Storytelling biznesowy – przykład budowania wizerunku firmy

Opowiadanie, jak już wspominaliśmy, to nasza naturalna umiejętność, dzięki której kształtuje się nasza kultura i kształtujemy się my. Opowieści mają bezpośredni wpływ na kształt naszego życia, na nasze poczucie wartości i na nasz sposób rozumienia. Opowieści towarzyszą nam od najmłodszych lat. To dzięki nim uczymy się o różnego rodzaju zachowaniach, pragnieniach, trudnościach i sposobach radzenia sobie z nimi. Rozbudzają naszą ciekawość świata i innych, sprawiają, że identyfikujemy się z bohaterami. Tą bliskość z narracją, porozumienie z opowieścią możemy wykorzystać w technikach marketingowych, by zbudować wizerunek własnej firmy, jak i zbudować bliską więź z Klientem. Wtedy nie mówimy o narracji – poznajcie storytelling biznesowy.

Opowieść o firmie – budowanie wizerunku bohatera

W jaki sposób zostać bohaterem? Szczerze i otwarcie opowiadając o sobie, stawiając siebie, swoją firmę w pierwszej osobie, przedstawiając innym swoje podejście, kierując się dobrymi intencjami i przede wszystkim odpowiadając na pytania czytelników – kto, co, jak i po co. Storytelling biznesowy zmienia narrację wizerunkową, o firmie zaczynamy mówić w pierwszej osobie liczby pojedynczej lub mnogiej (do wyboru). Zmieniamy narrację w kierunku modelu Ja mówię do Ciebie/do Was lub My mówimy do Ciebie/do Was.

To oznacza: stop „innowacyjnym firmom”, „wyjątkowym produktom”, „najwspanialszym usługom”. Czas się dookreślić i opowiedzieć o swoich losach. Zakładki na stronach firmowych o mnie/o nas zazwyczaj są zaniedbywanym miejscem na całej stronie. A niejednokrotnie to one mają decydujący wpływ na decyzję Klienta, który chce sprawdzić kim jesteście, to jedne (wbrew pozorom) z najczęściej odwiedzanych stron. To idealne miejsce na Twoją firmową opowieść – nie zmarnuj tej przestrzeni wypychając ją stereotypowymi hasłami.

Kim jest bohater? Jak doszedł do tego miejsca, w którym jest?

Zakładka o mnie. Napisz tekst. Przedstaw w nim siebie, swoją firmę za pomocą historii, która doprowadziła Cię do miejsca, w którym dziś jesteś. Dopiero co założyłeś działalność? Napisz o swoich przygodach, prowadzących Cię do tego kroku. Informacje bliskie Tobie, szczere, korzystnie wpłyną na Twoje relacje z Klientami. Formalne teksty są dobre dla CEIDG, a nie dla ludzi odwiedzających Twoją stronę. Istotną rolę spełniają w tym przypadku emocje, których nie może zabraknąć w Twoim przedstawieniu – to one kreują Twój wizerunek. Odpowiedz sobie na pytania:

  • Kim jestem? Nazywam się Marian Makowski. Jestem dekarzem.
  • Co ja tu robię? Kładę dachy. Tworzę zadaszenia. Prowadzę firmę … .
  • Jak to się stało, że znalazłem się w tym miejscu? Wszedłem po drabinie na sam szczyt mojego domu, by poprawić odstającą dachówkę. Ojciec instruował mnie z dołu, co mam zrobić. Udało się. Operacja naprawy dachu zakończyła się sukcesem. Od tamtej pory wiedziałem, że będę dekarzem. Choć nie każde wejście po drabinie kończyło się podobnie. Wiele razy musiałem się pomylić, by dziś być pewnym tego, co robię. Praca w chmurach spełnia moje marzenia, daje mi niekłamaną satysfakcję. Podjąłem naukę w szkole… , poznałem tu mądrych i doświadczonych rzemieślników, którzy dzielili się ze mną wiedzą i udzielali praktycznych rad. Doświadczenie zebrałem, pracując dla… Ćwiczyłem swój fach pod okiem specjalistów. Dziś pokrywanie i naprawianie dachów to moja specjalność. Jestem specjalistą w swojej dziedzinie.
  • Czego pragnę i do czego dalej dążę? Mimo lat, mój zapał nie mija. Układam dachówki, blachodachówki, a nawet i strzechę! Bardzo dobrze znam dostępne na rynku materiały dekarskie. Swoją wiedzę przekuwam w działania i tworzę konstrukcje dachowe, jakie wytrzymają dziesiątki lat. Mogę i Tobie w tym zakresie pomóc. Jeśli szukasz rzemieślnika, który pomoże Ci zbudować dom, zadzwoń – tel. …
dekarz

Dzięki zebraniu odpowiedzi na powyższe pytania zdobędziesz opis sensu działania Twojej firmy, jak i napiszesz wprost czym się zajmujesz, jaki masz w tym interes, co oferujesz innym i uwaga: czego oczekujesz od swojego Klienta – a to jedna z najlepszych technik marketingowych, powiedzenie wprost, co klient powinien zrobić: złóż zamówienie, kup książkę, zapisz się na mój kurs.

Zdradź przy tym jedną drobną tajemnicę, którą zapamięta odbiorca i która Cię wyróżni na tle innych firm, oferujących sprzedaż podobnych przedmiotów czy usług, tak jak Marian Makowski wspomina o naprawie jednej dachówki swojego rodzinnego domu.

Czasownikowy zawrót głowy!

Czasownik to taka część mowy, która sprawia, że działasz, myślisz, pływasz, siedząc na fotelu i czytając tekst. I to właśnie czasowników powinniśmy używać najczęściej, gdy piszemy o sobie – dzięki nim uda nam się wykreować wizerunek osoby przedsiębiorczej, aktywnej, dynamicznej. Z pewnością pamiętasz, jak pani Orzeszkowa tuliła nas do snu opisami nadniemeńskiego krajobrazu, podkreślając nieprzemijalność natury – nie idźcie tą drogą. Działajcie, budujcie, twórzcie, śpiewajcie – bądźcie aktywni, by przyciągnąć do siebie Klientów.

Opowiadajcie! Storytelling biznesowy się opłaca

Opowiadajcie sprawnie, poprawnie, nie nadużywajcie pustych słów i przymiotników, które nie wnoszą treści do tekstu, a jedynie podbijają liczbę znaków. Opowiadajcie konkretnie: kto, co jak i po co, dokąd dąży, czego chce. Dzięki takiej narracji wizerunek Waszej firmy z pewnością sporo zyska i dla Was sporo zarobi. Nie uciekajcie od tego kim jesteście, Internet co prawda „wszystko kupi, wszystko przyjmie”, jednak Wasi Klienci mogą się od Was odwrócić, jeśli będziecie nieprawdziwi w swoim opisie i fachu, jaki macie w rękach. Klienci nie są Internetem. Są odbiorcami Waszej opowieści.

Więcej przykładów i wyjaśnień storytellingu w marketingu znajdziecie tutaj:

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *