Podium najpopularniejszych na świecie gier zajmują League of Legends, Dota 2 oraz Counter-Strike – i to o właśnie o trzeciej z tych gier dzisiaj poopowiadam. Premiera Counter-Strike 2 to doskonała okazja, żeby przyjrzeć się tej grze z bliska, a także przypomnieć sobie, w jaki sposób CS wypracował tak duży sukces. Od czego to wszystko się zaczęło i czego możemy spodziewać się po Counter-Strike 2?
Krótka historia Counter-Strike
Chcąc przypomnieć sobie początki CS’a, warto jest sięgnąć do korzeni tego FPS – przypomnieć sobie najważniejsze fakty i kamienie milowe, które przyczyniły się do ogromnego sukcesu tego tytułu. Zacznę od tego, że początków CS’a należy upatrywać w innej strzelance sieciowej – w Action Quake II, do którego mod napisali A-Team oraz Gooseman (Mihn Le). Gooseman już wówczas miał pomysł na Counter-Strike’a, którego pewne elementy poznaliśmy właśnie dzięki Action Quake II. Jednak twórcy CS postanowili wykorzystać silnik Half-Life – gry, która wyróżniała się wyjątkowo dobrym odwzorowaniem rzeczywistości, a na tym Goosemanowi zależało najbardziej.
Początki CS’a – jak zaczęła tworzyć się legenda Counter-Strik’a?
Premiera Counter-Strik’a odbyła się w 1999 roku. Gracze do dyspozycji mieli jedynie 9 rodzajów broni, 4 mapy oraz jeden tryb – odbijanie zakładników. Gra szybko stała się bardzo popularna. Do tego stopnia, że społeczność sama zaczęła tworzyć kolejne tryby i mapy, a także patche, niwelujące niektóre z błędów pierwszej wersji CS’a.
Przejęcie CS’a przez Valve
W 2000 roku grę wykupiła firma Valve, zatrudniając poprzednich twórców – już w tym czasie Gooseman miał plany co do Counter-Strike 2. Jednak plany te nie pokrywały się z polityką rozwoju firmy Valve, która postawiła na rozwój CS, co zaowocowało Counter-Strike 1.6 w 2003 roku. Ponieważ wizje Goosemana i Valve nie pokrywały się, ten pierwszy odszedł z firmy w 2008 roku i niedługo potem wydał Tactical Intervesion, która w rzeczywistości była projektem Counter-Strike 2. Gra nie jest jednak nietrafionym tytułem.
Counter-Strike: Condition Zero oraz Counter-Strike: Source
W niedługim czasie po premierze Counter-Strike 1.6, który okazał się prawdziwym hitem, firma Valve wypuściła na rynek kolejne edycje gry. Counter-Strike: Condition Zero było ukłonem w stronę graczy, którzy nad rozgrywkę sieciową przekładają singleplayer. Rynek jednak nie odpowiedział entuzjastycznie. Z kolei Counter-Strike: Soruce od CS 1.6 wyróżniał się przede wszystkim lepszą grafiką – edycja ta jednak nie porwała zbyt wielu graczy. Przede wszystkim zawodowi pleyerzy pozostali przy CS 1.6 – a gdzie zawodowi gamerzy, tam prawdziwe pieniądze. Z czasem tytuł zaczął podupadać, aż w 2012 roku firma Valve wydała kolejną edycję, która okazała się prawdziwym jej wybawieniem.
Counter-Strike: Global Offensive – prawdziwe odrodzenie CS’a
Counter-Strike: Global Offensive z początku był kontynuacją Source’a na konsole, jednak dość szybko pojawił się również na PC – przy czym Valve od samego początku nie wspierało wersji konsolowej. I chociaż wydawało się, że CS: GO podzieli losy Source, na której silniku zresztą się opierał, okazało się, że twórcy, wsłuchując się w głos użytkowników, wprowadzili kilka ulepszeń, które przyciągnęły zawodników z CS 1.6 i przyniosły tak bardzo wówczas potrzebny zastrzyk pieniędzy, a CS: GO okazał się prawdziwym hitem.
CS: GO – najważniejsze zasady najpopularniejszej strzelanki sieciowej
Sieciowa strzelanka Counter-Strike swoją popularność zawdzięcza znakomitemu odwzorowaniu rzeczywistości. Widzimy to chociażby w charakterystyce broni, nieodradzaniu się postaci (z jednym wyjątkiem) czy braku regeneracji zdrowia. Adrenaliny dodają również krótkie rundy oraz ekonomia, która w grze jest równie ważna, co same wygrane – bo wygrane zależą w dużej mierze od zasobów finansowych poszczególnych zawodników.
Jakie są zasady gry CS: GO?
Obecnie to CS: GO przyciąga 10 milionów graczy i ponad pół miliona widzów każdego miesiąca. Jest jedną z najpopularniejszych platform turniejowych, dlatego przypomnijmy najważniejsze zasady Counter-Strike: Global Offensive. Rozgrywki toczą się między terrorystami (T) a antyterrorystami (CT), których zadaniem jest podłożyć bombę albo nie dopuścić do jej detonacji przed zakończeniem rundy. Rundę wygrywa drużyna, która albo zdetonuje bombę lub zabije wszystkich przeciwników (T), albo rozbroi bombę lub zabije wszystkich przeciwników przed jej podłożeniem, lub gdy bomba nie zostanie podłożona, gdy upłynie 1 minuta i 45 sekund rundy, a do tego czasu przeżyje przynajmniej jeden antyterrorysta. Drugi wariant gry jest bardzo zbliżony – zamiast detonacji bomby zadaniem terrorystów jest przetrzymywanie pojmanych zakładników, zaś antyterrorystów ich uwolnienie.
Jaką rolę odgrywa ekonomia w Counter-Strike: Global Offensive?
Wspomniałam już, że w CS ogromną rolę odgrywa ekonomia. Każdy zawodnik startuje z 800 dolarami na koncie oraz z podstawową bronią – Glock (T) lub USP bądź P2000 (CT). Pieniądze są niezbędne, by rozbudowywać ekwipunek:
- strzelby – XM1014, Obrzyn
- karabiny maszynowe – M249, NEGEV
- pistolety maszynowe – MP7, UMP-45
- karabiny snajperskie
- karabiny maszynowe
- granaty – zaczepne, zapalające, dymne, koktajle Mołotowa
- kamizelki kuloodporne
- hełmy
- noże
To tylko niektóre z elementów wyposażenia w CS:GO, a każdy z nich ma swoją określoną charakterystykę, która przekłada się nie tylko na siłę rażenia czy moc obrony, ale także na kształtowanie się rankingu graczy – zabijając przeciwnika słabszą bronią, zyskujemy silniejszą pozycję w rankingu. A o pozycję w rankingu trzeba dbać nieustannie – to od niej zależy, z jaką grupą zawodników możemy grać.
Oprócz przyznanych na start 800 dolarów, pieniądze zdobywa się za zabicie przeciwnika, zwycięstwo, przegraną, zdetonowanie lub rozbrojenie bomby. Przydzielane kwoty różnią się w zależności od dokonania poszczególnych graczy i drużyny. Ciekawym rozwiązaniem jest przydzielanie dolarów za przegraną rundę – wyeliminowało to ryzyko gry jednostronnej, całkowicie zdominowanej przez jedna drużynę. W CS bardzo ważne są umiejętności i znakomita komunikacja członków – ta odbywa się poprzez słuchawki i mikrofon, jednak ze względu bezpieczeństwa komunikację ograniczono do członków drużyny – przeciwnicy w trakcie rozgrywki nie słyszą się.
Jednak w CS nie tylko umiejętność posługiwania się różnorodną bronią jest ważna – ważna jest wspomniana już przeze mnie ekonomia oraz taktyka – np. drużyna, która przegrywa kilka rund z rzędu, często decyduje się na tak zwaną rundę eko – taktyka rozegrania rundy z samymi pistoletami zwiększa szanse na lepsze zakupy przed kolejną rundą.
Część ekwipunku (np. broń, granaty) można podnieść z ziemi, wziąć od pokonanego przeciwnika lub otrzymać przed rozpoczęciem kolejnej rundy od kolegi z drużyny. Nie można natomiast przekazać współtowarzyszom pieniędzy. Oczywiście broń, która została nam na koniec poprzedniej rundy, zabieramy ze sobą do kolejnej.
Ile czasu zajmuje rozgrywka w CS:GO?
Każda rozgrywka w trybie turniejowym składa się z 30 rund po 2 minuty każda – gra kończy się po wygraniu przez jedną z drużyn 16 rund. Po 15 odegranych rundach drużyny zamieniają się rolami – terroryści wcielają się w rolę antyterrorystów, a antyterroryści w rolę przestępców. W przypadku remisu 15:15 następuje dogrywka, która trwa 6 rund – po 3 rundy w każdej roli dla obu drużyn. Oprócz 2 minut na każdą rundę uwzględnić należy także kilka sekund na uzupełnienie ekwipunku przed każdą kolejną rundą. Planując rozgrywkę w trybie turniejowym, należy więc uwzględnić czas, jaki będzie nam potrzebny – za ucieczkę z gry naliczane są kary. Każda kolejna dezercja to dłuższy ban na grę.
Tryby w CS: GO – jak zacząć i przeżyć?
W Counter-Strike: Global Offensive dostępnych jest 5 trybów. Oprócz topowego trybu turniejowego, znajdziemy również takie, które pozwalają trenować, rozgrywać szybsze mecze lub urozmaicać grę w CS. Osoby, które chciałyby rozpocząć swoją przygodę w CS’a powinny mieć na uwadze, że jest to gra bardziej wymagająca niż Battlefield czy Call of Duty, dlatego przed rozpoczęciem trybu turniejowego warto obejrzejrzeć rozgrywki bardziej zaawansowanych graczy oraz poćwiczyć na innych niż turniejowych trybach.
tryb turniejowy | tryb uproszczony turniejowy | tryb deathmatch | tryb demolka | tryb wyścig zbrojeń |
---|---|---|---|---|
30 rund po 2 minuty każda | 15 rund po 2 minuty każda | brak podziału na rundy | 20 rund | rozgrywka kończy się zabójstwem przy użyciu złotego noża |
2 drużyny po 5 osób | 2 drużyny po 10 osób | tradycyjny podział na drużyny, jednak każdy gracz jest przeciwnikiem | 2 drużyny | każdy przeciwko każdemu |
kary za opuszczenie rozgrywki | brak kar za opuszczenie rozgrywki | brak kary za opuszczenie rozgrywki | brak kary za opuszczenie rozgrywki | brak kary za opuszczenie rozgrywki |
zadanie z bombą lub zadanie z zakładnikami | zadanie z bombą; możliwość przenikania i strzelania przez sojuszników; polecany początkującym graczom | wygrywa osoba, która wyeliminuje największą liczbę graczy; polecany początkującym graczom | zadanie z bombą, ale tylko z jednym bombsajtem; automatycznie przyznawana broń | natychmiastowy tryb odrodzenia po śmierci; eliminacja przeciwników bronią przyznawaną automatycznie; ostatnią jest złoty nóż |
Ponadto w trybie turniejowym CS: GO dostępnych jest 13 map: Agency, Ancient, Anubis, Cache, Dust II, Inferno, Mirage, Nuke, Office, Overpass, Train, Tuscan oraz Vertigo. Oznacza to, że każdej rozgrywce gracze muszą dostosowywać taktykę do różnych warunków, jakie oferują poszczególne mapy.
Counter-Strike 2 – niespodziewana premiera 27 września 2023 roku
Chociaż firma Valve nie podawała wcześniej dokładnej daty premiery, CS2 został opublikowany 27 września 2023 roku – bez wcześniej zapowiedzi daty premiery. Co ciekawe, gra jest bezpłatna, a właściwie jest ona darmowym ulepszeniem CS: GO – aby zagrać wystarczy po wejściu na swoje konto, dodać CS2 do swojej biblioteki. Wyjątkiem jest system rankingowego wyszukiwania gier, do którego potrzebny jest status Prime. A jakich zmian doczekaliśmy się w Counter-Strike 2?
Silnik i lokacje w CS2
Jeśli chodzi o mapy w CS2, mamy do czynienia ze zróżnicowanymi zmianami dotychczasowych lokacji. Overpass skonstruowano praktycznie od podstaw, Nuke została wzbogacona o nowy system renderowania i nowe oświetlenie, z kolei Dust II doczekała się jedynie pewnych zmian w zakresie odbioru postaci i oświetlenia. Również inne mapy zmodyfikowano w różnym stopniu.
Counter-Strike 2 oparty jest na silniku Source 2, który jest kontynuacją silnika Source. Jeśli zaś chodzi o silnik fizyczny Counter-Strike 2, mamy tutaj do czynienia ze zdecydowanie większą zmianą. Dotychczas wykorzystywany był Havok, który nie należał do firmy Valve, co przekładało się nie tylko na ograniczone możliwości modyfikacyjne, ale także na konieczność opłacania licencji. CS2 oparty jest na autorskim silniku Rubikon, który pozwolił wprowadzić kilka bardzo ciekawych rozwiązań.
Klasyfikacja i tryby w Counter-strike 2
Zacznijmy od tego, że w CS2 zmieniła się klasyfikacja. W trybie turniejowym jest ona oparta na podobnych regułach, jak w CS:GO, jednak na rangę pracuje się w każdej z map osobno. Z kolei w trybie Premier ranking zawodników zmieniono na punktację. Ten system jest bardziej przejrzysty – przed każdą rozgrywką dowiadujemy się, ile punktów zdobędziemy, wygrywając mecz. Widoczne są również punktacje poszczególnych zawodników i drużyn, a dodatkowo utrudniono sztuczne podnoszenie pozycji w rankingu poprzez wygrywanie ze słabszymi zawodnikami, czyli boostowanie kont. Inne tryby weszły w praktycznie niezmienionym kształcie.
Nowe mechaniki w Counter-Strike 2
Nową mechaniką w CS2, którą najbardziej szczycą się twórcy gry, jest mechanika działania granatów dymnych. Wolumetryczny dym zdecydowanie lepiej oddaje rzeczywistość – rozprzestrzenia się po pomieszczeniach w taki sposób, w jaki robi to prawdziwy dym, wypełniając całą ich kubaturę. Wolumetryczny dym dostosowuje się do każdego rodzaju obiektów i topografii, reagując także na strzały – pociski zostawiają chwilowy ślad w chmurze, która po chwili wraca do pierwotnego kształtu. Dzięki temu działanie granatów dymnych prezentuje się bardzo realistycznie. Ma to także duże znaczenie na przebieg rozgrywek – nie będzie już bowiem sytuacji, że jeden gracz widzi przez chmurę drugiego, podczas gdy drugi nie może dojrzeć pierwszego.
Zmieniła się także mechanika ragdoll – poszczególne postaci opadają w sposób naturalny, doskonale naśladujący rzeczywistość, co przekłada się na bliską realizmowi prezentację kilku ciał poległych zawodników obok siebie. Poprawiona została również fizyka przedmiotów, które znajdują się jeden w drugim. Widać to dobrze chociażby w koktajlu Mołotowa, w którym benzyna naprawdę się rusza. Rozwiązano też problem kolizji graczy, którzy notorycznie się od siebie odbijali.
Nowy sklep w Counter-Strike 2
CS2 doczekał się także nowego sklepu, który różni się i wyglądem, i funkcjonalnościami. Zamiast kółka po środku widzimy kafelki oraz swoją postać. W sklepie możemy kupić pięć rodzajów broni w danej kategorii. Nie ma już jednak ograniczenia w zakresie wyboru między poszczególnymi modelami – można mieć jednocześnie np. cichy i głośny karabin maszynowy, co w CS:GO było niemożliwe. Bardzo ciekawym rozwiązaniem jest możliwość zwrócenia zakupionej broni i odzyskanie pieniędzy w czasie przeznaczonym na dozbrajanie się.
Nie zagramy już w Counter-Strike: Global Offesvive
Z ważnych informacji, które warto zaczerpnąć na start, jest ta, że CS:GO skończył się w dniu premiery CS2. Wtedy zaczęto wygaszać kolejne serwery, zostawiając jedynie możliwość kontynuowania rozgrywek turniejowych w ramach ESL Pro League, do którego „zwykli śmiertelnicy” nie mają już wstępu. Za prawdopodobną przyczynę takiej decyzji podaje się (oczywiście nieoficjalnie) fakt, że CS2 – mimo wielu ulepszeń – nadal pozostawia wiele do życzenia. Choćby w zakresie pingu, który musi wynosić nie więcej niż 50, aby móc komfortowo grać w CS2. Niespodzianką jest także wymagania sprzętowe, które przerosły oczekiwania większości gamerów:
- Windows® 10 lub Windows® 11
- Procesor 4-wątkowy – Intel® Core™ i5-750 lub lepszy
- Pamięć RAM 8 GB
- Karta graficzna co najmniej 1 GB pamięci VRAM oraz obsługa Shader Model 5.0 i DirectX 11
- 85 GB wolnego miejsca na dysku
Siłą rzeczy do CS2 loguje się więc już wielu graczy, którzy zostali uszczęśliwieni nieco na siłę. Z całą pewnością lepsza grafika, udoskonalone mechaniki czy sztuczna inteligencja, która dodatkowo wspiera realizm Counter-Strike’a 2 cieszą gamerów. Głosy zadowolenia nie są jednak pozbawione krytyki – uznajmy ją jednak za konstruktywną i mobilizującą Valve do dalszego ulepszania CS2.