- jak wprowadzić zmianę adresu URL bez ryzyka utraty widoczności?
- czym jest przekierowanie 301 i dlaczego ma ono tak duże znaczenie?
Przeniesienie witryny na inną domenę, łączenie kilku różnych adresów URL, prowadzących do tej samej strony czy implementacja protokołu SSL wymuszają na nas zmianę adresów URL.
Z punktu widzenia SEO każda zmiana adresu może zaszkodzić stronie, dlatego podejmując się tego zadania, koniecznie należy pamiętać o przekierowaniach 301. O tym, ile może stracić strona w rankingu przez brak lub złe przekierowania, opowiada specjalista Google – Sam Harris:
Zmiana adresu URL a przekierowanie 301
Za każdym razem, gdy zmieniamy adres URL, musimy pamiętać, by ustawić przekierowanie 301. Wykonanie tego przekierowania zalecane jest w każdej sytuacji, gdy adres URL zmieniamy na stałe. Jeśli zależy nam, by użytkownicy wyszukiwarki przekierowywani byli na inną stronę tylko przez określony czas, należy wykonać tymczasowe przekierowanie 302. Specjaliści SEO podkreślają jednak, że zmiana adresu URL i wykonanie przekierowania 301 nie są obojętne dla strony w kontekście jej widoczności.
Po wykonaniu przekierowań musi minąć trochę czasu, by roboty Google zauważyły zmianę. Proces ten może przyspieszyć zgłoszenie nowego adresu URL w Google Search Console.
Na okres wprowadzania przekierowań 301 warto też uruchomić kampanię linków sponsorowanych. Przekierowywana strona straci trochę mocy – po przekierowaniu pojawi się niżej w wynikach wyszukiwania.
Warto zapoznać się z informacjami z Pomocy Google dotyczącymi przekierowań 301:
Dlaczego przy każdej zmianie adresu URL należy wykonać przekierowanie 301?
Jeśli po zmianie adresu URL nie wykonamy przekierowania, w wynikach wyszukiwania pojawi się nieistniejąca strona. Gdy użytkownik zdecyduje się ją odwiedzić, zobaczy kod błędu 404 i natychmiast opuści stronę.
Czasami zmieniamy adres URL w ramach optymalizacji, czyli nieadekwatne adresy zmieniamy na przyjazne. Adresy dynamiczne (zawierające parametry, cyfry, znaki specjalne) nie zachęcają użytkowników do wejścia na stronę. Najczęściej zalecane rozwiązanie, jakim jest tworzenie struktury katalogów serwisu, umożliwia zamieszczenie w adresie URL fraz kluczowych, co korzystnie wpływa na pozycje strony. Z kolei dla gości naszego serwisu takie linki są bardziej czytelne. Pamiętać jednak należy, by strukturę serwisu budować z rozwagą:
- frazy kluczowe powinny znajdować się możliwie blisko strony głównej,
- adres URL nie może być zbyt długi – krótsze adresy mają większą szansę znaleźć się na wyższych pozycjach,
- przy budowie struktury katalogów należy unikać kanibalizacji fraz kluczowych,
- wyrazy należy oddzielać myślnikiem, nigdy podkreśleniem – roboty Google myślnik odczytują jako spację, mają natomiast problemy ze zidentyfikowaniem podkreślenia.
Zmianę adresu URL należy przeprowadzić z dużą ostrożnością, starannie wykonując przekierowanie 301. W przypadku zmian wielu adresów w dużym serwisie zaleca się wykonanie tych zmian „na raty”. Dzięki temu w jednym okresie cała strona nie zaliczy spadków w rankingu. Globalne zmiany adresów URL mogą mieć tragiczne skutki.
Jeśli nie jesteśmy pewni czy zmiana adresu URL faktycznie jest potrzebna lub nie mamy pewności, jak prawidłowo ją przeprowadzić, skonsultujmy decyzję ze specjalistą SEO, który doradzi najlepsze rozwiązanie.
Dowiedz się więcej, odwiedź strony:
- Support Google, znajdziesz tu szczegółową instrukcję wdrażania przekierowań 301
- Blog Zgreda, na którym przeczytasz obszerny artykuł o optymalizacji adresów URL
- Blog Ahrefs – to skarbnica wiedzy, przeczytasz tu artykuł o przekierowaniach 301 i ich znaczeniu dla SEO