Trendy Google – jak ich używać w SEO i marketingu treści?

W świecie cyfrowym jedyną stałą jest zmienna. Choć aktualizacje algorytmów Google od czasu do czasu mocno mieszają na internetowej scenie, zmuszając twórców treści i właścicieli firm do trzymania ręki na pulsie, by konieczność przeskoczenia na inny tor rankingowy nie odbyła się z uszczerbkiem dla prowadzonego biznesu, jak dotąd wysokiej jakości content i słowa kluczowe są w cenie. Na dodatek niewiele wskazuje na to, by szybko miało się to zmienić. Chcąc podkręcić SEO i zyskać cenne źródło informacji dla marketingu treści, warto zaprzyjaźnić się z Trendami Google. W tym artykule podpowiemy, jak używać tego darmowego narzędzia, by rozwinąć swój biznes i pozyskać nowych klientów.

Czym jest Google Trends?

Google Trends to popularne narzędzie od cyfrowego giganta z Mountain View w stanie Kalifornia, które służy do analizy panujących trendów, czyli tak naprawdę niefiltrowanej próbki rzeczywistych żądań wyszukiwania kierowanych do Google’a. Narzędzie stanowi nieocenione wsparcie zarówno dla marketerów planujących sezonowe kampanie reklamowe, twórców treści, właścicieli firm, jak i pozostałych użytkowników Internetu, którzy planują działania na niwie cyfrowej lub też chcą poszerzyć swoją wiedzę w określonych dziedzinach. Trendy Google pozwalają na sprawdzenie, jak wygląda popularność danego hasła w poszczególnych regionach oraz które frazy kluczowe zyskują na popularności. Możliwość śledzenia bieżących wydarzeń i właściwa analiza danych mogą znacząco usprawnić kampanie marketingowe, a także wpłynąć na podejmowane decyzje biznesowe. Narzędzie pozwala na sprawdzenie, które hasła były popularne w minionych latach, a także, jakie tematy zyskują na popularności. Dzięki cennej wiedzy w odpowiednim momencie zaczniesz sezonową kampanię marketingową, zapewniając sobie wysoką konwersję. Trendy Google ułatwiają również real-time marketing, zwiększając zainteresowanie użytkowników.

Jak wyszukiwać słowa w Google Trends?

Google Trends to proste i intuicyjne narzędzie, które pokazuje trendy wyszukiwania na wykresie. Aby zacząć korzystać z narzędzia, należy wejść na stronę https://trends.google.pl/trends/, a następnie wpisać wyszukiwane słowa lub temat. Dzięki filtrom mamy możliwość dostrojenia wyników według:

  • lokalizacji geograficznej (według poszczególnych krajów lub na całym świecie);
  • czasu (ostatnia godzina, ostatnie 4 godziny, ostatni dzień, ostatnie 7 dni, ostatnie 30 dni, ostatnie 90 dni, ostatnie 5 lat, do 2004 do dziś, niestandardowy zakres);
  • kategorii tematycznej (według wybranej kategorii lub wszystkich 25 kategorii jednocześnie);
  • miejsca wyszukiwania frazy kluczowej (Google, YouTube, wyszukiwarka grafiki, zakupy Google, aktualności itp.).
Google Trends - podział według podregionu -porównanie

Czym dane z Google Trends różnią się od danych z płatnych narzędzi SEO?

Choć narzędzie od cyfrowego giganta może stanowić nieocenione wsparcie dla osób działających w przestrzeni internetowej, nie może całkowicie zastąpić płatnych narzędzi SEO. Jeśli zaczniesz kierować ruch na popularne słowo, nie zwracając uwagi na jego konkurencyjność, a także możliwość umieszczenia w rankingu, Twoje wysiłki mogą spełznąć na niczym. Trendy Google nie informują o liczbie wyszukiwań ani o trudnościach w rankingu. To domena płatnych narzędzi. Trendy Google podają dane o liczbie słów kluczowych wyrażone procentowo w skali od 0 do 100. Jak nietrudno się domyślić, 100% oznacza największy ruch w danym zakresie. Wartość 0 informuje, że dla danego hasła nie ma wystarczających danych. Nie oznacza to jednak, że fraza nie była wyszukiwana.

Operatory wyszukiwania w Google Trends

Aby uzyskać przydatne dane i pozyskać frazy kluczowe, na które warto kierować reklamy, można użyć jednego z czterech operatorów wyszukiwania. Użycie takich znaków, jak plus, minus, cudzysłów zmienia wyświetlane dane.

Szukana frazaRodzaj wyświetlanych wyników
buty piłkarskieWyniki mogą obejmować wyszukiwania, które zawierają zarówno „piłka nożna”, jak i „buty” w dowolnej kolejności. Wyniki mogą również obejmować wyszukiwania takie jak „czerwone buty piłkarskie”, „śmieszne buty piłkarskie” lub „piłka nożna bez butów”. Wyniki nie uwzględniają błędów ortograficznych, odmian pisowni, synonimów, wersji liczby mnogiej ani liczby pojedynczej terminów.
„buty piłkarskieWyniki obejmują dokładne wyrażenie w cudzysłowie, ewentualnie ze słowami poprzedzającymi lub następującymi po nim, czyli np. „czerwone buty piłkarskie”.
buty + piłka nożnaWyniki mogą obejmować wyszukiwania zawierające słowa „buty” lub „piłka nożna”.
piłka nożna  butyWyniki obejmują wyszukiwania zawierające słowo „piłka nożna”, ale wykluczają wyszukiwania zawierające słowo „buty”.
buty piłkarskie + buty piłkarskie + buty piłkarskieWyniki obejmują alternatywną pisownię oraz typowe błędy pisowni. Trendy traktują każdą wersję słowa jako odrębne wyszukiwanie.
przykładowe frazy w Google Trends

Jak korzystać z Trendów Google, by wspierać działania SEO?

Dzięki odpowiednio wykorzystanym Trendom Google opracujesz skuteczniejszą strategię SEO. Zaczniesz kierować ruch na właściwsze słowa, wykorzystasz potencjał targetowania zorientowanego na lokalizację, przestaniesz kierować reklamy na frazy tracące popularność, a także właściwie wybierzesz niszę. Cenne informacje wygenerowane przez to darmowe narzędzie pozwolą Ci spersonalizować kampanię marketingową i cieszyć się ruchem przynoszącym konwersję.

Badanie niszy

Z pomocą Google Trends w łatwy sposób możesz określić, które tematy i frazy wzrastały stabilnie, stanowiąc dochodowe nisze, lub też zaliczały gwałtowne wzrosty albo spadki w poszczególnych sezonach. Tego typu wiedza pozwoli Ci na kierowanie reklam na właściwą grupę produktów. Ustawiając zakres na „2004-dziś”, będziesz mógł obserwować, jak wyszukiwania prezentują się w dłuższej perspektywie. Szybka reakcja na gwałtownie rosnące tematy to również sposób, by odebrać więcej niż kilka złotych swojej konkurencji. Przestrzegamy jednak przed kierowaniem ruchu na trendy o dobowej żywotności.

Badanie słów kluczowych z długiego ogona

Droga na szczyt wyników wyszukiwania oparta na z natury wysoce konkurencyjnych słowach kluczowych może być długa i nieco wyboista. Możesz ją nieco skrócić i uprzyjemnić, wybierając wersję zapytania z długim ogonem. Oczywiście znajdziesz je w Google Trends. Wystarczy, że wybierzesz właściwą kategorię tematyczną (1 z 25 dostępnych), pasującą do reprezentowanej przez Ciebie branży, i skupisz się na najczęściej wyszukiwanych informacjach na temat danej niszy. Dzięki nim będziesz mógł zacząć tworzyć content odpowiadający realnym potrzebom grupy docelowej.

Unikanie słów kluczowych tracących na popularności

Wielu twórców treści lub właścicieli firm, niekorzystających ze wsparcia specjalistów SEO, przez wiele sezonów pozycjonuje się na te same frazy, nie sprawdzając, jak w danym okresie radzą sobie one w rankingach. Dzięki Trendom Google można sprawdzić, które słowa tracą na popularności (są rzadziej wyszukiwane), by nie tracić budżetu na reklamy opierające się na nich. Jeśli dana fraza była popularna tylko przez krótki czas, a później popadła w niełaskę, nie powinna znajdować się w kręgu Twoich zainteresowań.

Bardziej trafne słowa kluczowe

Trendy Google pozwolą Ci znaleźć bardziej trafne słowa kluczowe na podstawie wyszukiwanego hasła. Powiązane frazy zostaną wymienione w kolejności popularności wraz z procentowym wzrostem liczby wyszukiwań (od 0 do 100%). Gdy wzrost liczby wyszukiwań przekroczy 5000%, narzędzie zastąpi procent słowem „Przełom” (Breakout).

Analiza zapytań w serwisie YouTube

Nie zawsze to, co zyskuje popularność w wyszukiwarce Google, cieszy się taką samą popularnością w serwisie YouTube. Chcąc wzmocnić swoją strategię SEO, nie można lekceważyć faktu, że z portalu korzysta 27 milionów użytkowników w Polsce, a publikowane tam reklamy docierają do ponad 82% polskich internautów. Jeśli zamierzasz wkroczyć na ten rynek, nie możesz nie skorzystać ze wsparcia Trendów Google. Dzięki narzędziu łatwo określisz powiązane wyszukiwania, co pozwoli na stworzenie nowych kategorii produktów na stronie, marketingu treści w oparciu o zyskujące frazy, po które nie sięgnęła konkurencja, a w efekcie kampanię marketingową, które będzie miała szansę dotrzeć zarówno do nowej grupy docelowej, czyli odbiorców produktów z nowej kategorii, jak i osób, zainteresowanych produktami powiązanymi.

Optymalizacja treści wizualnych

Jeśli Twój content nie opiera się wyłącznie na treściach pisanych i często sięgasz po treści wizualne, Trendy Google będą Twym sprzymierzeńcem w działaniach przyjaznych dla SEO. To, czy użytkownik serwisu, zdecyduje się obejrzeć dany film, w dużej mierze zależy od jego tytułu. Nazwa powinna zawierać główne słowo kluczowe, a także informować o tym, jakich treści można się spodziewać po danym materiale filmowym. Aby pozycjonowanie filmu przyniosło oczekiwane efekty, musisz zadbać o to, by jego opis miał co najmniej 250 słów i zawierał 4-5 słów kluczowych. Trendy Google pomogą Ci we właściwej optymalizacji tytułu i opisu filmu.

Targetowanie zorientowane na lokalizację

Możliwość dostrojenia wyników na podstawie lokalizacji geograficznej pozwoli Ci na tworzenie bardziej dopasowanych treści do odbiorców z okolicy. Będziesz mógł tworzyć spersonalizowane kampanie marketingowe, oferować promocje dla poszczególnych regionów lub też sprawdzać bieżące zainteresowania według podregionów. To wszystko pozwoli na kierowanie ruchu na właściwe produkty i usługi. Pozycjonowanie lokalne jest szczególnie ważne dla firm usługowych i handlowych. Dzięki możliwości sprawdzenia w Google Trends popularności danego słowa w różnych podregionach i miastach zyskujesz pewność, że planowane przez Ciebie działania, np. związane z wprowadzeniem nowego produktu, będą przysłowiowym strzałem w dziesiątkę. Trzymając rękę na pulsie trendów, będziesz mógł dostosować kampanię marketingową dla wybranych obszarów.

Jak wykorzystać dane z Google Trends w content marketingu?

Dzięki wsparciu Google Trends możesz zacząć tworzyć lepsze treści, bardziej dopasowane do potrzeb swoich odbiorców. Wystarczy, że sprawdzisz, jakie tematy zyskują na popularności, a których czas zdecydowanie przeminął. Zwrócenie uwagi na zyskujący temat, którym jeszcze nie zainteresowała się Twoja konkurencja, a także tematy powiązane, to sposób by zyskać autorytet, miano poławiacza trendów, a także przyciągnąć ruch do swojej witryny. Jako że content przybiera wiele form, możesz wykorzystać Trendy Google, by znaleźć popularne tematy do materiałów wideo. Wystarczy, że przefiltrujesz wyniki pomiędzy wyszukiwarką Google, serwisem YouTube, wyszukiwarką grafik, a także bieżącymi wiadomościami. Możliwości wykorzystania Trendów Google w marketingu treści jest zdecydowanie więcej. Przyjrzymy się kilku z nich.

Badanie rynku

Niezależnie od tego, jaki zakres produktów czy usług oferujesz z pomocą Google Trends możesz poprawić swoje wyniki sprzedażowe. To cenne narzędzie do prowadzenia badań rynku. Dzięki niemu możesz zyskać wgląd w sezonowość wyszukiwanych haseł, ocenić zainteresowanie Twoimi produktami w danym regionie geograficznym, a także porównać wzrost liczby wyszukiwać marek konkurencyjnych. Powiązane zapytania i tematy pozwolą na zorientowanie się, jakie produkty cieszą się popularnością, a także jak wygląda popyt na nie na przestrzeni czasu. Sprawdzisz również, na jakim obszarze geograficznym, czyli np. w jakim województwie, popyt był największy. Ciekawą funkcją narzędzia od firmy Google jest możliwość zbadania nastrojów konsumenckich. Wystarczy odpowiednio zadać pytanie o produkt lub usługę i właściwie przeanalizować dane.

Bardziej skuteczne badanie słów kluczowych

W 2023 roku nikogo nie trzeba przekonywać o tym, że słowa kluczowe to jeden z ważniejszych czynników rankingowych. Wysokiej jakości treści, które nie będą odpowiednio nasycone właściwymi frazami, nie przyniosą zamierzonego efektu. Trendy Google to sposób na lepsze badanie słów kluczowych. Po skorzystaniu z funkcji Odkrywaj, będziesz mógł przyjrzeć się wyszukiwaniom zarówno według czasu, jak i podregionów. Jako że są one rzeczywistymi żądaniami użytkowników, zyskujesz pewność, że nasycone nimi treści będą bardziej naturalne. Staraj się wybierać te frazy, które najlepiej pasują do charakteru Twojej branży. Sprawdzając powiązane tematy, zyskasz szansę na nową perspektywę, o której wcześniej nawet nie pomyślałeś.

Kalendarz treści

Regularne publikowanie treści, a także umiejętność dopasowania ich do obowiązujących trendów, to sposób na utrzymanie niesłabnącego zainteresowania odbiorców, do których kierujesz swój content. Korzystanie z Trendów Google pomoże Ci zapanować nad tworzonymi treściami i czasem ich publikowania. Sprawdzając popularność fraz, w łatwy sposób ustalisz najlepszy moment na publikację treści określonego rodzaju. Jeśli na przykład sprzedajesz produkty używane do gotowania i w związku z tym planujesz napisać artykuł blogowy o przyrządzaniu danej potrawy, oczywiście z wykorzystaniem produktów znajdujących się w Twojej ofercie, z wyników Google Trends dowiesz się, kiedy hasło zyskuje na popularności. To pozwoli Ci ustalić, kiedy jest najlepszy moment na to, by artykuł poradnikowy ujrzał światło dzienne. Chodzi o to, by odbiorcy mogli łatwo znaleźć to, na czym w danym momencie im zależy. Niektóre słowa są popularne przez cały czas, a inne zyskują okresowo. Warto zatem trzymać rękę na pulsie sezonowej popularności.

Publikowanie treści z odpowiednim wyprzedzeniem ma jeszcze jedną zaletę, która jest nie do przecenienia. Zyskujesz pewność, że Twój content zostanie zaindeksowany przez wyszukiwarkę Google na czas, a Ty dzięki temu bez większego trudu wyprzedzisz konkurencję.

Grupowanie tematów

Aby zyskać pewność, że Twój marketing treści nie rozmienia się na drobne, musisz zorganizować swoją witrynę i media społecznościowe wokół naprawdę istotnych tematów, które przynoszą ruch zarządzanym przez Ciebie stronom, przekładając się na odpowiednio wysoką konwersję. Jak to zrobić? Po raz kolejny z pomocą przychodzą Trendy Google. Narzędzie ułatwia grupowanie tematów i zapoznawanie się z tematami powiązanymi. Gdy zawęzisz kryteria wyszukiwania do określonej kategorii, możesz zyskać wiele pomysłów na content stanowiący filar Twojej strategii.

Wzmocnij swoją markę z Google Trends

Jeśli chcesz upewnić się, że Twoja strategia marketingowa działa, a wysiłek włożony w tworzenie wysokiej jakości treści, budowanie autorytetu i zaufania do Twej marki przyniósł oczekiwane rezultaty, kolejny raz sięgnij po Trendy Google. Narzędzie pozwala na sprawdzenie popularności marki. Choć większą skuteczność uzyskuje w przypadku większych marek, nic nie stoi na przeszkodzie, by ograniczyć wyszukiwanie do obszaru lokalnego i sprawdzić, jak w tej przestrzeni odnajdują się małe firmy. Co istotne, wyniki można zawęzić do konkretnej branży. Możesz wzmocnić odbiór swojej marki, przyglądając się popularnym hasłom związanym z wydarzeniami z Twojej okolicy. Jeśli np. w Twoim mieście odbywa się duży festiwal muzyczny lub kulinarny, na którym każdego roku pojawiają się znane marki, sprawdź, jakie słowa kluczowe związane z Twoją branżą i firmą są wyszukiwane i zacznij tworzyć treści nawiązujące do nich. Wykorzystanie popularności danego zdarzenia pozwoli Ci na zapoznanie odbiorców z Twoją marką.

Nawiązanie kontaktu z odbiorcami dzięki newsjackingowi

Chcąc dotrzeć do szerszej grupy odbiorców, a także zyskać większą uwagę mediów, powinieneś zainteresować się newsjackingiem. Jest to strategia marketingowa polegająca na wykorzystaniu aktualnych wydarzeń, wiadomości lub trendów. Istotą newsjackingu jest odpowiednie wykorzystanie okoliczności, które się zbiegają i szybka reakcja na bieżące wydarzenia. Tworząc treści lub komunikaty nawiązujące do tego, co aktualnie elektryzuje społeczność internetową, Twoja marka może zaangażować odbiorców, generując większy zasięg publikowanych treści. Istotne dla Twojej marki treści możesz śledzić w Trendach Google.

trendy wyszukiwania w czasie rzeczywistym

Koncentracja na lokalnych trendach zakupowych

Trendy Google umożliwiają wyodrębnienie zapytania na podstawie danego typu wyszukiwania. Jeśli np. wybierzesz wyszukiwanie w zakupach Google, będziesz mógł sprawdzić, kiedy użytkownicy szukają określonych produktów w Twojej okolicy. Tego typu wiedza pozwoli na lepsze dopasowanie treści do aktualnych trendów zakupowych i sprzedaż produktów w okresie ich największego popytu.

Google Trends – wykorzystaj moc trendów stabilnych i wzrastających

Możliwość sięgnięcia do danych sprzed lat może stać się wysokojakościowym paliwem dla Twojej marki. Wyświetlając dane od 2004 roku do chwili obecnej, zyskasz szersze spojrzenie na swoją branżę i dzięki temu upewnisz się, na które słowa kluczowe i tym samym produkty kierować reklamy. Google Trends pozwoli Ci stwierdzić, które produkty są stabilne lub też zyskują sezonowo. Wyodrębnisz również produkty, które stopniowo zyskują na popularności, i dlatego warto zainteresować się nimi w niedalekiej przyszłości.

Znajdź hashtagi

Hasztagi używane w mediach społecznościowych nie mogą być przypadkowe. Na dodatek działające na Instagramie lub serwisie X (dawniej Twitter) hasztagi niekoniecznie muszą być odpowiednie dla Facebooka. Zamiast korzystać z generatora hasztagów, stron z gotowymi listami czy też narzędzi do monitorowania social mediów, lepiej od razu skierować swoją uwagę na Google Trends i znaleźć „trendujące” znaczniki. W tym celu po prostu musisz bacznie przyjrzeć się trendom i znaleźć te, które są właściwe dla Twojej niszy.

Badanie ruchu w witrynie

Jeśli zauważyłeś nagłą zmianę w ruchu w swojej witrynie, a nie jesteś w stanie określić przyczyny, warto skorzystać ze wsparcia Google Trends. Z pomocą tego narzędzia ustalisz, czy spadki następują w przypadku wszystkich, którzy kierują reklamy na określony temat, czy jednak masz do czynienia z jednostkową sytuacją. Gdy okaże się, że problem nie jest ogólnobranżowy, będziesz musiał bardziej wnikliwie przeanalizować witrynę pod kątem zmian, co może wiązać się z koniecznością zatrudnienia specjalistów.

Podsumowanie

Trendy Google to narzędzie o wielu możliwościach, które jest niewyczerpanym źródłem świeżych treści, mających moc skutecznego pobudzania Twojego contentu. Prostota narzędzia pozwala na wyszukiwanie słów kluczowych i tematów, nawet jeśli Twoje doświadczenie w zakresie analitycznych narzędzi jest zerowe. Łącząc Google Trends z płatnymi narzędziami SEO, zyskasz nową perspektywę, która ulepszy Twoje strategie w zakresie marketingu treści i optymalizacji witryny. Z kolei nie korzystając z Trendów Google, tracisz szansę na docieranie ze swoim przekazem w momencie, gdy jest on najważniejszy dla Twoich odbiorców, czyli potencjalnych klientów.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *