Google kończy z projektem karuzel wideo w SERP. Testy potwierdziły obawy

Najnowszy komunikat Google potwierdza, że przełomu nie będzie. Przynajmniej takiego, który dotyczyłby karuzel w formie wideo w SERP. Dane z najnowszego okresu testowania nowej funkcji miały potwierdzać niską skuteczność wdrażanego rozwiązania. Można powiedzieć, że to nie pierwszy raz, kiedy w temacie karuzel w SERP Google kręci się wokół własnej osi. Sprawdzamy, czy decyzja jest słuszna, czy jednak na nie stracimy.

Google porzuca karuzele wideo w wynikach wyszukiwania

Trwające kilka miesięcy testy przyniosły niespodziewane rezultaty. Google ostatecznie porzuca projekt nowych karuzel wideo, które miałyby znajdować się w wynikach wyszukiwania. Testy były prowadzone na grupie użytkowników z dostępem do funkcji testowych, a więc nie dla wszystkich. Jeśli nie byliśmy w tej grupie, to karuzel wideo raczej nigdy już nie uświadczymy!

Karuzele na stronie wyników wyszukiwania to nic innego, jak interaktywne sekcje wyświetlane przez wyszukiwarkę w celu polepszenia jakości wyszukiwania. Tyle w teorii, oczywiście nieco inaczej w praktyce. Karuzele mają prezentować różne powiązane wyniki wyszukiwania. Najlepiej mają sprawdzać się w przypadku rynku e-commerce. Możliwość przesuwania czy przewijania produktów na liście wyszukiwania SERP, zwłaszcza wówczas, gdy szukamy czegoś bazując na wyglądzie, a nie treści, miała ułatwić korzystanie z wyszukiwarki. Karuzele prezentują zestawy powiązanych wyników w formie pasków, kart lub obrazków, umożliwiając szybkie przeglądanie różnych opcji. Mogą zawierać zdjęcia, nagłówki, krótkie opisy i odnośniki do dalszych informacji, ułatwiając użytkownikom znalezienie pożądanych treści.

zbliżenie na ekran iPada z wyszukiwarką Google
Karuzele Google w formacie wideo ewidentnie się nie sprawdziły.

Karuzele wideo nieprzydatne dla ekosystemu

Karuzele są z nami co najmniej od 2017 roku, nie licząc rozszerzonych okresów testowych. Czerpiąc z owocnych doświadczeń standardowych pasków przewijania, Google postanowiło wprowadzić modyfikacje. Testowane były różnego rodzaju karuzele bazujące na interaktywności, w tym przede wszystkim – karuzele z materiałami wideo.

Ostatecznie Google definitywnie kończy testowanie strukturalnych danych karuzeli wideo i nie będzie wprowadzać interaktywnych karuzeli do SERP. Wytłumaczeniem zakończenia wsparcia dla tego typu rozszerzonych wyników wyszukiwania jest to, że “nie okazały się one przydatne dla ekosystemu na dużą skalę”. Próbując rozszyfrować ten oficjalny komunikat, wszystko sprowadza się chyba do tego, że użytkownicy po prostu nie korzystali z takich rozszerzeń. Najbardziej wiarygodnym potwierdzeniem decyzji Google jest fakt, że na dniach usunięto z oficjalnej dokumentacji technicznej Google cały paragraf z sekcji zatytułowanej „Wideo z kluczowymi momentami w wynikach wyszukiwania”.

Video host carousel
Dane strukturalne dla karuzel wideo – obecnie już nie obowiązują. Źródło: Search Engine Journal.

Interaktywne karuzele a dane strukturalne

Google zakończyło wsparcie dla dokumentacji znaczników karuzeli wideo oraz związanych z nimi rozszerzonych wyników wyszukiwania, ponieważ po przetestowaniu danych strukturalnych stwierdzili, że nie są one przydatne na dużą skalę. Jeżeli właściciele stron zdążyli zaimplementować nowe dane strukturalne dla tych rozszerzeń, nie muszą obecnie niczego zmieniać – zwłaszcza że inne wyszukiwarki mogą uznać te elementy za potrzebne. Obecność danych strukturalnych dla interaktywnych karuzel nie będzie jednak brana już pod uwagę przez Google. 

Rodzaje karuzel w Google SERP

Na przestrzeni lat Google opracowało wiele różnych rodzajów rozszerzeń, z których zdecydowana większość została już zaimplementowana w wynikach wyszukiwania. Samych karuzel również jest kilka rodzajów. Do najpopularniejszych karuzel w SERP należą:

  • karuzele wideo (właśnie anulowane – rozwój prac wstrzymany bezterminowo) – wyświetlają zestawy filmów lub klipów wideo związanych z zapytaniem użytkownika, umożliwiając szybkie przeglądanie różnych treści multimedialnych,
  • karuzele produktów – prezentują zestawy produktów związanych z wyszukiwanym hasłem, pozwalając użytkownikom łatwo porównywać różne opcje zakupowe,
  • karuzele recenzji – wyświetlają zestawy recenzji produktów, usług lub miejsc, co ma być korzystne dla tych użytkowników, którzy szybko chcą zapoznać się z wieloma różnymi opiniami i ocenami,
  • karuzele wiadomości – prezentują zestawy aktualnych artykułów lub wiadomości związanych z zapytaniem użytkownika, ułatwiając dostęp do najnowszych informacji, szczególnie do newsów; wykorzystują współpracę z Google News i portalami biorącymi udział w programie,
  • karuzele lokalne – wyświetlają zestawy lokalnych firm, restauracji, punktów usługowych itp., dostosowane do lokalizacji użytkownika, ułatwiając znalezienie interesujących miejsc w okolicy. Jedna z tych opcji, nad którą wciąż trwają intensywne prace.
zbliżenie na ekran smartfona z wyszukiwarką Google
To koniec z karuzelami w formie wideo. Czy Google ma jeszcze jakieś ciekawe koncepcje urozmaicenia SERP?

Koniec z karuzelami w formie wideo. Podsumowanie

Google zdecydowanie porzuca karuzele wideo w wynikach wyszukiwania, co następuje po kilku miesiącach testów zamkniętych. Testy wyraźnie nie przyniosły pożądanych rezultatów. Ostateczna decyzja o zaprzestaniu projektu karuzeli wideo została podjęta po analizie danych z testów, które wykazały niską skuteczność nowych funkcji.

Mimo wielu eksperymentów z różnymi rodzajami karuzeli, w tym wideo, Google definitywnie rezygnuje z wprowadzenia interaktywnych karuzeli do wyników wyszukiwania. W oficjalnym komunikacie czytamy, że testowane rozwiązania po prostu nie przynoszą korzyści dla całego ekosystemu na dużą skalę, co – prościej rzecz ujmując – może sugerować niskie zainteresowanie użytkowników tymi funkcjami.

Karuzele wideo miały ułatwiać użytkownikom przeglądanie wyników wyszukiwania, szczególnie w kontekście rynku e-commerce. Jednakże pomimo obiecujących założeń okazuje się, że karuzele bynajmniej nie są do wszystkiego i nie zawsze mogą być prawdziwym ułatwieniem. Prezentowanie materiałów wideo w SERP od początku było pomysłem lekko mówiąc kontrowersyjnym. Dziś, gdy Google usunęło już sekcję poświęconą karuzelom wideo z oficjalnej dokumentacji technicznej, możemy jednoznacznie pożegnać się z tym tematem. Choć znając politykę Google, w obrębie której powracanie do starych pomysłów dzieje się regularnie, z pewnością za kilka lat coś jeszcze zdołamy usłyszeć o tej funkcji! 

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *