- Czym jest powielanie treści, tzw. duplicate content?
- Dlaczego duplicate content wpływa na widoczność strony?
- Jak Google wybiera strony powielające te same teksty?
Duplikacja treści to powielenie tego samego tekstu i opublikowanie go na różnych stronach. Przygotowany tekst oferty lub opis produktu, pojawiający się na kilku różnych stronach (nawet jeśli strony te należą do jednej osoby!), szkodzi widoczności takiego serwisu.
Duplicate content wpływa niekorzystnie na pozycję strony w wynikach wyszukiwania w Google.
Z problemem powielonej treści borykają się właściciele dużych sklepów internetowych, jak i mniejszych stron. Zdarza się, że właściciele domeny mnożą te same opisy ofert w obrębie swojego serwisu lub wykorzystują opisy producentów, by szybciej opublikować informacje. Czasami wewnętrzne duplikacje treści są efektem błędnie skonfigurowanej strony lub źle użytych tagów.
Dlaczego nie należy duplikować treści?
Użytkownik wyszukiwarki Google wpisuje frazę kluczową w wyszukiwarkę, by znaleźć konkretne i z założenia ciekawe informacje. Roboty Google’a, by podać najlepiej dopasowane wyniki, dokonują szybkiej analizy wszystkich zindeksowanych stron. Jeśli znajdują kilka adresów, zawierających tę samą treść, to muszą wybrać, którą warto pokazać użytkownikowi. Często nie pokazują żadnej z tych stron. Czasem pokazują silniejszą domenę (stronę o większej ilości zindeksowanych podstron) lub tę, na której tekst został opublikowany pierwszy raz. Kopiując teksty ograniczamy swoje możliwości.
Warto zadać sobie pytanie – dlaczego ktoś chciałby przeczytać informacje opublikowane na naszej stronie, skoro są one dostępne na wielu innych?
Wewnętrzna duplikacja treści
O wewnętrznej duplikacji treści mówimy w przypadku, gdy ten sam opis produktu pojawia się na wielu podstronach, np.:
mojadomena.pl/o-nas
Nasza firma specjalizuje się w dostarczaniu wysokiej jakości produktów do czyszczenia okien, drzwi i podłóg. Współpracujemy ze znanymi producentami, zapewniamy doskonałe ceny na środki czystości stosowane w biurach… itd.
mojadomena.pl/kontakt
Nasza firma specjalizuje się w dostarczaniu wysokiej jakości produktów do czyszczenia okien, drzwi i podłóg. Współpracujemy ze znanymi producentami, zapewniamy doskonałe ceny na środki czystości stosowane w biurach… itd.
Co robi Google, gdy znajduje wewnętrzną duplikację treści?
Google wybierze podstronę, którą uzna za słuszną, niekoniecznie tę, na której nam zależy.
Google nie nakłada kar na strony, jeśli duplicate content nie wynika z nieuczciwych praktyk. Jednak nawet doskonale zoptymalizowana strona, do której prowadzą wartościowe linki, może dużo stracić, jeśli znajdujące się na niej treści nie będą unikalne.
Jak sprawdzić duplicate content na stronie?
Aby sprawdzić czy na naszej stronie występuje duplicate content, możemy użyć jednego z narzędzi: Screaming Frog SEO Spider czy Xenu’s Link Sleuth. Drugie narzędzie jest całkowicie darmowe, ale właściciele niewielkich serwisów mogą również sprawdzić, czy na ich stronie występuje duplicate content, wykorzystując w tym celu wyszukiwarkę Google. Warto również skorzystać z narzędzia Copyscape.com:
lub narzędzia do analizy duplikacji treści Siteliner:
Jak sprawdzić duplikację treści za pomocą wyszukiwarki?
Wystarczy skopiować fragment treści (około 200 zzs) ze strony i wkleić go do wyszukiwarki, która pokaże nam, czy taki sam tekst znajduje się na innej stronie www.
To dobry sposób na sprawdzenie wewnętrznej i zewnętrznej duplikacji, jednak przy dużej ilości podstron to zadanie może okazać się bardzo trudne i czasochłonne.
Na duplicate content mogą także wskazywać takie same meta title i meta description. Jeśli w Google Search Console znajdziemy zduplikowane title i description, mamy prawo podejrzewać, że zduplikowane są także treści na stronie.
W kwestii duplikacji treści warto zapoznać się z artykułami:
- Powielanie treści, support Google
- Dealing with duplicate content, Ryan Shelley, Search Engine Land
- Kanibalizacja słów kluczowych, Karol Soja, SENUTO
- Top 8 błędów, które blokują SEO Twojego e-commerce, Klaudia Hadała, SEMSTORM
- What is duplicate content?, Edwin Toonen, Yoast SEO