Kiedy prowadzi się stronę internetową, uniknięcie błędu 404 jest rzeczą trudną, a wręcz niemożliwą. Chociażby dlatego, że kod 404 może pojawiać się w witrynie tylko dlatego, że użytkownicy popełniają czasem błąd podczas wprowadzania adresów URL. W porządku, zdarza się. Tylko czy to szkodzi SEO? A jeżeli tak, dlaczego i w jaki sposób strony błędu 404 wpływają na pozycje witryny w wynikach wyszukiwania? Dziś przyjrzeliśmy się problemowi niefortunnych błędów 404 w świetle pozycjonowania. Przeczytaj, jak sobie z nimi radzić!
Czym jest błąd 404?
Błąd 404 znany jest pod różnymi nazwami. Możliwe, że spotkałeś się z określeniami takimi jak HTTP 404 czy error 404. Przykładowe komunikaty błędu 404 brzmią: error 404 site not found, 404 page not found, a nawet samo 404 not found. Wyświetlają się na stronie internetowej, gdy użytkownik natrafi na tego typu problem.
404 to kod odpowiedzi HTTP, za pomocą którego przeglądarka internetowa porozumiewa się z serwerem. Kiedy w serwisie pojawia się strona błędu 404, świadczy o tym, że użytkownik bądź robot wyszukiwarki – np. Google, czyli Googlebot – nawiązał kontakt z serwerem i skutecznie wysłał żądanie wyświetlenia podstrony bądź pliku. Niestety żądanie nie może zostać spełnione, ponieważ podstrony lub pliku pod tym adresem URL nie ma (już nie ma lub nigdy nie było).
Kod 404 – błąd czy nie?
Ściśle rzecz ujmując, błąd 404 nie jest błędem sensu stricto. W rzeczywistości oznacza prawidłową odpowiedź na żądanie wysłane do serwera. Odpowiedź ta stanowi informację, że pod wskazanym adresem nie istnieje zawartość (strona bądź plik).
Błąd 404 vs. błąd serwera
Nie należy mylić błędów 404 z błędami serwera, czyli komunikatu „site/page not found” z komunikatem „server not found”. W tym drugim przypadku strona internetowa nie może zostać wyświetlona ze względu na problemy z hostingiem, nie zaś przez brak żądanej zawartości. Z kolei błąd 404 stanowi świadectwo, iż serwer został odnaleziony. Oczywiście oba błędy mogą wpłynąć na pozycjonowanie negatywnie.
Kiedy pojawiają się błędy 404?
Niefortunny błąd 404 może pojawić się, kiedy użytkownicy czy roboty Google:
- próbują wejść na stronę przeniesioną pod inny adres URL,
- próbują wejść na witrynę przeniesioną na inny serwer,
- próbują wyświetlić stronę usuniętą,
- niepoprawnie wpisali adres URL (np. z literówką),
- kliknęli link, w którym adres URL został umieszczony niepoprawnie (np. z literówką).
W przypadku przejściowych kłopotów z dostępnością treści nie ma się czym martwić. Po odnotowaniu błędu 404 roboty Google – czy innych wyszukiwarek – powrócą na stronę po jakimś czasie, aby zbadać, czy zawartość jest już dostępna. Trudno jednak powiedzieć, po jakim czasie to nastąpi, ponieważ szybkość powrotu zależy m.in. od liczby linków prowadzących do danej podstrony czy ogólnej liczby podstron w witrynie.
Jeżeli problem wystąpił jednorazowo, podczas powrotu strona zostanie zaindeksowana poprawnie. Jeżeli nie – algorytm spróbuje znowu, aż w końcu usunie ją z listy wyników wyszukiwania.
Stanowisko Google w sprawie błędu 404
Oficjalne stanowisko firmy Google jest takie, że błędy 404 nie wpływają na pozycje w wyszukiwarce Google, a tym bardziej nie można za nie otrzymać kary (filtra ani bana). To by oznaczało, że błąd 404 nie ma także wpływu na pozycjonowanie. I dalej: że napotykanie na problemy z dostępnością podstron czy plików nie powinno zaszkodzić wykonywanym na co dzień działaniom SEO.
Czy można jednak temu stanowisku zaufać? Nie od dziś wiadomo, że firma Google nie dzieli się z odbiorcami wszystkimi informacjami o algorytmach. Na temat niektórych kwestii wypowiada się enigmatycznie, innych – sprzecznie, a już na pewno nie wprowadza aktualizacji na korzyść specjalistów SEO. Trudno sobie wyobrazić, że strona internetowa, która uzyskała pozycję w TOP 10 wyników wyszukiwania na dane słowo kluczowe, pozostaje na nim, mimo iż właściciel usunął jej zawartość. Dlaczego w wyszukiwarce Google miałaby się pojawiać witryna, która nie odpowiada na zapytanie użytkownika, skoro właśnie na tym opiera się sens działania wyszukiwarki?
Błąd 404 nie szkodzi pozycji strony, ale…
Analizując dokładniej to, co firma Google ma na myśli, kiedy wypowiada się o braku negatywnego wpływu błędu 404 na pozycje strony w wynikach wyszukiwania, możemy znaleźć istotne doprecyzowanie. Zmienia ono sens wyżej przytoczonego stanowiska. W Centrum pomocy Search Console przeczytamy, że:
„błędy 404 nie wpływają negatywnie na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania i można je bezpiecznie zignorować, jeśli masz pewność, że zgłaszane adresy URL nie powinny istnieć w Twojej witrynie.”
Oznacza to, że jedynie niektóre błędy 404 nie szkodzą pozycji w indeksie. Chociażby te, które powstają na skutek błędnie wpisanego adresu URL danej podstrony. Skoro nie istniała i nadal nie ma istnieć, po co przejmować się jej indeksacją? Zupełnie inaczej będzie w przypadku błędu 404 na podstronie, która istniała i cieszy się dobrą pozycją na wybrane słowo kluczowe bądź do której prowadzą mocne linki zwrotne z serwisów zewnętrznych.
Czy strona błędu 404 wpływa na pozycjonowanie strony negatywnie? – Stanowisko specjalistów SEO
Jak przekonują specjaliści SEO, błąd 404 wpływa na pozycjonowanie negatywnie chociażby z uwagi na fakt, że kiedy użytkownik wchodzi na stronę z wyszukiwarki Google i nie znajduje interesujących go treści – ba! nie znajduje żadnych treści – natychmiast klika „wstecz” i przechodzi na inną stronę. W ten sposób wzrasta współczynnik odrzuceń (bounce rate).
Co jednak istotne, sam wysoki współczynnik odrzuceń na danej podstronie nie musi oznaczać niczego złego. Jeżeli użytkownik znalazł to, czego szukał, po przeczytaniu tekstu opuścił witrynę, i tyle. Natomiast połączenie z krótkim czasem sesji i powrotem do listy wyników wyszukiwania może być negatywnym sygnałem dla algorytmu Google. (Warto wiedzieć, że Google dysponuje algorytmem śledzącym zachowanie użytkownika w przeglądarce. Weryfikuje: klikane linki, odwiedzane strony, cofnięcia się do wyników, korekty zapytań).
Kod 404 not found na nowej stronie lub podstronie
Kolejny powód, dla którego błąd 404 wpływa na pozycjonowanie niekorzystnie, to fakt, że roboty Google nie mogą odczytać umieszczonej na stronie treści (ponieważ, jak wyjaśniliśmy, treść nie istnieje). Traktują ją jako pustą, czyli niskiej jakości.
Jeżeli witryna nie została wcześniej zaindeksowana w wynikach wyszukiwania, a roboty Google trafiły na nią po raz pierwszy, nie znajdzie się na liście wyników wyszukiwania. Zamiast tego po jakimś czasie zostanie przeskanowana przez crawlery ponownie. Jeżeli błąd 404 zostanie naprawiony, tym razem trafi na listę wyników wyszukiwania.
Negatywny wpływ błędu 404 na istniejącej stronie lub podstronie
Powyższy problem dotyczy błędu 404 na nowej stronie. A co z witryną, która już ma wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, ale nagle zaczyna generować kod 404? Jeśli zrobiła to raz czy dwa, bo webmaster omyłkowo usunął zawartość, jednak szybko się zorientował i ją przywrócił, wówczas rzeczywiście pozycja w indeksie nie zostanie utracona.
Niestety ciągle wyświetlana strona błędu 404 sprawi, że podstrona nie utrzyma się w wynikach wyszukiwania. Im więcej takich podstron, tym mniejsza widoczność domeny w wyszukiwarce Google. Nowe strony błędu 404 będą oznaczały utratę kolejnych słów kluczowych, na które rankowały.
Skutki uboczne błędów 404 – jak błąd wpływa na doświadczenie użytkowników
Błąd 404 może mieć negatywny wpływ na pozycjonowanie również w sposób pośredni. Skutkiem ubocznym częstego wyświetlania błędów 404 bowiem jest skojarzenie witryny z ciągłymi problemami technicznymi i niską jakością przez samych użytkowników. Kiedy zobaczą Twoją domenę w wynikach wyszukiwania, przypomną sobie, że już parę razy trafili na błędy 404. Jak sądzisz, zaryzykują po raz kolejny czy klikną link konkurencji?
Roboty Google a częstotliwość trafiania na błędy 404 not found
Wróćmy jeszcze na moment do robotów wyszukiwarki Google. Z uwagi na ogrom stron internetowych w sieci – a także rozbudowanie każdej z nich – nie są w stanie codziennie zaglądać na każdą. Może to oznaczać, że Twoją witrynę odwiedzą raz na kilka miesięcy, zwłaszcza jeśli nie prowadzisz bloga ani nie dodajesz nowych treści (brak „ruchu” w treściach na stronie spowalnia indeksację).
Jeżeli podczas rzadkich odwiedzin roboty każdorazowo trafią na błąd 404 – bądź jakikolwiek inny, np. kod HTTP 503 świadczący o przeciążeniu serwera – nie będzie miało dla nich znaczenia, że w pozostałe dni strona internetowa działa poprawnie. Po prostu nie będą o tym wiedziały. Nie ulega wątpliwości, że najlepiej traktowane i najchętniej indeksowane są te serwisy, w których wszystko działa.
Zmniejszenie mocy linków zwrotnych w wyniku błędów 404
Zdobywanie linków przychodzących z wysokiej jakości stron internetowych to ogromna wartość pod kątem SEO. Jeżeli są to linki dofollow, za ich pomocą z witryny wyjściowej zostaje przekazana moc do Twojej strony. Mało tego! Dana podstrona zostaje skojarzona przez algorytm Google z anchor textem i wykorzystanym w nim słowem kluczowym, co zwiększa szansę na pojawienie się wysoko w wynikach wyszukiwania, gdy użytkownik wpisze owo słowo lub podobne.
Niestety kiedy roboty Google wejdą na podlinkową podstronę i spotkają się z błędem 404, mogą uznać, że odnośnik został zastosowany niepoprawnie. Skoro pod adresem URL nie znajdują się treści związane z anchor textem, dlaczego miałaby zostać przekazana wartościowa moc? W efekcie błąd 404 doprowadzi do – co najmniej – osłabienia przekazywanej mocy.
Jak wykryć błędy 404? (Google Search Console, Screaming Frog, płatne narzędzia)
Lista powodów, dla których warto unikać błędu 404, jest długa. Poza ukazanymi wyżej podstawami potencjalnie negatywnego wpływu na pozycjonowanie strony warto wymienić również spadek zamówień w sklepie internetowym, zmniejszenie się liczby subskrybentów newslettera czy fanów w social media, a także ogólny spadek klientów.
Na szczęście istnieją łatwe metody na wykrycie błędów 404, dzięki czemu można się z nimi szybko rozprawić. Poniżej zaprezentowaliśmy kilka narzędzi, w których sprawdzisz przynajmniej część błędów 404.
Wtyczki do CMS-a sprawdzające błąd 404
Łatwą metodą na wykrycie błędu 404 jest zainstalowanie i korzystanie z wtyczek do CMS-a. Przykładowo w popularnym WordPressie można zastosować wtyczkę Broken Link Checker, która wskazuje zarówno uszkodzone linki wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Najłatwiej naprawić te, które powstały np. w wyniku błędów adresów URL – literówek w adresach. Z kolei na usunięte podstrony produktowe warto ustawić przekierowanie 301.
Google Search Console – darmowe narzędzie do weryfikacji widoczności strony www
Google Search Console to jedno z narzędzi firmy Google, z którego powinien korzystać każdy posiadacz strony internetowej, zwłaszcza że jest zupełnie darmowe. Za jego pomocą zweryfikujesz przede wszystkim widoczność strony www – ogólną i na wybrane słowa kluczowe – a także różnorodne błędy występujące na stronie i problemy z wyświetlaniem podstron
Jeżeli w witrynie występują błędy 404, znajdziesz je w zakładce: „Indeks -> Stan”. Na liście pod wykresem czasowym pojawią się adresy URL generujące błąd. Otrzymasz stosowne ostrzeżenie, np. „Strona zindeksowana bez zawartości”. Zweryfikuj, w czym leży problem. Po uporaniu się z potencjalnym błędem 404 wyślij do Google prośbę o weryfikację zmian. Gotowe!
Wykrywanie błędów 404 w narzędziu Screaming Frog
Screaming Frog jest narzędziem płatnym, jednak dostępnym również w wersji darmowej. Nawet w tej drugiej daje sporo możliwości pod kątem weryfikacji jakości i sprawności serwisu, dlatego warto go używać. Bezpłatnie pozwala na zbadanie aż 500 linków w dowolnej domenie. Dzięki niemu dowiesz się, które podstrony generują błąd 404, i będziesz w stanie je naprawić.
Więcej funkcji narzędzia Screaming Frog opisaliśmy w artykule: Jak zrobić samodzielny audyt strony internetowej?
Strona błędu 404 w narzędziach Ahrefs, Majestic
Narzędzia stworzone do weryfikacji profilu linków i oceniania jakości backlinków – takie jak Ahrefs czy Majestic – pozwalają także odnaleźć stronę błędu 404 pojawiającą się w nawet bardzo rozbudowanym serwisie. Dzięki nim mamy dostęp do danych o uszkodzonych linkach w serwisie (wewnętrznych) i poza nim (zewnętrznych). Możemy sprawdzić, które adresy generują błąd 404 oraz jaki anchor w nich użyto (a może chodzi o grafikę lub czysty URL?).
Jak poradzić sobie z negatywnym skutkiem błędu 404?
Błędy 404 warto weryfikować regularnie, nigdy bowiem nie wiadomo, kiedy komuś omsknie się palec podczas tworzenia linków. Należy brać je pod uwagę również w trakcie usuwania podstron w serwisie. Jeżeli dana podstrona miała dobrą pozycję w wyszukiwarce Google, usunięcie jej bez ustawienia przekierowania 301 zaprzepaści widoczność na wartościowe słowo kluczowe.
Szczególnie ważne jest sprawdzanie błędów 404, kiedy zmienia się: 1) strukturę strony internetowej, 2) schemat budowy adresów URL, 3) nazwy kategorii i produktów, 4) nazwę domeny (lub inny element, np. www, http, https). W tych sytuacjach zawsze lub często podstrony otrzymują nowe adresy URL. Co się stanie z pozycjami w wynikach wyszukiwania oraz linkami zwrotnymi pozyskiwanymi przez lata i wpływającymi na SEO?
Przekierowanie 301 dla strony błędu 404
Jednym z najczęściej stosowanych sposobów na pozbycie się błędu 404 jest ustawienie przekierowania 301. Sprawia ono, że po kliknięciu linku do usuniętej treści użytkownicy i roboty Google trafiają na wartościową podstronę. Co prawda inną niż ta, której się spodziewali, ale za to pozbawioną niekorzystnego komunikatu o błędzie. Użytkownik sam zdecyduje, dokąd chce się udać, natomiast crawler skutecznie zaindeksuje podstronę. W ten sposób linki zwrotne umieszczone w serwisach wysokiej jakości nie zostaną zmarnowane, a do Twojej witryny trafi moc.
Przeczytaj o wpływie przekierowania 301 na SEO: Jak przekierowanie 301 wpływa na pozycjonowanie? Jak je ustawić?
Potencjalny problem przekierowania 301 strony komunikatu page not found
Niestety pod kątem SEO przekierowanie 301 zastosowane w przypadku strony z błędem 404 sprawdzi się jedynie w wybranych sytuacjach. Przykładowo jeśli sprzedawałeś letnie sukienki w kwiaty, ale zrezygnowałeś z tej kategorii na rzecz letnich sukienek ogółem, przekierowanie 301 na nową, bliską tematycznie kategorię pozwoli Ci zachować wysoką pozycję w Google. Z kolei zastosowanie przekierowania ze specjalistycznego artykułu, np. o usuwaniu ościeżnic, na stronę główną sklepu budowlanego wpłynie na pozycjonowanie danej podstrony negatywnie. Roboty Google nie znajdą treści odpowiadającej na oczekiwany temat.
Ogólne przekierowanie 301 dla wszystkich błędów 404 w serwisie
Z uwagi na omówiony wyżej problem błędem jest ustawienie odgórnego przekierowania 301 na każdy adres, który wywołuje kod 404. Niestety podstrony, które zostały usunięte, a następnie przekierowane na stronę główną bądź inne, niezwiązane z poruszanym na nich tematem, utracą widoczność w wyszukiwarce Google.
Lepszym rozwiązaniem, choć czasochłonnym, jest ręczne przejrzenie witryny i ustawienie takich przekierowań, dzięki którym tematyka usuniętych podstron będzie jak najbardziej zbliżona tematyką do tych, na które chcesz przekierować użytkowników i roboty.
Jak ustawiać przekierowania dla błędów 404? Oto podpowiedź!
- Z podstrony produktowej przekieruj użytkownika do podstrony zawierającej podobny produkt.
- Z artykułu poświęconego zagadnieniu X przekieruj użytkownika do artykułu z tej samej kategorii tematycznej, najlepiej opisującego owo zagadnienie pod innym kątem.
- Z kategorii bądź podkategorii przekieruj użytkownika do innej kategorii lub podkategorii, zachowując przy tym spójność tematyczną.
- Jeżeli prowadzisz pozycjonowanie lokalne, postaraj się przekierować użytkownika na podstronę dotyczącą tego samego regionu, np. miejscowości leżącej najbliżej.
- Kiedy rezygnujesz z usługi X, a nie masz dla niej dobrego zamiennika, ustaw przekierowanie na ogólną zakładkę z usługami.
- Dopiero w przypadku niemożności dopasowania treści zastosuj przekierowanie 301 na stronę główną.
Wygląd strony generującej błąd 404
Warto zadbać o atrakcyjny wygląd strony błędu 404, a tym bardziej sprzyjający zatrzymaniu użytkownika w serwisie. Przede wszystkim strona z błędem 404 musi mieć szablon dopasowany do reszty witryny. Nie powinna być jednolicie biała, czerwona czy czarna. Należy się wystrzegać braku treści i pozostawiania czystego komunikatu „404 not found”.
Co zatem powinna zawierać strona błędu 404? Wiele firm stawia na dowcip bądź chwytliwe hasło. Niektóre oferują gry i zabawy, np. grę w kółko i krzyżyk (OLX). Bywa, że stosuje się śmieszny obrazek. To tyle, jeśli chodzi o rozładowanie napięcia i pozyskanie sympatii użytkownika. Dalej warto zamieścić informację z prośbą o kontakt, np. mailowy, w sprawie błędu. Dzięki życzliwym użytkownikom dowiesz się o błędzie 404 na podstronach, które przeoczyłeś.
Nie zapomnij o elementach, dzięki którym użytkownicy znajdą interesujące ich treści. Są to: 1) podpowiedzi najpopularniejszych lub niedawno dodanych produktów/kategorii/artykułów, 2) okno wyszukiwania treści w serwisie (tzw. „szukajka”).
Pozycjonowanie stron – naprawa błędów 404 w linkach w serwisach zewnętrznych
Zauważyłeś, że użytkownicy wchodzą na Twoją stronę i trafiają na błąd 404 w wyniku kliknięcia linku opublikowanego w serwisie zewnętrznym? Koniecznie skontaktuj się z właścicielem tego serwisu. Skoro umieścił u siebie link do Twojej witryny, również w jego interesie leży, aby odnośnik działał prawidłowo. Poproś o korektę literówki w adresie URL bądź podmianę starego adresu na nowy.
Wykorzystywanie błędów 404 na stronach internetowych – pozyskiwanie linków
Czy wiesz, że stronę 404 wyświetlaną w konkurencyjnym serwisie możesz wykorzystać na swoją korzyść? Używaj narzędzi takich jak Ahrefs czy Majestic do weryfikacji stron wysokiej jakości, a dokładnie ich linków wyjściowych. Jeśli niektóre są uszkodzone (generują błąd 404), otwiera się przed Tobą szansa, aby zająć ich miejsce.
Wyobraź sobie silny, wiarygodny, cieszący się wysokimi pozycjami w wynikach wyszukiwania serwis o tematyce związanej z Twoją branżą. W jednym z opublikowanych w nim artykułów zostały podlinkowane trzy artykuły zewnętrzne, ponieważ rozwijają wątki poruszone w tym pierwszym. Dwie strony działają poprawnie, ale trzecia generuje błąd 404, bo artykuł został usunięty. Jeżeli na swojej stronie masz artykuł poświęcony dokładnie temu samemu zagadnieniu, wyślij wiadomość do właściciela serwisu i poproś, aby podmienił podlinkowany adres URL na Twój. Jeśli nie masz takiego artykułu – napisz go.
Oczywiście nie ma gwarancji, że właściciel zgodzi się na podmianę linku, natomiast trudno zaprzeczyć, że próbowanie daje większe szanse na wypozycjonowanie strony niż niepróbowanie.
Czy błąd 404 wpływa na pozycjonowanie? – podsumowanie
Podsumujmy. Błąd 404 nie musi wpływać na pozycjonowanie strony negatywnie. Nie stanie się tak, kiedy kod 404 zostanie wygenerowany na drodze pomyłki użytkownika podczas wpisywania adresu URL do okna przeglądarki. Pozycja strony w wyszukiwarce Google nie ucierpi również w sytuacji chwilowego błędu w witrynie, który szybko zostanie usunięty. Jeśli dana podstrona nie trafiła jeszcze do indeksu ani nie zdobyłeś do niej linków, nie musisz ustawiać przekierowania 301, bo jej wartość dla serwisu była znikoma bądź żadna.
Niestety błędy 404 na podstronach, które były ważne dla serwisu i/lub miały wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, a także do których prowadziły linki ze stron zewnętrznych, przyczyniają się do zmniejszenia widoczności. I to nie tylko w odniesieniu do owych podstron, ale również całej witryny. Kiedy tracisz widoczność podstron, tracisz słowa kluczowe. Z kolei uszkodzone linki przekazują Ci mniejszą moc z witryn źródłowych, wobec czego zmniejsza się zaufanie Google do Twojej strony.
Pozycjonowanie strony www – z błędem 404 czy bez?
Jedno jest pewne: zdecydowanie warto naprawiać błędy 404. Dzięki poradom ukazanym w niniejszym artykule i przywołanym narzędziom możesz to robić samodzielnie. Wystarczy regularne sprawdzanie danych o uszkodzonych linkach i szybkie działanie. Metodę musisz wybrać sam. Może przywrócisz podstronę i przebudujesz ją w taki sposób, by była dostosowana do aktualnej oferty firmy, a może zdecydujesz się na przekierowanie użytkowników i robotów Google na podstronę o zbieżnej tematyce.
W dbaniu o stronę – wysoką jakość, dostosowanie do wymogów wyszukiwarki Google i dobre pozycje w indeksie – możemy Ci pomóc. Nie bez powodu właśnie tym zajmujemy się na co dzień. 🙂 Przeczytaj, na czym polega pozycjonowanie w FunkyMedia. Jeżeli masz jakiekolwiek pytania, pisz śmiało. Czekamy na Twoją wiadomość z niecierpliwością!
Ponadto zachęcamy Cię do zajrzenia na nasz blog. Publikujemy na nim artykuły dotyczące marketingu internetowego. Radzimy odnośnie SEO – owszem, ale nie tylko. Jeśli chcesz poprawić widoczność strony w sieci, to właśnie tutaj znajdziesz mnóstwo ciekawych i łatwych sposobów. Zoptymalizujesz witrynę, zdobędziesz wartościowe linki, nauczysz się pisać angażujące teksty i tworzyć skuteczne reklamy, a także zdobędziesz wiedzę na sto innych marketingowych tematów. Życzymy miłej i owocnej lektury.