Jakie są najbardziej przyjazne e-sklepy w Polsce?

Z danych Gemiusa wynika, że aż 79 proc. polskich internautów robi zakupy online. Sprzedawcy, którzy chcą utrzymać zainteresowanie swoją ofertą, nie mogą zbagatelizować zatem roli e-sklepu jako ważnego kanału dystrybucji produktów. Wygoda korzystania, niższe ceny czy większy asortyment, to najważniejsze czynniki skłaniające do składania zamówień online. Niemniej ważne jest to, aby e-sklep był przyjazny użytkownikowi. Które witryny można uznać za najbardziej przyjazne?

UX w polskich e-sklepach

Badania UX, czyli User Experience, pozwalają poznać użytkowników, dla których tworzone są rozwiązania internetowe, w tym e-sklepy. Można określić je również mianem badań eksploracyjnych, dających możliwość dogłębnego zrozumienia potrzeb użytkownika, a konkretnie:

  • Jak radzi sobie z wykonywaniem danej czynności?
  • Czego mu brakuje przy korzystaniu z rozwiązania?
  • Jakie kłopoty napotyka?
  • Które rozwiązania pomagają mu w osiągnięciu celu?1

Opierając się na uzyskanych wynikach, można stworzyć bardziej przyjazną stronę, którą ułatwi dokonywanie zakupów. Im bardziej intuicyjny sklep internetowy, tym większe szanse, że użytkownik złoży kolejne zamówienie.

User Experience było przedmiotem badań w czwartej edycji raportu „Koszyk Roku 2022”2. To ogólnopolskie badanie e-commerce, w którym analizowano działanie 100 największych e-sklepów w Polsce. Eksperci usability przeprowadzili dokładny audyt witryn, symulując typowe akcje wykonywane przez modelowego klienta. W 2022 roku skupili się na wersji mobilnej stron internetowych.

Do badania wykorzystano około 100 heurystyk, z których każda otrzymywała jedną z ocen:

  • prawda,
  • fałsz,
  • nie dotyczy.

Ocenie poddawano przy tym ścieżkę, którą przemierza klient przy dokonywaniu zakupów online, począwszy od wejścia na stronę produktu, po wybór metody płatności, aż po podsumowanie zamówienia.

Zdobyte punkty posłużyły ekspertom do stworzenia rankingu najbardziej przyjaznych e-sklepów w Polsce.

Wyniki badania „Koszyk Roku 2022”

Najwyższe noty w badaniu i rankingu „Koszyk Roku 2022” zdobyły takie sklepy jak:

sklep, kto był najlepszy, ranking
Źródło: https://www.koszykroku.pl/

Najlepszy okazał się Sklep Martes z obuwiem i odzieżą oraz akcesoriami dla sportowców. Jego wynik to 88 proc., a o 1 punkt procentowy osiągnął sklep z meblami i dodatkami BRW – Black Red White. Na podium znalazł się również sklep ze sprzętem RTV i AGD Media Expert z wynikiem 85 proc.

E-sklepy z wysokim wynikiem przykładają dużą wagę do UX i zapewniają pozytywne doświadczenia dla kupujących, co przekłada się na wyniki sprzedażowe. Zadbały one o intuicyjną obsługę, klarowny podział kategorii czy koszyk zakupowy. Umożliwiły klientom wygodne płatności, czytelny proces rejestracji oraz logowania.

Tegoroczna edycja „Koszyka Zakupowego 2022” pokazała również, które sklepy mają najlepsze i najbardziej przyjazne dla klienta procesy rejestracji, logowania i walidacji danych. W polskich e-commerce liderami okazały się3:

  • BRW.pl,
  • eZebra.pl,
  • Sephora.pl,
  • Castorama.pl.

Badanie dowodzi, że koszyk zakupowy w e-sklepie jest jednym z najważniejszych jego elementów, a niedociągnięcia w tym zakresie powodują, że użytkownik zechce opuścić sklep jak najszybciej, bez finalizacji zakupu. Najlepsze, najbardziej intuicyjne, koszyki zakupowe mają według badania:

  • 50style.pl,
  • Sklepmartes.pl,
  • Sklep.sfd.pl,
  • Sizeer.com.

73 proc. analizowanych przez „Koszyk Zakupowy 2022” sklepów ma opcję dodawania do koszyka w formie warstwy, a nie nowego okna. Szybkie przejście do kasy umożliwia 69 proc. analizowanych sklepów4.

Trendy w e-commerce

Badanie „Koszyk Zakupowy 2022” pozwoliło na stworzenie listy aktualnych trendów w e-commerce. Wśród nich są:

Trendy w e-commerce
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych: https://ewp.pl/koszyk-roku-2022-najbardziej-przyjazne-e-sklepy-w-polsce-raport/

Wykorzystanie UX przy projektowaniu e-sklepu pomoże w utrzymaniu ich zainteresowania i zdobyciu lojalności. Zadowolony klient szybciej wróci do sklepu i będzie jego żywą reklamą.

1 https://www.gov.pl/web/cyfryzacja-badania-i-projektowanie/badania-ux

2 https://www.koszykroku.pl/

3 https://blog.twisto.pl/koszyk-roku-2022-czyli-jak-sie-kupuje-w-polskich-e-sklepach/

4 https://ewp.pl/koszyk-roku-2022-najbardziej-przyjazne-e-sklepy-w-polsce-raport/

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *