Jak działa system reklamowy Google Ads i jakie są jego zalety?

Google Ads (wcześniej Google AdWords) to system reklamowy należący do giganta z Mount View, właściciela m.in. najpopularniejszej na świecie wyszukiwarki, najpopularniejszego na świecie serwisu udostępniającego materiały video i wielu innych najpopularniejszych na świecie portali. Nic dziwnego, że jako posiadacz tak szerokiej sieci popularnych usług internetowych firma Google postanowiła uruchomić również własny system reklamowy umożliwiający – oczywiście odpłatnie – promocję we wszystkich należących do niego serwisach. Tworzone w Google Ads reklamy mogą się wyświetlać zarówno w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce Google, jak i w określonych miejscach na mapach w Google Maps, a nawet w filmach udostępnianych na stronie YouTube. Oczywiście reklamy różnią się w zależności od serwisu, na który są przeznaczone. W wyszukiwarce i na mapach umieszcza się responsywne reklamy tekstowe, zaś w YouTube – reklamy video. Możemy wybrać tylko jeden format i jedno medium, ale możemy też zdecydować się na każde z nich. Wszystko zależy od naszych potrzeb, targetu i budżetu.

Wiele środków przekazu, a co za tym idzie szerokie zasięgi sprawiają, że kampanie reklamowe prowadzone w serwisach Google bardzo szybko zaczynają przynosić efekty. Wysoka skuteczność to zdecydowanie jedna z największych zalet, jaką mogą się pochwalić tworzone w Google Ads reklamy. Ale nie jedyna. Ich dużym plusem jest też fakt, że można z góry określić ich koszt wykorzystując narzędzia takie jak na przykład planner słów kluczowych, który łatwo oszacuje cenę za reklamę z użyciem konkretnych słów kluczowych i wyliczy średni koszt kliknięcia. Poza tym Googe Ads daje możliwość tworzenia harmonogramów wyświetlania reklam i dostosowania ich treści do konkretnej okazji, jak Black Friday, Cyber Monday czy święta. Jeśli zależy nam dodatkowo na określonym targecie albo ograniczonym, lokalnym zasięgu, możemy z łatwością stworzyć w Google Ads reklamy spełniające te kryteria. Dzięki temu będą one bardziej precyzyjne i skierowane wyłącznie do interesującej nas grupy docelowej, a to zaoszczędzi nasz czas i pieniądze.

Jak działa system reklamowy Facebook Ads i jakie są jego zalety?

Facebook Ads to system reklamowy należący do Marka Zuckerberga, założyciela największego na świecie i wciąż – po niemal dwóch dekadach od powstania – bijącego rekordy popularności portalu społecznościowego. Na Facebooku konto ma prawie każdy internauta, ponieważ to świetne narzędzie komunikacji umożliwiające utrzymywanie kontaktu ze znajomymi i nawiązywanie nowych znajomości. To także miejsce, w którym ludzie często szukają dobrej rozrywki czy potrzebnych informacji. I w tym właśnie – wysokiej frekwencji oraz zapotrzebowaniu użytkowników na rozrywkę i informacje – tkwi potencjał na reklamę i promocję. Dlatego też powstał Facebook Ads, usługa, która pozwala na konfigurowanie płatnych kampanii reklamowych na Facebooku i serwisach z nim powiązanych, jak Instagram czy Audience Network. Podobnie jak w Google Ads tworzone w Facebook Ads reklamy mogą mieć różne formaty i być dokładnie dopasowane do naszych potrzeb pod względem zasięgu, target i budżetu.

Dużą zaletą Facebook Ads jest uproszczony proces tworzenia kampanii, który w zasadzie sprowadza się do trzech kroków: określenia celu (polubienia strony, kliknięcia przekierowujące do witryny, konwersje itd.), zdefiniowania odbiorców (dane demograficzne, zainteresowania, polubione strony itp.) oraz utworzenia reklamy i ustalenia jej budżetu dziennego, całkowitego lub maksymalnego. To, co doceniają reklamodawcy, to również dostęp do statystyk, które pozwalają na stałe monitorowanie i kontrolowanie utworzonej kampanii, oraz elastyczność – kampanię można dowolnie zmieniać w trakcie jej trwania. Poza tym tworzone w Facebook Ads reklamy są nienachlane i przez to chętniej akceptowane przez odbiorców. To zapewnia im wysoką efektywność. Warto jeszcze dodać, że dla osób i firm, które chcą prowadzić działania marketingowe we własnym zakresie Facebook uruchomił platformę BluePrint udostępniającą bezpłatne materiały edukacyjne i szkoleniowe. To lektura obowiązkowa dla każdego, kto chce zacząć prowadzić kampanie reklamowe w mediach społecznościowych i efektywnie realizować wyznaczone cele biznesowe.

Niełatwo jest zaistnieć w sieci nie wspomagając się usługami płatnych reklam, czy to Google Ads, czy Facebook Ads. Nie ma w tym nic złego, to w końcu dwaj internetowi giganci, którzy dają mniejszym i większym firmom ogromne możliwości rozreklamowania się w sieci. Trudno tego nie docenić. Choć oba te systemy reklamowe są nieco wymagające, mają swoje wady i zalety, to jednak są największymi i najskuteczniejszymi narzędziami promocji w internecie. Narzędziami, z których warto skorzystać.