Lumpeksy podbiły serca Polaków! Trend na odzież z drugiej ręki rozpoczął się już w latach 90. ubiegłego wieku i trwa nieprzerwanie do dziś. Kupowanie ubrań na wagę pozwalało szybko, i możliwie niskim kosztem, uzupełnić garderobę. Jednak wraz z rozwojem internetu sprzedaż rzeczy używanych, nie tylko odzieży, przeniosła się z secondhandów na strony WWW. Jak wygląda rynek re-commerce i czy ma szansę na dalszy rozwój?

Czym jest re-commerce?
Rynek e-commerce, czyli handel internetowy, rozwija się w najlepsze i przyciąga coraz więcej klientów. Jednak czym jest re-commerce? Mianem tym określa się sprzedaż produktów używanych. To już ogólnoświatowy trend, który sprzyja ochronie środowiska. Zamiast wyrzucać rzeczy, które nie są nam potrzebne, można dać im „drugie życie”.
Re-commerce nazywane jest również reverse commerce. W Polsce mówi się o recyklingu konsumenckim, czyli sprzedaży, kupnie i wymianie różnych używanych produktów. Nie tylko odzieży, ale i kosmetyków, produktów motoryzacyjnych, a nawet mebli i sprzętów elektrycznych lub elektronicznych.
W zależności od tego, o jakiej branży i modelu biznesowym mówimy, re-commerce może przyjmować różne formy:

Wzrost rynku re-commerce
Już w 2019 roku rynek produktów z drugiej ręki osiągnął – zdaniem analityków i ekspertów na całym świecie – wartość około 28 mld dolarów. Prognozy pokazują, że do 2030 roku jego wartość może się potroić1. Wszystko dzięki powstawaniu serwisów dających możliwość kupna, sprzedaży i wymiany używanych produktów, takich jak:
- OLX,
- Allegro Lokalnie,
- Vinted,
- Facebook Marketplace itp.
W 2021 roku aż 58 proc. Amerykanów deklarowało, że w ciągu kolejnego roku chce częściej kupować i sprzedawać używane przedmioty, przedłużając cykl życia produktu. Wynik ten potwierdza przeprowadzona w 2022 roku przez Visa i Opinium analiza – 87 proc. badanych Europejczyków zadeklarowało, że przynajmniej raz w 2022 roku dokonało zakupu lub sprzedaży używanego przedmiotu2.
Według prognoz rynek re-commerce w USA ma wzrosnąć do 244,7 mld dolarów do 2025 roku, co pokazuje poniższy wykres:

W 2022 roku, jak szacował Euromonitor, polski rynek e-commerce był wart ok. 120 mld zł3, a ile z tego należało do rynku re-commerce? Badanie platformy OfferUp pokazuje, że światowy re-commerce w 2022 roku wyceniano na ok. 174 mld dolarów4. Według innych badań w UE jego wartość wyceniana jest na 75 mld euro. Ekspert rynkowy Mateusz Bochat, Senior Category Manager OLX szacuje, że w Polsce wielkość rynku re-commerce waha się w przedziale od 10 do 25 mld zł.
Raport eBay wskazuje na rozwój zjawiska re-commerce przede wszystkim za sprawą przedstawicieli Pokolenia Z. Nawet do 80 proc. przedstawicieli młodej generacji kupuje towary używane, a niemal co trzecia osoba z tej grupy wiekowej sprzedaje używane rzeczy przez internet5. Na uwagę zasługuje to, że dla Gen Z kupowanie i noszenie ubrań z drugiej ręki nie jest ujmą i nie kojarzy się z niższym statusem materialnym. Jest natomiast przejawem chęci pozyskania unikatowych ciuchów i przyczyniania się do ochrony środowiska – wynika więc z wyższej świadomości ekologicznej.

Czynniki wspierające rynek re-commerce
Co sprzyja budowaniu coraz wyższej wartości rynku re-commerce? To głównie takie czynniki jak:
- pogarszająca się sytuacja ekonomiczna konsumentów,
- poszukiwanie oszczędności w budżecie domowym,
- trend w kierunku ograniczania konsumpcji i marnotrawienia zasobów,
- troska o środowisko naturalne.
Potencjał w re-commerce widzą nie tylko konsumenci, ale i sprzedający. Przykładowo, serwis Zalando oferuje możliwość sprzedaży używanych ubrań:

Popularnym serwisem oferującym sprzedaż używanych rzeczy jest OLX. Wspominany Mateusz Bochat, wskazał, że serwis ten ma średnio 12,6 mln użytkowników miesięczne, spośród których co najmniej jedna osoba na trzy kupują w ciągu jednego miesiąca rzeczy z drugiej ręki. Takie statystyki opracowano na podstawie danych Gemiusa z pierwszej połowy 2023 roku6.
Od stycznia do czerwca 2023 roku we wszystkich kategoriach związanych z re-commerce na OLX użytkownicy opublikowali łącznie 110 mln ogłoszeń.

Kolejnym serwisem rozwijającym się prężnie na rynku re-commerce jest Vinted. Od początku 2022 roku, czyli w niespełna 1,5 roku jego społeczność powiększyła się o ponad 20 mln członków. W 2023 roku Vinted liczyło ponad 80 mln zarejestrowanych na świecie i ponad 8 mln w samej Polsce. W 2022 roku w serwisie wystawionych było na sprzedaż ponad 800 mln pozycji oferowanych łącznie na 19 rynkach.
Dlaczego pokochaliśmy re-commerce?
Rosnące zainteresowanie zakupami z drugiej ręki wśród Polaków można uzasadniać m.in. względami ekonomicznymi. Między innymi wynika to ze względów ekonomicznych. Pomiędzy 60 a nawet 90 proc. konsumentów wskazuje właśnie kwestie finansowe jako najważniejszy powód, który powoduje wybór przedmiotów używanych7.
Jednocześnie należy zauważyć, że handel używanymi rzeczami, w tym odzieżą, przeniósł się do przestrzeni internetowej. Second handy stacjonarne odchodzą powoli w zapomnienie. Raport przygotowany przez Dun & Bradstreet z 2022 roku pokazał, że w ciągu zaledwie 12 miesięcy zamknięto w Polsce 600 stacjonarnych second handów, a w ciągu ostatnich 15 lat ich liczba spadła o połowę8.
Dostępność internetowych platform służących do sprzedaży i kupowania bądź wymiany rzeczy z drugiej ręki sprawia, że wolimy je od stacjonarnych lumpeksów.

Jakie są motywacje kupujących rzeczy z drugiej ręki? Agencja mediowa Mindshare wraz z OLX sprawdziły, co zachęca do zamawiania produktów z drugiej ręki. Wyniki ankiety okazały się następujące:

Branża re-commerce najprawdopodobniej w kolejnych latach będzie się w dalszym ciągu rozwijać, głównie z uwagi na ekonomię wyborów konsumentów z pokolenia Z, jak i na trendy ekologiczne.
Źródła:
https://nowymarketing.pl/a/43379,re-commerce-czyli-e-commerce-z-drugiej-reki
https://fashionbiznes.pl/rynek-odziezy-uzywanej-w-polsce-analiza/
https://businessinsider.com.pl/biznes/wartosc-rynku-re-commerce-bedzie-dynamicznie-wzrastac/95t1ctm
https://www.raport-recommerce.pl/
https://smartbuzz.pl/blog/recommerce
1 https://www.bankier.pl/wiadomosc/Handel-internetowy-rozpedzil-cyfrowa-gospodarke-w-Polsce-Do-2030-roku-jej-wartosc-moze-sie-potroic-8406911.html
2 https://nowymarketing.pl/a/43379,re-commerce-czyli-e-commerce-z-drugiej-reki
3 https://businessinsider.com.pl/biznes/wartosc-rynku-re-commerce-bedzie-dynamicznie-wzrastac/95t1ctm
4 https://businessinsider.com.pl/biznes/wartosc-rynku-re-commerce-bedzie-dynamicznie-wzrastac/95t1ctm
5 https://nowymarketing.pl/a/43379,re-commerce-czyli-e-commerce-z-drugiej-reki
6 https://businessinsider.com.pl/biznes/wartosc-rynku-re-commerce-bedzie-dynamicznie-wzrastac/95t1ctm
7 https://businessinsider.com.pl/biznes/wartosc-rynku-re-commerce-bedzie-dynamicznie-wzrastac/95t1ctm
8 https://www.raport-recommerce.pl/