Zmiany w zachowaniach konsumenckich – jakie wyzwania stoją przed branżą e-commerce?

Rynek e-commerce prężnie się rozwija – obecnie jego wartość dla sprzedaży detalicznej szacowana jest na 90 mld zł, a prognozy wskazują, że do końca tej dekady będzie on rósł o prawie 10% każdego roku. Tak ogromne wzrosty cieszą małych, średnich i dużych przedsiębiorców, ale stawiają też przed nimi kolejne wyzwania. Obserwując zmiany w zachowaniach konsumenckich, można nakreślić najważniejsze z nich. Jakie trendy obserwujemy w e-commerce i jakie zmiany wymuszą one na właścicielach sklepów internetowych?

Zachowania konsumenckie w 2023 roku – na co klienci zwracają największą uwagę podczas zakupów online?

Cena produktu, jego jakość oraz koszty dostawcy to obecnie trzy najważniejsze czynniki, decydujące o decyzjach zakupowych klientów e-commerce. Jednak badania zmian zachowań konsumenckich wskazują, że inne, dotychczas mniej ważne dla klientów e-sklepów aspekty, zaczynają odgrywać coraz większe znaczenie. Są to przede wszystkim sposoby płatności oraz dostępne formy dostawy.

Dogodna forma zapłaty coraz ważniejsza dla klientów sklepów internetowych

Płatności w sklepach internetowych są tym czynnikiem, na który klienci zwracają szczególną uwagę. Są oni także coraz częściej skłonni rezygnować z zakupów online, gdy sklep nie oferuje dogodnego dla nich sposobu zapłaty. Płatności w sklepie internetowym powinny być przede wszystkim intuicyjne i bezpieczne. Potwierdza to ogromna i wciąż rosnąca popularność płatności BLIK, z których korzysta ponad 70% młodych użytkowników oraz 29% osób starszych. Obecnie jest to najczęściej wybierana forma płatności – częściej niż przelewy elektroniczne i tracące na popularności płatności kartą.

wybór płatności
Duży wybór płatności zachęca klientów do zakupów online

Rosnąca popularność portfeli elektronicznych to wyraźny trend na rynku e-commerce

Portfele cyfrowe są usługą finansową, po którą sięga coraz więcej osób. Umożliwiają one wygodne i bezpieczne płatności zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych. W zależności od rodzaju portfela elektronicznego, użytkownik może podpiąć do niego swoją kartę, zasilić e-portfel (funkcja pre-paid), a także przelewać środki i otrzymywać przelewy od innych użytkowników portfeli cyfrowych. Z portfela elektronicznego można korzystać za pomocą urządzeń mobilnych, jak i smartwatchów. W przypadku podpięcia do niego karty płatniczej, ustalany jest token, który pełni rolę dodatkowego zabezpieczenia. Dzięki temu trzymanie środków w portfelu cyfrowym staje się także skutecznym sposobem zabezpieczenia ich przed kradzieżą.

smartfon, cyfrowy portfel

Możliwość płacenia w sklepie internetowym e-portfelem staje się więc pożądaną formą płatności dla coraz szerszej grupy konsumentów. Na ich korzyść działa dodatkowo fakt, że można nimi płacić w obcej walucie (nawet, jeśli e-portfel prowadzony jest w PLN), a także dostępność u niektórych dostawców portfeli elektronicznych przechowywania oraz dokonywania płatności bitcoinami.

Płatności odroczone przyszłością branży e-commerce

Płatności odroczone to kolejna forma, która zyskuje na popularności i którą klienci sklepów internetowych bardzo sobie cenią. Możliwość odroczenia zapłacenia za zakupy o 30 dni jest bardzo wygodna i umożliwia dokonanie nieplanowanych zakupów, np. na kilka dni przed wypłatą. Dodatkowo, w przypadku niedokonania płatności w przeciągu 30 dni, kwota rozkładana jest na dogodne raty. Konsumenci chętnie korzystają z płatności odroczonych, gdy sklep oferuje atrakcyjną promocję na produkt, którego zakup planowali już od jakiegoś czasu lub gdy nie mają pewności, czy nie będą musieli zwrócić zakupionego towaru (np. w przypadku zakupów odzieżowych) i nie chcą mrozić środków. Chcąc być konkurencyjnym na rynku e-commerce, przedsiębiorca prędzej czy później będzie musiał wdrożyć odroczone płatności.

odroczone płatności
Coraz więcej sklepów oferuje odroczone płatności

Czy płatności bitcoinami mają przyszłość?

W kontekście form płatności w sklepach internetowych ciekawym zagadnieniem są kryptowaluty. Obecnie nie jest to popularna forma płatności, ale już teraz w kilku miejscach klienci mogą płacić bitcoinami (np. w SuperTech). Jednak 30 grudnia 2024 roku w Unii Europejskiej zacznie obowiązywać unijne rozporządzenie MiCA, które reguluje rynek kryptowalut, czyniąc go bardziej przejrzystym i bezpieczniejszym. Można się więc spodziewać, że od 2025 roku będziemy w tym zakresie obserwować pewną ewolucję w płatnościach internetowych. Już teraz warto wstępnie się do niej przygotować, by wyprzedzić konkurencję i pozytywnie zaskoczyć swoich klientów.

metoda płatności
Nieliczne sklepy w Polsce oferują już płatności kryptowalutami

Forma i koszt dostawy coraz ważniejsze dla klientów e-commerce

Możliwość robienia zakupów w dowolnym momencie, brak konieczności dojazdu do sklepu i nieograniczony czas na podejmowanie decyzji zakupowych to kolejne trzy bardzo ważne dla klientów sklepów internetowych czynniki, które decydują o tym, że wybierają oni zakupy online. Jednocześnie klienci przywiązują coraz większą uwagę do formy i kosztów dostawy. Dostawa kurierem i na paczkomat to absolutne minimum, jakie obecnie e-sklepy powinny udostępniać swoim klientom. Możliwość wyboru jednej z dwóch firm kurierskich oraz jednego z dwóch dostępnych na rynku rodzajów paczkomatów to kolejny atut, który klienci sklepów internetowych doceniają. Jeśli do tego sprzedawca udostępni opcję dostawy pocztą i do punktu odbioru paczek, może liczyć na jeszcze większe zainteresowanie osób, które odwiedziły jego sklep. Formy dostawy powinny być także dostosowane do rodzaju produktów – np. w przypadku małych przedmiotów warto dodać opcję listu poleconego Pocztą Polską.

duży wybór sposobu dostawy
Duży wybór sposobów dostawy ważny dla klientów sklepów internetowych

Jeszcze większe znaczenie dla klientów e-commerce ma koszt dostawy. Platformy sprzedażowe oraz e-sklepy zyskują klientów dzięki darmowej dostawie powyżej wyznaczonej kwoty zakupów. Ważna jest również metoda zwrotów – konsumenci doceniają opcję szybkich zwrotów. Są one bardzo wygodne i szybkie w realizacji, dlatego warto wprowadzić je do swojego sklepu internetowego.

darmowy zwrot, wydłużony czas na zwrot, rezerwacja towaru
Darmowy zwrot, wydłużony czas na zwrot, rezerwacja towaru oraz odmrażanie pieniędzy na kolejny zakup przyciągają klientów e-commrece

Inne zmiany w zachowaniach konsumentów na rynku e-commerce

Klienci sklepów internetowych są coraz bardziej świadomi. Duże doświadczenie w zakupach online pozwala im poznać różne rozwiązania w sklepach, w których dotychczas dokonywali zakupów. Obserwujemy tutaj rezygnację z konieczności zakładania kont i logowania się do e-sklepu, by kupić wybrany produkt, a klienci, którzy zmuszani są takich działań, coraz częściej porzucają koszyk zakupowy.

wymóg rejestracji w sklepie przy zakupach
Niektóre sklepy nadal wymagają rejestracji i logowania, by móc zamówić wybrane produkty

Inną zmianą w zachowaniach konsumentów – choć nie jest ona żadną nowością – jest rosnąca popularność zakupów na urządzeniach mobilnych. Sklep internetowy musi być więc responsywny, co dodatkowo wymuszają algorytmy Google. Niedostosowane sklepy online do smartfonów i tabletów nie mają szans wypracować tak dobrej widoczności w wyszukiwarce, jak responsywne e-sklepy.

Jakie wyzwania czekają na właścicieli sklepów internetowych?

Zmiany w zachowaniach konsumentów, które obserwujemy od niedawna i które są nam dobrze znane od lat, wymuszają na właścicielach sklepów internetowych dostosowanie się do oczekiwań ich klientów. Wymusza to także wciąż rosnąca konkurencja na rynku e-commerce. Chcąc przyciągać nowych klientów i zachęcić ich do powrotu do e-sklepu, nie można lekceważyć wciąż rosnących oczekiwań konsumentów. Nowe wyzwania w e-commerce należy także potraktować jako optymalizację procesów biznesowych oraz pracy osób odpowiedzialnych za wysyłkę towaru oraz rozpatrywanie zwrotów i reklamacji.

Implementacja nowych technologii do sklepów internetowych

Kluczowym wyzwaniem dla branży e-commerce w nadchodzących latach jest wdrażanie technologii, które umożliwiają dostosowanie się do potrzeb klientów. W zakresie metod płatności koniecznym będzie udostępnienie form, które klienci cenią sobie coraz bardziej. Nie uda się to ani bez odpowiedniego zaplecza, ani bez śledzenia zmian w zachowaniach konsumentów i trendów w e-commerce.

Cena, jakość oraz dostępność produktów wpływają na decyzje zakupowe klientów e-commerce

Nie można również zapominać o kluczowym aspekcie – dostępności, jakości i cen oferowanych produktów. Tutaj niemałym wyzwaniem okazuje połączenie wszystkich tych trzech czynników jednocześnie. Klienci sklepów internetowych nie lubią czekać ani na pojawienie się towaru w sklepie, ani na jego wysyłkę. Sprzedawcy, którzy zamawiają minimalne ilości produktów, nie chcąc mrozić środków w towarze jednocześnie oszczędzając na powierzchni magazynowej, muszą bacznie obserwować stany magazynowe i odpowiednio szybko reagować w przypadku, gdy są one na wyczerpaniu. Niestety taka strategia biznesowa jest bardzo ryzykowna, o czym można było przekonać się w 2020 roku, gdy łańcuchy dostaw zostały przerwane.

opcja powiadom o dostępności produktu
Opcja „powiadom o dostępności produktu” jest konieczna, by nie stracić klientów w przypadku braków magazynowych

Z całą pewnością rynek e-commerce będzie w nadchodzących latach prężnie się rozwijał. Jest to szansa dla wielu osób, szukających pomysłu na własny biznes. Jest to również niemałe wyzwanie – olbrzymia konkurencja, rosnąca świadomość i oczekiwania klientów sklepów internetowych oraz dynamiczna sytuacja gospodarcza sprawiają, że właściciele sklepów internetowych muszą dostosować się do zmieniających się realiów. Odnajdując jednak pozytywne strony w tych wyzwaniach dla e-commerce, może się jednak okazać, że są one dobre nie tylko dla konsumentów, ale i przedsiębiorców, którzy śledzą trendy w e-commerce i odpowiednio szybko się do nich dostosowują.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *