Jakie trendy w e-commerce przewidują specjaliści w 2024 roku?

Branża e-commerce rośnie w siłę. Jak pokazują statystyki, już 79 proc. Polaków robi zakupy online1. Nie dziwi więc to, że sprzedawcy podejmują różne działania, aby przyciągnąć uwagę jak największego grona potencjalnych klientów. Warto poznać trendy, które według specjalistów, będą na topie w 2024 roku.

Sztuczna inteligencja

Słowem roku 2023 została „sztuczna inteligencja”, czyli AI. Ta nowoczesna technologia zaczęła mocno ingerować w nasze codzienne życie. Ma ona znaczenie również dla sfery e-commerce. Zastosowanie sztucznej inteligencji zdaniem ekspertów powinno przełożyć się na zwiększenie sprzedaży, głównie poprzez lepszą obsługę klienta. Wykorzystanie AI w e-commerce może przejawiać się w:

  • zastosowaniu chatbotów do obsługi klientów, także posprzedażowej,
  • personalizacji oferty pod kątem konkretnych grup odbiorców,
  • przewidywaniu trendów konsumenckich,
  • dynamicznej zmianie cen produktów i usług,
  • analizie zachowań klientów, na dodatek w czasie rzeczywistym.

W ostatnich miesiącach 2023 roku i z początkiem 2024 roku wiele mówiło się w kontekście sztucznej inteligencji o rewolucyjnym rozwiązaniu, jakim jest ChatGPT. Daje on nieskończone możliwości dla e-commerce, które jednak nie zostały jeszcze do końca poznane. Rok 2024 zdaniem m.in. Julii Maciejewskiej, szefowej Marketingu i Upsell w IdoSell będzie stał pod znakiem wykorzystywania AI:

AI wchodzi w coraz głębsze zakamarki e-commerce i będzie niezwykle pomocna w rozwoju e-biznesów w 2024 roku2.

Na bazie własnych obserwacji ocenia, że sprzedający w sieci, korzystający z AI, mają od 25 do 30 proc. większą konwersję.

Według raportu Technology Trends Outlook 2023 pierwsze kroki w wykorzystaniu sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym zostały poczynione już dawno. Co więcej, szacuje się, że w 2023 roku AI przyczyniła się do wytworzenia 4,4 bln dolarów wartości ekonomicznej3.

Nawet z tego powodu rynek e-commerce powinien bardziej zainteresować się wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Analitycy z McKinsey wskazują, że ponad 40 proc. firm4 chce zwiększyć nakłady na ten cel w 2024 roku. Eksperci przewidują, że narzędziami z zakresu sztucznej inteligencji, wspierającymi e-commerce, będą m.in.:

  • ChatGPT,
  • Heygen,
  • Eleven Labs,
  • RunwayML,
  • Fliki.

Uproszczą one digital marketing, utrzymywanie dobrych relacji i komunikacji z klientem. AI umożliwi realizację także innych trendów w branży e-commerce, w tym omnichannel, personalizację czy dokonywania szczegółowej analizy zwyczajów i zachowań klientów. Wzmocni także pozycje marek na rynku krajowym i światowym.

Wielokanałowość branży e-commerce

Kolejnym trendem dla e-commerce na 2024 rok jest omnichannel, czyli wielokanałowa sprzedaż, która pozwoli na lepszą obsługę różnych grup docelowych. Dzięki łączeniu ze sobą sprzedaży osobistej, w stacjonarnych sklepach, sprzedaży online czy telefonicznej, można zwiększyć szansę na to, że klient ostatecznie dokona zakupu. Wyzwaniem dla e-sklepów jest wdrożenie jak najbardziej sprawnych systemów kompletowania zamówień.

Ideę wielokanałowości realizuje na polskim rynku CCC Group`s, ze swoją platformą sprzedażową. Na bazie omnichannel stworzyła unikalny ekosystem produktów, który obrazuje przedstawiony poniżej schemat:

branża e-commerce - strategia
Źródło: https://corporate.ccc.eu/en/strategy

W swoim portfolio grupa CCC ma m.in. marki CCC, e-Obuwie, Modivo czy DeeZee. Buty można kupować w salonach stacjonarnych, salonach ze sprzedażą pół-internetową, jak i całkowicie online. Klient może zamówić wybraną parę, siedząc wygodnie przed komputerem, a następnie odebrać ją w krótkim czasie w wybranym salonie stacjonarnym, przymierzyć i zdecydować, czy chce zatrzymać, czy też nie dokonywać zakupu.

O omnichannel coraz częściej mówi się w kontekście social commerce. W 2024 roku szczególne znaczenie będzie miał jeden z kanałów, mianowicie social media. Dziś Facebook czy Tik Tok służą już nie tylko do budowania wizerunku marki i szybszej, bardziej bezpośredniej komunikacji z odbiorcami, ale również pozwalają na ekspozycję oferty produktowej. Pomagają w zwiększaniu popytu i sprzyjają reklamie.

Personalizowanie oferty e-commerce

W 2024 roku, według ekspertów rynku e-commerce, dużą rolę odgrywać będzie personalizacja. Klient nie chce być traktowany tak jak wszyscy inni. Chce poczuć się wyjątkowo i wiedzieć, że jest ważny dla danej marki. W zamian gotów jest przekazać swoje dane. Indywidualnie dobrana oferta do potrzeb i oczekiwań konsumentów pozwala już teraz zwiększyć liczbę konwersji. Może to być dodatkowym czynnikiem skłaniającym do finalizacji transakcji.

W dostosowaniu produktów i usług do indywidualnych preferencji kupujących pomóc może sztuczna inteligencja. Wykorzystana zostanie ona w systemie rekomendacji, aby móc w sposób jak najbardziej precyzyjny trafiać z ofertą do odpowiednich grup docelowych.

Cross-border – handel transgraniczny

W bieżącym roku coraz większe znaczenie będzie miał handel transgraniczny, który określany jest jako cross-border. Sprzedający, którzy oferują wysyłkę za granicę, będą rozwijać się szybko, a wzrost ich dochodów będzie coraz wyższy. Dane IdoSell wskazują, że nawet 20 proc.5 sprzedaży w sieci obecnie stanowią transakcje transgraniczne. E-sklepy w 2024 roku będą podejmować kolejne próby i wyzwania związane z ekspansją na rynki w innych krajach niż dotychczas.

Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość

Nowe trendy na rynku e-commerce dotyczą wspominanej już sztucznej inteligencji, która ułatwia prowadzenie działań marketingowych, w tym obsługę klienta. Jednak w 2024 roku sprzedający w sieci będą nadal sięgać, być może z większą częstotliwością po rozwiązania z zakresu rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości. Najlepszym tego przykładem są wirtualne przymierzalnie.

Takie rozwiązanie stosowane jest, np. przez markę odzieży i obuwia sportowego 4F:

wirtualna przymierzalnia
wirtualna przymierzalnia
Źródło: https://4f.com.pl/kolekcje-specjalne/robert-lewandowski-x-4f/training-collection-rl9-x-4f.html

Błyskawiczna dostawa produktów z e-sklepu

Jedną z najczęściej powtarzanych wad w kontekście dokonywania zakupów w trybie online pozostaje konieczność oczekiwania często kilka czy kilkanaście dni na dostawę zamówionych produktów. W 2024 roku e-sklepy będą starały się przyspieszyć dostawy na tyle, aby zakupy były dostarczane w 24 h. Zgodnie z trendami na rok bieżący należy dążyć do realizacji dostaw nawet tego samego dnia. Trend same-day delivery realizuje wiele marek działających w sieci, np. Media Markt.

Media Markt - dostawa tego samego dnia
Źródło: https://mediamarkt.pl/dostawa-tego-samego-dnia

Co o nowych trendach na 2024 rok sądzą przedsiębiorcy?

Raport Globalny e-handel w 20246 roku pokazuje, że polskie firmy działające w internecie są świadome wyzwań na rynkach e-commerce. W raporcie tym znalazły się wyniki ankiety dotyczącej tego, czy nowe trendy w e-handlu są szansą czy wyzwaniem dla przedsiębiorstw:

  • 53 proc. ankietowanych deklaruje zwiększenie nakładów czasu i środków na działania marketingowe na zagranicznych rynkach,
  • 19 proc. będzie wdrażać lepsze systemy logistyczne,
  • 11 proc. chce oferować kupującym różne systemy płatności,
  • 9 proc. chce lepiej rozwijać swoje produkty,
  • 8 proc. planuje uruchomienie dodatkowych wersji językowych swoich e-sklepów.

W ciągu kolejnych 12 miesięcy powinniśmy spodziewać się, że coraz mocniej e-handel zacznie korzystać z narzędzi związanych ze sztuczną inteligencją. Oferta produktów i usług będzie lepiej personalizowana, podobnie jak treści marketingowe dostosowane do oczekiwań grup docelowych klientów. Rosnąć będzie popularność platform społecznościowych. Innowacyjność to słowo klucz dla branży e-commerce nie tylko w 2024 roku, ale i w kolejnych latach.

Źródła:

1 https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/id-79-internautow-kupuje-online-raport-e-commerce-w-polsce-2023-juz-dostepny.html

2 https://bizblog.spidersweb.pl/jakie-zmiany-czekaja-e-commerce-oto-trendy-na-2024-r

3 https://www.mckinsey.com/capabilities/mckinsey-digital/our-insights/the-top-trends-in-tech

4 https://harbingers.io/blog/e-commerce-w-2024-roku-trendy-szanse-i-zagrozenia#jakie-sa-trendy-e-commerce-2024

5 https://harbingers.io/blog/e-commerce-w-2024-roku-trendy-szanse-i-zagrozenia#jakie-sa-trendy-e-commerce-2024

6 https://cinkciarz.pl/nowosci/blog/e-commerce/raport-globalny-e-handel-w-2024-roku-szansa-czy-wyzwanie

https://www.obiektywna.pl/polska/marketing-internetowy-jakie-trendy-przewiduja-specjalisci-2024

https://marketingibiznes.pl/bez-kategorii/zapytalismy-5-ekspertow-o-trendy-w-branzy-retail-na-2024-rok/

https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/e-commerce-trendy

https://managerplus.pl/trendy-w-e-commerce-2024-sztuczna-inteligencja-cyfrowe-portfele-jak-apple-pay-i-sprzedaz-na-tiktoku-76103

https://marketingprzykawie.pl/artykuly/przeglad-trendow-jak-bedzie-rozwijala-sie-branza-e-commerce-w-2024-roku/

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *