To najczęściej pojawiające się pytania na forach dotyczących optymalizacji i promocji stron internetowych w sieci. Podpowiadamy jak sprawdzić widoczność strony w internecie oraz od czego zależy jej popularność.
Jak działa wyszukiwarka Google?
Wyszukiwarka Google znajduje i analizuje treść umieszczaną na danych stronach za pomocą programów, zwanych Crawlerami. Dzięki temu użytkownicy wyszukiwarki mogą znaleźć interesującą ich stronę, korzystając z narzędzia wyszukiwania.
Aby strona była widoczna, musi zostać zindeksowana. Indeksowanie strony to proces gromadzenia upublicznionych treści internetowych – przez Google odbywa się za pomocą Googlebot (zwany także robotem, botem lub pająkiem).
Kolejnym, niezbędnym procesem, dzięki któremu Google sprawdza, jak strony internetowe działają i wyglądają w różnych przeglądarkach na poszczególnych urządzeniach, jest renderowanie. Google pobiera adres URL strony i wykonuje kod danej strony (najczęściej HTML i JavaScript). Następnie indeksuje wszystkie zasoby, do których odwołuje się kod w pliku głównym (zwykle pliki obrazów, arkuszy stylów i JavaScript), by określić wygląd strony i lepiej poznać jej zawartość.
Jeśli chcesz, by Twoja witryna miała wysoką pozycję na stronach wyników wyszukiwania, upewnij się, że bez problemu wyszukiwarka będzie mogła przeprowadzić indeksowanie i renderowanie.
Jak sprawdzić czy moja strona jest widoczna dla wyszukiwarki Google?
- Sprawdź, czy witryna znajduje się w indeksie Google. Można to zrobić wpisując site:wikipedia.org. Pamiętaj, by nie wstawiać spacji między operatorem site: a nazwą domeny.
- Sprawdź pozycję rankingową nazwy domeny swojej witryny. Wyszukaj w Google adres www.[twojadomena].pl. Jeśli witryna nie pojawi się na liście wyników wyszukiwania lub jeśli znajdzie się na dalekiej pozycji, może to wskazywać na np. obecność szkodliwego oprogramowania.
Jak sprawdzić ruch na stronie?
- Podłącz do strony Google Analytics program do monitorowania ruchu w witrynie i wykrywania w nim istotnych zmian.
- Podłącz do strony Gogle Search Console i zbadaj skuteczność strony.
- Sprawdź widoczność w narzędziach do badania ogólnej widoczności strony, takich jak np. SENUTO.
Więcej o tych i innych narzędziach możecie przeczytać w artykule Jak sprawdzić czy witryna jest dostosowana do komórek?
Jak poprawić widoczność strony w internecie?
Kiedy strona wychodzi spod rąk programisty dopracowana jest pod względem kodu i grafiki. Jednak aby witryna mogła zaistnieć w wynikach Google niezbędny jest szereg działań, którymi zajmuje się agencja SEO. A czym tak w zasadzie jest SEO? To skrót od search engine optimizer, oznacza proces optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek w celu zwiększenia ruchu. Optymalizacji dokonuje się na podstawie wytycznych od Google, które ulegają zmianom kilka razy do roku.
Podręcznik do SEO
Dla tych, którzy chcą spróbować swoich sił polecamy: Podręcznik dla początkujących.
Czy potrzebujesz agencji SEO?
Optymalizacja strony wymaga:
- specjalistycznej wiedzy popartej doświadczeniami,
- umiejętności programistycznych,
- analitycznego myślenia,
- ciągłej aktualizacji wiedzy.
Rzetelne firmy konsultingowe mogą udoskonalić strukturę i treść witryny. Nigdy natomiast nie można zagwarantować wysokiej pozycji witryny w wynikach wyszukiwania Google. Indeks wyszukiwania stale ewoluuje, w miarę jak zmienia się zawartość internetu. Modyfikacje treści oraz aktualizacje algorytmów rankingowych mogą spowodować, że pozycja URL-i w wynikach wyszukiwania ulegnie zmianie, a nawet że niektóre URL-e przestaną być w nich uwzględniane. Ta druga opcja jest jednak mniej prawdopodobna.
SEO to proces długofalowy. Podejmowane działania przyniosą oczekiwane efekty, jeśli będą realizowane zgodnie z aktualnymi informacjami (należy np. śledzić zmiany algorytmu). Warto w tym zakresie zaufać agencji SEO, która na podstawie doświadczeń i zbieranych informacji dobierze najlepsze rozwiązania. Bycie na bieżąco ze zmianami zachodzącymi w internecie to podstawa.