2023 rok oczami Google. Jak zmieniła się wyszukiwarka i w którym kierunku zmierzamy?

Dobiegający końca 2023 rok z pewnością zostanie zapamiętany jako ten, w którym po raz pierwszy na masową skalę pojawiły się treści generowane przez A.I. Oprócz rozwoju sztucznej inteligencji szereg zmian przeszło też pozycjonowanie stron. Nowe aktualizacje Google z jednej strony usprawniły zarządzenia odrębnymi usługami, np. wizytówkami, z drugiej zaś wprowadziły dużo zamieszania i okresy chaosu w środowisku SERP. Nadszedł więc czas na krótkie podsumowanie 2023 roku z perspektywy SEO i zmian, które dokonało Google!

Najważniejsze zmiany wprowadzone w Google w 2023 roku

Dalsza poprawa jakości i trafności wyników wyszukiwania to priorytetowe obszary zmian w 2023 roku, ale bynajmniej nie jedyne. 2023 rok był w świecie SEO/SEM bezprecedensowy. Odnotowano m.in. historyczny rekord przyrostu nowych podstron zaindeksowanych w Google Search Console, co wynika z powszechnego dostępu do generatorów treści. Chat GPT od Open A.I., a w mniejszym stopniu także Google Bard, zrewolucjonizował rynek SEO, który w przeciągu dwunastu miesięcy diametralnie się zmienił.

Nie bez znaczenia są aktualizacje Google, za sprawą których wielokrotnie w minionych roku dochodziło do chaosu w obrębie SERP. Google Search został usprawnione o nowe funkcje bogatych rozszerzeń, zmianie uległ także sposób interpretacji promptów w formie zapytań z długi ogonem.

Najważniejsze aktualizacje Google 2023 r. to:

August 2023 Core Update:

  • Zmiana priorytetów w ocenie jakości wyników wyszukiwania, z naciskiem na poziom specjalistyczności, autorytet i wiarygodność treści oraz doświadczenie użytkownika (mapy wiedzy E-E-A-T),
  • Rozwój technologii sztucznej inteligencji, która wykorzystywana jest w coraz większej liczbie produktów i usług Google,
  • Wpływ na wszystkie strony internetowe, niezależnie od ich tematyki.

September 2023 Helpful Content Update:

  • Premiowanie stron internetowych oferujących przydatne treści, które są wartościowe dla użytkownika i pomagają mu w rozwiązaniu jego problemu,
  • Wpływ na strony internetowe oferujące treści edukacyjne, poradnikowe, informacyjne i rozrywkowe.

November 2023 Core Update:

  • Poprawa jakości i trafności wyników wyszukiwania, poprzez uwzględnienie w ocenie czynników takich jak: aktualność treści, jej format, czy zgodność z wytycznymi Google,
  • Wpływ na wszystkie strony internetowe, niezależnie od ich tematyki.

November Review Update:

  • Modyfikacja algorytmów odpowiedzialnych za identyfikowanie fałszywych opinii,
  • Nacisk na jakość opinii i ich wiarygodność: zapowiedź premiowania dłuższych recenzji, mniejsze znaczenie dla ocen pozbawionych treści,
  • Zapowiedź anulacji oficjalnego informowania o nowych aktualizacjach algorytmów recenzji.

2023 – rok spod znaku A.I.

Bez wątpienia 2023 rok jest okresem spod znaku intensywnego rozwoju A.I. Choć to dopiero początek, wydarzyło się niezwykle wiele. Najnowsza wersja Chat GPT, GPT-4, potrafi znacznie lepiej radzić sobie z trudnymi zadaniami i doskonale sprawdza się zarówno jako wsparcie contentowe, jak i programistyczne.

Najważniejsze zmiany dotyczyły zastosowania sztucznej inteligencji i dalszych prac rozwojowych nad nowymi grafami wiedzy, które zmieniły postać z E-E-A-T (Experience – Expertise – Authority – Trust) na N-E-E-A-T-T (Notability – Experience – Expertise – Authority – Trust – Transparency). Google zaczął też wykorzystywać algorytmy A.I. do analizowania struktury i treści na stronach internetowych, określania parametrów autorytetu i wiarygodności.

Google E-E-A-T on phone screen, copy space. Quality Rater Guidelines update. Experience added. Swansea, UK – January 3, 2023.

Pojawił się również Google Bard, który szybko zyskał nowe odsłony. Najważniejsza pojawiła się jednak dopiero w grudniu 2023 r. Dodaje ona do algorytmów Barda nowy, multimodalny model językowy Google Gemini, który został też wdrożony do flagowych smartfonów Google Pixel 8 Pro.

Najpopularniejsze wyszukiwania w Google w 2023 roku

Chociaż nie ma to większego znaczenia dla pozycjonowania stron, warto prześledzić z okazji podsumowania najczęściej wpisywane frazy w Google. W przypadku Google Search Polska wyniki prezentują się następująco:

1. Wyniki wyborów 2023

2. Wyniki wyborów

3. PKW

4. Oppenheimer

5. Sylwia Peretti

6. Mateusz Murański

7. Izrael

8. Matthew Perry

9. Tina Turner

10. Barbie

Największym zaskoczeniem jest popularności sprawdzania wyników wyboru. To właśnie te dwie frazy były najczęściej wpisywane w Google. Co ważne, zestawienie popularności bazuje na danych od 1 stycznia do grudnia 2023 r., a więc przez stosunkowo krótki okres (po 15 października 2023 r.). użytkownikom udało się wpisać rekordową liczbę zapytać o wyniki wyborów. Jeśli chodzi o resztę wyników, nie ma większych zaskoczeń – jak co roku mamy frazy związane z filmami czy popkulturą.

Bez wątpienia po raz kolejny, choć jeszcze wyraźniej, jako najczęściej wpisywane frazy występują pytania. Google przedstawił dokładne statystyki, dzieląc je na kilka kategorii. Najczęściej wybierane pytania w przypadku Stanów Zjednoczonych są te, które zaczynają się od How often. Najczęściej wpisywane do Google Search w 2023 roku w USA były:

  • How often do you think about the Roman Empire?
  • How often is the World Baseball Classic?
  • How often is a blue moon?
  • How often is the World Cup?
  • How often do trains derail?

Drugim wariantem pytań pod względem popularności są pytania zaczynające się od How to. Wśród nich 5 najpopularniejszych to:

  • How to get a job?
  • How to lose weight?
  • How to invest money
  • How to make money online?
  • How to fix a flat tire?

Co osiągnęło Google? 2023 rok w liczbach

Google pozostaje liderem w zakresie wyszukiwarek internetowych, ciesząc się wciąż hegemoniczną pozycją względem Microsoft Bing i pozostałych systemów. Wraz z końcem roku Google podzieliło się kilkoma ciekawymi statystykami, które stanowią dobre podsumowanie 2023 roku. Według oficjalnych danych Google na koniec 2023 roku:

  • Google Bard – z funkcją Gemini – jest biegły w ponad 20 językach programowania.
  • Google Translate oferuje usługi tłumaczeniowe w 133 różnych językach.
  • Około 70% start-upów generatywnej sztucznej inteligencji, każdy o wartości ponad 1 miliarda dolarów, korzysta z usług Google Cloud.
  • System sztucznej inteligencji Androida skutecznie zabezpieczył użytkowników przed 100 miliardami podejrzanych wiadomości spam w ciągu ostatniego roku.
  • Około 500 000 osób ukończyło programy certyfikacyjne Google Career Certificate.
  • Google Lens ułatwia około 12 miliardów wyszukiwań wizualnych każdego miesiąca.
  • Funkcja autouzupełniania w wyszukiwarce Google oszczędza szacunkowo 200 lat czasu pisania codziennie.
  • Jedna arkusz Google może pomieścić do 10 milionów komórek.
  • YouTube Shorts osiąga średnio 70 miliardów wyświetleń dziennie, zgodnie z danymi z ostatniego miesiąca.

Trzeba przyznać, że dane te są imponujące!

Dalszy rozwój Google z naciskiem na A.I. i zmiany Google Search

Google deklaruje dalszy wzrost zaangażowania w obszarze wyszukiwania (Google Search) i sztucznej inteligencji (Bard, Gemini). Jak podkreśla prezes Google’a, Sundar Pichai, firma w kolejnym roku ma jeszcze mocniej postawić na innowacyjne inwestycje w obszarze nowych technologii. Jak podkreśla w ostatnim wywiadzie sam Pichai, sztuczną inteligencję należy traktować jako najważniejszy skok technologiczny, potencjalnie przewyższający moment pojawienia się sieci www.

W oficjalnych komunikatach Google nie brakuje też zapowiedzi rozwoju pozostałych usług firmy. Zdecydowanie wiele do zrobienia pozostaje w obszarze Google Ads i Adsense, które zwłaszcza po ostatniej aktualizacji wykazują mnóstwo błędów i trudności m.in. z mierzeniem konwersji i wyświetlaniem reklam.

Podsumowanie zmian w Google w 2023 r.

Rok 2023 to okres znaczącego postępu w dziedzinie sztucznej inteligencji, której rozwój stał się kluczowym elementem transformacji Google. Nowa wersja Chat GPT (GPT-4) zdolna jest do efektywnego radzenia sobie z różnorodnymi zadaniami, zarówno contentowymi, jak i programistycznymi. Istotne zmiany widzimy również na poziomie nowych grafów wiedzy, gdzie koncepcja E-E-A-T (wcześniej E-A-T) została przekształcona w N-E-E-A-T-T (Notability – Experience – Expertise – Authority – Trust – Transparency).

Nie zabrakło także kluczowych aktualizacji, które z jednej strony usprawniły szereg mechanizmów związanych z wyszukiwaniem, z drugiej zaś wprowadziły okresy chaosu w SERP. Do najważniejszych zaliczamy August 2023 Core Update, September 2023 Helpful Content Update i November 2023 Core Update. Pod koniec roku, w ramach aktualizacji systemu recenzji, Google poinformowało również o zakończeniu publicznego informowania o kolejnych aktualizacjach ocen.

Pozycjonowanie w 2023 roku znacznie się zmieniło ze względu na silny wpływ A.I. zarówno na automatyzację zadań, analitykę SEO, jak i tworzenie contentu. Biorąc pod uwagę rosnącą dynamikę tych przemian, wszystko wskazuje na to, że 2024 rok dla SEO może być różny, ale na pewno nie będzie nudny!

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *