SEO na Święta, czyli co uwzględnić w strategii SEO w trakcie Świąt?

Święta to wyjątkowy okres dla każdego – również pozycjonera. Sytuacja w SERP potrafi być wówczas naprawdę dynamiczna, a wiele sezonowych słów kluczowych zyskuje historyczne rekordy wyświetleń. Tym samym to doskonały czas do wprowadzenia zmiana, optymalizacji strony internetowej i aktualizacji treści. Przygotowując się na Święta, warto też rozważyć testowanie nowych funkcji, które dzięki wzmożonej aktywności użytkowników będą mogły być rzetelniej i łatwiej zweryfikowane. W tym artykule na podstawie najnowszych analiz branżowych prezentuje sprawdzone porady, jak przygotować stronę internetową na okres świąteczny!

Święta spod znaku jakości treści. Jak pozycjonować stronę w kontekście Świąt?

Każdy dłuższy okres świąteczny jest pewnym wyzwaniem dla branży pozycjonerskiej. Od lat kojarzy się z dwoma tendencjami. Z jednej strony Google nierzadko publikował wówczas istotne, grudniowe aktualizacje algorytmów (tzw. core updates). Z drugiej zaś – obserwujemy wówczas znaczny wzrost wyszukiwań w pewnych branżach, które warto spróbować wykorzystać. Pozycjonowanie strony w kontekście Świąt wymaga zręcznego wykorzystania trendujących słów kluczowych i dostosowania treści do oczekiwań swojej grupy docelowej.

Pozycjonowanie strony w kontekście Świąt to nie tylko szansa na zwiększenie widoczności online, ale również okazja do zbudowania pozytywnego wizerunku marki. W tym artykule, na podstawie najnowszych analiz innych serwisów branżowych, sprawdzamy, jakie strategie pozycjonowania najlepiej przyjąć na okres świąteczny. Analizujemy, jak wykorzystać specyficzne zachowanie SERP na swoją korzyść bez względu na to, jakiego rodzaju działalność prezentowana jest przez daną stronę internetową.

kobieta leżąca na dywanie, choinka w tle, logo Google na pierwszym planie
Okres świąteczny dla branży SEO jest wyjątkowy. To wówczas wiele promtów zyskuje historyczne wyniki wyszukiwań, a Google lubi zaskoczyć dużą aktualizacją algorytmów.

Wykorzystanie sezonowych tematów

Nie każda strona internetowa jest związana ze sprzedażą, która może być zwiększona w okresie świątecznym. Nawet wtedy, gdy prowadzimy stronę usługową z zupełnie niezwiązanej ze świętami branży, możemy wykorzystać potencjał tego specyficznego okresu. W przeciągu około dwóch tygodni w realiach polskich pojawia się zdecydowanie wyższa liczba wyszukiwań fraz związanych ze świętami. Korzystając z bezpłatnego Google Trends, a także specjalistycznych programów takich, jak Semrush czy SurferSEO, możemy bez trudu poszukać trendy słów kluczowych związanych z okresami świątecznymi. Nakładając na siebie wyniki rok do roku, można sprawdzić, które wyrażenia utrzymują w tym okresie stałą popularność – prawdopodobnie będą cieszyły się popularnością również teraz! Możesz wykorzystać te dane do napisania nowych treści, aby przyciągnąć docelową grupę odbiorców.

Magia okresu świątecznego polega jednak na tym, że zyskują nie tylko strony produktowe. Jeżeli prowadzimy sklep, warto popracować nad poradnikami zakupu prezentów czy własnymi zestawieniami najpopularniejszych produktów na święta. Inne branże mogą również skorzystać z podobnych patentów. Przykładowo, dietetycy i trenerzy personalni mogą zaprezentować nowy content dotyczące właściwego odżywiania się i ćwiczeń w okresie świątecznym. Instytucje finansowe mogą zaprezentować rozwiązania dotyczące efektywnego oszczędzania i zarządzania finansami w trakcie Świąt. Nawet firmy specjalistycznych z tzw. twardych branż, np. energetyki i OZE, również mogą wykorzystać ten czas na swój sposób, oferując np. analizy porównawcze zużycia energii elektrycznej w okresie świątecznym. Pomysłów jest wciąż co nie miara, a im ciekawsze i lepiej przygotowane od strony strategii SEO, tym większe szanse na ich lepsze przyjęcie przez algorytmy Google’a.

Aktualizacja treści

Analiza i aktualizacja treści na stronie internetowej stanowią kluczowy element skutecznej strategii marketingowej. Zgodnie z nowym grafem wiedzy, E-E-A-T, treści mają jeszcze większe znaczenie, ale muszą spełniać kryteria doświadczenia, jakości, wiarygodności i transparentności. W kontekście zbliżającego się sezonu świątecznego, warto podjąć działania mające na celu odświeżenie istniejących treści oraz dostosowanie ich do bieżących trendów, wymagań wyszukiwarek internetowych oraz oczekiwań samych użytkowników. Taki proces pozwala zaoszczędzić czas oraz efektywnie wykorzystać już istniejącą wartość SEO w treściach.

Dodanie akcentu świątecznego do istniejących treści, np. nieco “zakurzonych” już, starszych artykułów blogowych, szczególnie przydaje się w przypadku platform e-commerce. Aby jeszcze bardziej zoptymalizować treści, istotne jest sprawdzenie aktualnych trendów branżowych i dostosowanie zawartości do bieżących oczekiwań. Nawet początkujący właściciele stron, którzy działają samodzielnie, są w stanie skorzystać z różnych programów specjalistycznych oferujących długi, np. dwutygodniowy, okres próbny. Dzięki temu starsze treści mogą być powtórnie użyteczne, rozszerzać grupę słów kluczowych, które przyprowadzają użytkowników do strony i potencjalnie pozytywnie wpływać na konwersję sprzedażową. Warto również rozważyć stworzenie dedykowanych kategorii związanych z Bożym Narodzeniem, co ułatwi nawigację użytkownikom po sezonowych produktach.

Mobile First

Co więcej, należy też pamiętać o wciąż obowiązującej doktrynie Mobile Friendly, a właściwie: Mobile First. Jeżeli strona nie jest w pełni responsywna, a poszczególne jej sekcje i segmenty nie wyświetlają się odpowiednio na tabletach i urządzeniach mobilnych (można to sprawdzić za darmo m.in. w Google Search Console), okres świąteczny wydaje się idealnym pretekstem do wprowadzenia ostatecznych poprawek technicznych.

Aktualizacja opisów produktów i tytułów SEO

W ramach usprawnienia treści na stronie istotne jest, aby nie zapominać o pozostałym contencie poza blogowym. Przykładem może być analiza opisów produktów i kategorii na stronie internetowej. Wprowadzenie świątecznych elementów do opisów, podkreślając, dlaczego dany produkt może stanowić idealny prezent świąteczny, a także aktualizacja tytułów produktów z uwzględnieniem popularnych słów kluczowych związanych z okresem świątecznym, wpłyną pozytywnie na ich widoczność w wynikach wyszukiwania.

Nie warto przy tym pisać od nowa treść onsite wyłącznie na specjalny okres, jakim są Święta. Mniej wysiłku i czasu pracy wymagać będzie okresowe zaktualizowanie pól meta title i meta description. W zależności od profilu strony zasadne może być wprowadzenie treści świątecznej w tych miejscach, która przyczyni się do wyższego współczynnika klikalności w wynikach wyszukiwania.

Optymalizacja obrazów pod kątem SEO

Kolejnym aspektem, który warto wdrożyć w ramach prac nad stroną internetową w okresie świątecznym, jest aktualizacja i optymalizacja obrazów zgodnie z zasadami SEO. Aktualizacja ich o nowe, świąteczne wizualizacje nie tylko przyciągnie uwagę użytkowników, lecz także pozytywnie wpłynie na ich doświadczenie zakupowe. Trzeba przy tym pamiętać jednak nie tylko o samej treści, ale przede wszystkim parametrach technicznych. Zdjęcia warto umieścić w przyjaznych wyszukiwarkom formatach, np. WEBP. Powinny posiadać one tytuł SEO i opis alternatywny (ALT), który pomoże wyszukiwarce sprawdzić, o czym informuje dane zdjęcie i jaki jest charakter multimediów.

grafika, klawiatura, przycisk Merry Christmas
W ramach przygotowań serwisu na okres świąteczny warto wykonać optymalizację treści i multimediów na stronie.

Linkowanie wewnętrzne

Aktualizacja treści zawsze powinna iść w parze z pracami związanymi z linkowaniem wewnętrznym. Prawidłowa struktura linkowania wewnętrznego to podstawowe kryterium wpływające na zachowanie hierarchii między stronami i podstronami serwisu. Przekłada się tym samym na doświadczenia użytkownika oraz pozycjonowanie strony w organicznych wynikach wyszukiwania.

Z pewnością skuteczne wykorzystanie strategii linkowania wewnętrznego poprzez wprowadzenie linków z treści świątecznych do konkretnych stron produktów ułatwi nawigację użytkownikom i wzmocni znaczenie tych produktów poprzez wewnętrzne odnośniki.

Dane strukturalne i optymalizacja pod lokalne wyszukiwania

Jeżeli strona internetowa nie jest jeszcze wzbogacona o znaczniki schema, w ramach świątecznych działań SEO warto wykonać te czynności. Implementacja danych strukturalnych zaowocuje lepszym zrozumieniem poszczególnych sekcji strony przez algorytmy wyszukiwarki, co może skutkować poprawą widoczności domeny. Również istotna jest optymalizacja z myślą o rich snippets. Obszary te mogą zawierać szczegóły związane ze świętami, takie jak daty wydarzeń, recenzje produktów i specjalne oferty.

Chociaż niekoniecznie wpływają one na pozycjonowanie, Google często wykorzystuje dodatkowe informacje w SERP-ach. To dostarcza użytkownikom bardziej pomocnych informacji i sprawia, że wpisy publikowane na stronie internetowej wyróżniają się, prezentując się w nieco bardziej atrakcyjny sposób. To zaś przekłada się następnie na poprawę wskaźników klikalności na Twojej stronie internetowej.

Co naturalne, większość firm prowadzi działalność zawężoną albo do swojego miasta, albo okolicznego regionu. Lokalne SEO w czasie Świąt warto wzbogacić o ukierunkowaną kampanię reklamową Google Ads / Facebook Ads, które również wspomogą budowę wizerunku firmy i zapewniają wzrost rozpoznawalności. Koniecznie trzeba się upewnić, czy zostały zaktualizowane profile firmowe, np. Google Business oraz inne lokalne katalogi z godzinami otwarcia podczas okresu świątecznego. Warto także do profilu firmy w Google dodać wszelkie specjalne wydarzenia, okolicznościowe notatki prezentujące działalność firmy, a także promocje związane z okresem świątecznym.

Potraktuj link building jako PR

Link building to nie tylko technika zwiększająca widoczność w wynikach wyszukiwania służąca do wypozycjonowania poszczególnych słów kluczowych i wsparcia hierarchii wewnętrznej serwisu. Ze względu na to, że w ostatnich latach znacznie zaostrzyła się różnica odpowiedzialności działów marketingowych i działów pozycjonowania firm, korzystanie z dóbr link buildingu najczęściej podlega właśnie pod SEO. Dochodzi do paradoksu, kiedy de facto podobne treści przez jeden dział wykorzystywane są do promocji w formie artykułów sponsorowanych, przez drugi zaś – do wypozycjonowania poszczególnych fraz.

Prawda jest taka, że link building – o ile korzysta się z w miarę rozpoznawalnych serwisów zewnętrznych – od zawsze był domeną działań public relations. Tworząc solidne relacje z innymi stronami i witrynami, możesz zyskać wartościowe linki zwrotne, które podnoszą autorytet twojej strony w oczach wyszukiwarek. W procesie link buildingu warto więc jeszcze bardziej skoncentrować się na nawiązywaniu relacji z rzetelnymi i wartościowymi witrynami. Wymiana treści, udział w branżowych wydarzeniach czy udzielanie wywiadów to sposoby, które nie tylko generują linki, ale również budują pozytywny wizerunek marki.

Nie można przy tym zapominać, że w oczach algorytmów wyszukiwarek linki działają jak rekomendacje. Chociaż Google stopniowo odchodzi od tego paradygmatu, wciąż im więcej renomowanych stron linkuje do twojej witryny, tym większe szanse na uzyskanie lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania. Co istotne: traktując link building jako element strategii PR, zyskać można nie tylko na płaszczyźnie pozycjonowanie stron, ale również na reputacji i zaufaniu w branży. Aby to uzyskać, nie można bagatelizować parametrów jakościowych serwisów, na które trafią nasze publikacje. Należy również zadbać o to, aby stworzyć wartościowe dla innych użytkowników treści, które trafiają w bieżące zapotrzebowanie. W kontekście sezonowych zdarzeń Święta mogą być idealnym okresem to testowania bardziej spersonalizowanych treści pod link building i PR.

Testy, testy i jeszcze raz testy

Wzrost określonych wyszukiwań sprawia, że okres świąteczny staje się idealny do testowania funkcjonalności i efektywności poszczególnych strategii pozycjonowania. Nie chodzi wyłącznie o sprawdzanie skuteczności danej treści, ale np. wykorzystanie tego okresu pod testowanie strategii link building. Warto też sprawdzić różne funkcje bogatych fragmentów (rich snippets).

SEO na Święta – podsumowanie

Święta to wyjątkowy okres również w branży SEO/SEM. Warto przygotować nowe działania i zadbać o aktualizację tych obszarów, które zdążyły się już zestarzeć. Zgodnie z naszą analizą, skuteczna strategia marketingowa powinna opierać się na trzech kluczowych elementach: aktualizacji treści, wykorzystania i testowania strategii link building połączonych z zadaniami public relations, a także wzbogacenia treści i pracami nad znacznikami schema w kontekście poprawy rich snippets.

Prowadząc biznes sprzedażowy online, nie można zapominać o wiarygodności, transparentności i dostępności – wartości uznawanych oficjalnie przez Google za kluczowe. Na tej płaszczyźnie należy przede wszystkim zaktualizować profile firmowe w Google. Poprzez dodanie szczegółów związanych ze świętami, takich jak daty wydarzeń czy recenzje produktów, zyskujemy nie tylko atrakcyjniejsze wpisy, ale także zwiększamy szanse na kliknięcia użytkowników.

Kolejnym istotnym aspektem jest optymalizacja wyników lokalnych. Aktualizacja profili w serwisach lokalnych oraz dodawanie informacji o godzinach otwarcia czy specjalnych wydarzeniach zwiększa widoczność w lokalnych wyszukiwaniach. Działania te będą przynosiły owoce nie tylko w trakcie Świąt, jednak wykorzystanie tego okresu na wprowadzenie zmian może być podwójnie skuteczne, bo możemy wykorzystać zwiększony, sezonowy charakter wyszukiwań. Sprawne połączenie tych trzech powyższych działań SEO umożliwia maksymalizację potencjału okresu świątecznego dla każdej marki bez względu na to, czy jest to lokalna firma usługowa, czy sklep online sprzedający w skali ogólnopolskiej.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *