Może nam się wydawać, że do Świąt Bożego Narodzenia pozostały jeszcze 3 miesiące. Jednak dla sklepów internetowych to już ostatni gwizdek, aby rozpocząć działania marketingowe i skutecznie zrealizować cel biznesowy, jakim jest wysoka sprzedaż w listopadzie i grudniu. Najlepszą formą reklamy dla sklepów jest oczywiście kampania produktowa.
Czym jest kampania produktowa?
Kampania produktowa to reklama produktów wraz z ich zdjęciem, ceną i nazwą sklepu. Wyświetlana jest w wyszukiwarce Google, na górze strony – zarówno na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych.
Jak uruchomić Kampanie produktową?
Uruchomienie kampanii produktowej trwa zazwyczaj od 7 do nawet 30 dni, ale w skrajnych przypadkach może to trwać dłużej. Czynności, jakie należy wykonać, to nie tylko techniczna konfiguracja, przygotowanie pliku produktowego (tzw. feed-a z odpowiednimi atrybutami), ale także wymogi formalne dotyczące strony.
Pierwszym warunkiem jaki należy spełnić, jest posiadanie na stronie Regulaminu, ze zrozumiałymi i łatwo dostępnymi zasadami zwrotu i postępowania podczas reklamacji. Zasady powinny jasno określać: co powinien zrobić użytkownik, w jakich okolicznościach oferujemy możliwość zwrotów produktów i środków, w jakim okresie przyjmujemy zwroty produktów, kiedy użytkownik może spodziewać się zwrotu środków.
Drugim wymogiem jest posiadanie aktywnego protokołu SSL (https:). Używanie SSL zapewnia większą prywatność i bezpieczeństwo, a poprzez zaszyfrowanie danych zmniejsza ryzyko przechwycenia informacji i wykorzystania ich do niewłaściwych celów, przez osoby trzecie. Aby sprawdzić, czy połączenie jest zabezpieczone protokołem SSL, wpisz adres w przeglądarce i dodaj na początku https://, np. https://sklep.dn-nightwear.com/ . Jeśli zobaczysz ikonę kłódki w pasku adresu, kliknij ją, by wyświetlić dodatkowe informacje i potwierdzić, że połączenie jest bezpieczne. Jeśli nie widzisz kłódki, oznacza to, że strona nie jest zabezpieczona protokołem SSL. W zależności od oprogramowania sklepu, włączenie SSL-a może trwać od 1 dnia do nawet miesiąca.
Kolejnym krokiem jest przygotowanie pliku produktowego. Przy jego tworzeniu konieczne może być dokonanie kilku modyfikacji na stronie. Poniżej zamieszczamy poszczególne wymogi dotyczące tytułów, zdjęć i opisów produktów na stronie. Najważniejsze z nich to:
- Tytuł produktu powinien spełniać wymagania redakcyjne. Na przykład: nie wolno umieszczać w tytule tekstów promocyjnych (typu „Bezpłatna dostawa”) i nie wolno używać w nim samych WIELKICH LITER.
- Zalecany rozmiar zdjęcia do kampanii produktowej to co najmniej 800 x 800 pikseli.
- Zdjęcie powinno mieć jednolite białe, szare lub jasne tło.
- W przypadku produktów odzieżowych, zdjęcie musi mieć co najmniej 250 x 250 pikseli i nie może być większe niż 64 megapiksele. W przypadku wszystkich innych produktów, zdjęcie musi mieć co najmniej 100 x 100 pikseli i nie może być większe niż 64 megapiksele.
- Opis produktu powinien zawierać najważniejsze cechy, np. rozmiar, materiał, przedział wiekowy użytkowników, specjalne właściwości lub inne dane techniczne. Należy także uwzględnić najważniejsze cechy, które najbardziej rzucają się w oczy, np. kształt, wzór, fakturę i krój, ponieważ tekst ten może zostać wykorzystany do wyszukiwania produktu. Zalecana długość opisu to 500-1000 znaków, ale możesz przesłać tekst o długości do 5 000 znaków. Opis powinien być zgodny z regułami gramatycznymi i kończyć się kropką.
Następną czynnością jest uruchomienie konta w Google Merchant Center – to narzędzie do przesyłania informacji o sklepie i danych produktów do Google oraz udostępniania ich w Zakupach i innych usługach Google. Aby móc przesyłać dane produktów do Merchant Center, należy zweryfikować adres URL witryny swojego sklepu i zarezerwować go. Dzięki weryfikacji Google wie, że jesteś autoryzowanym właścicielem tego URL-a witryny. Zarezerwowanie URL-a umożliwia powiązanie zweryfikowanego adresu URL witryny z kontem Merchant Center.
Po założeniu konta należy przesłać dane produktu. Dane produktu można przesłać w formacie pliku danych lub za pomocą Google Content API for Shopping. W przypadku obsługiwanych platform handlu elektronicznego możesz też importować dane produktu ze swojej platformy.
Uwaga: jeśli po raz pierwszy przesyłamy informacje o produktach, mogą minąć trzy dni robocze, zanim zostaną one sprawdzone. Aby zapobiec opóźnieniom, należy upewnić się, czy plik danych jest zgodny ze specyfikacją pliku danych o produktach i Zasadami Zakupów Google.
Konfiguracja kampanii produktowej
Ostatnim etapem jest połączenie konta Google Merchant Center z Google Ads i konfiguracja kampanii produktowej.
Oto szczegółowe instrukcje tworzenia kampanii produktowej:
- Zaloguj się na konto Ads.
- Kliknij kartę Kampanie. Następnie kliknij + Kampania i wybierz Kampania produktowa.
- Wybierz Nazwę kampanii, którą można później zmienić.
- Podaj identyfikator sprzedawcy, klikając menu Wybierz konto i wybierając identyfikator sprzedawcy. Identyfikatorem powinno być konto Google Merchant Center powiązane z produktami, które reklamujesz w danej kampanii produktowej.
- Wybierz kraj sprzedaży, na który kierujesz kampanię.
- Wpisz maksymalną stawkę kosztu kliknięcia. Stawka określa maksymalną kwotę, jaką chcesz zapłacić za kliknięcie Twojej reklamy.
- Ustal budżet dzienny. Budżet to kwota, jaką chcesz przeznaczyć na swoje reklamy w ramach kampanii.
- Kliknij Zapisz i kontynuuj.
- Wyświetli się strona Utwórz grupę reklam. W sekcji „Tworzenie grupy reklam” musisz podjąć pewne decyzje związane z organizacją kampanii.
Systematyczne optymalizowanie i bieżąca analiza tego, co dzieje się w naszej kampanii to klucz do sukcesu!
Dlaczego warto uruchomić kampanie produktowe?
Ten rodzaj kampanii jest najbardziej optymalnym sposobem promocji pod względem ceny i skuteczności. Jedną z ważniejszych zalet jest niższa stawka za kliknięcia dla produktu, niż dla słowa kluczowego. Istnieje możliwość wyświetlenia się kilku reklam z jednego sklepu obok siebie, oraz wyświetlenie się reklamy tekstowej i produktowej obok siebie. Dzięki przesłaniu pliku produktowego do GMC, daje nam możliwość uruchomienia remarketingu dynamicznego, czyli wyświetlania osobom, które były wcześniej na stronie oglądanych uprzednio produktów.