5 najważniejszych meta tagów. Jak prawidłowo ich używać pod SEO?

Meta tagi HTML na pierwszy rzut oka mogą wydawać się mało istotne, ale ich rola w poprawie widoczności w wynikach wyszukiwania, zdrowym zarządzeniem stroną, jej strukturą i hierarchią, jest naprawdę nie do przecenienia. Pomimo ciągle zmieniających się wytycznych Google możemy wskazać kilka najważniejszych meta tagów, których znaczenie od lat praktycznie pozostaje takie samo. Zobacz, jak tagi meta wpływają na SEO i które z nich są obowiązkowe do stosowania!

Najważniejsze meta tagi – do czego są stosowane?

Optymalizacja SEO nie jest wcale trudnym zadaniem, ale wymaga zwrócenia uwagi na pewne szczegóły. To właśnie one odgrywają nieraz kluczową rolę, jeśli chodzi o pozycjonowanie. Doskonałym tego przykładem są tagi meta – temat, wokół którego przez lata narosło wiele konkurencji. Chociaż większość tagów meta nie ma bezpośredniego przełożenia na pozycjonowanie, a przynajmniej tak możemy wywnioskować po analizie oficjalnych wytycznych Google’a, ich stosowanie może w wielu przypadkach pomóc.

Meta tagi od dawna uznawane są za jedną z kluczowych kwestii w SEO. Można i powinno się starać się tworzyć dobre, oryginalne treści eksperckie, pozyskiwać wysokiej jakości  linki zwrotne oraz dbać o reputację strony. Wszystkie te działania jednak będą przynosiły gorsze rezultaty, jeśli nie zajmiemy się podstawami, czyli optymalizacją techniczną. Do tej grupy działań zalicza się właśnie prawidłowe zaimplementowanie meta tagów.

osoba siedząca przed komputerem, napis SEO na monitorze
Pozycjonowanie nie musi być trudne. Poprawne stosowanie meta tagów jest banalne.

Czy meta tagi (wciąż) przekładają się na pozycjonowanie?

John Mueller z Google stwierdził ostatnio, że Google wykorzystuje meta tagi HTML do tworzenia fragmentów wyników wyszukiwania, ale już nie do oceny samej pozycji strony. Jednakże w swojej wypowiedzi przyznał także, że atrakcyjny fragment wyników wyszukiwania sprawia, że ludzie klikają w linki. To właśnie z tego powodu warto zadbać o prawidłowo rozmieszczone meta tagi.

Tagi meta pozwalają Google lepiej rozumieć zawartość strony i jej strukturę. Google może obniżyć pozycję strony, jeśli meta tagi HTML zostaną nadużyte – celowo lub przypadkowo. To kolejny powód, dla którego warto poświęcić uwagę meta tagom. Poniżej przyjrzymy się 5 najpopularniejszym meta tagom, z których absolutnie nie można rezygnować w 2024 roku.

Tagi tytułowe

Tagi tytułowe to podstawa każdej strony. Stanowią główną “kotwicę” dla wyszukiwarek, które szukają informacji o tym, czego dotyczy dana strona. Elementem <title>, który zwykle pojawia się jako klikalny nagłówek w wynikach wyszukiwania (SERP), a także wyświetla się na portalach społecznościowych i w przeglądarkach, bezpośrednio wpływa również na pozycjonowanie i indeksowanie stron.

Tytułowe meta tagi umieszczane są w sekcji <head> kodu HTML strony i mają za zadanie dostarczyć czytelnikowi jasny i kompleksowy obraz tego, o czym jest dana strona. To także pierwszy element, który użytkownik widzi w wynikach wyszukiwania. Z tego powodu treść tagu tytułowego ma znaczenie nie tylko techniczne, ale również marketingowe i brandingowe, bo bezpośrednio wpływa na poziom konwersji. Odpowiednio napisany tag tytułu może zwiększyć liczbę kliknięć i ruch na stronie, co przekłada się na jej pozycje w wynikach wyszukiwania.

Warto zadbać o to, aby każda strona miała unikalny tytuł, który zwięźle i precyzyjnie opisuje jej zawartość. Ważne jest również zachowanie odpowiedniej długości tytułu, aby uniknąć jego ucięcia w wynikach wyszukiwania oraz umiejętne umieszczenie słów kluczowych. Nie warto przejmować się, jeśli tag tytułowy zostanie zmieniony przez Google – to naturalny i niezbyt konsekwentny proces, który jednak dotyczy wszystkich w dużej mierze bez względu na jakość tagu.

grafika, tagi hierarchiczne H1
Tagi hierarchiczne H1 wpływają zarówno na czytelność treści, jak i pozycjonowanie.

Tagi meta description

Opis meta również znajduje się w sekcji <head> strony internetowej i zazwyczaj (choć nie zawsze) wyświetla się w fragmencie SERP razem z tytułem i adresem URL strony. Choć opis meta nie jest bezpośrednim czynnikiem rankingowym, może wpływać pośrednio na pozycjonowanie. W tym przypadku jednak chodzi przede wszystkim o znaczenie marketingowe. Kwestie implementowania słów kluczowych w meta descirption już dawno zostały uznane za nieaktualne. O ile kiedyś takie praktyki mogły mieć przełożenie, o tyle teraz nie mają praktycznie znaczenia.

Opis wpływa na liczbę kliknięć, a także może poprawić wskaźnik CTR i zmniejszyć wskaźnik odrzuceń. Z tego powodu warto sprawdzić, czy fragment ten brzmi zachęcająco, merytorycznie; czy jest poprawnie napisany i może przyciągnąć uwagę. Dobrze pamiętać o stosowaniu zwrotów call to action. Przy tworzeniu opisów meta warto pamiętać o limitach znaków. W zależności od źródeł mamy różne informacje, a Google nie wskazuje jednoznacznie, które są poprawne. Przyjęło się zatem, że długość meta description powinna wynosić od 140 do 180 znaków. Jeśli strona jest skierowana głównie do odbiorców korzystających z urządzeń mobilnych, warto skrócić tę objętość.

Tagi nagłówków

Kolejną grupą tagów meta zaliczanych do najbardziej przekładających się na SEO są tagi nagłówków: H1, H2, H3, H4, H5 i H6. Tagi nagłówków (H1-H6) są elementami HTML używanymi do identyfikowania sekcji treści strony i pełnią funkcję mini tytułów. Inaczej mówiąc, są to tagi strukturalne, które wprowadzają hierarchię pomiędzy treścią, którą obejmują.

Tagi niższego rzędu, H3-H6, są dziś praktycznie bez znaczenia, jeśli chodzi o wyszukiwarki. Wciąż warto z nich korzystać, ale ze względu na zachowanie klarowności i porządku na stronie, a także bezpośrednio w obrębie publikowanych artykułów tak, aby były czytane przez użytkowników łatwiej i przyjemniej. Z kolei co do wpływu nagłówków pierwszego rzędu, H1, nie ma wątpliwości. Dobrze zrobione nagłówki z frazami kluczowymi potrafią znacznie polepszyć pozycjonowanie danego artykułu, co potwierdzają analizy Semrush, Ahrefs i nie tylko.

Atrybuty follow / nofollow

Atrybutu follow / nofollow używane są w przypadku linkowania. Każdy link, jeśli nie ustawimy inaczej, domyślnie ma wartość follow (a brak komendy follow w kodzie HTML jest równy z sytuacją, gdy taki atrybut jest wpisany). Linki z atrybutem nofollow nie przekazuje tzw. link juice, czyli “mocy” danej strony do tej, do której się odnoszą. W kontekście semantycznego SEO robienie linkowania w artykułach i w obrębie strony wzmacnia jej pozycję i niejako “legitymizuje” pewne treści. Działania takie sprawiają, że Google może lepiej oceniać stronę, jeśli widzi związek między nią a innymi stronami, które mają wysoką renomę i autorytatywność.

Czasem jednak warto ustawić atrybut nofollow, zwłaszcza wtedy, gdy odwołujemy się do źródeł niepewnych i stron o gorszych parametrach. Oprócz tradycyjnego nofollow, Google wprowadziło dwie kolejne opcje określenia linku nofollow, rel=”sponsored” dla płatnych linków i rel=”UGC” dla treści generowanych przez użytkowników, takich jak komentarze na forum. Ostatnie komunikaty Google wprowadziły jednak pewne zmiany, a atrybut nofollow prawdopodobnie będzie coraz mniej istotny.

Atrybuty noindex

Atrybuty noindex to krótkie kody HTML, które umożliwiają ograniczenie indeksowania całej strony bądź wybranych podstron przez wyszukiwarki internetowe. Edycja tych atrybutów może być robiona ręcznie poprzez zmianę w pliku robots.txt, jak i przy użyciu różnych wtyczek (w przypadku WordPressa). Niektóre motywy również umożliwiają taką edycję właśnie z poziomu opcji motywu.  

Czasem zachodzi potrzeba, aby niektóre strony pozostały poza wynikami wyszukiwania, ponieważ prezentują specjalną ofertę, do której dostęp ma być możliwy tylko poprzez bezpośredni link (np. z newslettera), albo dlatego, że mają gorszy potencjał pozycjonowania, a pragniemy “zaoszczędzić” link juice i pozostać przy obecnej strukturze strony. Atrybut noindex przyda się również w przypadku stron wyników wyszukiwania onsite, przeszukiwania bloga itd. W powyższych przypadkach tagi noindex i nofollow są bardzo pomocne, ponieważ zapewniają realną kontrolę nad wyglądem i korzystaniem ze strony przez wyszukiwarki.

zbliżenie na monitor z tagami HTML
Znaczenie meta tagów rośnie w dobie semantycznego SEO.

Najważniejsze tagi meta pod SEO – podsumowanie

Meta tagi to specjalne znaczniki w kodzie HTML, z których korzystamy praktycznie od zarania internetu. Trendy się zmieniają, podobnie jak wytyczne Google’a, dlatego na przestrzeni lat wiele meta tagów straciło swoje znaczenie. Wciąż jednak jest kilka, z których korzystać po prostu trzeba. To m.in. tagi tytułowe, opisowe, hierarchiczne, a także atrybuty nofollow i noindex.

Wszystkie powyższe meta tagi poprawiają aspekty techniczne, wpływając na strukturę strony i jej czytelność – zarówno z perspektywy użytkownika, jak i crawlerów. Biorąc pod uwagę to, że jesteśmy w erze semantycznego SEO, które rozwija się w kierunku A.I., poprawne stosowanie podstawowych tagów HTML jest jeszcze bardziej istotne. To właśnie te tagi, z pozoru proste i nie tak wiele znaczące, pomagają Google i innym wyszukiwarkom zrozumieć treść i analizować związki między poszczególnymi elementami na naszej stronie.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *