Czy internet jest przyszłością każdego sprzedawcy? Jak kształtuje się rynek e-commerce w Polsce?

Popularność zakupów przez internet stale rośnie. Impulsem do tego, by wielu Polaków zdecydowało się na e-zakupy po raz pierwszy była pandemia COVID-19, gdy wiele sklepów stacjonarnych musiało zawiesić swoją działalność. Zamówienia w sieci stały się normą, co sprawia, że prowadzenie strony firmowej i sprzedaż produktów online wydają się koniecznością. Sprawdź, co na ten temat mówią statystyki.

Polacy na zakupach w sieci

Według raportu „E-commerce w Polsce 2023”1, opublikowanego przez Gemius Polska, odsetek polskich internautów kupujących online rośnie i wynosi obecnie 79 proc. 75 proc. użytkowników zamawia na polskich stronach, a 30 proc. – na zagranicznych.

E-sklepy w opinii samych kupujących mają wiele zalet:

  • są dostępne całą dobę,
  • nie trzeba jeździć do punktu stacjonarnego,
  • ceny są atrakcyjniejsze niż w sklepach tradycyjnych.
Czynniki motywujące do robienia zakupów online
Źródło: Raport “E-commerce w Polsce 2023”

Choć rynek e-commerce w Polsce rośnie, to wzrost ten nie jest tak dynamiczny, jak notowany w pandemicznych latach 2020-2022.

Co najczęściej kupują Polacy w sklepach internetowych? Pokazuje to raport platformy zakupowej Ceneo, pod hasłem „Trendy na rynku e-commerce w Polsce”2 z 2023 roku. Mężczyźni najczęściej kupują produkty z branży budowlanej, a także produkty ogrodowe, telefony i akcesoria do nich. Z kolei kobiety wybierają produkty z kategorii dom i wnętrze, zdrowie, oraz narzędzia i akcesoria ogólnobudowlane. Ceneo informuje, że 54 proc. osób kupujących online jest płci żeńskiej.

Jeśli chodzi o wiek kupujących, to zakupy online cieszą się największą popularnością wśród osób, które skończyły 35 lat, ale nie przekroczyły 44 lat. Na drugiej pozycji uplasowali się internauci w wieku od 25 do 34 lat, a na trzecim – powyżej 55. roku życia.

Jak zyskać nowych użytkowników w e-sklepach?

Sprzedawcy posługują się różnymi metodami pozyskiwania klientów. Nie tylko poprawiają funkcjonalność e-sklepu, ale także nawiązują nowe współprace z firmami kurierskimi, aby zaoferować dostawę w możliwie najniższej cenie.

Co zatem zrobić, aby więcej użytkowników korzystało z zakupów przez internet? Spójrz na wyniki raportu Gemius. Wskazano w nim czynniki, które skłoniłoby internautów do częstszego kupowania online. Są to:

  • 53% – niższe ceny niż w sklepach tradycyjnych;
  • 53% – niższe koszty dostawy;
  • 44% – kody rabatowe.

Konsumenci skłaniają się do kupowania w sieci z następujących powodów:

  • niższe ceny niż stacjonarnie,
  • promocje w e-sklepach,
  • łatwiejsza weryfikacja opinii o produktach,
  • większa dostępność szczegółowych informacji o produktach.

Ponadto Gemius wskazał najczęściej napotykane problemy przez internautów:

  • 30% – natrętne reklamy oglądanych wcześniej produktów;
  • 30% – długie oczekiwanie na dostawę produktów;
  • 27% – wysokie koszty dostawy.

Zagrożenia i szanse związane z branżą e-commerce

Firmy muszą mieć świadomość zagrożeń związanych z działalnością w sieci. Problemem jest wysoka inflacja – 30 proc. badanych3 przez Gemius Polska przyznało, że z jej powodu kupuje mniej niż dotychczas. To jednak zagraża wszystkim sprzedającym, bez względu na wykorzystywane do tego kanały.

Wpływ inflacji na zachowania zakupowe

Czy e-commerce poradzi sobie z wyzwaniami dotyczącymi inflacji? Prognozy wskazują, że wartość światowego rynku sprzedaży w internecie w całym 2023 roku ma wynieść 16 bln dolarów amerykańskich, a w 2032 roku będzie to już ponad 57 bln dolarów4. Analiza Strategy&Polska5 wskazała natomiast, że w okresie od 2021 do 2027 roku wartości rynku e-commerce w Polsce wzrośnie o 94 mld zł. Eksperci oceniają też, że rynek w 2023 roku urośnie o 13,7 proc., a w kolejnych latach będzie rósł w tempie 11-12 proc. rocznie.

Badanie Future Mind sugeruje, że końcówka 2023 roku okaże się dobra (55 proc. odpowiedzi) lub bardzo dobra (7 proc. odpowiedzi dla rynku e-commerce w Polsce)6.

GUS to potwierdza, wskazując, że we wrześniu aż 8,3 proc. całości sprzedaży detalicznej w gospodarce stanowiła sprzedaż online. Oznacza to czwarty z rzędu miesiąc wzrostu udziału przy jednoczesnym wzroście wartości e-commerce7.

Polski rynek online jest bardzo atrakcyjny dla zagranicznych firm i cechuje się wysokim potencjałem inwestycyjnym. Specjaliści, w raporcie „Przewodnik EY 2023 – Polska: e-commerce w praktyce”8, wskazali, że rynek ten będzie się nadal rozwijał i nie zagrozi mu wysoka inflacja.

Dodatkowo wytypowano kluczowe dla sukcesu obecnych i przyszłych e-handlowców czynniki. Należą do nich:

  • omnichannel,
  • sztuczna inteligencja AI,
  • chatboty,
  • technologie AR i VR (wirtualnej rzeczywistości i rozszerzonej rzeczywistości),
  • szybkie płatności i płatności odroczone,
  • zakupy za pośrednictwem mediów społecznościowych,
  • m-commerce (zakupy przez aplikacje),
  • ekologiczny e-commerce, czyli tzw. green deal.

Czym jest to spowodowane? Przede wszystkim takimi czynnikami jak:

  • rosnąca dojrzałość rynku,
  • przyzwyczajenie konsumentów do wygody zakupów online,
  • szybki rozwój technologii oraz logistyki w e-commerce,
  • możliwość dokonywania szybszych i bardziej efektywnych dostaw.

Czy warto otworzyć swój e-sklep?

Sprzedający powinni inwestować we własne kanały sprzedaży online, aby móc zdobyć nowych klientów i lepiej obsługiwać dotychczasowych. Modele zakupowe w dzisiejszych czasach się zmieniają, a e-handel może być traktowany jako główna strategia dla wszystkich firm, które chciałyby z jednej strony zachować niezależność, a z drugiej – budować bezpośrednie relacje z klientami. Nie pozwalają na to sprzedaż na platformach zakupowych i w serwisach aukcyjnych.

Do tego dobrym pomysłem może być łączenie kanałów online i offline w sprzedaży produktów i usług, co pozwoli na znaczne ograniczenie ryzyka związanego z aktualnymi trendami rynkowymi.

Źródła:

1 https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/id-79-internautow-kupuje-online-raport-e-commerce-w-polsce-2023-juz-dostepny.html?smclient=b75c845e-cba6-11ec-bb48-18cf24ce389f&utm_source=salesmanago&utm_medium=email&utm_campaign=Promoprasowka_02102023

2 https://www.portalspozywczy.pl/handel/wiadomosci/co-najchetniej-kupujemy-w-sieci-trendy-na-rynku-e-commerce-w-polsce,239904.html

3 https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/id-79-internautow-kupuje-online-raport-e-commerce-w-polsce-2023-juz-dostepny.html?smclient=b75c845e-cba6-11ec-bb48-18cf24ce389f&utm_source=salesmanago&utm_medium=email&utm_campaign=Promoprasowka_02102023

4 https://www.precedenceresearch.com/e-commerce-market

5 https://retailnet.pl/2023/07/28/analiza-od-2021-do-2027-roku-wartosc-rynku-e-commerce-w-polsce-wzrosnie-o-94-miliardy-zlotych/

6 https://www.money.pl/gospodarka/e-commerce-jak-bylo-w-2023-roku-i-jak-bedzie-w-przyszlosci-6967670775962496a.html

7 https://www.money.pl/gospodarka/e-commerce-jak-bylo-w-2023-roku-i-jak-bedzie-w-przyszlosci-6967670775962496a.html

8 https://www.ey.com/pl_pl/law/raport-ey-polska-e-commerce-w-praktyce

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *