Firmowa strona internetowa – wirtualna wizytówka Twojej firmy

Każda firma dba o rozpoznawalność – kiedy zakłada się swoją działalność, trzeba pokazać się ludziom. Zakomunikować, że istniejemy i wykonujemy wybrane usługi lub sprzedajemy produkty. Reklama outdoor to podstawa. Ale bez reklamy online również może być bardzo trudno. Dlatego już dziś zadbaj, by twoja firmowa strona internetowa stała się idealną wizytówką firmy. Poznaj podstawowe kroki, co należy zrobić by stworzyć swoją firmową stronę www.

Najpierw wybierz domenę

Nazwa domeny powinna wskazywać nazwę firmy lub branżę. Powinna być chwytliwa i zarazem prosta do zapamiętania. Najlepiej nie tworzyć domeny z myślnikami i znakami specjalnymi. Nazwa domeny ma duże znaczenie dla strony firmowej i jej widoczności w wynikach organicznych.

Warto dobrze zastanowić się nad nazwą domeny. W późniejszym czasie nie rekomendujemy zmian adresu strony. Niesie to za sobą liczne konsekwencje. Kiedy już wymyślimy nazwę domeny, należy sprawdzić w wynikach wyszukiwania, czy aby na pewno nasz pomysł jest oryginalny i nadaje się do wykorzystania. Może się okazać, że taka firma już istnieje…

Jak wymyślić optymalną nazwę domeny?

  • unikaj trudnych, obcojęzycznych nazw
  • im krótsza nazwa, tym łatwiej jest ją zapamiętać i  zapisać
  • unikaj liczb i łączników
  • wybierz nazwę, która przynajmniej przybliża branżę, w jakiej działasz
  • sprawdź, czy to unikalna nazwa oraz sprawdź skojarzenia z danym słowem
  • jeśli działasz w Polsce – wybierz domenę z rozszerzeniem .pl, jeśli działasz na rynkach zagranicznych, wybierz domenę .com. Lokalizacja domeny ma znaczenie dla budowania widoczności strony.
  • domena musi posiadać tzw. domenę najwyższego poziomu. Jest to sufiks na końcu nazwy domeny, np. .com, .pl lub inny.

Zwróć uwagę na typy domen najwyższego poziomu. Możemy wyróżnić domeny:

  • krajowe (kod kraju) – zawsze dwuliterowe np. Polska – .pl
  • funkcjonalne np. .org, .biz, .info

Po wybraniu nazwy domeny kup ją za pośrednictwem rejestratora domen, np. ovh.com, domeny.pl, nazwa.pl. Zwróć uwagę na roczne koszty utrzymania domeny. Za przedłużenie domeny musisz płacić co rok. Roczny koszt utrzymania domeny w zależności od rozszerzenia zaczyna się od 30 zł netto.

Ponieważ większość dobrych nazw domen jest już zarezerwowana przez tzw. łowców domen, możesz być zmuszony kupić domenę od obecnego właściciela lub na rynku wtórnym, wtedy warto skorzystać z takiego portalu jak aftermarket.pl


Wybierz hosting

O hostingu pisaliśmy w artykule Jaki hosting najlepiej wybrać? Wyjaśnialiśmy w nim czym różnią się poszczególne oferty hostingów. Usługi hostingowe sprzedawane są zazwyczaj w abonamencie rocznym. Koszty hostingu zaczynają się od 80 zł netto. Cena zależy od wielkości serwera, szybkości i wybranej technologii. O szczegółach przeczytacie we wskazywanym artykule.


CMS, HTML – wybierz system zarządzania treścią dla swojej strony firmowej

Jeśli dopiero startujesz, to zadbaj o taką stronę www i taki CMS, który pozwoli Ci samodzielnie wprowadzać zmiany w treści strony. Strona powinna być łatwa w obsłudze, przynajmniej do momentu, w którym nie zatrudnisz informatyka. Takim przyjaznym systemem CMS jest WordPress, panel Klienta jest prosty, zmiany w treści strony nie stanowią problemu.

WordPress to oczywiście nie jedyny CMS. Możecie również wybrać Joomlę, Drupala (bardzo trudny system), Magento czy zbudować stronę bez panelu CMS, czyli na bazie czystego HTML.


Cele firmowej strony internetowej

Firmowa strona internetowa służy do przekazywania informacji – czym się zajmuje firma, gdzie znajduje się siedziba, jak skontaktować się z biurem obsługi klienta. Przed przystąpieniem do projektowania strony www należy odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań:

  1. Czy chcesz stworzyć rozbudowaną stronę www z opisami ofert, usług, katalogiem produktów, czy ma to być jedynie wizytówka z podstawowymi danymi firmy?
  2. Czy zamierzasz pozycjonować stronę w wyszukiwarce Google? Zadbać o jej widoczność w wynikach wyszukiwania?
  3. Co zyskają Twoi klienci dzięki wizycie na Twojej stronie www?

Cel istnienia firmowej strony internetowej jest bardzo ważny. To on determinuje styl strony www, architekturę strony oraz strukturę treści.


Teksty na firmowej stronie internetowej

Jak już masz domenę, hosting oraz opracowaną strategię marketingową, to możesz rozpocząć prace nad contentem strony, czyli treścią, jaka ma znaleźć się w witrynie. Opracuj hasła reklamowe, opisz swoją misję, wizję, cel, stwórz historię powstania firmy, zgodnie z zasadami storytellingu – to metoda, która najlepiej działa. Pamiętaj, by teksty były jasne, przejrzyste, estetycznie umieszczone na stronie. Oprócz tego, pamiętaj, by teksty były zgodne z zasadami SEO. Nie zapominaj o stworzeniu title, meta description, jak i odpowiednich nagłówkach. Bardzo ważną kwestią jest unikatowość publikowanych treści – nie kopiuj tekstów z innych stron, tylko unikalne teksty, wartościowe dla użytkowników, mają szansę zdobyć widoczność w Google.

W przygotowywaniu tekstów na stronę najważniejsze jest, by stworzyć teksty mądre, logiczne, by potencjalni klienci, którzy odwiedzą Twoją www, mogli zorientować się czym się zajmujesz i co oferujesz. Okraś teksty grafikami, by Twoja strona była bardziej przyjazna.

Na każdej firmowej stronie internetowej powinny znaleźć się takie elementy jak:

  • strona główna – z najważniejszymi informacjami o firmie i odnośnikami do innych podstron
  • o nas – informacje na temat firmy, przedstawienie członków zespołu
  • opis oferty – produktów i usług
  • misja, wizja – opis najważniejszych wartości firmy
  • formularze kontaktowe lub podstrony wyceny
  • blog, aktualności, baza wiedzy – bardzo istotna część strony, która pomaga w budowaniu widoczność
  • Polityka prywatności, Warunki korzystania, Ciasteczka – informacje regulujące sposób korzystania ze strony.

Na stronie w kilku miejscach powinny znaleźć się takie elementy jak numer telefonu i adres e-mail. Warto dodać mapkę, która ułatwi zlokalizowanie siedziby firmy.


Profesjonalny projekt firmowej strony internetowej

Aby przyciągnąć i zatrzymać Klientów na stronie firmowej, musisz zadbać o profesjonalny projekt graficzny i funkcjonalność UX (User Experience). W tej kwestii najlepiej poprosić o pomoc specjalistów, którzy zbadają rynek, branżę i przygotują odpowiedni szablon strony.


Optymalizacja strony firmowej pod kątem SEO

Zbudowanie samej strony to dopiero pierwszy krok. Niestety strona bez dodatkowych działań optymalizacyjnych i kampanii promocyjnych, przez długi czas pozostanie niewidoczna. Musimy zadbać o to, by zbudować widoczność i stworzyć odpowiednie warunki robotom Google, by mogły swobodnie rozczytywać treść strony. Optymalizacja strony to proces długotrwały, wymagający wdrażania działań, analizy statystyk i usprawniania funkcjonalności. W ramach optymalizacji specjaliści SEO sprawdzają, czy strona poprawnie indeksuje się w wyszukiwarce, na stronie ustawione są odpowiednie adresy url, przekierowania z http na https, czy słowa kluczowe są umieszczone w odpowiednich miejscach, czy treść nie jest zduplikowana. Oprócz tego specjaliści SEO wykonują szereg działań offsite, mających na celu pozyskanie linków prowadzących do strony z innych witryn.


Firmowa strona internetowa – niezbędne statystyki

Jak już opublikujemy stronę w sieci, rozpoczniemy działania marketingowe, to musimy zadbać o badanie skuteczności kampanii. Do tego celu niezbędne będą nam narzędzia do badania ruchu na stronie, wykrywania ewentualnych błędów, sprawdzania liczby wyświetleń w Google, jak i kliknięć. Warto od samego początku zainstalować narzędzia Google dla firm, takie jak Google Analytics, Google Search Console.

Należy dbać o to, by firmowa strona internetowa szybko ładowała się, dobrze wyświetlała się na urządzeniach mobilnych, miała niski współczynnik odrzuceń. Wszystkie te parametry możemy sprawdzać w narzędziach zaprojektowanych przez firmę Google.


Rozwój firmowej strony internetowej

Sama publikacja strony i jej optymalizacja nie wystarczy, by przegonić konkurencję. Należy dbać o stały rozwój witryny. Publikacja wpisów w aktualnościach, na blogu, obecność w mediach społecznościowych to podstawa nowoczesnego biznesu. Trzeba o sobie ciągle przypominać, informować o promocjach, usługach, produktach.

Wszystkie działania w obrębie strony, zaplanowane kampanie powinny być spójne. Wszystkie treści i grafiki na stronie powinny mieć unikatowy charakter kreujący w wybrany sposób wizerunek firmy lub marki.


Podsumowanie

Kiedy zakłada się swoją działalność, trzeba pokazać się ludziom. Trzeba zakomunikować im, że istniejemy. Jako najpopularniejsze źródło zawsze jawi Internet, dlatego większość osób myśli o stworzeniu odpowiedniej strony. Nie musisz być jednak specjalistą w tej dziedzinie. Wystarczy, że skorzystasz z usług doświadczonej agencji marketingowej, która pomoże Ci stworzyć Twoją wizytówkę w sieci.