Jednym z najważniejszych elementów na stronie jest menu. To podstawa poruszania się po całej witrynie. To mapa, umożliwiająca rozeznanie się w contencie strony. Nie każdy ma ochotę na zgadywanie, czy teraz trzeba skręcić w lewo czy w prawo, albo gdzie szukać telefonu do firmy lub cennika.
Spis treści
Prostota menu
Menu to taka część strony internetowej, która informuje użytkownika o jej zawartości. Jego stworzenie wymaga odpowiedniego wyczucia i subtelności. Często strony są przeładowane różnego typu treścią, a administrator chcąc zwrócić uwagę na wszystko wykonuje menu składające się z kilkudziesięciu pozycji. Przy takim podejściu czasami dłużej szukam właściwego przycisku niż samej treści i zapewne gdybym znalazł spis alfabetycznych skorzystałbym z niego chętniej. Długie menu mają także sklepy internetowe sprzedające dziesiątki różnych elementów i nie do końca radzące sobie z klasyfikacją. Jest to z pewnością dużym zniechęceniem dla klienta, gdy musi przeszukiwać długa listę pozycji.
Czytelność menu
Czytelność poszczególnych przycisków w rozpisce podstron jest bardzo ważna. Doświadczeni projektanci wiedzą, że kategoria nie może być określana jakimś enigmatycznym zwrotem, który nic nikomu nie mówi. Przed stworzeniem menu warto usiąść ze zwykłą kartką i zastanowić się, w jaki sposób stworzyć drzewko, jakie podkategorie mniej czy bardziej powinny być zagnieżdżone. Przykładowo portal edukacyjny może posiadać główne przyciski z nazwami przedmiotów, a podstrony z dziedzinami, jak literatura, poezja, gramatyka w j. polskim.
Problem z przyciskiem inne
Jednym ze stosowanych powszechnie rozwiązań jest wprowadzanie jednej dodatkowej kategorii, do której wrzuca się wszystkie niepodlegające pod klasyfikację. Ostatecznie trudno przewidzieć wszystko. Jednak bywa tak, że w tej wolnej śmietnikowej kategorii nagle znajduje się więcej materiału, niż we wszystkich pozostałych. Nie jest to dobre rozwiązanie i warto pomyśleć nad innym uporządkowaniem treści na stronie.