top 6 książek o marketingu

TOP 6 książek, z którymi zbudujesz skuteczny biznes w sieci

Według danych Global E-commerce Report w ciągu ostatnich pięciu lat rynek e-commerce rósł w tempie 12-20% rocznie, w Polsce osiągając wielkość sprzedaży szacowaną na 50 mld zł. To nie pozostawia wątpliwości, że prowadząc biznes w sieci, warto ciągle się doskonalić w tym zakresie.

Dużą pomocą są branżowe książki, które w praktyczny i jasny sposób poruszają najważniejsze zagadnienia związane z działalnością w internecie. Biorąc jednak pod uwagę, że na samo hasło “e-commerce” w Empiku dostępnych jest 96 różnych pozycji, wybór właściwej publikacji może sprawić problem. Poniżej prezentujemy pozycje, którymi szczególnie warto się zainteresować.

Biblia e-biznesu 2. Nowy testament (2016) – Praca zbiorowa

Każdy, kto poszukuje kompendium praktycznej wiedzy o polskim rynku e-commerce, powinien sięgnąć po tę publikację. Druga edycja stworzonego w 2013 r. bestsellera to pozycja obowiązkowa dla osób chcących zoptymalizować działalność swojego biznesu w sieci. Praktyczne porady zostały opracowane przez blisko 60 autorów – doświadczonych e-przedsiębiorców.Omawiane zagadnienia przedstawiono w 120 tematycznych rozdziałach, co ułatwia nie tylko przyswajanie całej wiedzy o e-commerce, ale również poszukiwanie konkretnych wskazówek. Jak przyznają sami autorzy, zakup tej publikacji to nie koszt, a opłacalna inwestycja we własny e-biznes.

E-marketing. Współczesne trendy. Pakiet startowy (2016) – J. Królewski, P. Sala

Prowadząc biznes w sieci, musisz poznać prawa rządzące marketingiem w tej przestrzeni. Jeśli dopiero zaczynasz, warto sięgnąć po skondensowaną wiedzę na temat e-marketingu. Taką możliwość daje powyższa pozycja, w której znajdziesz nie tylko współczesne trendy związane z promocją w sieci, ale również doświadczenia praktyków w tym zakresie. A dlaczego pakiet startowy? Bo ta książka odpowiada na wszystkie pytania związane z marketingiem internetowym, które chce zadać każdy początkujący e-przedsiębiorca.

Growth Hacker Marketing. O przyszłości PR, marketingu i reklamy (2015) – R. Holiday

Ciekawą pozycją dla przedsiębiorców wkraczających dopiero na e-rynek jest powyższa książka. Jak wskazuje sam tytuł, autor omawia w niej jedną z najnowocześniejszym form promocji – growth hacking. Celem growth hackingu jest jak najszybsze pozyskanie szerokiego grona odbiorców przy jednoczesnej minimalizacji wydatków na reklamę. R. Holiday na łamach swojej publikacji udowadnia, że tradycyjne formy reklamy są nie tylko zbyt drogie, ale również nieskuteczne. Nie wierzysz? To przeczytaj tę pozycję i sam się przekonaj.

E-commerce. Strategia. Zarządzanie. Finanse (2017) – J. Skorupska

Nie można zapominać, że podstawowym elementem e-biznesu są pieniądze, które są nie tylko celem prowadzonej działalności, ale również inwestycją w jej rozwój. Obszerne omówienie zasad działania polskiego e-biznesu w kontekście finansów prezentuje J. Skorupska. Autorka skupiła swoją uwagę na krajowej branży zakupów internetowych. Analiza rynku obejmuje nie tylko koszty prowadzenia sklepu internetowego, ale również mechanizm tworzenia platformy sprzedażowej oraz strategie zarządzania e-sklepem. Uwaga czytelnika zwrócona jest również ku najważniejszym problemom internetowych platform sprzedażowych (np. sezonowości, porzucania koszyków zakupowych), które bezpośrednio rzutują na rentowność sklepu internetowego.

Narzędzia Google dla e-commerce (2018) – K. Marzec

„Zapytam wujka Google…” – to żartobliwe powiedzenie nabiera szczególnego sensu w kontekście e-biznesu. Chcąc działać w internecie, trzeba znać podstawowe zagadnienia dotyczące najpopularniejszej wyszukiwarki. Google Analytics, Google Adwords, Google Optimize, Google Search Control czy Google Moja Firma to narzędzia, które powinien znać i wykorzystywać każdy prowadzący e-biznes. Książka K. Marca to przystępne omówienie działań, jakie należy podjąć, aby „dogadać się” z algorytmami Google i zdobyć widoczność w sieci.

Nie każ mi myśleć! O życiowym podejściu do funkcjonalności stron internetowych (2014) – S. Krug

E-biznes to nie tylko działalność sklepów internetowych. Twoją internetową wizytówką może być strona www. Jednak, aby ta przyciągała klientów, musi spełniać wymogi User Experience. Co to jest i jaką rolę odgrywa w pozyskiwaniu klientów w sieci? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tej książce, która przeprowadzi cię przez cały proces tworzenia funkcjonalnej strony internetowej. Przeczytaj ją i stwórz taką stronę www, która zapadnie w pamięć każdemu, kto ją odwiedzi.

Jak się uczyć, to od najlepszych!

Czy rozpoczynając swój e-biznes, zastanawiałeś się kiedykolwiek nad tym, że od tego samego co ty zaczynali najwięksi liderzy rynku e-commerce? S. Jobs (Apple), M. Zuckerberg (Facebook), E. Musk (PayPal, Tesla), J. Bezos (Amazon) – to nazwiska, które są symbolem współczesnego e-biznesu. Skoro udało im się osiągnąć aż taki sukces, to dlaczego by nie uczyć się właśnie od nich? Nic nie stoi na przeszkodzie. Ich historie znajdziesz w poniższych pozycjach:

  • W. Isaacson – Steve Jobs (2015),
  • E. Walter – Myśl jak Zuck. Pięć sekretów biznesowych Marcka Zuckerberga (2013),
  • V. Ashlee – Elon Musk. Biografia twórcy PayPala, Tesli, SpaceX (2017),
  • B. Stone – Jeff Bezos i era Amazona. Sklep, w którym kupisz wszystko (2014).

Ranking książek o e-biznesie – na naukę zawsze jest czas!

Chociaż powyższe pozycje mogą zainteresować wielu e-przedsiębiorców, to część z nich nigdy nie sięgnie po żadną z nich. Powodem będzie rzekomy brak czasu na czytanie. Oczywiście, prowadzenie biznesu w sieci jest bardzo angażujące. Jednak większość powyższych publikacji jest dostępna nie tylko w wersji tradycyjnej, ale również elektronicznej. A jeśli ktoś naprawdę nie znajdzie ani chwili na czytanie, to zawsze może poszukać ciekawych podcastów dotyczących rynku e-commerce. Każdy sposób na przyswajanie wiedzy jest dobry. Tym bardziej, że branża internetowa szczególnie wymaga ciągłego samodoskonalenia i podążania za trendami.

Tekst powstał przy współpracy z platformą ALEO.com, która dostarcza informacji o przedsiębiorcach, ofertach i przetargach publicznych. To także baza wiedzy o prowadzeniu biznesu, marketingu i finansach w firmie.