Nowe dane strukturalne organizacji. Jak zmieniają się znaczniki schema organizacji i jak skutecznie je wdrażać na stronie?

Najnowsza aktualizacja Google wprowadza istotne zmiany do danych strukturalnych organizacji. Do skromnego katalogu dwóch pól zostaje dodanych kilkanaście nowych kategorii. Nie warto zwlekać ze zmianami, bo mogą mieć one spore przełożenie dla Rich Results, snippetów, jak i prawidłowego wyświetlania niektórych informacji o firmie w wyszukiwarce. W tym artykule dokładnie prześledziliśmy najnowsze zmiany Google i sprawdzamy, jakie działania warto już teraz wykonać na swojej stronie. Zobacz, jak wprowadzić nowe dane strukturalne organizacji!

Dane strukturalne w Google – do czego służą?

Zanim omówimy najnowsze zmiany w zakresie danych strukturalnych, warto przypomnieć, do czego służą i jak do tej pory były wykorzystywane przez wyszukiwarki. Dane strukturalne (schema) to specjalny rodzaj kodu HTML, który odpowiada za przekazywanie informacji wyszukiwarkom o charakterze serwisu. Oznaczenia strukturalne umożliwiają łatwiejsze kategoryzowanie danych strony i przypisywanie ich do prawidłowych grup. Metodologia oznaczeń tworzona i nadzorowana jest przez Fundację Schema.org.

Kiedy crawler wyszukiwarki czyta kod strony, natrafiając na sekcję strukturalną identyfikuje podane informacje zgodnie z wolą właściciela serwisu. Przykładem może być oznaczenie schema sekcji FAQ, dzięki któremu wyszukiwarka lepiej zrozumie, że dana sekcja zawiera serię pytań i odpowiedzi. Dzięki zastosowaniu oznaczenia schema jest większa szansa, że wykorzysta fragment FAQ np. do rich snippets, ale nie tylko.

Wyróżniamy kilkadziesiąt rodzajów znaczników schema, chociaż większość z nich nie jest już stosowana. Najpopularniejsze grupy danych strukturalnych dotyczą:

  • działalności gospodarczej – korzystając z HTML można zaklasyfikować sekcję strony lub inny jej fragment poprzez dane strukturalne dotyczące działalności. Szczególnie istotnym znacznikiem dla Google może być oznaczenie lokalnej firmy. Tagi schema pozwalają na zaznaczenie nazwy, adresu, numeru telefonu czy godzin otwarcia. Google może pobrać te dane i wykorzystać następnie, aby pokazywać użytkownikom szukającym informacji o lokalnej firmie.
  • wydarzeń – dane strukturalne mogą być użyte do zaznaczania wydarzeń, dzięki czemu wyszukiwarki będą miały ułatwione zadanie klasyfikacji rodzaju treści. Zaznaczenie wydarzeń pomoże tym użytkownikom, którzy nie szukają w wyszukiwarce informacji o firmie, ani konkretnej strony internetowej, ale chcą otrzymać dokładne informacje o danym wydarzeniu.
  • produktów i usług – firmy usługowe i sklepy internetowe powinny korzystać z dany strukturalnych w celu przyciągnięcia uwagi potencjalnych klientów. Technik jest wiele, ale do najbardziej podstawowych zaliczymy opatrzenie oznaczeniami strukturalnymi produktów, kategorii, cenników, informacji o dostępności produktów czy obszarze świadczenia usług.
  • ocen i recenzji – danymi schema można opatrzyć feedback Klientów, aby Google lepiej radził sobie z interpretowaniem ocen Klientów i prezentowaniem ich w wyszukiwarce.
schemat, strzałki
Dane strukturalne organizacji dla wyszukiwarki internetowej są rodzajem drogowskazu obrazującym, jaki jest profil firmy, czym się zajmuje i jaka jest jej wiarygodność.

Nowe dane strukturalne organizacji – spis nowości

Dane strukturalne organizacji – firmy, instytucji publicznej, fundacji czy stowarzyszenia – obowiązują w Google od 2013 roku. Wówczas jednak wprowadzono tylko dwie kategorie: logo i url. Aktualizacja wprowadzająca nowe dane strukturalne organizacji Google zmienia ten stan rzeczy. Google motywuje update potrzebą dokładniejszego określania właściwości stron firmowych. Jest to podejście zrozumiałe i spójne w kontekście zwiększenia wiarygodności, map wiedzy E-E-A-T oraz zmiany kategorii strony internetowej na właściciela strony internetowej w wielu kluczowych dokumentach.

Nowe dane schema dla firmy i organizacji obejmują m.in.:

  • nazwa organizacji
  • nazwa alternatywna organizacji,
  • pełna nazwa prawna,
  • opis firmy,
  • logo,
  • URL,
  • kategoria same as,
  • adres główny,
  • adres uliczny do kontaktu,
  • alternatywny punkt kontaktowy,
  • miejscowość, kod pocztowy, kraj,
  • REGON,
  • identyfikator VAT,
  • telefon kontaktowy,
  • adres email,
  • liczba pracowników,
  • data założenia,
  • kod ISO 6523,
  • DUNS,
  • NAICS,
  • kod LEI,
  • globalny numer lokalizacji,
  • inne specjalistyczne numery identyfikacyjne.

Rozwój znaczników strukturalnych zawdzięczamy Schema.org. Webdeveloperzy mogą korzystać z mnóstwa oznaczeń, które usprawniają identyfikację kluczowych treści i sekcji na stronie. Znaczniki dotyczące organizacji nie były jednak wcześniej tak rozwinięte. Największa zmiana związana z tą aktualizacją to zmiana perspektywy Google. Nie tylko gigant SERP daje zielone światło do korzystania ze znaczników specjalistycznych, co jeszcze do tego zachęca. Można spekulować już teraz, że ignorowanie znaczników schema może przynieść teraz znacznie gorsze konsekwencje dla pozycjonowania, niż kiedykolwiek wcześniej, ponieważ będzie utrudniać analizę wiarygodności organizacji.

Przykładowy sposób zastosowania danych strukturalnych organizacji

Dane strukturalne mogą być umieszczone w obrębie różnych języków w zależności od kodu źródłowego. Mogą być stosowane w aplikacjach na urządzenia mobilne, jak i na stronach internetowych. W tym ostatnim przypadku kod można wpisywać ręcznie, ale w przypadku takich CMS, jak WordPress, można pokusić się też o instalację dobrej wtyczki, która ułatwi ten proces. Już teraz obserwujemy aktualizację głównych tego typu pluginów na stronie marketplace WP.

Poniżej prezentujemy przykładowy kod zawierający nowo wprowadzone dane strukturalne organizacji w LD/JSON:

<script type="application/ld+json">
{
   "@context":"https://schema.org/",
   "@type":"Organization",
   "name":"ORGANIZATION NAME",
   "url":"ORGANIZATION URL",
   "logo":{
      "@type":"ImageObject",
      "url":"ORGANIZATION LOGO URL PNG/JPG",
      "height":512,
      "width":512
   },
   "image":[
      "OFFICE IMAGE 1 PNG/JPG",
      "OFFICE IMAGE 2 PNG/JPG",
      "OFFICE IMAGE 3 PNG/JPG",
      "OFFICE IMAGE 4 PNG/JPG",
      "OFFICE IMAGE 5 PNG/JPG"
   ],
   "email":"EMAIL ID",
   "description":"META DESCRIPTION ABOUT COMPANY",
   "address":{
      "@type":"PostalAddress",
      "postalCode":"PINCODE",
      "streetAddress":"BUILDING",
      "postOfficeBoxNumber":"POST OFFICE",
      "addressCountry":"COUNTRY",
      "addressRegion":"STATE",
      "addressLocality":"CITY",
      "telephone":"NUMBER WITH COUNTRY CODE"
   },
   "telephone":"NUMBER WITH COUNTRY CODE",
   "identifier":"HOME PAGE URL",
   "brand":{
      "@type":"Organization",
      "name":"SITE NAME",
      "logo":{
         "@type":"ImageObject",
         "url":"SITE LOGO PNG/JPG",
         "height":"512",
         "width":"512"
      },
      "url":"SITE URL",
      "sameAs":"",
      "location":"COUNTRY",
      "identifier":"SITE URL"
   },
   "sameAs":[
      "Linkedin.com URL",
      "Instagram URL",
      "Pinterest URL",
      "Facebook URL",
      "Twitter URL"
   ],
   "additionalType":"",
   "contactPoint":{
      "@type":"ContactPoint",
      "contactType":"Sales",
      "telephone":"NUMBER WITH COUNTRY CODE",
      "contactOption":"toll-free number"
   },
   "actionableFeedbackPolicy":"PRIVACY POLICY URL",
   "aggregateRating":{
      "@type":"AggregateRating",
      "ratingValue":"5",
      "ratingCount":"10",
      "reviewCount":"10",
      "bestRating":"5",
      "worstRating":"0"
   },
   "award":"TOP X COMPANY BY X",
   "correctionsPolicy":"PRIVACY POLICY URL",
   "diversityPolicy":"PRIVACY POLICY URL",
   "ethicsPolicy":"PRIVACY POLICY URL",
   "faxNumber":"",
   "founder":{
      "@type":"Person",
      "name":"FOUNDER NAME",
      "image":"FOUNDER Image LINK PNG/JPG",
      "url":"SITE URL",
      "jobTitle":"Founder & C.E.O.",
      "email":"FOUNDER EMAIL ID",
      "alternateName":"FOUNDER ALTERNATIVE NAME",
      "description":"FOUNDER BIO",
      "gender":"MALE OR FEMALE",
      "givenName":"FOUNDER FIRST NAME",
      "address":"FOUNDER ADDRESS",
      "brand":{
         "@type":"Brand",
         "logo":"ORGANIZATION Logo PNG/JPG",
         "slogan":"ORGANIZATION SLOGAN"
      }
   },
   "hasOfferCatalog":"",
   "knowsAbout":"WEBSITE ABOUT (6 -7 Lines)",
   "knowsLanguage":"English",
   "legalName":"ORGANIZATION LEGAL NAME",
   "ownershipFundingInfo":"SITE ABOUT PAGE URL",
   "publishingPrinciples":"SITE WRITE FOR US URL",
   "slogan":"ORGANIZATION SLOGAN",
   "alternateName":"ORGANIZATION ALTERNATIVE NAME",
   "mainEntityOfPage":"SITE URL"
}
</script>

Zaktualizowane raporty Google Search Console i Rich Results

Implementacja nowych kategorii schema dla organizacji wymusiła również aktualizowanie raportów Google Search Console w celu poprawy walidacji ulepszonych znaczników. Dotychczasowe raporty dotyczące logo w Search Console zostały już zastąpione raportami rozszerzonymi, które przeprowadzają analizę pod kątem wszystkich nowych danych strukturalnych. Zmiany weszły też do Paneli Wiedzy i innych elementów wizualnych.

Rozszerzenie katalogu danych strukturalnych organizacji może się pozytywnie przekładać na dostęp do wyników rozszerzonych zwłaszcza w zakresie kluczowych informacji wymagających weryfikacji wiarygodności. Użycie nowych kategorii zalecane jest najbardziej dla organizacji, które zajmują się specyficzną działalnością bazującą na zaufaniu, a więc m.in. z branży finansowej i medycznej, ale nie tylko. Google zdążył od razu zaktualizować mechanizm Rich Results pod rozszerzone schema organizacji. Webdeveloperzy mogą sprawdzić już wyniki witryny na stronie Rich Results Test.

structured data testing-tool - page is eligible for rich results
Prawidłowość wprowadzenia danych strukturalnych sprawdzimy na stronie Google Rich Results Test.

Jak wprowadzić nowe dane strukturalne na stronie?

Wprowadzenie nowych kategorii schema jest tak samo łatwe, jak wcześniej. Jeżeli dodaliśmy wcześniej znaczniki url i logo, a obecnie nie zamierzamy korzystać z nowych, nie trzeba nic robić. Aktualizacja nie usuwa wcześniej wprowadzonych danych. Zdecydowanie zalecana jest jednak implementacja nowych danych strukturalnych, ponieważ może ona w dużym stopniu wpływać na ocenę wiarygodności firmy. Warto zwrócić uwagę na to, że znaczniki te mają bardzo specyficzny, konkretny charakter.

Jak wspomnieliśmy, zmian można dokonać na różne sposoby, począwszy od ręcznego wpisania do kodu odpowiednich sekwencji, na konfiguracji zaktualizowanych już pluginów skończywszy. Dobrze jest wziąć pod uwagę rekomendacje Google, które nie zaleca przesadnego stosowania wszystkich znaczników.

Oficjalne zalecenia techniczne (technical guidelines) Google zaleca umieszczenie nowych danych strukturalnych na stronie głównej bądź na innej pojedynczej stronie, np. “O Nas”. Nie trzeba i nie zaleca się umieszczania tych samych danych strukturalnych na każdej możliwej podstronie. Przy okazji Google po raz kolejny w wytycznych zwraca uwagę na problem wyboru odpowiednich danych strukturalnych, które będą najlepiej określały wykonywaną działalność firmy. Jeżeli strona internetowa zajmuje się sprzedażą produktów online, należy wybrać kategorię OnlineStore, a nie OnlineBusiness. Jeśli firma jest lokalna i działa głównie z Klientami z regionu, najlepszym wyborem będzie kategoria schema LocalBusiness, itd.

Nowe dane strukturalne organizacji – podsumowanie

Google zaktualizował dane strukturalne dla organizacji, pozostawiając dwie dotychczasowe kategorie (url, logo) i dodając kilkanaście nowych pól. Dodatkowe kategorie to m.in. różne rodzaje adresów organizacji, identyfikatory podatkowe, liczba pracowników, data założenia firmy, czy specjalistyczne kategorie, takie jak kod ISO 6523, numery NAICS czy DUNS.

Zaleca się umieszczenie nowych znaczników schema na stronie internetowej w wybranym miejscu, np. na stronie głównej lub podstronie “O nas”. Nie należy duplikować oznaczeń, ani wklejać ich do kodu wielu podstron. Samo dodanie oznaczeń schema nie wymaga żadnej specjalistycznej wiedzy, ale warto chwilę zastanowić się nad tym, jakie rodzaje znaczników najlepiej odzwierciedlają faktyczny charakter prowadzonej organizacji.

Wprowadzenie nowych danych strukturalnych dla organizacji jest zrozumiałe w kontekście klarownych zapowiedzi Google z ostatnich miesięcy dotyczących zwiększenia priorytetu dla stron wiarygodnych i autorytatywnych. W wielu kluczowych dokumentach Google wprowadził także kategorię “właściciel strony internetowej”. Chociaż nie jest to obowiązkowe, zdecydowanie warto już teraz pochylić się nad znacznikami strukturalnymi, aby dodać dodatkowe informacje o swojej stronie internetowej!

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *