Reddit po raz kolejny w tym miesiącu na pierwszym miejscu branżowych portali SEO. Czym tym razem zaskarbił sobie tę sympatię? Okazuje się, że publikacje udostępniane na platformie mogą być widoczne w SERP już po 5 minutach. To rekordowy czas, biorąc pod uwagę fakt, że platforma nie jest agencją newsową, nie jest w Google News, oficjalnie nie należy do żadnych priorytetowych dostawców treści, których Google faworyzuje. Wszystko wskazuje na to, że to pierwsze rezultaty poszerzonej współpracy między obydwiema firmami. Czy jest się czego obawiać? Czy za kilka lat w Polsce będziemy pozycjonować strony za pomocą Reddita?
Indeksacja w 5 minut – zaskakujące zmiany na linii Google-Reddit
Fenomen szybkiego pojawiania się postów z Reddit na czołowych pozycjach wyników wyszukiwania wywołuje coraz więcej kontrowersji. Zjawisko staje się coraz groźniejsze dla branży SEO ze względu na to, że w niektórych branżach trudno przebić się na określone frazy do pierwszych wyników listy wyszukiwania. Po prostu rezultaty z Reddit zajmują wszystkie czołowe pozycje, a do tego dochodzą jeszcze reklamy Google Ads. Szczególnie widoczne jest to na rynku amerykańskim i brytyjskim z oczywistych powodów językowych. Widzimy jednak, że ta tendencja powoli dociera też do innych regionów – zwłaszcza do Niemiec, a w przypadku fraz zawierających anglicyzmy także do Polski.
Według najnowszych informacji powstające publikacje na Reddit są dostępne w wynikach wyszukiwania Google Search już po 5 minutach. Szybkość indeksacji zależy od wielu czynników, a najbardziej faworyzowane są portale newsowe, strony zgłoszone do Google News i innych grup, w których ważna jest szybka publikacja. Indeksację można też zgłaszać manualnie w Google Search Console. Metody te nie umożliwiają jednak pojawienia się na liście wyników wyszukiwania tak szybko.
Reddit nie nadąża: problemy z serwerem i wyświetlaniem
Subreddit r/SEO, o którym pisaliśmy ostatnio przy okazji usuwania postów napisanych przez pracowników Google, jest rozgrzany do czerwoności. Jeden z użytkowników zgłosił skargę, że Google kieruje tak dużą liczbę użytkowników na Reddita, że w konsekwencji serwery Reddita borykają się z coraz większym obciążeniem. Podzielił się przykładem, który potwierdza, że post na Reddit może pojawić się w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania w ciągu kilku minut.
Wspomniany post stanowił część 79-postowego wątku na Reddit, w którym wielu użytkowników na subreddicie r/SEO skarżyło się na rzekomą preferencję Google dla Reddita kosztem stron uznawanych za wiarygodne. Wskazania są jednoznaczne. Reddit nie daje już rady. Serwery są przeciążone, coraz częściej powstają różne błędy; duplikujące się posty, problemy z wyświetlaniem się komentarzy. Nadrzędną przyczyną ma być zbyt duży ruch na stronie powodowany intensywnym przekierowywaniem wyników przez Google.
Autorzy przekonują, załączając dowody, że pojawienie się postu na Reddicie w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania Google, z frazami kluczowymi związanymi z tytułem postu, zajmuje jedynie kilka minut. Na indeksację nowego artykułu blogowego na stronie można czekać od kilku godzin do nieskończoności.
Czy Google preferencyjnie traktuje Reddita i czy używa konia trojańskiego?
Wzrost aktywności użytkowników na platformie Reddit, spowodowany intensywnym kierowaniem ruchu ze strony Google, wywołuje dyskusję na temat preferencji algorytmu wyszukiwania dla Reddita kosztem innych, uznawanych za wiarygodne, stron internetowych. Skargi użytkowników publikowane na subreddit r/SEO, dotyczące przeciążenia serwerów Reddita i pojawiających się problemów z wyświetlaniem treści, wskazują szereg negatywnych konsekwencji nadmiernej ekspozycji Reddita w wynikach wyszukiwania. Sytuacja ta nie podoba się praktycznie każdemu:
- Reddit sprzeciwia się polityce Google ze względu na to przeciążenie serwerów podobne w konsekwencji do ataku spamu,
- Użytkownicy Reddita narzekają na trudniejsze poruszanie się na “bugującej się” platformie, problemach z dostępnością, a także jakością nowych postów, których przyrost jest najwyższy w historii,
- Branża SEO krytykuje nierówne podejście Google i utrudnienia związane z procesem pozycjonowania ze względu na coraz większe znaczenie wyników z Reddita.
Wydaje się więc, że algorytmy Google zaczęły jeszcze mocniej faworyzować Reddita. Nowe posty na Reddit mogą pojawić się w czołowych pozycjach wyników wyszukiwania w zaledwie kilka minut, podczas gdy artykuły na innych stronach muszą czekać dłuższy czas na indeksację. To sprawia, że coraz więcej osób zaczyna się pytać: czy Google faktycznie faworyzuje Reddita, czy też próbuje mu zaszkodzić?
Faworyzacja Reddita – anegdoty czy fakty?
Posty na Reddit nie tylko zostają bardzo szybko indeksowane, ale również bardzo łatwo można je wyszukać. Pomimo tego, że takie publikacje pozbawione są elementarnych narzędzi optymalizacji treści, nagłówków, słów kluczowych czy pogrubień, Google idealnie odnajduje frazy występujące w postach. Co więcej, posty te często są w stanie utrzymywać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania przez dłuższy czas, nierzadko nad znacznie bardziej autorytatywnymi stronami, poruszającymi temat lepiej i bardziej merytorycznie.
Użytkownicy prześcigają się w porównaniach. Jedno z nich, przykładowo, dotyczy specjalistycznego, oficjalnego forum Toyota. Frazy związane z modyfikacjami samochodu na rynku USA wyświetlają posty z Reddit, a wiadomości z oficjalnego forum producenta są znacznie niżej.
Na ten temat wypowiedział się także Danny Sullivan z Google, którego posty niedawno zaczęły być usuwane z subreddita r/SEO. Pomimo tego próbuje on podważyć teorię o preferencyjnym traktowaniu Reddita przez Google. Stwierdza, że “Reddit nie zawsze jest priorytetowy względem innych forów. W tym tygodniu wyniki wyszukiwania wskazywały na Apple Support Community, MacRumors Forum, a dalej był Reddit. Przy innym wyszukiwaniu nad Redditem pojawiło się Apple Support Community”.
Przy okazji Sullivan ustosunkował się także do kazusu Toytoy: “W tym przykładzie nawet nie otrzymuję Reddita w najlepszych wynikach. Dostaję Toyota, Car & Driver, Wikipedia, ponownie Toyota, trzy filmy na YouTube od różnych twórców (nie Toyoty), Edmunds, jednostkę Top Stories. Brak Reddita, co nie do końca wspiera koncepcję zawsze chętnie kierowania ruchu tylko do Reddita”.
Co sprawia, że post na Reddit może być na 1 miejscu w SERP?
Wiemy o tym, że Google testuje algorytmy odpowiadające za pomiar skuteczności danych linków przez użytkowników. Przykładowo, mamy zaindeksowaną stronę A, która na podstawie algorytmów na daną frazę została umieszczona na pozycji 10, nie zdobywa popularności. Nie jest zbyt klikana. Mamy też podobną stronę B, które weszła na pozycję 11. Ale w tym przypadku od razu odsetek użytkowników, którzy wyszukiwali po tej frazie i weszli na tę stronę, jest spory.
Zgodnie z powyższym porównaniem Google po jakimś czasie może przetasować wyniki dla tej frazy. Strona A znajdzie się niżej w wynikach wyszukiwania, a strona B – wyżej. Według osób, które nie doszukują się celowych działań politycznych między Google a Redditem, dokładnie tak dzieje się z publikowanymi postami. Są one po prostu regularnie wybierane przez użytkowników, co drastycznie zwiększa ich pozycję w wynikach wyszukiwania. Przekłada się również na autorytatywność całej domeny.
Jednak można wysunąć argument, że preferencje użytkowników dla Reddita mogą wynikać z tzw. błędu znajomości. To błąd kognitywny, który polega na tym, że ludzie wykazują preferencję dla tych rzeczy, które po prostu są im znane. Jeśli osoba jest zaznajomiona z marką ze względu na wszelkie reklamy, z którymi miała do czynienia, może wykazywać uprzedzenie do produktów tej marki niż do produktów marek nieznanych. Realna jakość nie ma tu nic do rzeczy.
Analogicznie więc, użytkownicy, którzy są zaznajomieni z Redditem, mogą wybierać Reddita, ponieważ nie znają innych stron w wynikach wyszukiwania lub dlatego, że mają uprzedzenie do tego, że Google umieszcza spamowe i zoptymalizowane strony internetowe, i czują się bezpieczniej czytając Reddita. Google może zauważać te sygnały interakcji użytkowników, które wskazują na preferencje i zadowolenie z wyników na Reddicie, ale te wyniki mogą po prostu wynikać z uprzedzeń, a nie wskazywać na to, że Reddit jest godny zaufania i autorytatywny.
Szybka indeksacja postów z Reddit a Google SGE – podsumowanie
Przynajmniej częściowym wyjaśnieniem natychmiastowej indeksacji postów na Reddit może być zjawisko sprzężenia zwrotnego. W tym przypadku zachodzi ono ze względu na trwające prace nad intensyfikacją relewancji contentu tworzonego przez użytkowników. Google intensywnie pracuje nad SGE, a – jak zwykle – pierwsze rezultaty tych prac widzimy właśnie na rynku amerykańskim.
Możliwe, że decyzja Google’a o priorytecie treści generowanej przez użytkowników (SGE) rozpoczęła mechanizm sprzężenia zwrotnego polegający na tym, że Google preferencyjnie traktuje posty z forów i platform społecznościowych, takich jak Reddit. To zaś jeszcze bardziej przyciąga użytkowników do Reddita poprzez wyniki wyszukiwania, a ponieważ odpowiedzi wydają się wiarygodne, użytkownicy zaczynają preferować wyniki na Reddicie. Gdy są one wystawione na więcej postów na Reddicie, ich uprzedzenie do znajomych treści zaczyna działać, co sprawia, że zaczynają preferować Reddita. Algorytmy Google’a odczytują te dane i na ich podstawie zaczynają coraz wyżej umieszczać także nowo powstający content na Reddit – ponieważ widać, że użytkownicy chętnie wybierają tę platformę. Cykl zamyka się, Reddit ma coraz więcej odwiedzających (do tego stopnia, że serwery przestają wytrzymywać bieżące obłożenie).
Czy możliwe jest, że decyzja Google’a o wyświetlaniu większej ilości treści generowanej przez użytkowników była de facto na szkodę dla Reddita? To raczej mało prawdopodobne. W lutym 2024 r. obydwie firmy podpisały porozumienie o poszerzonej współpracy. Nie wiemy, co dokładnie obejmowało porozumienie, ale od tego momentu napływ nowych użytkowników do Reddita jest znaczący. Co nie znaczy, że wszystkim się to podoba.