E-sklepy spożywcze – czy zagrażają dyskontom?

Raport e-Izby pod hasłem „Dekada polskiego e-commerce 2023” pokazuje, że 87 proc. internautów kupuje w sieci. Prężnie rozwija się rynek e-grocery, czyli branża zakupów spożywczych dokonywanych w trybie online. Eksperci są zdania, że to nie tylko chwilowy trend, ale zapoczątkowanie zmiany przyzwyczajeń zakupowych konsumentów. Czy rozwój e-sklepów spożywczych będzie w stanie zagrozić dyskontom?

Pandemia inicjatorem wzrostu na rynku e-grocery

Kiedy w marcu 2020 roku ogłoszono ogólnopolski lockdown, a Polacy zostali zamknięci w domach, pojawiła się potrzeba dokonywania zakupów w trybie online. W ten sposób zamówienia w sieci zaczęły stawać się coraz bardziej popularne. Powstawały nowe delikatesy, sklepy spożywcze czy supermarkety online.

Badanie Shoper pokazało, że w 2020 roku powstało aż o 112 proc. więcej e-sklepów spożywczych niż w roku poprzednim.

Jak ma się rynek e-grocery w Polsce?

Agencja Badań rynku i Opinii SW Research wykonała badanie na zlecenie marki Barbora w lutym 2023 roku. Wynika z niego, że ponad połowa Polaków korzysta z usług e-grocery. Raport „E-grocery w Polsce – zakupy spożywcze online” z 2018 roku e-Izby wskazywał natomiast, że jedynie 16 proc. internautów, biorących udział w badaniu, regularnie kupowało produkty spożywcze w sieci.

Przyczyny rozwoju e-grocery

Elektroniczny handel artykułami spożywczymi to model biznesowy, który cały czas się rozwija. Klienci przekonali się, że takie zakupy są po prostu wygodne. Komfort ich dokonywania bez wychodzenia z domu to jeden z powodów rozwoju całego trendu e-grocery. Wśród pozostałych wymienia się:

  • łatwość porównywania produktów,
  • składanie zamówień o dowolnej porze,
  • intuicyjne składanie zamówienia na wybrane produkty,
  • dostawa do domu lub odebranie zakupów w wyznaczonym punkcie.

Informacje z serwisu „Wiadomości Spożywcze” pokazują przy tym, że:

  • 48 proc. respondentów docenia fakt, że na zakupy spożywcze nie musi wychodzić z domu,
  • 43 proc. wskazała na atut w postaci oszczędności czasu,
  • 38 proc. badanych cieszy się z tego, że może zamawiać produkty spożywcze z dowolnego miejsca i w dowolnym czasie,
  • 37 proc. zauważa plusy w postaci wniesienia zakupów przez kuriera do domu,
  • 33 proc. badanych ceni sobie brak konieczności stania w kolejkach,
  • ponad 20 proc. respondentów zauważyło, że dzięki internetowym zakupom spożywczym oszczędza na kosztach paliwa,
  • 17 proc. ceni szybkość realizacji zamówienia.

Gracze na polskim rynku e-grocery

Rynek sprzedaży produktów spożywczych online w Polsce dynamicznie się rozwija. Funkcjonują na nim zarówno polskie platformy e-grocery, jak i gracze zagraniczni. Oto najważniejsze sklepy z tej branży w naszym kraju:

NazwaLogo
Żabka onlinelogo żabka
Frisco.pllogo frisco
Carrefourlogo Carrefour
Biedronkalogo Biedronka
Polo Marketlogo Polo Market

E-grocery czy oferta dyskontów spożywczych?

Czy wkrótce z ulic polskich miast i miasteczek znikną sklepy znanych sieci dyskontów spożywczych? Nie ma na razie takiego zagrożenia, choć nie można też zaprzeczać, że trend e-grocery wyraźnie zarysowuje się na rynku e-commerce. Dyskonty są świadome, że sprzedaż produktów spożywczych online to ważny kanał dystrybucji, dlatego, np. Biedronka otworzyła własny e-sklep. W lutym 2024 roku klienci Biedronki mogli już robić zakupy na stronie zakupy.biedronka.pl. W sklepie znalazło się ponad 4 tys. różnych produktów.

Nie tylko Biedronka zdecydowała się na taki krok. W zasadzie każdy większy market uruchomił sklep online, np. Carrefour czy Auchan. Klienci mogą zrobić zakupy spożywcze online przy użyciu serwisów internetowych lub aplikacji mobilnej, a następnie skorzystać z dostawy do domu lub odbioru w wybranym sklepie.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *