Aktualizacja użytkowa Google Hidden Gems 2023 – więcej personalizacji i rozwój śledzenia informacji

Śledząc zmiany w Google, warto zwrócić uwagę nie tylko na główne aktualizacje (tzw. core updates), ale również pomniejsze aktualizacje użytkowe (hidden gems). Najnowszy update wprowadza ulepszenia wyszukiwania, które w założeniu mają pomóc w efektywnym wyszukiwaniu informacji bez względu na to, czy użyty prompt pokrywa się z wyszukiwaniem społeczności, czy jest unikatowy. W tym artykule dokładnie przeanalizujemy, co oznacza aktualizacja hidden gem dla użytkownika, webmastera i seowca.

Aktualizacje użytkowe Google Hidden Gems – na czym polegają?

15 listopada pojawia się mniejsza aktualizacja Hidden Gems Google, która ma wprowadzać zmiany do systemu wyszukiwania. Aktualizacje użytkowe nie powodują takich zmian w środowisku SERP, jak core updates, ale są istotne również z powodów prognostycznych: pozwalają lepiej zrozumieć, w jakim kierunku podążają specjaliści z Google.

Hidden Gems Google nie jest jedną aktualizacją, ale serią pomniejszych poprawek, które zaczęły być wprowadzane kilka miesięcy wcześniej (pierwsze wzmianki usłyszeliśmy w maju 2023 r.). Początkowo zmiany miały przynależeć do Helpful Content, ale zrezygnowano z tego pomysłu. Niezależny charakter aktualizacji potwierdził m.in. Brad Kellett, Senior Director ds. produktów i inżynierii Google Search. Aktualizacje mają działać na własnym systemie i wpływać na sposób odnajdywania odpowiedzi dla bardziej unikatowych promptów.

To, co wyróżnia Hidden Gems, to implementacja własnego systemu rankingowego z unikalnymi kryteriami. Indywidualny system i brak połączenia z Helpful Content sprawiają, że Hidden Gems wyróżniają się na tle innych aktualizacji użytkowych. Obecna sytuacja pokazuje, że Google zaczyna zmieniać sposób podejścia do wprowadzania zmian w systemie rankingowych. Mniejsze update’y stają się nie tylko bardziej relewantne, co znacznie bardziej rozbudowane. Co więcej, jak potwierdza Google, Hidden Gems jest serią aktualizacji, a nie jedną poprawką, co oznacza, że w bliskiej przyszłości możemy spodziewać się zaimplementowania kolejnych zmian.

Aktualizacja Google Hidden Gems 2023 – co wiadomo?

Głównym zadaniem stojącym przed nowymi zmianami jest wsparcie dla wyszukiwania trafniejszych odpowiedzi na prompty, które mogą mieć bardziej unikatowy charakter. W oficjalnym komunikacie Google czytamy, że poszukiwane przez użytkowników informacje nierzadko mają charakter indywidualny, a wiarygodna i prawidłowa odpowiedź na zapytania wcale nie musi pochodzić z renomowanego, dużego serwisu informacyjnego. Choć nie jest to do końca prawdą, w tym momencie nie sposób nie powiązać Hidden Gems ze zmianami w mapach wiedzy E-E-A-T, które powodują wzrost znaczenia doświadczenia dla wyników wyszukiwania. Czyżby Google stwierdził, że bardziej rygorystyczne podejście do weryfikacji jakości treści może ograniczyć zakres wyszukiwania i być niekorzystny dla niektórych użytkowników?

Niezupełnie. Hidden Gems pomaga w identyfikacji treści pochodzącej właśnie z tzw. ukrytych diamentów. Mogą to być fora internetowe, blogosfera i inne miejsca, które chociaż nie należą do kanonu źródeł najbardziej wiarygodnych i renomowanych, mogą zawierać cenne, niszowe spostrzeżenia. W ten sposób Google stara się dostarczać wyjątkowo pomocnych spostrzeżeń ze źródeł, które nie są tak cenne dla ogółu, ale mają ogromną wartość dla pewnych nisz. Tym samym aktualizacja Hidden Gems 2023 współgra z szerszym celem Google: zwiększenia jakości i adekwatności wyników wyszukiwania. W tym wypadku proces ten otrzymuje wsparcie poprzez analizę źródeł niszowych.

Google Hidden Gems 2023 – główne zmiany w systemie wyszukiwania

Aktualizacja Hidden Gems z własnym systemem rankingowym ma na celu skuteczne odnajdywanie wartościowych zasobów wiedzy w różnych źródłach. Google potwierdza, że przecież nierzadko szukamy informacji, które wcale nie są powszechne. Przykładem może być branżowa wiedza specjalistyczna, związana z jakimś hobby, np. wędkarstwem. Innym przykładem będzie przygotowywanie się do wyjazdu w jakieś mniej popularne pod względem turystycznym miejsce. Użytkownikowi nie zależy wówczas na generycznych poradnikach informujących o tym, co warto mieć ze sobą w trakcie podróży. Chodzi mi o informacje “z pierwszej ręki”, faktycznie przydatne dane dotyczące specyficznych wymogów.

Ułatwienie użytkownikom znalezienia takich treści jest głównym, oficjalnym celem, przed jakim staje omawiana aktualizacja. Jednak update Hidden Gems wprowadza także kilka pośrednich zmian, które wpływają na szeroko rozumiane środowisko SERP. Poniżej pokrótce je przedstawiamy.

Śledzenie tematów

Google wprowadza możliwość śledzenia tematów lub konkretnych wyszukiwań, które często są powtarzane przez użytkownika. Ma to ułatwić i przyspieszyć proces sprawdzania treści. Za przykład podawane jest śledzenie losów ulubionej drużyny sportowej, jak i obserwowanie szerszych kategorii, np. gotowania posiłków wegańskich.

W wynikach wyszukiwania częściej ma pojawiać się specjalny przycisk “Śledź” (Follow). Mając włączone powiadomienia, użytkownik będzie automatycznie informowany przez Google o rzeczach szczególnie istotnych związanych z danym wyszukiwaniem. Trzymając się użytego przez Google przykładu drużyny sportowej: jeżeli będzie miało miejsce istotne wydarzenie, wyszukiwarka nas o tym poinformuje. Wynik meczu, kontuzja w drużynie? Będziemy wiedzieć jako jedni z pierwszych.

przycisk follow
Przycisk Follow zmienia sposób korzystania z wyszukiwarki i może mocno wpłynąć na zachowania użytkowników.

Oczywiście sprawne funkcjonowanie tego mechanizmu w dużym stopniu zależeć będzie od bazy, która zostaje wykorzystana przez system śledzenia. Łatwiej wyobrazić sobie działanie opcji “Śledź” w przypadku często obserwowanych wydarzeń i tematyk, w tym właśnie sportowych. Większym wyzwaniem będzie śledzenie informacji specjalistycznych i branżowych, które są mniej popularne i których dostępność jest mniejsza. Zwłaszcza, że w oficjalnym komunikacie dotyczącym aktualizacji Hidden Gems Google informuje: “zastosujemy takie samo podejście prezentowania wysokiej jakości informacji, opierając się na takich czynnikach, jak wiedza, doświadczenie, autorytet i wiarygodność”.

Osobną kwestią jest umiejscowienie przycisku. Zakładamy, że będzie on zawsze znajdował się pod sekcją górnych reklam Google Ads. Czy jednak pozwoli na prezentację kilku wyników organicznych przed pojawieniem się, czy nie – to pytanie pozostaje jeszcze bez definitywnej odpowiedzi.

Nowe sygnały autentyczności treści?

Wzrost wyświetlania relatywnych wyników na zapytania specjalistyczne ma być możliwy także dzięki opracowaniu nowych sygnałów autentyczności treści. Począwszy od wprowadzenia grafów wiedzy E-A-T w 2018 r., Google nieustannie modyfikuje system wyszukiwania w celu umożliwienia wyświetlenia trafniejszych, bezpieczniejszych i wiarygodniejszych informacji. Gdy jednak szukamy informacji niszowych, albo dotyczących popularnego tematu, lecz bardzo wnikliwych i szczegółowych, te najbardziej wiarygodne źródła danych mogą okazać się puste. Rozwiązaniem tego problemu ma być wykorzystanie nowych sygnałów, za pomocą których Google dostosowuje system rankingowy.

Mamy też ciekawe rozszerzenie dość rygorystycznie dotąd pojmowanej kategorii wiarygodności. W ramach Google Hidden Gems informacje pomocne, oparte na osobistych doświadczeniach, mogą być bardziej istotne dla Google. Takie treści mogą być faworyzowane w wynikach wyszukiwania. Jeżeli w ostatnim czasie zauważyliśmy w wynikach wyszukiwania więcej blogów, forów i wątków grup dyskusyjnych, to jest wielce prawdopodobne, że przyczyną tego stanu rzecz jest właśnie ostatnia aktualizacja Google.

Wątpliwości dotyczą jednak sposobu, w jaki Google weryfikuje i różnicuje treści “profesjonalne” i wiarygodne (np. serwisy informacyjne, agencje prasowe) od treści “amatorskich” i wiarygodnych (fora, blogi, opinie doświadczonych użytkowników). Pojawiają się również wątpliwości dotyczące procesu niuansowania relacji pomiędzy systemem podstawowym a systemem treści pomocnych (pomocowych), zwłaszcza jeżeli chodzi o to, w jaki sposób Google prezentuje tę wyjątkową treść. Pytania pojawiają się także w odniesieniu do roli słów kluczowych. Chociaż same w sobie od dawna stopniowo tracą one znaczenie, to jednak – zwłaszcza w kontekście treści naturalnych na blogach – będą pełniły ważną rolę.

Jeszcze więcej personalizacji

Jak zawsze, Google zapewnia, że wprowadzony mechanizm działania będzie dążyć do pokazywania jak najbardziej pomocnych i trafnych informacji z perspektywy użytkownika. Pada także zapowiedź dalszego procesu ułatwiania znajdowania stron o tematyce, która cieszy się szczególnym zainteresowaniem użytkownika. Google wprost pisze w przywołanym przez nas wcześniej komunikacie, że “jeżeli kilka razy wyszukiwałeś coś, jak instrukcje DIY do projektu w ogrodzie, a zawsze wracasz do tej samej strony internetowej, nasze systemy to zauważą i przeniosą tę stronę na szczyt wyników wyszukiwania”.

Działanie to wpisuje się w poszerzoną personalizację wyników, ale staje przed nowymi, potencjalnymi problemami. Jeśli funkcja ta będzie występowała zbyt często, okaże się, że użytkownicy będą funkcjonowali w zamkniętym obiegu informacji, tzw. informacyjnej bańce. Problem widoczny jest także dla pozycjonerów. Strony zapamiętane przez Google trudniej będzie “wyprzeć” z preferencyjnych wyników wyszukiwania użytkownika.

Więcej treści od twórców z mediów społecznościowych

W ramach Google Hidden Gems zapowiedziano również dalsze prace związane z personalizacją wyników wyszukiwania. Google ma wprowadzić następne aktualizacje ułatwiające znajdowanie i dzielenie się spostrzeżeniami w obrębie wyszukiwarki. Zapowiedzi dotyczą także filtru Perspektyw, która ma umożliwiać śledzenie informacji zawężonych jedynie do np. tych źródeł, które związane są z osobami dzielącymi się danymi spostrzeżeniami ze społecznością.

Współpraca Google z mediami społecznościowymi nie należy do łatwych. Hidden Gems mają jednak jeszcze bardziej wykorzystywać potencjał wiedzy social media w wynikach wyszukiwania.

W ramach transparentności Google zamierza też dodawać nowe informacje w wynikach wyszukiwania o twórcach cyfrowych. Widoczne ma być m.in. to, jak indywidualny twórca nazywa się w mediach społecznościowych, jaka jest liczba obserwujących kanał i popularność jego treści. Ma to ułatwić i usystematyzować proces wyszukiwania treści z mediów społecznościowych, które stanowią przydatną odpowiedź na dany prompt z kategorii know-how.

Aktualizacja Google Hidden Gems – podsumowanie

Google Hidden Gems z 15 listopada 2023 r. to kolejna już odsłon początkowo pomniejszych aktualizacji użytkowych, które miały być wpisane do Helpful Content. Ostatecznie jednak mamy do czynienia z rozbudowaną aktualizacją, która posiada własny silnik wyszukiwania i zmienia sposób wyszukiwania treści specjalistycznej i niszowej. To odpowiedź na sytuacje, kiedy dany prompt nie generuje najbardziej przydatnych wyników wyszukiwania w obrębie zweryfikowanych serwisów z dużym doświadczeniem. Google wychodzi naprzeciw użytkowników szukających praktycznej wiedzy, oferując możliwość personalizacji wyników, śledzenia danej tematyki, a nade wszystko korzystania z wiedzy zawartej w blogach i mediach społecznościowych.

Wiadomo, że zmiany cały czas trwają, a ostatnia aktualizacja nie jest zamknięciem tematu Hidden Gems. Najszybciej zmiany odczują użytkownicy Chrome i Safari. Kolejne aktualizacje w tej kategorii będą pojawiały się w kolejnym roku i mogą sporo namieszać, biorąc pod uwagę ostatnie rewolucje związane z A.I. oraz rozbudową map wiedzy Google.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *