Filtry wyszukiwania pozwalają zawęzić wyszukiwanie do konkretnego rodzaju wyników, np. wiadomości, grafiki czy materiałów wideo. Wprowadzanie nowych filtrów zawsze w jakimś stopniu przekładało się na strategię pozycjonowania. Dziś Google zapowiada usunięcie filtru “perspektywy” i zastąpienie go zupełnie nowym filtrem “forum”. Czy to oznacza, że mamy do czynienia z powrotem marketingu szeptanego do łask? I na ile nowy filtr wyszukiwania może być konkurencyjny względem faworyzowanego przez Google reddita?
Google zapowiada zmiany filtrów wyszukiwania. Żegnamy “perspektywy”, witamy “forum”
Według informacji Search Engine Land, które powołuje się na swoje źródło w Google, już niedługo pożegnamy filtry wyszukiwania “perspektywy”. Google nie ma jednak zamiaru go usuwać, a zmienić nazwę i właściwości. Niebawem zamiast “perspektyw” użytkownicy mają zobaczyć napis “forum”. Co oznacza taka zmian i czy ma ona sens?
Przypomnijmy, że “perspektywy” są najnowszym filtrem wyszukiwania Google. Jeszcze w czerwcu 2023 roku filtr otrzymał wsparcie dla wyników wyszukiwania dla urządzeń mobilnych. Zgodnie z założeniami filtr ma umożliwiać użytkownikom bardziej precyzyjny sposób wyszukiwania informacji, zawężając wyniki z listy do tych, które pokazują konkretny rodzaj treści. Korzystając z filtra “grafika”, zobaczymy obrazy, z filtra “wiadomości” – artykuły publicystyczne, wywiady w formie wideo itd.
Omawiany filtr służył dotąd przede wszystkim do selekcjonowania wyników wyszukiwania pod kątem relacji, blogów i forów. Sama nazwa, choć nie tak intuicyjna jak w innych przypadkach, miała wynikać z zapotrzebowania, na które odpowiada filtr. Zgodnie z oficjalnym komunikatem Liz Reid, wiceprezes ds. wyszukiwania w Google, “Perspektywy” od samego początku były filtrem, który miał być związany z zapytaniami dotyczącymi osobistych wrażeń, opinii i właśnie subiektywnych perspektyw użytkowników, którzy dzielą się nimi w sieci. Filtr miał w szczególności uwzględniać potrzeby młodszego pokolenia użytkowników wyszukiwarki.
Nowy filtr, stare wyszukiwanie?
Filtr wciąż nie jest w pełni dostępny dla wszystkich użytkowników. Priorytetem są wspomniane już urządzenia mobilne, bo to z nich korzysta najwięcej użytkowników, a proporcja ta rośnie, gdy patrzymy na najmłodszych użytkowników. Dziś Google tłumaczy, że pierwotne nazewnictwo było nietrafione, a słowo “forum” lepiej wyraża to, co Google chce zapewnić użytkownikom. Klikając na filtr na urządzeniu mobilnym, zobaczymy różne rolki, dłuższe materiały z Youtube, obrazy, wpisy i linki do blogów.
Faktem jest to, że użytkownicy mogą filtrować wyniki wyszukiwania, aby znaleźć filmy, blogi i fora. “Perspektywy” na pewno nie nadają się do wyszukiwania osobistych stron internetowych, a raczej szerszych platform i materiałów wideo. Według Liz Reid obecna zmiana nazwy nie będzie powodowała istotnych aktualizacji algorytmicznych. Wciąż głównym zadaniem filtra jest selekcjonowanie wyników wyszukiwania tak, aby na liście pokazywać wyniki o charakterze społecznym, które są bardziej przyjazne i przystępne dla młodszych odbiorców.
Dobra (lub zła) wiadomość jest taka, że “perspektywy” nie znikają. Krótkie filmy i User-Generated Content, które wcześniej były zawarte w kategorii „perspektywy”, będą nadal dostępne dla odpowiednich zapytań w formie karuzel, grup i tradycyjnych list wyszukiwania.
Czy marketing szeptany wraca do łask?
Przyglądając się ewolucji Google Search w zakresie tworzonych rozwiązań dla segmentu wyszukiwania związanego z opiniami i recenzjami, najnowsza zmiana nazewnictwa filtra prowadzi też do bardziej istotnych pytań. Chociaż Google pod koniec 2023 r. nieco rygorystyczniej zaczęło walidować komentarzy i przykłada większą wagę do autentyczności systemu recenzji (przypomnijmy, że kolejne publiczne update’y tego systemu zostały wycofane), wciąż stoi w rozdrożu. Z jednej strony mamy komunikaty o potrzebie większej kontroli wiarygodności informacji i ocen, z drugiej zaś o potrzebie dostarczenia źródeł autentycznych, czyli takich, które mają też swoje wady jakościowe.
Google informuje, że nadal inwestuje w ułatwienie użytkownikom znalezienia treści odzwierciedlających perspektywy ludzi i ich doświadczenia z pierwszej ręki w wyszukiwaniu, a obecna zmiana nazwy filtra niczego na tym polu nie zmienia. Jednocześnie – między zdaniami – Reid wskazuje, że filtr będzie skuteczniejszy w wyszukiwaniu informacji z setek forów z całej sieci. To może wskazywać na dalsze integracje z systemami społeczniowych API.
Poszerzona współpraca z Reddit
Zmiany w obrębie filtra stanowią ciekawy kontekst dla poszerzenia współpracy między Google a Redditem, które formalnie zawiązało się w drugiej połowie lutego. Na oficjalnej stronie Google Blog firma przyznaje, że “Reddit jako ogromna platforma społecznościowa z niesamowitą różnorodnością autentycznych rozmów i wymiany doświadczeń stanowi kluczowy obszar współpracy dla Google”. Poszerzenie współpracy dotyczy między innymi partnerstwa w zakresie rozwiązań chmurowych i rozwoju sztucznej inteligencji (projekt Vertex AI). Zapowiedziano również poszerzenie wspólnych projektów rozwojowych związanych z pogłębianiem technologii wyszukiwania w obrębie User-Generated Content, czyli treści tworzonych przez użytkowników.
Najważniejsze jest jednak udostępnienie interfejsu API Reddita, który dostarcza w czasie rzeczywistym dane strukturalne i unikalne treści z platformy. Dzięki Reddit Data API Google zyskuje nie tylko lepszy dostęp do danych, ale także szereg korzyści badawczych i statystycznych. I chociaż przy tej okazji zapowiedziano, że rozszerzone partnerstwo Google’a z Redditem nie zmienia sposobu indeksowania stron internetowych i nie wpływa na ich pozycjonowanie, tajemnicą Poliszynela jest to, że wyniki Reddita są w jakiś sposób faworyzowane przez Google Search.
Bardzo możliwe, że nowy filtr “Forum” będzie stanowić projekt w jakimś stopniu wykorzystujący API Reddita. Na ten moment brakuje jakichkolwiek danych, które mogłyby potwierdzić te spekulacje. Hipotez jednak nie brakuje. Jednak z nich przekonuje, że najnowsza zmiana nazewnictwa będzie wiązała się ze zmianą priorytetów. Wyniki z portali typu Reddit miałyby być rzadziej widoczne w Google Search, natomiast dominowałyby w wyszukiwaniu przy użyciu nowego filtra. Na ile są to słuszne hipotezy, przekonamy się na przestrzeni następnych miesięcy.
Nowy filtr wyszukiwania Google – podsumowanie
Zapowiedź zmiany “perspektyw” na “forum” na ten moment ma oznaczać jedynie zmianę nazwy, którą już niebawem zobaczymy na urządzeniach mobilnych. Google zapowiada kontynuowanie tworzenia takich metod selekcji wyników wyszukiwania, które będą umożliwiały łatwiejsze znalezienie wartościowych treści typu User-Generated Content. Na tym polu szczególnie przygląda się preferencjom młodszego pokolenia, bo to właśnie do tej grupy użytkowników ma być kierowany wdrażany filtr wyszukiwania.
Jednocześnie, jak zwykle, warto zwrócić uwagę na to, co pada między zdaniami i jaki jest kontekst tej zmiany. Pod koniec lutego Google nawiązuje szerszą współpracę z Redditem, co jest zresztą szeroko komentowane w całej branży. Wcześniej Google wprowadza aktualizacje jakościowe do systemu recenzji. Za wcześnie na wnioski, ale niektóre prognozy podnoszą znaczenie tych zmian w kontekście próby tworzenia nowego sposobu selekcji informacji. Bardzo możliwe, że Google pracuje nad filtrem, który będzie w całości należał do User-Generated Content, a współpraca z Reddit i dostęp do API mogą być w tym pomocne.