Rozmiary grafik w social mediach – wymiary grafik dla Facebook, Instagram, Twitter, TikTok

Coraz trudniej wskazać osobę, która nie ma swojego konta w social mediach. Na portalach jesteśmy obecni zarówno prywatnie, jak i „służbowo”. Nic w tym dziwnego, ponieważ social media to nie tylko przestrzeń do wymiany doświadczeń, pochwalenia się zdjęciami z wakacji czy budowania więzi z dalszymi i bliższymi znajomymi. Portale social media wykorzystywane są jako jedno z ważniejszych narzędzi marketingowych do promowania marki, produktów oraz usług firmy. Żeby działania przyniosły oczekiwany efekt, warto zadbać o wygląd swojego profilu i systematycznie dodawać treści.

Najbardziej przyciągają uwagę ciekawe i dobre jakościowo zdjęcia. Zanim jednak wrzucisz je na Facebook, X (dawny Twitter), Instagram czy Tik Tok, sprawdź aktualne rozmiary grafik. Nie tylko różnią się one pomiędzy portalami, ale także są co jakiś czas zmieniane, wraz z kolejnymi aktualizacjami. Pamiętaj, że dobra grafika to połowa sukcesu, ale tylko w odpowiednim formacie będzie dobrze wyglądać na profilu.

Aktualne wymiary grafik na Facebooku

Facebook umożliwia nam dzielenie się z innymi użytkownikami różnymi rodzajami treści. Jedną z opcji są formy tekstowe, idealne do opowiedzenia historii, zrelacjonowania wydarzenia, podzielenia się myślami czy opinią. Największą popularnością cieszy się content związany z obrazem, czyli zdjęcia, memy, infografiki, a także materiały video. Również tekstowe posty powinny być publikowane wraz ze zdjęciami lub grafiką, ponieważ dzięki temu treści te są bardziej zauważalne przez innych użytkowników. Dobrze stworzony post umożliwia dotarcie do setek odbiorców, którzy chętnie reagują, komentują i udostępniają treści, które się im podobają.

Wymiary grafik na Facebooku różnią się od siebie w zależności od rodzaju treści i jej przeznaczenia. Teoretycznie Facebook jest w stanie sam dopasować zdjęcie, grafikę lub video do odpowiedniej wielkości. Lepiej jednak przygotować materiał samemu, żeby uniknąć spadku jakości. Oto najpopularniejsze formaty zdjęć i filmików na Facebook.

Wymiary zdjęcia profilowego na FB

Zdjęcie profilowe ma aktualnie na Facebooku kształt koła. Zatem przygotowując grafikę, zwróćmy uwagę na to, by dobrze wyglądało po ścięciu rogów, a najważniejsze elementy znalazły się w centralnej części kompozycji.

Facebook wyświetla zdjęcie profilowe w formatach dopasowanych do urządzenia:

  • na komputerach 170 x 170 pikseli,
  • na urządzeniach mobilnych 128 x 128 pikseli
  • w wersji lekkiej aplikacji, na starsze telefony 36 x 36 pikseli.

Przygotowując zdjęcie profilowe, pamiętajmy, aby miało ono kształt kwadratu (proporcje 1:1). Dla zachowania odpowiedniej jakości lepiej przygotować zdjęcie lub grafikę o większej rozdzielczości – wówczas unikniemy nieestetycznych pikseli. Zdjęcie o wymiarach 500 x 500 px będzie odpowiednie.

Wymiary zdjęcia i video w tle na Facebook

Zdjęcia w tle stosuje się na Facebooku na profilu, na stronach wydarzeń, a także na profilu grupy. Żeby zbyt łatwo nie było, to w każdym z tych miejsc wymiary grafiki są zupełnie inne. W przypadku zdjęcia w tle na profilu lub stronie rekomendowane są wymiary 851 x 315 pikseli. Cover photo dla wydarzenia powinien mieć 1200 x 628 px, a zdjęcie w tle na stronie grupy dyskusyjnej 1640 x 856 px. Facebook umożliwia także dodanie w tle filmu – tutaj też musimy przestrzegać określonych wymiarów: cover video powinien mieć wymiary 820 x 462 pikseli.

Wymiary postów na Facebooku

Teraz przejdźmy do wymiarów postów na FB, a mamy tutaj kilka formatów postów do wyboru. Najpopularniejsze, ze względu na najlepszą prezencję na urządzeniach mobilnych, są posty pionowe. W tych postach najlepiej sprawdzą się grafiki wielkości 640 x 960 px lub o proporcjach 2:3. Do postów poziomych przygotujcie obraz o wymiarze 1200 x 900 pikseli. Posty kwadratowe dodajemy w rozmiarze 1080 x 1080 px. Kwadratowe zdjęcia możemy dodać też o większych wymiarach. Należy jednak pamiętać, aby dodawany film nie ważył więcej niż 4 GB.

Skoro już jesteśmy przy filmach, to w postach video możliwe jest dodanie filmu w orientacji pionowej lub poziomej. Pionowe posty z filmikami powinny mieć rozdzielczość 1080 x 1920 px (proporcje 16:9), a poziome video 1920 x 1080 px (proporcje 9:16). Na Facebooku możemy opublikować filmy trwające maksymalnie 240 min i ważące do 4 GB.

Popularną formą udostępniania treści na Facebooku są relacje. Filmiki umieszczane w stories powinny mieć rozmiar 900 x 1600 px, w proporcjach 9:16. W relacjach można też publikować zdjęcia kwadratowe – Facebook jest w stanie dodać tło i trzeba przyznać, że wychodzi mu to całkiem nieźle.

Najpopularniejsze formaty zdjęć i filmików na Facebooku

Publikując materiały na Facebooku najlepiej dodawać w popularnych formatach. W przypadku grafik i zdjęć będą to JPG i PNG. Filmiki najlepiej dodawać w formacie MP4. W przypadku większości zdjęć i grafik zalecana jest waga do 100kb, co może wpływać na prędkość ładowania się zdjęć. Przestrzegając zaleceń dotyczących wymiarów grafik na Facebook, ich wagi i formatu stworzycie Przykuwające uwagę posty, relacje i wydarzenia, które dotrą do szerokiego grona użytkowników.

Wymiary grafik na Instagram – posty, rolki, stories, zdjęcie profilowe

Instagram to platforma, na której króluje obraz. Oczywiście użytkownicy mają możliwość dodania tekstu, ale wyłącznie w formie opisu do zdjęcia. Długość opisu jest ograniczona, a podczas przeglądania profilu lub postów związanych z danym miejscem czy też znacznikiem treść opisu jest skracana do jednego zdania albo jest zupełnie ukryta. Początkowo zawartość Instagrama tworzyły głównie zdjęcia i grafiki. Z czasem zaczęły pojawiać się filmiki, które Instagram stopniowo wydłużał – aktualnie użytkownicy mogą publikować wideo o długości nawet 10 minut. Inną charakterystyczną cechą są hasztagi, czyli kluczowe słowa określające tematykę zdjęcia, umożliwiające dotarcie użytkownikom do interesujących ich treści. Inną charakterystyczną cechą Instagrama są zdjęcia w kształcie kwadratów – jednak wraz z ewolucją portalu pojawiły się inne formaty.

Zdjęcie profilowe przycinane jest automatycznie do kwadratu i wyświetlane w rozmiarze 110 x 110 px. Warto wiedzieć, że Instagram przechowuje grafiki profilowe w wielkości 320 x 320 px, dlatego zalecane jest dodatnie zdjęcia o co najmniej takiej wielkości. Wybieramy zdjęcie, na którym postać lub najważniejszy element na zdjęciu powinien znajdować się na środku kadru, aby przez docięcie do kształtu koła nic istotnego nie zostało ucięte.

Aktualnie Instagram dopuszcza różne formaty zdjęć, nie tylko kwadraty. Oczywiście wciąż możesz dodawać kwadratowe zdjęcia (doskonale sprawdzają się w fotografii produktowej), wówczas zalecany jest rozmiar 1080 x 1080 px. Większa zdjęcia będą i tak przeskalowane przez aplikację. Zdjęcia pionowe do postów zalecamy przygotować w rozmiarze 1080 x 1350 px, a zdjęcia poziome 1080 x 560 px.

Zdjęcia możemy dodawać nie tylko jako posty na Instagram, ale i w formie Instagram Stories, które widoczne są ograniczoną ilość czasu (możemy zapisać je w postaci relacji wyróżnionych). Do stories najlepiej dodać zdjęcia formatu 1080 x 1920 px lub o proporcji 9:16. Unikajmy zbyt małych zdjęć, żeby nie było widocznych pixeli. Nowym formatem na Instagramie są rolki (reels), czyli materiał w formacie video. Najlepiej prezentują się filmiki o wymiarach 1080 x 1920 px.

Jeżeli zależy Ci na estetycznym wyglądzie całego profilu, to warto pamiętać, że wszystkie dodane materiały wyświetlane są na profilu w formie kwadratowych miniatur 1:1.

Wymiary grafik na X, czyli dawnym Twitterze

Twitter jest dość specyficzną platformą, na której publikowane są przede wszystkim zwięzłe wiadomości tekstowe (długość do 140 znaków), ale również grafiki. Twitter stał się ulubioną przestrzenią do dyskusji polityków, dziennikarzy, osób zaangażowanych w życie publiczne, ale także specjalistów z wielu branż. Częstą praktyką jest także udostępnianie, przekazywanie dalej i komentowanie wypowiedzi innych użytkowników. Na Twitterze wszystko dzieje się szybko, dlatego jeżeli chcemy, by nasz tweet został zauważony, musimy zadbać o jego formę.

Po przejęciu Twittera przez Elona Muska, zmienił on nazwę na X. Choć użytkownicy obawiają się w związku z tym wielu zmian, to póki co obowiązują następujące wymiary grafik:

  • zdjęcie profilowe – najważniejsze na profilu, ponieważ jego miniaturka wyświetla się przy każdej opublikowanej wiadomości. Jego wymiary powinny wynosić 400 x 400 px.
  • zdjęcie w tle – widoczne na stronie profilu danego użytkownika. Idealne cover photo przygotowujemy w formacie 1500 x 1500 pikseli.
  • zdjęcie lub grafika dodana w poście – najlepiej, jeżeli będzie miała wymiary 1200 x 675 px. Zdjęcie nie powinno ważyć więcej niż 5 MB.

Jakie rozmiary powinny mieć filmy na TikTok?

Najmłodszym z portali social media jest TikTok. Specyfika tej platformy polega na tym, że użytkownicy mogą publikować krótkie materiały wideo. Najczęściej są to dynamiczne, zabawne, interesujące lub zaskakujące video, bardzo chętnie udostępniane dalej przez odbiorców. Materiały video z TikToka możemy udostępniać nie tylko w obrębie tej samej platformy, ale także na innych portali social media. TokTok największą popularnością cieszy się wśród młodych użytkowników. Bardzo popularne na TikToku są różnego rodzaju śmieszne filmiki, tutoriale o charakterze poradnikowym, filmiki ze zwierzętami, a także krótkie scenki humorystyczne. Coraz częściej TikTok wykorzystywany jest przez influencerów oraz jako narzędzie marketingowe do promocji produktów i marek.

Na TikToku nie ma możliwości publikacji grafik – poza jedną, którą jest grafika lub zdjęcie profilowe. Zgodnie z zaleceniami platformy powinno być one w formacie kwadratu, w proporcjach 1:1. Optymalna będzie grafika o wymiarach 200 x 200 px. Trzeba pamiętać, że grafika będzie wyświetlana na profilu jako koło, więc wszystkie istotne elementy powinny znaleźć się w centralnej części obrazka.

Najważniejsze na TikToku są materiały wideo. Są one wyświetlane w pełnoekranowym trybie mobilnym, czyli na całym ekranie smartfonu. Publikowane filmiki powinny mieć proporcje 9:16, a rekomendowane wymiary to 1080 x 1920 px. Aktualnie filmik może mieć nawet 3 minuty długości (początkowo było to zaledwie 60 sekund).

Ułatwieniem dla użytkowników TikToka jest możliwość przygotowania filmiku do publikacji bezpośrednio w aplikacji, za pomocą wygodnego edytora. Można w niej dociąć długość filmiku, dodać podkład dźwiękowy, specjalny efekt lub filtr.

Jak przygotować grafiki na social media? Przegląd popularnych narzędzi

Wbrew pozorom tworzenie grafik nie musi być zarezerwowane dla specjalistów i nie musi być trudne. W sieci dostępnych jest wiele bezpłatnych programów do tworzenia grafik. Najczęściej dostępne są w nich warianty premium, pozwalające na dostęp d dodatkowych funkcji, filtrów czy nakładek. Jednak podstawowe, bezpłatne wersje są w pełni wystarczające do przygotowania estetycznej grafiki w odpowiednim formacie. Dlaczego warto korzystać z programów do tworzenia grafik? Ponieważ w ten sposób przygotujesz ciekawy content, który przyciągnie uwagę użytkowników.

Możliwości programów graficznych są spore. Za ich pomocą możemy przyciąć zdjęcie do odpowiednich proporcji – zazwyczaj w menu programu mamy przygotowane różne formaty zgodne z przeznaczeniem grafiki, np. tło na Facebooku, wpis na Twitter, zdjęcie profilowe na Facebooku. Za pomocą programów graficznych można również stworzyć własne logo, infografikę, kolaż lub zmodyfikować zdjęcie. Co najważniejsze, nie trzeba posiadać umiejętności graficznych, by uzyskać całkiem efektowną grafikę na social media. Programy są bardzo intuicyjne w obsłudze, a gotowe szablony ułatwiają przygotowanie grafik. Oto najpopularniejsze z nich:

  • Canva
  • Recite
  • Photovisi
  • Pablo
  • BeFunky
  • Social Image Resizer Tool

Bardziej zaawansowani użytkownicy, szukający programów do obróbki zdjęć mogą sięgnąć po mobilne wersje aplikacji do obróbki grafik i zdjęć, np. Lightrooom Photo & Video Editor lub Photoshop Express Photo Editor.

Jeżeli chcesz stworzyć spójny, przyciągający uwagę profil na platformach social media, musisz zadbać o optymalizację grafik – zarówno pod względem wymiarów, proporcji, jak i wagi. Część portali ma określone wymagania w tym zakresie. Teoretycznie platformy automatycznie przeskalują zdjęcie, musimy wówczas liczyć się ze stratą jakości i możliwymi widocznymi pixelami. Kompresję zdjęć można wykonać przy pomocy programów m.in. Tiny PNG, Imagify, Imagersize.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *