne zakupy wczesną jesienią. Nie jest to działanie jednostkowe – w październiku pierwsze zakupy będzie miało za sobą nawet 40% konsumentów! Jakich momentów sprzedażowych nie można przegapić? W kalendarzu marketingowca nie można ominąć kluczowych dat w listopadzie i grudniu:

  • 11 listopada – Święto Niepodległości
  • czarny piątek (w tym roku przypadający 27 listopada)
  • Andrzejki (29 listopada)
  • Cyber Monday (30 listopada)
  • Mikołajki (6 grudnia)
  • dzień darmowej dostawy (10 grudnia)
  • 21 grudnia – pierwszy dzień Zimy oraz ostatni dzień gwarantowanej dostawy przed Świętami
  • 25-26 grudnia – Święta Bożego Narodzenia
  • Poświąteczne wyprzedaże (27 grudnia)

W zeszłym roku szczególnie często wyszukiwaliśmy informacji na temat czarnego piątku, co świadczy o tym, że polscy konsumenci stają się świadomi promocyjnych ofert dostępnych w ważnych momentach sprzedażowych – warto więc wtedy wyjść na przeciw ich potrzebom.

Działania marketingowe w momentach sprzedażowych – co możesz zrobić dla swojego e-biznesu?

Wczesną jesienią zadbaj o swoich Klientów informując ich o najnowszych trendach w modzie, w designie, które dotyczą zimy. Przygotuj artykuły i posty dotyczące kreacji świątecznych i sylwestrowych. Zadbaj o content marketing – stwórz specjalną ofertę przedświąteczną, zadbaj o odpowiednią atmosferę tekstów oferty, a także o ich aspekt SEO. Buduj potrzebę, przedstaw propozycje prezentów idealnych pod choinkę dla niej i dla niego, informuj swoich Klientów o świątecznych promocjach, daj gwarancję dostarczenia paczek przed świętami, oferuj pakowanie prezentów.

W grudniu „Udekoruj swój sklep”. Niech klient czuje, że święta są blisko. Świąteczny wystrój sklepu może wprowadzić Klienta w ten magiczny nastrój, sprawić, że zostanie na stronie dłużej, co ma szanse przełożyć się na wyższą wartość koszyka zakupowego. Świąteczna aura wpływa na konsumentów, sprawiając, że stają się bardziej empatyczni i pozytywnie nastawieni – to dlatego takie momenty sprzedażowe należy wykorzystać. Po zakończeniu zakupów pozostaną w jego głowie pozytywne skojarzenia z marką naszego sklepu. Nawet drobne kosmetyczne zmiany, takie jak zmiana tła czy banera głównego, mogą przynieść wymierne korzyści, więc nie zostawiajmy tego na ostatnią chwilę.

Jak reklamować sklep internetowy pod koniec roku?

  1. Kanał social media – pozwala precyzyjnie trafić do grupy docelowej, która może być zainteresowana Twoimi produktami. Dzięki wcześniej zaplanowanym akcjom już teraz możesz zaprosić na biznesową wigilię do swojej restauracji, zainspirować pomysłem na prezent czy poinformować o nowej kolekcji sukienek wieczorowych, idealnie pasujących na wigilijny wieczór czy zabawę sylwestrową.
  2. Kampania linków sponsorowanych idealnie sprawdzi się dla restauracji, branży turystycznej, firm cateringowych, sklepów z kominkami, meblami, dekoracjami świątecznymi, których w najbliższym czasie poszukiwać będą zarówno osoby indywidualne, jak i firmy.
  3. Kampanie produktowe to must have dla sklepów. Klienci w szybki sposób otrzymują informacje o interesującym ich produkcie – zdjęcie, cena, adres sklepu. Przy tego typu kampanii należy promować produkty konkurencyjne cenowo z uwagi na transparentność cen.
  4. Kampanie displayowe – a więc wyświetlanie reklam w formie banerów odpowiedniej grupie docelowej. Ta forma przekazu może być skuteczna np. dla firm kosmetycznych, które w tym czasie mogą zachęcać do zakupu kart prezentowych na zabiegi i masaże.
  5. Wykorzystaj kanał e-mail marketingu. To także szybka metoda dotarcia do Klientów, którzy już w przeszłości skorzystali z Twojej oferty.

Już dzisiaj zacznij zbierać listy remarketingowe – dzięki temu będziesz mógł w szybki sposób informować o promocjach, wyprzedażach, darmowych dostawach na facebook-u i w sieci reklamowej osoby, które były już na stronie.

Planuj działania marketingowe, wykorzystuj momenty sprzedażowe!

Pomyśl o wszystkim wcześniej, nie daj się zaskoczyć konkurencji, kalendarzowi, a przede wszystkim klientom. Posiadasz sklep internetowy dłużej niż rok? Przeanalizuj zatem ubiegłoroczny czas zakupów przedświątecznych, być może coś wymaga dopracowania? Jeżeli tak, to zrób to jak najszybciej. Warto się zmobilizować, a czekać na Ciebie będzie najlepszy prezent – pełne i sfinalizowane koszyki!

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *