Re-commerce, czyli trend na używane produkty

Lumpeksy podbiły serca Polaków! Trend na odzież z drugiej ręki rozpoczął się już w latach 90. ubiegłego wieku i trwa nieprzerwanie do dziś. Kupowanie ubrań na wagę pozwalało szybko, i możliwie niskim kosztem, uzupełnić garderobę. Jednak wraz z rozwojem internetu sprzedaż rzeczy używanych, nie tylko odzieży, przeniosła się z secondhandów na strony WWW. Jak wygląda rynek re-commerce i czy ma szansę na dalszy rozwój?

Czym jest re-commerce?

Rynek e-commerce, czyli handel internetowy, rozwija się w najlepsze i przyciąga coraz więcej klientów. Jednak czym jest re-commerce? Mianem tym określa się sprzedaż produktów używanych. To już ogólnoświatowy trend, który sprzyja ochronie środowiska. Zamiast wyrzucać rzeczy, które nie są nam potrzebne, można dać im „drugie życie”.

Re-commerce nazywane jest również reverse commerce. W Polsce mówi się o recyklingu konsumenckim, czyli sprzedaży, kupnie i wymianie różnych używanych produktów. Nie tylko odzieży, ale i kosmetyków, produktów motoryzacyjnych, a nawet mebli i sprzętów elektrycznych lub elektronicznych.

W zależności od tego, o jakiej branży i modelu biznesowym mówimy, re-commerce może przyjmować różne formy:

Raport OLX KNOW_HOW „Re-Commerce bez tajemnic”
Źródło: Raport OLX KNOW_HOW „Re-Commerce bez tajemnic”

Wzrost rynku re-commerce

Już w 2019 roku rynek produktów z drugiej ręki osiągnął – zdaniem analityków i ekspertów na całym świecie – wartość około 28 mld dolarów. Prognozy pokazują, że do 2030 roku jego wartość może się potroić1. Wszystko dzięki powstawaniu serwisów dających możliwość kupna, sprzedaży i wymiany używanych produktów, takich jak:

  • OLX,
  • Allegro Lokalnie,
  • Vinted,
  • Facebook Marketplace itp.

W 2021 roku aż 58 proc. Amerykanów deklarowało, że w ciągu kolejnego roku chce częściej kupować i sprzedawać używane przedmioty, przedłużając cykl życia produktu. Wynik ten potwierdza przeprowadzona w 2022 roku przez Visa i Opinium analiza – 87 proc. badanych Europejczyków zadeklarowało, że przynajmniej raz w 2022 roku dokonało zakupu lub sprzedaży używanego przedmiotu2.

Według prognoz rynek re-commerce w USA ma wzrosnąć do 244,7 mld dolarów do 2025 roku, co pokazuje poniższy wykres:

wykres prognoz re-commerce
Źródło: statista.com/statistics/1331465/recommerce-market-size-us/

W 2022 roku, jak szacował Euromonitor, polski rynek e-commerce był wart ok. 120 mld zł3, a ile z tego należało do rynku re-commerce? Badanie platformy OfferUp pokazuje, że światowy re-commerce w 2022 roku wyceniano na ok. 174 mld dolarów4. Według innych badań w UE jego wartość wyceniana jest na 75 mld euro. Ekspert rynkowy Mateusz Bochat, Senior Category Manager OLX szacuje, że w Polsce wielkość rynku re-commerce waha się w przedziale od 10 do 25 mld zł.

Raport eBay wskazuje na rozwój zjawiska re-commerce przede wszystkim za sprawą przedstawicieli Pokolenia Z. Nawet do 80 proc. przedstawicieli młodej generacji kupuje towary używane, a niemal co trzecia osoba z tej grupy wiekowej sprzedaje używane rzeczy przez internet5. Na uwagę zasługuje to, że dla Gen Z kupowanie i noszenie ubrań z drugiej ręki nie jest ujmą i nie kojarzy się z niższym statusem materialnym. Jest natomiast przejawem chęci pozyskania unikatowych ciuchów i przyczyniania się do ochrony środowiska – wynika więc z wyższej świadomości ekologicznej.

Dane z raportu LESS Group
Źródło: Dane z raportu LESS Group z 2022 roku

Czynniki wspierające rynek re-commerce

Co sprzyja budowaniu coraz wyższej wartości rynku re-commerce? To głównie takie czynniki jak:

  • pogarszająca się sytuacja ekonomiczna konsumentów,
  • poszukiwanie oszczędności w budżecie domowym,
  • trend w kierunku ograniczania konsumpcji i marnotrawienia zasobów,
  • troska o środowisko naturalne.

Potencjał w re-commerce widzą nie tylko konsumenci, ale i sprzedający. Przykładowo, serwis Zalando oferuje możliwość sprzedaży używanych ubrań:

zalando
Źródło: Zalando

Popularnym serwisem oferującym sprzedaż używanych rzeczy jest OLX. Wspominany Mateusz Bochat, wskazał, że serwis ten ma średnio 12,6 mln użytkowników miesięczne, spośród których co najmniej jedna osoba na trzy kupują w ciągu jednego miesiąca rzeczy z drugiej ręki. Takie statystyki opracowano na podstawie danych Gemiusa z pierwszej połowy 2023 roku6.

Od stycznia do czerwca 2023 roku we wszystkich kategoriach związanych z re-commerce na OLX użytkownicy opublikowali łącznie 110 mln ogłoszeń.

Raport OLX KNOW_HOW „Re-Commerce bez tajemnic”
Źródło: Raport OLX KNOW_HOW „Re-Commerce bez tajemnic”

Kolejnym serwisem rozwijającym się prężnie na rynku re-commerce jest Vinted. Od początku 2022 roku, czyli w niespełna 1,5 roku jego społeczność powiększyła się o ponad 20 mln członków. W 2023 roku Vinted liczyło ponad 80 mln zarejestrowanych na świecie i ponad 8 mln w samej Polsce. W 2022 roku w serwisie wystawionych było na sprzedaż ponad 800 mln pozycji oferowanych łącznie na 19 rynkach.

Dlaczego pokochaliśmy re-commerce?

Rosnące zainteresowanie zakupami z drugiej ręki wśród Polaków można uzasadniać m.in. względami ekonomicznymi. Między innymi wynika to ze względów ekonomicznych. Pomiędzy 60 a nawet 90 proc. konsumentów wskazuje właśnie kwestie finansowe jako najważniejszy powód, który powoduje wybór przedmiotów używanych7.

Jednocześnie należy zauważyć, że handel używanymi rzeczami, w tym odzieżą, przeniósł się do przestrzeni internetowej. Second handy stacjonarne odchodzą powoli w zapomnienie. Raport przygotowany przez Dun & Bradstreet z 2022 roku pokazał, że w ciągu zaledwie 12 miesięcy zamknięto w Polsce 600 stacjonarnych second handów, a w ciągu ostatnich 15 lat ich liczba spadła o połowę8.

Dostępność internetowych platform służących do sprzedaży i kupowania bądź wymiany rzeczy z drugiej ręki sprawia, że wolimy je od stacjonarnych lumpeksów.

Raport OLX KNOW_HOW „Re-Commerce bez tajemnic”
Źródło: Raport OLX KNOW_HOW „Re-Commerce bez tajemnic”

Jakie są motywacje kupujących rzeczy z drugiej ręki? Agencja mediowa Mindshare wraz z OLX sprawdziły, co zachęca do zamawiania produktów z drugiej ręki. Wyniki ankiety okazały się następujące:

Motywacje do kupowania rzeczy z drugiej ręki
Źródło: Opracowanie własne na podstawie: https://retailnet.pl/2023/08/04/badanie-ponad-polowa-uzytkownikow-olx-woli-kupowac-uzywane-rzeczy-bez-wzgledu-na-kategorie-i-wartosc/

Branża re-commerce najprawdopodobniej w kolejnych latach będzie się w dalszym ciągu rozwijać, głównie z uwagi na ekonomię wyborów konsumentów z pokolenia Z, jak i na trendy ekologiczne.

Źródła:

https://nowymarketing.pl/a/43379,re-commerce-czyli-e-commerce-z-drugiej-reki

https://spolecznosc.ing.pl/-/Blog/Moda-z-drugiej-r%C4%99ki-Rynek-odzie%C5%BCy-u%C5%BCywanej-w-Polsce/ba-p/41001

https://fashionbiznes.pl/rynek-odziezy-uzywanej-w-polsce-analiza/

https://300gospodarka.pl/news/polacy-kupuja-ubrania-z-drugiej-reki-co-czwarty-z-nas-wybiera-secondhandy

https://www.wiadomoscihandlowe.pl/e-commerce-i-e-grocery/platformy-zakupowe/rynek-rzeczy-uzywanych-dynamicznie-sie-rozwija-co-napedza-sprzedaz-produktow-z-drugiej-reki-2447221

https://businessinsider.com.pl/biznes/wartosc-rynku-re-commerce-bedzie-dynamicznie-wzrastac/95t1ctm

https://www.raport-recommerce.pl/

https://smartbuzz.pl/blog/recommerce

1 https://www.bankier.pl/wiadomosc/Handel-internetowy-rozpedzil-cyfrowa-gospodarke-w-Polsce-Do-2030-roku-jej-wartosc-moze-sie-potroic-8406911.html

2 https://nowymarketing.pl/a/43379,re-commerce-czyli-e-commerce-z-drugiej-reki

3 https://businessinsider.com.pl/biznes/wartosc-rynku-re-commerce-bedzie-dynamicznie-wzrastac/95t1ctm

4 https://businessinsider.com.pl/biznes/wartosc-rynku-re-commerce-bedzie-dynamicznie-wzrastac/95t1ctm

5 https://nowymarketing.pl/a/43379,re-commerce-czyli-e-commerce-z-drugiej-reki

6 https://businessinsider.com.pl/biznes/wartosc-rynku-re-commerce-bedzie-dynamicznie-wzrastac/95t1ctm

7 https://businessinsider.com.pl/biznes/wartosc-rynku-re-commerce-bedzie-dynamicznie-wzrastac/95t1ctm

8 https://www.raport-recommerce.pl/

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *