Pozycjonowanie – płatność za efekt – czy to dobra droga?

Kiedyś pozycjonowanie w formie „płatność za efekt” było bardzo popularne. Klienci płacili tylko wtedy, gdy wybrane przez nich frazy wskakiwały na wysokie pozycje – top 10 lub top3. Dziś tego rodzaju działania nie mają większego sensu. Dlaczego? Postaramy się to wyjaśnić.

Zmiany algorytmu a pozycjonowanie za efekt

Google od samego początku istnienia potwierdza, że żadna agencja nie może dawać gwarancji na uzyskanie wybranej pozycji, bowiem pozycje w wynikach wyszukiwania nie zależą od żadnej agencji, a od algorytmu. Algorytm ten stale się zmienia, jest udoskonalany, w związku z czym w wynikach wyszukiwania cały czas występuje rotacja. Dziś, w 2020 roku pozycje stron są płynne. Nawet ciężko jest monitorować wyniki. Specjaliści SEO szukają nowych sposobów analizy efektów. Monitorowanie pozycji w narzędziach typu Stat4Seo jest mało miarodajne przez wzgląd na geolokalizację, jaką wprowadziła firma Google. Osoby mieszkające w centrum Łodzi mają inne wyniki wyszukiwania niż osoby ze Strykowa (miejscowość pod Łodzią). Choćby z tego względu płatność za efekt jest wątpliwa.

Pozycjonowanie całej strony kontra pozycjonowanie jednej frazy

Budowanie widoczności to długotrwały proces polegający na zwiększaniu ilości słów kluczowych, na jakie widoczna jest strona przy jednoczesnym poprawianiu pozycji. Kiedyś wybierano najczęściej wyszukiwane frazy, nad którymi pracowano. Dziś wybieramy grupę fraz odpowiednich dla danej branży, sprawdzamy czy frazy te znajdują się na stronie, czy są logicznie rozmieszczone i czy za tymi frazami idzie unikalny, wartościowy dla klientów content. Nie wystarczy ustawić frazy w tytule strony i mocno linkować adresu url, by zyskać dobre pozycje. Tego rodzaju działania są niewystarczające. Teraz należy dbać o całą stronę, rozwijać jej content, rozbudowywać, dodawać nowe funkcjonalności. Dopiero wtedy możemy osiągnąć oczekiwane efekty.

Monitorowanie efektów kampanii SEO

Aby monitorować efekty kampanii SEO należy analizować ogólną widoczność strony, poszczególne pozycje, ruch na stronie, skuteczność działania strony (opcja dostępna w narzędziu Google Search Console). Należy również pilnować wskaźników wartości strony w narzędziu typu ahrefs. Pozycjonowanie „wyrywkowe”, czyli dbanie o widoczność na jedną frazę ogranicza możliwości dotarcia do grupy potencjalnych odbiorców.