Czym są dane strukturalne i czy warto umieścić je na swojej stronie?

Na początku działania wyszukiwarki cała strona wyników wyglądała tak samo – praktycznie nikt się nie wyróżniał. Aktualnie Google nieustannie modyfikuje sposób prezentacji wyników wyszukiwania. Ostatnią ważną zmianą było wprowadzenie danych strukturalnych.

Dane strukturalne

Dane strukturalne (ang. structural data) to inaczej dane uporządkowane, czyli znaczniki – fragmenty kodu, które pozwalają uporządkować, zdefiniować i oznaczyć dane zawarte na stronie internetowej. Dzięki danym strukturalnym roboty indeksujące lepiej rozumieją treści zawarte na stronie, a użytkownicy mają możliwość dokonania wyboru, na jaką stronę wejść, dzięki dodatkowym informacjom z wyników rozszerzonych (rich snippets), grafów wiedzy (knowledge graph) oraz dodatkowych informacji (feature snippets).

Wygląd wyników wyszukiwania

Po wpisaniu frazy kluczowej użytkownicy najpierw widzą wyniki kampanii w sieci wyszukiwania (dawniej kampanie linków sponsorowanych), propozycje porównywarek cenowych CSS, lokalne wyniki wyszukiwania (w tym mapa Google), wyniki graficzne, a dopiero na końcu organiczne wyniki wyszukiwania. Użytkownik wyszukiwarki tym chętniej wybierze nasz serwis, im atrakcyjniej będzie się on prezentował w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie – będzie wyróżniał się na tle konkurencji.

W osiągnięciu tego celu pomogą nam w tym dane strukturalne:

  • ocena naszego serwisu przedstawiona za pomocą gwiazdek,
  • ocena naszego serwisu przestawiona za pomocą punktów,
  • ilość oddanych głosów,
  • cena produktu,
  • stan magazynowy,
  • autor artykułu,
  • zdjęcia.

Danymi strukturalnymi (uporządkowanymi) możemy nazwać wszystkie informacje, które wyszukiwarce Google ułatwiają zrozumienie zawartości serwisu.

Należy pamiętać, że dane strukturalne nie wpływają bezpośrednio na wyniki wyszukiwań w Google[1]. Jednak dane strukturalne mogą przyczynić się do pojawienia naszej strony w wynikach wyszukiwania. Google z chęcią cytuje fragmenty tekstu ze strony jako definicję, podpowiada bazy noclegowe wyszukiwanej lokalizacji – w samych wynikach wyszukiwania możemy zdobyć więcej informacji na wpisywane przez nas zapytanie bez konieczności wchodzenia na stronę.

Jak umieścić dane strukturalne na stronie www?

Niektóre CMS-y, takie jak WordPress czy Joomla umożliwiają wstawienie danych strukturalnych za pomocą dedykowanych do tego wtyczek. Jeśli Twój skrypt nie umożliwia skorzystania z takich narzędzi, dane strukturalne możesz umieścić za pomocą Microdata, RDF lub JSON-LD. Żadna z tych metod nie wpływa negatywnie na działanie strony – nie obciąża jej, ani nie spowalnia. Google rekomenduje ustawianie danych strukturalnych z wykorzystaniem formatu JSON-LD[1].

Posługując się standardem JSON-LD, dane strukturalne umieszczamy w kodzie strony w sekcji HEAD lub BODY, w formie zapisu JavaScript. Jest to najprostsza metoda wdrażania danych strukturalnych na stronie internetowej. Google zachęca do korzystania z asystenta do oznaczania danych, a także podaje szczegółową instrukcję, jak łatwo umieścić dane strukturalne w serwisie.

asystent do oznaczania danych

Uzupełniając dane strukturalne, postaraj się każdą z nich opisać w sposób wyczerpujący. Czasem warto zrezygnować z niektórych danych niż wdrożyć je wszystkie, nie dbając o ich jakość. Trzeba też pamiętać o umiarze – nadużywanie danych strukturalnych może spowodować, że Google wyłączy je w obrębie całej domeny. Najczęściej spotykanym nieuzasadnionym rodzajem danych uporządkowanych są fotografie. Jeżeli ich zastosowanie nie jest konieczne, nie ustawiajmy ich za wszelką cenę.

W wytycznych od Google znajdziemy także informacje, by nie umieszczać danych strukturalnych, które będą niewidoczne dla osób odwiedzających serwis. Jeśli Google uzna, że ustawione dane strukturalne mają charakter spamerski, na stronę może zostać nałożona kara ręczna[2]. Dlatego podczas takiej optymalizacji witryny tak ważna jest dbałość o aspekt techniczny i jakościowy.

Gdy już wprowadzisz dane strukturalne, koniecznie sprawdź, czy zostały wdrożone w sposób prawidłowy. Wystarczy skorzystać z intuicyjnego w obsłudze narzędzia Google: https://search.google.com/structured-data/testing-tool?hl=pl.

narzędzie do testowania danych

Czy warto używać danych strukturalnych na stronie?

Dzięki danym strukturalnym możesz wyróżnić się na tle konkurencyjnych wyników wyszukiwania. Warto zatem skorzystać z tej funkcjonalności, dostosowując ją do swoich potrzeb i charakteru marki. Czasami wystarczy ustawić jedną daną uporządkowaną, by wyszukiwarce ułatwić rozpoznanie treści na naszym serwisie, a użytkownikowi zasugerować, że w warto wejść właśnie na naszą stronę.


Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *