- Jakie narzędzia pomagają w prowadzeniu firmy?
- Czym różnią się poszczególne narzędzia Google?
- Poznaj Google Analytics, Google Ads, Google Search Console, Google Moja Firma, Google Merchant Center
Niezależnie czy jesteś właścicielem małej czy dużej firmy, czy działasz tylko on-line czy też wielokanałowo, przyda Ci się pomoc w zbieraniu danych niezbędnych do mierzenia efektywności działań. Dowiedz się, jakie dodatkowe korzyści mogą przynieść dla Twojej firmy narzędzia Google.
Większość z narzędzi Google dla e-commerce jest darmowa. Aby z nich korzystać, trzeba mieć zarejestrowane konto Google.
Google Analytics
Narzędzie Google Analytics zbiera dane o ruchu na Twojej stronie internetowej. Z GA dowiesz się wielu rzeczy o swoich obecnych, jak i potencjalnych Klientach.
Google Analytics to niezwykle rozbudowane narzędzie, które umożliwia szczegółową analizę ruchu na Twojej stronie. Trudno jest w kilku zdaniach powiedzieć o wszystkich możliwościach, jakie daje użytkownikowi GA – dla chcących opanować w pełni to narzędzie istnieją specjalne kursy.
Czego dowiesz się dzięki Google Analitycs?
- z jakich kanałów użytkownicy trafili na www?
- w jaki sposób poruszali się po Twojej stronie?
- które podstrony odwiedzali?
- jak duży jest współczynnik odrzuceń?
- jak kształtował się przepływ użytkowników na stronie – od momentu wejścia, aż po konwersję.
Masz problemy ze sprzedażą? Analizując dane o użytkownikach, możesz poznać przyczynę braku konwersji lub porzuconych koszyków.
Google Analytics pozwala na monitorowanie efektów kampanii Google Ads – korzystając z niego, możesz na bieżąco optymalizować działania marketingowe, a tym samym poprawiać ich efektywność.
Polecamy kurs Google Analytics od firmy Google dostępny na platformie Marketing Platform Google
Przygotowaliśmy również krótki poradnik z podstawowymi wskazówkami jak sprawdzić ruch na stronie. Możesz go pobrać tutaj.
Google Analytics nie zbiera danych wstecz. Im wcześniej zainstalujesz narzędzie, tym lepiej. Dostęp do danych historycznych jest niezwykle przydatny w określaniu wzrostu ruch w witrynie w stosunku rok do roku!
Google Ads
Chcesz poprawić widoczność strony w sieci, promować swoją markę lub konkretny produkt? Umożliwi Ci to Google Ads (dawniej Google AdWords). Za pomocą tego narzędzia stworzysz kampanie reklamowe dopasowane do potrzeb Twojej firmy. Założenie konta i stworzenie kampanii jest darmowe, jednak by uruchomić reklamę niezbędny jest budżet wpłacany bezpośrednio do firmy Google.
W ramach Google Ads możliwe jest stworzenie kilku typów kampanii:
- reklama w sieci wyszukiwania
- reklama w sieci reklamowej
- zakupy Google – reklama produktowa
- reklama wideo
- reklama aplikacji
Reklama Google może przybierać różne formy – m.in. graficzne, tekstowe lub wideo.
Wraz ze zmianą nazwy z Google Adwords na Google Ads pojawiły się nowe możliwości reklamowe, np. możliwość tworzenia kampanii dopasowanych do potrzeb niewielkich biznesów, działających lokalnie. Dokładny opis każdego z rodzajów kampanii znajduje się w Supporcie Google Ads.
Kampaniami Google Ads możesz zarządzać osobiście – na oficjalnej stronie Pomocy Google znajdziesz wiele praktycznych porad i wskazówek, jak uruchomić, prowadzić i optymalizować kampanie. Jeżeli jednak nie czujesz się jeszcze pewnie w świecie e-commerce, możesz powierzyć opiekę nad kampanią Google Ads agencji e-marketingowej.
Google Search Console
Google Search Console to narzędzie pomagające monitorować pozycję witryny w Google oraz skuteczność i stan strony. Search Console został stworzony dla webmasterów. Zadaniem narzędzia jest sprawdzanie, czy Google może zindeksować stronę, czy rozczytuje ją poprawnie. Z Google Search Console wysyłane są alerty do właściciela strony z informacjami o ewentualnych błędach.
Za pomocą Google Search Console sprawdzisz również:
- jak często Twoja strona pojawia się w wyszukiwarce,
- które zapytania generują najwięcej ruchu,
- jak często użytkownicy klikają te zapytania, by wejść na Twoją stronę,
- czy na stronie występują problemy w wersji mobilnej strony?
- sprawdzisz na jakich stronach znajdują się linki do Twojej www.
Żeby korzystać z tego narzędzia, trzeba dodać daną stronę do konta Google Search Console, a następnie zweryfikować ją – czyli wykazać przed Google, że jesteś właścicielem danej strony lub jesteś uprawniony do zarządzania nią. Po pomyślnej weryfikacji zyskasz dostęp do wszystkich funkcji GSC.
Google Moja Firma
Jest to rodzaj wizytówki internetowej firmy, która wyświetla się w lokalnych wynikach wyszukiwania, a także na Mapach Google.
Aby założyć wizytówkę, odwiedź stronę https://business.google.com/
W wizytówce Google Moja Firma możesz zamieścić krótki opis, w którym nakreślisz specyfikę swojej firmy. To także miejsce na zamieszczenie danych adresowych, godzin otwarcia firmy.
Użytkownik odwiedzając Twoją wizytówkę w Google Moja Firma, może sprawdzić lokalizację i wyznaczyć trasę, by do Ciebie trafić. Na wizytówce znajdują się także funkcjonalne przyciski, dzięki którym Klient może się szybko z Tobą skontaktować.
Google Moja Firma to także miejsce, w którym użytkownicy Google i Lokalni Przewodnicy dzielą się opiniami na temat danego przedsiębiorstwa, a także mogą zadawać pytania.
Tworząc wizytówkę, pamiętaj, by widniały w niej aktualne informacje. Warto też zadbać o dobrej jakości zdjęcia siedziby firmy. Zachęcaj zadowolonych Klientów do podzielenia się opinią, odpowiadaj na negatywne oceny. Takie działania zwiększą wiarygodność firmy i tym samym zaufanie Klientów.
Google Merchant Center
Kolejnym narzędziem pomocnym dla właścicieli firm z branży e-commerce jest Google Merchant Center. Korzystając z tego narzędzia, możesz lepiej promować swoje produkty i dotrzeć do szerszej grupy odbiorców. Stworzenie konta Google Merchant Center otworzy Ci drogę do wielu działań marketingowych – kampanii produktowej, remarketingu, a także do korzystania z porównywarek cen.
Korzystając z Google Merchant Center Twoje produkty (wraz z informacją o cenie itd.) będą wyświetlać się w wynikach wyszukiwania, również w zakładce Zakupy.
Żeby promować swoje produkty w sieci, konieczne jest wygenerowanie specjalnego pliku, który będzie zawierał niezbędne informacje. Można stworzyć go przy pomocy specjalnych wtyczek lub utworzyć go ręcznie. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Pomocy Google.
Jeśli masz problem z instalacją i konfiguracją któregokolwiek z powyższych narzędzi, napisz do nas!
biuro@funkymedia.pl