Czy monitorowanie pozycji słów kluczowych w jednym programie jest miarodajne? Co wpływa na wyniki wyszukiwania? Jak sprawdzać, czy działania SEO przynoszą efekt?
Monitoring pozycji słów kluczowych
Programy do monitorowania pozycji słów kluczowych sprawdzają tylko raz dziennie pozycje konkretnej frazy. Korzystają ze zmiennych adresów IP, bo tylko dzięki temu mogą wykonać tak dużą ilość zapytań i sprawdzić pozycje dla różnych fraz.
W przypadku programów do monitorowania pozycji, które bazują na proxy (np. Stat4SEO), wyniki w zestawieniu mogą odnosić się do różnych lokalizacji (jednego dnia pozycja słowa kluczowego zostanie sprawdzona w Warszawie, innego w Berlinie).
Pozycje wskazywane przez tego typu algorytmy różnią się od rzeczywistych – czasem o jedną, dwie pozycje, innym razem o kilkadziesiąt. Często w wynikach pojawiają się mapki, które w każdej miejscowości wyglądają inaczej.
Z naszego punktu widzenia wyniki pojawiające się w Stat4Seo stanowią jedynie wskazówkę do sprawdzenia widoczności strony. Nie są jednak wystarczającym źródłem wiedzy o efektach działań SEO.
Personalizacja wyników wyszukiwania a ręczne sprawdzanie pozycji
Wyniki wyszukiwania są zmienne, pozycje mogą zmienić się kilkukrotnie w ciągu dnia. Jedną z przyczyn zmienności jest personalizacja wyników wyszukiwania pod konkretnego użytkownika. Wyniki wyszukiwania dopasowywane są na podstawie zgromadzonych o internaucie danych.
Personalizacja wyników wyszukiwania Google jest wykonywana na podstawie:
- historii wyszukiwania – wpisywanych tematów, haseł,
- odwiedzanych stron,
- danych demograficznych,
- rodzaju urządzenia, z jakiego korzysta użytkownik,
- lokalizacji użytkownika.
Profil użytkownika zawiera także informacje uzyskane z pozostałych usług Google, np. Google Maps czy Gmail.
Geolokalizacja a pozycje
Wyniki wyszukiwania są dopasowywane do określonej lokalizacji. Od prawie dwóch lat Google promuje firmy lokalne i zapytania związane z działalnością w określonym miejscu. Wyniki zależą więc od miejsca, w którym znajduje się użytkownik. Geolokalizacja dotyczy również sposobu wpisywania słów kluczowych – czy wpisujemy frazę z lokalizacją (miastem) czy bez.
Wyniki zależą nie tylko od rodzaju urządzenia (desktop, mobile), ale również od modelu urządzenia. Dwie siedzące obok siebie osoby, korzystające z różnych smartphonów, mogą mieć różne wyniki wyszukiwania!
Na to, co pojawia się w wyszukiwarce, ma wpływ tak wiele czynników, że ciężko jest zweryfikować konkretną pozycję słowa kluczowego. Jak więc badać widoczność strony?
Wyszukiwarka Google daje możliwość zmiany naszego miejsca wyszukiwania – możemy ustalić konkretne miasto, z którego będziemy sprawdzać wyniki, możemy również skorzystać z trybu Incognito przeglądarki, aby uciec przed spersonalizowanymi wynikami. W ten sposób ręcznie możemy sprawdzić pozycję strony dla wybranego zapytania. Wiadomo, że ręczne sprawdzanie pozycji zajmuje bardzo dużo czasu, dlatego warto skorzystać z narzędzi, które mogą nam nieco więcej powiedzieć o widoczności strony.
Podstawowe narzędzia do monitorowania pozycji
Aby zweryfikować widoczność strony powinniśmy sprawdzić witrynę w różnych narzędziach, wskazujemy trzy najpopularniejsze programy.
- Google Search Console – stale udoskonalane narzędzie Google, służy do badania stanu indeksowania witryny, zbiera informacje o prawidłowym działaniu strony, wskazuje stan strony w wyszukiwarce – w tym wskazuje, na jakie słowa kluczowe jest widoczna strona (i na jakich pozycjach się pojawia).
- Senuto – polskie narzędzie służące do monitorowania widoczności witryny, wskazuje, na ile słów kluczowych pojawia się strona w wynikach wyszukiwania, pokazuje również, jakie strony są naszą konkurencją w sieci, pozwala sprawdzić sezonowość zapytań, zawiera ogromną bazę słów kluczowych i daje mnóstwo możliwości badania potencjału rozwoju witryny.
- Ahrefs – narzędzie do badania linków prowadzących do witryny (wskazuje skąd i jakie linki prowadzą do strony), jednak zawiera również sporo informacji o widoczności strony, możemy w nim sprawdzić, na ile słów kluczowych widoczna jest nasza strona, narzędzie to zawiera nieco inną bazę słów kluczowych niż Senuto, dlatego wyniki z Ahrefsa mogą się nieco różnić od tych z Senuto czy GSC.
Przy ocenie efektów podejmowanych działań SEO warto wziąć pod uwagę nie tylko dane o pozycjach i wyświetleniach strony w wynikach wyszukiwania, ale również skorzystać z narzędzia Google Analytics i sprawdzić, czy dzięki zwiększaniu widoczności strony, zwiększamy również ruch z kanału Organic Search.