Raport e-Izby pod hasłem „Dekada polskiego e-commerce 2023” pokazuje, że 87 proc. internautów kupuje w sieci. Prężnie rozwija się rynek e-grocery, czyli branża zakupów spożywczych dokonywanych w trybie online. Eksperci są zdania, że to nie tylko chwilowy trend, ale zapoczątkowanie zmiany przyzwyczajeń zakupowych konsumentów. Czy rozwój e-sklepów spożywczych będzie w stanie zagrozić dyskontom?

Pandemia inicjatorem wzrostu na rynku e-grocery
Kiedy w marcu 2020 roku ogłoszono ogólnopolski lockdown, a Polacy zostali zamknięci w domach, pojawiła się potrzeba dokonywania zakupów w trybie online. W ten sposób zamówienia w sieci zaczęły stawać się coraz bardziej popularne. Powstawały nowe delikatesy, sklepy spożywcze czy supermarkety online.
Badanie Shoper pokazało, że w 2020 roku powstało aż o 112 proc. więcej e-sklepów spożywczych niż w roku poprzednim.
Jak ma się rynek e-grocery w Polsce?
Agencja Badań rynku i Opinii SW Research wykonała badanie na zlecenie marki Barbora w lutym 2023 roku. Wynika z niego, że ponad połowa Polaków korzysta z usług e-grocery. Raport „E-grocery w Polsce – zakupy spożywcze online” z 2018 roku e-Izby wskazywał natomiast, że jedynie 16 proc. internautów, biorących udział w badaniu, regularnie kupowało produkty spożywcze w sieci.
Przyczyny rozwoju e-grocery
Elektroniczny handel artykułami spożywczymi to model biznesowy, który cały czas się rozwija. Klienci przekonali się, że takie zakupy są po prostu wygodne. Komfort ich dokonywania bez wychodzenia z domu to jeden z powodów rozwoju całego trendu e-grocery. Wśród pozostałych wymienia się:
- łatwość porównywania produktów,
- składanie zamówień o dowolnej porze,
- intuicyjne składanie zamówienia na wybrane produkty,
- dostawa do domu lub odebranie zakupów w wyznaczonym punkcie.
Informacje z serwisu „Wiadomości Spożywcze” pokazują przy tym, że:
- 48 proc. respondentów docenia fakt, że na zakupy spożywcze nie musi wychodzić z domu,
- 43 proc. wskazała na atut w postaci oszczędności czasu,
- 38 proc. badanych cieszy się z tego, że może zamawiać produkty spożywcze z dowolnego miejsca i w dowolnym czasie,
- 37 proc. zauważa plusy w postaci wniesienia zakupów przez kuriera do domu,
- 33 proc. badanych ceni sobie brak konieczności stania w kolejkach,
- ponad 20 proc. respondentów zauważyło, że dzięki internetowym zakupom spożywczym oszczędza na kosztach paliwa,
- 17 proc. ceni szybkość realizacji zamówienia.
Gracze na polskim rynku e-grocery
Rynek sprzedaży produktów spożywczych online w Polsce dynamicznie się rozwija. Funkcjonują na nim zarówno polskie platformy e-grocery, jak i gracze zagraniczni. Oto najważniejsze sklepy z tej branży w naszym kraju:
Nazwa | Logo |
Żabka online | ![]() |
Frisco.pl | ![]() |
Carrefour | ![]() |
Biedronka | ![]() |
Polo Market | ![]() |
E-grocery czy oferta dyskontów spożywczych?
Czy wkrótce z ulic polskich miast i miasteczek znikną sklepy znanych sieci dyskontów spożywczych? Nie ma na razie takiego zagrożenia, choć nie można też zaprzeczać, że trend e-grocery wyraźnie zarysowuje się na rynku e-commerce. Dyskonty są świadome, że sprzedaż produktów spożywczych online to ważny kanał dystrybucji, dlatego, np. Biedronka otworzyła własny e-sklep. W lutym 2024 roku klienci Biedronki mogli już robić zakupy na stronie zakupy.biedronka.pl. W sklepie znalazło się ponad 4 tys. różnych produktów.
Nie tylko Biedronka zdecydowała się na taki krok. W zasadzie każdy większy market uruchomił sklep online, np. Carrefour czy Auchan. Klienci mogą zrobić zakupy spożywcze online przy użyciu serwisów internetowych lub aplikacji mobilnej, a następnie skorzystać z dostawy do domu lub odbioru w wybranym sklepie.