Nagłówki w tradycyjnych gazetach i czasopismach przyciągają uwagę czytelników. Nagłówki w tekstach zamieszczanych w internecie powinny nie tylko wzbudzać zainteresowanie użytkowników, ale także ułatwiać pracę Googlebotom, czyli powinny zawierać słowa kluczowe, dzięki którym internauci będą mogli odnaleźć tekst.
Jak sobie poradzić z nagłówkami i pogodzić działania SEO z dostarczaniem wartościowego contentu naszym potencjalnym klientom?
Nagłówki z frazami kluczowymi a pozycjonowanie strony
Aby odbiorca miał szansę przeczytać nasz artykuł (lub opis kategorii/produktu), najpierw musi trafić na naszą stronę. Zakładając, że nie jest on naszym stałym czytelnikiem lub klientem sklepu, będzie to możliwe tylko w sytuacji, gdy nasz serwis znajdzie się wysoko w wynikach wyszukiwania.
Dlatego tak istotne jest tworzenie tekstów, które będą wzmacniały widoczność strony. Nie możemy zapominać o umieszczeniu słowa kluczowego w treści, ani w nagłówkach h1, h2, h3.
Specjaliści Google twierdzą (12.2019), że treść nagłówków nie ma wpływu na ranking strony, jednak warto mimo wszystko umieścić frazę kluczową w nagłówku. To kwestia uporządkowania proponowanej treści oraz zwiększenia czytelności. Fraza kluczowa powinna w sposób naturalny pasować do przedstawianej treści. Warto zapoznać się z artykułem Search Engine Journal, w którym Roger Montti wyjaśnia słowa Johna Muellera: https://www.searchenginejournal.com/google-how-to-seo-podcast-site/
Jak pisać nagłówki, które przykuwają uwagę klientów?
Treści, które umieszczamy w internecie, nie mogą być pisane jedynie z myślą o Googlebotach – takie praktyki są niemile widziane nie tylko przez same roboty Google’a, ale także przez użytkowników. Pisząc teksty przyjazne SEO, powinniśmy przede wszystkim pamiętać o naszych klientach. Artykuł na blogu, opis kategorii czy opis produktu powinien być więc interesujący, napisany zrozumiałym językiem i odpowiadający na nurtujące użytkownika pytania.
Ciekawe nagłówki mają za zadanie przyciągnąć uwagę klientów, zachęcić ich do przeczytania całego tekstu i zainteresować naszą ofertą. Przypomnijmy sobie, jakie artykuły sami najchętniej czytamy, a kiedy wychodzimy ze strony kilka sekund po tym, jak na nią trafiliśmy. Jakie tytuły zwracają naszą uwagę i zachęcają do przeczytania całego tekstu?
Statystycznie najczęściej czytamy artykuły, których tytuły zawierają: pytanie, wyliczenia (5 sposobów na…), ekscytujący news, a nawet prostą komendę, która informuje nas, co powinniśmy zrobić po przeczytaniu artykułu.
Również śródtytuły (nagłówki H2) powinny wzbudzać zainteresowanie klientów. Zwiększają one szansę, że użytkownik dłużej zostanie na naszej stronie, zapozna się z całą treścią i w konsekwencji skorzysta z naszej oferty.
Dlaczego nagłówki na stronie są takie ważne?
Nagłówki dzielą cały tekst na kilka mniejszych części – sprawiają, że całość łatwiej się czyta, a także… łatwiej skanuje wzrokiem. Są zapowiedzią tego, co czytelnik znajdzie w kolejnych akapitach. Nagłówki pomagają więc uporządkować treść i sprawiają, że artykuł staje się prostszy w odbiorze.
Jeśli nadal zastanawiasz się, jak pisać dobre nagłówki na stronę, przypomnij sobie, jakie artykuły najchętniej czytasz. Sprawdź, jakie teksty znajdują się na stronach konkurencji, które z nich najlepiej się czyta, a następnie zainspirowany znalezionymi tekstami, znajdź własny sposób na tworzenie inspirującego contentu.