Sprzedajesz na Amazon? Prezentujemy najważniejsze zmiany w 2025 r.

Amazon właśnie wprowadził szerszą aktualizację polityki sprzedaży, która określa ograniczenia dotyczące pozycjonowania produktów. Zaimplementowane modyfikacje mają zmienić sposób pozycjonowania sprzedawanych produktów na platformie założonej przez Jeffa Bezosa. Wpływają między innymi na dopuszczalną liczbę znaków w tytułach, powtarzanie się słów kluczowych i nie tylko. Zaprezentowane rozwiązania wchodzą w życie 21 stycznia 2025 r. Postanowiliśmy więc sprawdzić, jak najlepiej należy się do nich przygotować!

Aktualizacja polityki Amazon na 2025 rok

Amazon niedawno ogłosił znaczące zmiany w polityce dotyczącej tytułów produktów, które mają wejść w życie 21 stycznia. Najnowszy update ma być największym pod tym względem od lat. Modyfikacje będą dotyczyły różnych aspektów technicznych związanych z wystawianiem, pozycjonowaniem i sprzedażą produktów na platformie założonej przez Jeffa Bezosa.

Wprowadzana aktualizacja polityki sprzedaży obejmuje różne elementy, takie jak zmiany w regulaminie dotyczącym nazewnictwa tytułów produktu, ograniczenia dotyczące długości znaków i powtarzania słów kluczowych, i nie tylko. Na pierwszy rzut oka zmiany te mogą nie wydawać się szczególnie relewantne. W praktyce jednak znacznie ograniczą wyświetlenia produktów, które są specjalnie pozycjonowane na poszczególne frazy. Może to oznaczać, że na skutek tych modyfikacji część sprzedających na Amazon będzie musiało skorzystać z płatnej promocji serwisu, jeśli będzie zamierzała zachować dotychczasowe wyniki wyświetleń produktów.

Amazon, koncepcja wizualna handlu. Tło mediów społecznościowych
Nowa polityka sprzedaży Amazon uderzy w wielu sprzedawców próbujących pozycjonować swoje oferty.

Nowe ograniczenia tytułów produktów na Amazon

Pierwszą zmianą, która naszym zdaniem w Funkymedia najbardziej uderzy w sprzedających, są ograniczenia dotyczące tytułów produktów. W zakresie pozycjonowania produktów na Amazonie tytuły od dawna są uznawane za najważniejszy element danych ustrukturyzowanych na stronie. Co ważne, tytuł pojawia się nie tylko na stronie wyników wyszukiwania (SERP) i stronie szczegółów produktu na Amazon, ale także jako treść reklamowa dla większości typów reklam.

Dotychczas konstrukcja tytułów na Amazon była skoncentrowana na dokładnym dopasowaniu fraz kluczowych, co skutkowało w praktyce tendencją polegającą na tym, że sprzedawcy niezwykle często tworzyli tytuły długie i niejasne. Cel był prosty – wypozycjonowanie produktu tak, aby pojawił się w wynikach wyszukiwania Amazon na jak największą liczbę słów kluczowych, jakie może wpisać kupujący. Wraz z modyfikacją polityki sprzedaży serwisu takie praktyki mają być zwalczone.

Amazon stopniowo zaostrzał ograniczenia dotyczące długości znaków w różnych polach list w ostatnich latach. Nowa polityka sprzedaży serwisu, która będzie obowiązywała od 21 stycznia 2025 r., ustala uniwersalny limit objętości dla tytułów w postaci 200 znaków ze spacjami. Ograniczenie to będzie dotyczyło zdecydowanej większości kategorii produktów, choć nie wszystkich. Niektóre kategorie produktów, m.in. odzieży, mają jeszcze bardziej restrykcyjne ograniczenia – objętość tytułów nie będzie mogła przekroczyć 125 znaków ze spacjami.

Amazon zawsze twierdził, że preferuje zwięzłe tytuły. Było to jednak widoczne jedynie w sferze deklaracyjnej, bo praktyka, jak każdy widzi, była zgoła odmienna. Dotąd na Amazonie nie brakowało tytułów niezwykle długich (i nie jest to kwestia tłumaczenia, jeśli ktoś korzysta z automatycznego wykrywania i tłumaczenia języka). Dłuższe tytuły skutecznie pomagały sprzedającym odróżnić się od konkurencji i lepiej indeksować w rankingach.

Zakaz używania znaków specjalnych

Kolejnym ograniczeniem wprowadzonym w najnowszej aktualizacji polityki sprzedaży Amazon jest zakaz korzystania ze znaków specjalnych. Chociaż Amazon nigdy nie był wielkim fanem emoji w tytułach czy stosowania dekoracyjnych symboli, praktyki sprzedających były różne. Teraz jednak zasady mają być jeszcze bardziej rygorystyczne.

Od 21 stycznia na Amazonie nie można korzystać ze znaków specjalnych, takich jak: !, $, ?, _, {, }, ^, ¬ i ¦. Od tej reguły jest kilka wyjątków. Wciąż można używać pionowych linii „|” i myślników „-” do rozdzielania elementów tytułu, ale nie mogą się one pojawiać zbyt często. Można też używać znaków specjalnych, jeżeli stanowią one element znaku zastrzeżonego (np. nazwy firmy lub marki). Kwestią polemiczną jest to, w jaki sposób Amazon będzie weryfikował, czy w przypadku danej marki faktycznie znak specjalny wchodzi do elementu zastrzeżonego, czy nie. Biorąc pod uwagę globalny zakres działalności giganta i miliony istniejących znaków towarowych zadanie to może być dość karkołomne.

Ponadto Amazon zaznacza również, że niektóre znaki specjalne będą dozwolone tylko w określonych kontekstach. W oficjalnym komunikacie Amazon czytamy: „Inne znaki specjalne, takie jak ~, #, <, > i *, są dozwolone tylko w określonych kontekstach. Na przykład możesz użyć tych symboli jako identyfikatorów produktów („Styl #4301”) lub miar („<10 lb”).” Wykluczone jest za to wykorzystywanie znaków specjalnych jako ozdobników, które mają na celu jedynie wizualne przyciągnięcie uwagi kupujących.

Pozycjonowanie produktów na Amazon bez powtarzania słów kluczowych

Wiele serwisów za najważniejszą zmianę uznaje modyfikacje zasad powtarzania się słów kluczowych. Bez wątpienia nowa polityka sprzedaży Amazon w tym zakresie sprawi, że większość ofert będzie musiała być uaktualniona. Zgodnie z nowymi zasadami użycie tego samego słowa może nastąpić maksymalnie 2 razy w całej ofercie. Wyjątkiem jest zastosowanie przyimków, rodzajników i spójników. Dotychczasowe zasady określały trzykrotny limit pojawienia się głównych fraz.

W trakcie sesji AMA Amazona, która odbyła się 8 stycznia, dokładniej wyjaśniono ten aspekt. Potwierdzono także, że wbrew protestom sprzedających liczba mnoga i różne formy tego samego słowa również będą liczone jako powtarzane użycie. Języki, w których deklinacja jest zróżnicowana, takie jak zresztą polski, nie będą więc beneficjentem. Amazon ma dopracować algorytmy odpowiadające za identyfikację słów kluczowych, aby nowe zasady były standardem dla każdej wersji językowej platformy. Zmiana ta może stanowić wyzwanie dla części sprzedawców, którzy tradycyjnie powtarzali słowa kluczowe, aby uwzględnić jak najwięcej fraz kluczowych w swoich tytułach i lepiej wypozycjonować sprzedawany produkt.

Spore zmiany na Amazon w 2025 roku – podsumowanie

Aktualizacja polityki Amazon na 2025 rok wprowadza szereg zmian, które będą sprzedawcom utrudniały pozycjonowanie produktów. Celem platformy jest ustandaryzowane wszystkich ofert tak, aby ich treść nie wpływała m.in. na lepsze bądź gorsze poziomy wyświetleń. Tajemnicą Poliszynela jest to, że w ten sposób Amazon zwiększy odsetek sprzedawców, którzy zdecydują się na płatne reklamy i wyróżnienia produktów.

Do najważniejszych zmian, które wchodzą w życie 21 stycznia 2025 r., zaliczyć należy ograniczenia dotyczące długości tytułów, zakaz stosowania większości znaków specjalnych oraz restrykcje w powtarzaniu słów kluczowych. Wszystkie te modyfikacje będą zmuszać sprzedawców do dostosowania swoich ofert. Nowe zasady, choć oficjalnie stworzone w celu promowania przejrzystości i poprawy doświadczeń użytkowników, mogą jednocześnie ograniczyć widoczność wielu produktów, które były pozycjonowane w sposób niezgodny z najnowszą polityką.

Jeżeli sprzedajesz produkty także na Amazonie, naszym zdaniem w Funkymedia jak najszybciej powinieneś zaktualizować wszystkie swoje oferty. W przeciwnym razie po 21 stycznia możliwe jest ich czasowe wyłączenie, co jeszcze negatywniej przełoży się na parametry konta sprzedawcy. Warto więc już teraz pochylić się nad takimi zadaniami, jak dostosowanie tytułów do nowych limitów objętościowych i eliminacja nadmiaru powtórzeń słów kluczowych, aby później nie było problemów z widocznością ofert!

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *