Odsetek polskich internautów kupujących w internecie stale rośnie. W Europie w ciągu ostatniej dekady liczba klientów online zwiększyła się o 20 proc[1]. Udział rynku e-commerce w ogólnej sprzedaży detalicznej radykalnie wzrósł zwłaszcza w okresie pandemii. Obecnie wyhamował, ale nadal popyt na e-zakupy jest wysoki. Sprzedający, chcąc przyciągnąć jak najwięcej konsumentów, powinni poznać ich potrzeby i dostosować do nich swoją ofertę. Sprawdźmy, czego oczekują kupujący w zakresie płatności.
Popularne metody płatności w sieci
Dane z raportu „Omni-commerce. Kupuję wygodnie”[2], opublikowanego w czerwcu 2023 roku przez Izbę Gospodarki Elektronicznej, wskazują na dwie najbardziej popularne metody płatności za zakupy w sieci to szybki przelew i BLIK.
W stosunku do poprzedniej edycji raportu, o 2 punkty procentowe zwiększyła się popularność płatności odroczonych, a aż o 11 pp. spadło zainteresowanie przelewami tradycyjnymi. Płatności gotówką w sklepie mają udział mniejszy o 9 pp., a kartą i gotówką w domu odpowiednio o 7 i 5 pp.
W ciągu ostatnich kilku lat wyraźnie zaczęło wzrastać zainteresowanie szybkimi przelewami czy BLIK-iem kosztem tradycyjnych metod. Znacznie mniejsze znaczenie mają przy tym takie jak:
- płatności mobilne,
- płatności SMS-em,
- płatności ratalne,
- card on file – kartą zapisaną w sklepie,
- Google Pay czy Apple Pay.
W przypadku m-zakupów, czyli w aplikacji mobilnej, najwięcej polskich konsumentów wykorzystuje BLIK-a. Obecnie jest on najchętniej wybieraną formą płatności mobilnych – w 37 proc. przypadków[3].
Co ciekawe, maleje zainteresowanie zakupami na raty, ale w zamian pojawiają się nowe możliwości skorzystania z płatności odroczonych. W 2022 roku (od stycznia do sierpnia), jak wskazuje raport PayU, ARC Rynek i Opinia „Zachowania e-konsumentów w Polsce w 2022 roku”[4], 33 proc. e-konsumentów skorzystało z co najmniej jednej formy odroczenia płatności, w tym:
- 23 proc. z „kup teraz, zapłać później”,
- 15 proc. z płatności na raty.
Systemy płatności w sklepach internetowych
W e-sklepach nie powinno zabraknąć systemów dokonywania płatności. To ogół usług finansowych, które pozwalają na wykonanie natychmiastowego transferu środków między kontami bankowymi.
Przykładowo, w sklepie empik.com klienci mają do wyboru następujące metody płatności:
Na platformie zakupowej Allegro.pl konsumenci także mają szeroki wybór różnych, wygodnych metod:
Czołowi gracze rynku e-commerce w Polsce korzystają głównie z następujących systemów:
- PayU,
- Przelewy24 (dostępnych jest ponad 350 różnych metod)[5],
- DotPay,
- Płatność kartą – wystarczy podać numer karty, jej datę ważności i kod CVC/CVV oraz zatwierdzić płatność,
- BLIK,
- PayPal – portfel internetowy działający na całym świecie.
Przypominają one przelewy natychmiastowe, ale skorzystanie z takich usług nie jest związane z koniecznością poniesienia dodatkowych opłat. Dzięki nim transakcja jest finalizowana niemal natychmiast, przez co zamówienie może być szybciej wysłane do kupującego.
Usługi płatności są zintegrowane niemal ze wszystkimi bankami w Polsce. Wystarczy, że klient podczas płatności wybierze odpowiedni system, w nim swój bank, a natychmiast zostanie przeniesiony na stronę logowania. Po wpisaniu loginu i hasła ma do dyspozycji wypełniony formularz przelewu – co wygodnie pozwala na jego inicjalizację. Wystarczy go zatwierdzić, przez co operator otrzymuje informację zwrotną o wykonaniu przelewu na dedykowane subkonto. System informuje o wpłacie odbiorcę płatności, a wszystko zajmuje mniej niż minutę.
Metody płatności a ekspansja zagraniczna e-commerce
Właściciele polskich e-sklepów, chcący rozwijać się na nowych, zagranicznych rynkach, powinni je sprawdzić pod kątem preferowanych przez klientów metod płatności. Pozostawienie kupującym wyboru i elastyczność metod uiszczania opłaty za transakcje jest atutem oferty. Ma wpływ na to, czy internauta wróci do e-sklepu i ponowi zakup. Dane e-Izby wskazują, że co 5.[6] kupujący transgranicznie zwraca uwagę, jakie metody płatności oferuje dany sklep.
Działalność cross-border e-commerce, czyli e-handel na zagranicznych rynkach, wymaga od sprzedających wyboru odpowiednich dostawców, którymi powinny być popularne na danym rynku, renomowane podmioty.
Wygodne, bezpieczne i szybkie płatności przyciągają, a jednocześnie zatrzymują klientów w obrębie danego sklepu. Jeśli płatność jest intuicyjna, a transakcję można sfinalizować szybko, istnieje większe prawdopodobieństwo, że klient wróci do sklepu.
Źródła:
https://ewp.pl/czego-oczekuja-klienci-zwyczaje-konsumenckie-w-obszarze-platnosci-dostaw-i-zwrotow-na-zagranicznych-rynkach-e-commerce/https://autopay.pl/baza-wiedzy/blog/ecommerce/czego-oczekuja-klienci-sklepow-internetowych
https://socialtrends.pl/formy-platnosci-w-sklepach-internetowych-popularne-platnosci-ecommerce/
https://www.money.pl/gospodarka/platnosci-internetowe-i-trendy-w-e-commerce-2023-czy-moze-nas-cos-zaskoczyc-6894404372200192a.html
https://www.kobietyebiznesu.pl/jakie-metody-platnosci-warto-wdrozyc-w-sklepie-internetowym/
https://thestory.is/pl/journal/ux-ecommerce-oczekiwania-klientow/
https://autopay.pl/baza-wiedzy/blog/ecommerce/komunikacja-z-klientem-sklepu-internetowego