Cz臋艣膰 1: Wyb贸r fraz kluczowych.

Wyb贸r fraz kluczowych

A wi臋c m贸wisz, 偶e chcia艂by艣 za艂o偶y膰 sklep internetowy? Nie jest to proces 艂atwy, szczeg贸lnie je偶eli jeste艣my w tej dziedzinie debiutantami. Zanim wystartujemy ze sprzeda偶膮 w sieci, nasuwa si臋 wiele pyta艅, w tym jedno podstawowe: od czego zacz膮膰? Maj膮c w pami臋ci wiele w膮tpliwo艣ci naszych Klient贸w zwi膮zanych z prowadzeniem sklepu, postanowili艣my stworzy膰 kilkucz臋艣ciowy poradnik, dotycz膮cy pozycjonowania i promocji sklep贸w internetowych w sieci. Postaramy si臋 przestrzec Was przed cz臋sto pope艂nianymi b艂臋dami, wyja艣ni膰 zawi艂e poj臋cia i przybli偶y膰 ten temat. W dzisiejszym odcinku opowiemy dlaczego warto dba膰 o porz膮dek i nie odk艂ada膰 pewnych spraw na legendarne 鈥瀙otem鈥.

Sklep pod lup膮

Swoj膮 przygod臋 ze sklepem internetowym powiniene艣 zacz膮膰 od wnikliwej znajomo艣ci z produktami, kt贸re znajd膮 si臋 w asortymencie. Postaraj si臋 je posortowa膰 wed艂ug specyfikacji czy przeznaczenia, to b臋dzie Twoja baza do utworzenia kategorii. Struktura sklepu powinna przypomina膰 uporz膮dkowane drzewo 鈥 nie bez powodu stosuje si臋 okre艣lenie 鈥瀌rzewo kategorii鈥. Jak takie stworzy膰? Najlepiej dzia艂a膰 od og贸艂u do szczeg贸艂u. Pos艂u偶my si臋 przyk艂adem sklepu internetowego z kosmetykami naturalnymi, w kt贸rym znajduj膮 si臋 kosmetyki z czarnuszki, z olejem arganowym i na bazie kokosa 鈥 i na tych ostatnich si臋 g艂贸wnie skupimy. Przyjmijmy, 偶e po podziale produkt贸w z kokosem, kt贸re posiadamy na stanie magazynowym, uzyskamy nast臋puj膮ce kategorie:

  • oleje kokosowe,
  • peelingi kokosowe,
  • kosmetyki do w艂os贸w z olejem kokosowym,
  • myd艂a kokosowe,
  • mas艂o/balsamy kokosowe,
  • produkty spo偶ywcze z kokosa.

Te g艂贸wne ga艂臋zie b臋d膮 dzieli膰 si臋 na mniejsze ga艂膮zki 鈥 podkategorie 鈥 tak jak zrobiono to w poni偶szym przypadku: Oleje kokosowe: olej kokosowy spo偶ywczy, olej kokosowy t艂oczony na zimno, olej kokosowy kosmetyczny. W podobny spos贸b trzeba zaj膮膰 si臋 ka偶d膮 z kategorii, kt贸re wcze艣niej wydzielili艣my. Oczywi艣cie, wraz z rozwojem Twojej firmy, kategorie mog膮 si臋 rozwija膰, b臋d膮 powstawa膰 nowe. Drzewo kategorii b臋dzie ros艂o si臋 wraz z powi臋kszeniem asortymentu 鈥 najwa偶niejsze, aby systematycznie o nie dba膰 i uaktualnia膰 w razie potrzeby.

Co masz zrobi膰 dzi艣鈥 zr贸b teraz

Stworzy艂e艣 kategorie i szczeg贸艂owo je charakteryzuj膮ce podkategorie, weryfikujesz wszystko po raz ostatni i klikasz sakramentalne ZAPISZ. To nie koniec! Wyszczeg贸lnienie grup produkt贸w, to dobry krok, ale zaraz za nim powinien nast膮pi膰 kolejny 鈥 wyb贸r fraz, na kt贸re mamy zamiar promowa膰 sklep. Nie odk艂adaj tej czynno艣ci na potem, poniewa偶 prawdopodobnie zapomnisz o tym i przypomnisz sobie podczas zmiany sklepu, albo przypomni Ci o tym wygryzaj膮ca konkurencja. Doskona艂ym pocz膮tkiem wyszukiwania fraz b臋dzie skorzystanie z narz臋dzia Google AdWords: Keyword Planner. Pierwszymi frazami mog膮 sta膰 si臋 nazwy stworzonych kategorii i podkategorii. Ka偶de kolejne wariacje na ich temat podpowie Ci wcze艣niej wspomniane narz臋dzie. Pow艣ci膮gliwo艣膰 podczas wyboru fraz nie jest wskazana. Je偶eli wi臋c, na Twojej li艣cie znajduje si臋 kilkana艣cie fraz, to usi膮d藕 do niej raz jeszcze i dodaj nawet kilkadziesi膮t kolejnych. W przypadku pozycjonowania sklep贸w internetowych, wskazana jest spora ilo艣膰 s艂贸w kluczowych. Nie warto si臋 ogranicza膰, gdy偶 za ka偶d膮 z fraz stoi potencjalny klient. Cz臋sto bywa tak, 偶e do jednego rodzaju produktu mo偶na dopasowa膰 ca艂kiem sporo fraz 鈥 tak jak wida膰 to na naszym przyk艂adzie:

Oleje kokosowe: olej kokosowy spo偶ywczy, olej kokosowy do sma偶enia, olej kokosowy t艂oczony na zimno, olej z kokosa, olej kokosowy nierafinowany, t艂uszcz kokosowy

Peelingi kokosowe: peeling z oleju kokosowego, olej kokosowy na rozst臋py, olej kokosowy na cellulit

Kosmetyki do w艂os贸w z olejem kokosowym: olej kokosowy na w艂osy, olej kokosowy do w艂os贸w, olejek kokosowy do w艂os贸w, olejek kokosowy na w艂osy, olej kokosowy w艂osy, olejek kokosowy w艂osy

Myd艂a kokosowe: myd艂o kokosowe, myd艂a naturalne, myd艂o z oleju kokosowego

Mas艂o/balsamy kokosowe: mas艂o kokosowe do w艂os贸w, mas艂o kokosowe do cia艂a, balsam z oleju kokosowego

Produkty spo偶ywcze z kokosa: m膮ka kokosowa, cukier kokosowy, 艣mietanka kokosowa, syrop kokosowy, chipsy kokosowe.

W powy偶szym przyk艂adzie, stworzyli艣my frazy jedynie dla kosmetyk贸w na bazie kokosa, a co z pozosta艂ymi, kt贸rych mocn膮 stron膮 s膮 inne sk艂adniki aktywne (olej arganowy, czarnuszka, olejek r贸偶any itd.)? Przecie偶 je te偶 chcemy sprzedawa膰! Pocz膮tkuj膮cego w艂a艣ciciela sklepu internetowego czeka sporo pracy, ale przyniesie ona efekty. SEO jest jednym z g艂贸wnych 藕r贸de艂 naturalnego ruchu w wirtualnych sklepach 鈥 zatem, od doboru odpowiednich s艂贸w kluczowych mo偶e zale偶e膰 biznes i nie ma w tym stwierdzeniu przesady.

Fraza skrojona na miar臋

O czym nale偶y jeszcze pami臋ta膰 podczas tworzenia listy s艂贸w kluczowych? Przede wszystkim, maj膮 one precyzyjnie charakteryzowa膰 promowany towar. Nie nale偶y si臋 ba膰 szczeg贸艂owych fraz kluczowych. Prawdopodobnie 鈥瀘lej kokosowy na rozst臋py鈥 wygeneruje mniej ruchu ni偶 bardziej og贸lne frazy typu 鈥瀘lej kokosowy鈥, czy 鈥瀘lej鈥, ale mo偶emy mie膰 pewno艣膰, 偶e dzi臋ki niej trafi do nas zainteresowany klient, kt贸ry dokona zakupu. W tym przypadku mniej znaczy wi臋cej! Bardzo og贸lne frazy, jak wcze艣niej wymieniony 鈥瀘lej鈥 s膮 kusz膮ce, maja wiele tysi臋cy wyszukiwa艅 miesi臋cznie, ale s膮 jednocze艣nie bardziej konkurencyjne (trudniej si臋 na nie promowa膰). Dodatkowo, mog膮 艣ci膮ga膰 na stron臋 u偶ytkownik贸w, kt贸rzy wcale nie chcieli kupi膰 produktu kosmetycznego, a na przyk艂ad olej silnikowy.

To teraz ju偶 koniec? Nie, nie鈥 To dopiero pocz膮tek Twojej intensywnej pracy nad sklepem internetowym. Mamy jednak nadziej臋, 偶e z nami ta przygoda b臋dzie pe艂na ciekawych odkry膰 i do艣wiadcze艅. Frazy ju偶 gotowe? Je艣li nie, to we藕 g艂臋boki oddech i鈥 bierz si臋 do pracy! A my zapraszamy na kolejn膮 cz臋艣膰 poradnika.