Stopka na stronie internetowej a pozycjonowanie

Czym jest stopka strony internetowej? Czy stanowi konieczny element witryny? Czy pomaga w pozycjonowaniu? A może wprost przeciwnie – szkodzi bądź utrudnia działania SEO? Jakie elementy warto umieścić w stopce strony, jakich zaś lepiej unikać? W dzisiejszym artykule przyjrzeliśmy się stopce witryny i omówiliśmy związane z nią szanse i zagrożenia. Jesteś ciekawy? No to do lektury!

Czym jest stopka na stronie internetowej?

Stopka na stronie internetowej to element znany większości właścicieli witryn. Co prawda nie pojawia się w każdym serwisie, jednak kiedy już to robi, znajduje się na dole strony. Aby do niej dotrzeć, trzeba przescrollować całą część górną i środkową.

Stopka strony internetowej stanowi finalny punkt informacyjny dla użytkowników witryny – Twoich potencjalnych klientów. Z tego względu powinna zawierać najważniejsze informacje o działalności firmy, dane kontaktowe, dodatkowe menu. O tym jednak za moment. Omówienie najważniejszych elementów stopki znajdziesz w kolejnym podpunkcie.

Stopka na stronie internetowej a pozycjonowanie

Główne menu, stałe elementy szablonu, np. kolumny boczne, i stopkę strony www łączy fakt, że są wyświetlane na każdej podstronie. Dzięki temu stanowią istotne elementy nawigacyjne, a także ułatwiają użytkownikom znajdowanie ważnych informacji. I to takich, które mogą zaważyć na decyzji o dokonaniu zakupu.

Co do budowy, stopka może wyglądać różnie. Jedna kolumna, dwie, trzy – jak chcesz. Dodatkowe widgety czy treści graficzne także są dozwolone. Warto jedynie pamiętać, że ów element jest dodatkiem do witryny i nie powinien być bardziej rozbudowany niż pozostałe części szablonu, zajmując tym samym więcej miejsca niż np. oferta sprzedażowa.

Z jakich elementów składa się stopka strony internetowej?

Jeśli chcesz stworzyć szablon strony internetowej od zera bądź zoptymalizować obecnie posiadany, poniższe propozycje mogą Ci się przydać. Pamiętaj jednak, że nie musisz umieszczać na dole strony każdego z wymienionych elementów! Wybierz te, które dotyczą Twojej sytuacji. Przykładowo wskazówki dojazdu nie mają znaczenia w sklepie e-commerce nieposiadającym siedziby, a ikony social media nie przydadzą się właścicielowi firmy, który nie prowadzi kont w mediach społecznościowych. I nic w tym złego.

Z jakich elementów składa się stopka strony internetowej?

Ważne informacje o firmie

W stopce strony internetowej warto umieścić ważne informacje o działalności firmy. Czym się zajmujesz? Jakie świadczysz usługi? Czym wyróżnia się Twoja marka? Skąd pochodzą surowce, z których składają się Twoje produkty? A może przeznaczasz jakiś procent ze sprzedaży na cel charytatywny? Na dole strony umieść wszelkie dane, na które nie wystarczyło miejsca wyżej, a mogą zaważyć na decyzji klienta. Zrób to skrótowo bądź hasłowo, by stopka nie zajęła za dużo miejsca.

Dane kontaktowe

Dane kontaktowe to przede wszystkim adres siedziby i jej lokalnych oddziałów, ale nie tylko. Powinny się tu pojawić nazwa firmy, adres email, godziny odbierania telefonów i otwarcia.

Mapka dojazdu w stopce strony

Jeżeli prowadzisz firmę z siedzibą stacjonarną albo umożliwiasz odbiór osobisty zamówień, stopka na stronie internetowej powinna mieć mapkę dojazdu wraz ze wskazówkami, jak dotrzeć na miejsce za pomocą różnych środków transportu: samochodu, komunikacji miejskiej, pociągu, pieszo.

Mapka dojazdu w stopce strony

Formularz kontaktowy

Formularz kontaktu zapewne masz już w zakładce kontaktowej ukazanej w głównym menu. Warto jednak umieścić w stopce jego skróconą postać. Zrezygnuj z pól typu określenie tematyki zapytania. Pozostaw okno z treścią i emailem, na który ma przyjść odpowiedź.

Dane rejestrowe

Stopka na stronie może zawierać dane rejestrowe firmy, włączając w to pełną nazwę, typ działalności, numery NIP, REGON i KRS oraz inne dane z bazy KRS bądź CEIDG.

Zapisy do newslettera

Powiadom użytkowników w stopce strony o możliwości zamówienia newslettera. Dzięki niemu pozyskasz leady do nowych i potencjalnych klientów. Ponadto będziesz mógł informować klientów o wartościowych promocjach, okazjach, nowościach, konkursach.

Ikony social media

Jeżeli prowadzisz konta w social media, umieszczenie ikon do nich na dole strony www będzie korzystnym rozwiązaniem. To lepsze niż zastosowanie ikon w wyższej części szablonu, ponieważ kiedy użytkownik dociera do dolnej sekcji, prawdopodobnie zobaczył już wszystko i zmierza ku wyjściu ze strony. Najlepiej, aby w takim momencie przeszedł na Twoje media społecznościowe.

Ikony social media

Dodatkowe menu

Stopka strony internetowej stanowi właściwe miejsce na umieszczenie dodatkowego menu. Jeśli w głównym menu nie zmieściły się pewne odnośniki lub nie były na tyle ważne, aby prezentować je w górnej sekcji witryny, tutaj sprawdzą się idealnie. Mogą to być najpopularniejsze kategorie (nieumieszczone w głównym menu), chętnie wykorzystywane tagi, dodatkowe podstrony z ofertą sezonową, link do blogu.

Informacje o promocjach

Wynagrodź użytkowników, którzy dotarli do dolnej sekcji strony. Powiadom ich o ciekawych promocjach, akcjach marketingowych, korzyściach z przystąpienia do klubu lojalnościowego bądź zamówienia newslettera.

Dane handlowe

W przypadku sklepów internetowych istotne są dane handlowe. Zaliczamy do nich podstrony z metodami płatności, opcjami dostawy, polityką zwrotów, sposobami reklamacji bądź wymiany towaru. Stopka powinna dodatkowo zawierać informacje użyteczne dla użytkownika e-sklepu, np. opcje rejestracji, logowania, dodawania produktów do koszyka, finalizacji zakupu.

Dane handlowe

Regulamin i polityka prywatności

Warto umieścić w stopce linki do podstron ważnych prawnie, lecz niekoniecznie istotnych z punktu widzenia SEO. Polityka prywatności, regulamin strony www czy regulamin aktualnej promocji powinny znaleźć się na dole, gdzie znajdzie je tylko chętny użytkownik.

Wpisy na blogu w stopce strony

Publikujesz artykuły na blogu? Pochwal się nimi w stopce strony! To sprytne rozwiązanie, by zatrzymać użytkownika na stronie, a dodatkowo pozytywnie wpływa na SEO. Umieść w stopce wpisy najpopularniejsze, najnowsze lub aktualne (np. związane z porą roku, świętami, trendami).

Social proof

Social proof, czyli tzw. dowód społeczny, może przekonać użytkowników do zakupu. Stopka strony często zawiera wybrane pozytywne komentarze, oceny, fragmenty opinii i recenzji zadowolonych klientów. Korzystnym połączeniem jest komentarz z wizualną oceną, np. w postaci gwiazdek. Możesz też umieścić tu link do zakładki z referencjami.

Social proof

Certyfikaty

Innego dowodu na wysoką wartość Twojej firmy dostarczają profesjonalne certyfikaty, dyplomy odbytych kursów i zaświadczenia wydawane przez wiarygodne instytucje. To istotne informacje zwłaszcza na stronach z ofertą usługową oraz w witrynach-wizytówkach.

Call To Action

Stopka strony www powinna zawierać Call To Action (CTA), czyli wezwanie do działania, do podjęcia konkretnej akcji. Najlepiej w formie aktywnego linku. „Wyślij email”, „Zadzwoń do nas”, „Poznaj ofertę”, „Zamów usługę” itp. W wybranych warunkach sprawdzi się króciutki formularz z opisem: „Zostaw swój numer – oddzwonimy!”.

Prawa autorskie

O prawach autorskich nie trzeba powiadamiać. Treści publikowane w internecie domyślnie mają status „wszelkie prawa zastrzeżone”. W praktyce jednak okazuje się, że warto przypomnieć o tym użytkownikom. Stopka na stronie jest właściwym miejscem. Pozostaw w niej informacje takie jak: autor, „wszelkie prawa zastrzeżone” albo „all rights reserved”, copyright, data utworzenia treści.

Partnerzy

Stopkę strony możesz wykorzystać także do poinformowania o partnerach handlowych. Z jakimi producentami i dostawcami współpracujesz? W jakich sklepach dostępne są Twoje produkty? Wypisz listę bądź umieść ich logo.

Stopka na stronie a pozycjonowanie

Chociaż może pełnić ważną funkcję, przysługiwać się nawigacji i przekonywać użytkownika, by wybrał Twój sklep, wpływ stopki na pozycjonowanie nie jest duży. Zdecydowanie nie należy opierać na niej strategii SEO, choć oczywiście warto ją uwzględnić w działaniach.

Stopka na stronie a pozycjonowanie

User Experience – doświadczenie użytkownika

Stopka strony internetowej przekłada się na pozytywne doświadczenie użytkowników. Robi to chociażby za sprawą wsparcia nawigacji czy występując w funkcji miejsca zawierającego odnośniki do polityki prywatności, regulaminów, zwrotów, reklamacji. Algorytm Google przykłada dużą wagę do wskaźników UX, co też pozytywnie wpływa na SEO.

Pozycjonowanie na trudne słowa kluczowe

Chcesz być widoczny w Google na trudne słowa kluczowe, np. takie, które najlepiej działają na SEO w postaci nieodmienionej? Przykłady to: fryzjer Warszawa, pozycjonowanie Łódź, fotowoltaika Wrocław. Nie ma problemu, abyś zastosował je właśnie w stopce strony. Pamiętaj jednak, że powinny zawierać linki do podstron z wartościową treścią, np. opisującą usługi świadczone w konkretnym mieście.

Dodatkowe słowa kluczowe

Umieść w stopce dodatkowe słowa kluczowe, na które chciałbyś, aby witryna była widoczna jako całość (zbiór podstron). Chodzi przede wszystkim o takie słowa kluczowe, które nie zostały przypisane podstronom w trakcie przygotowywania strategii SEO, a mają związek z Twoją ofertą.

Dodatkowe słowa kluczowe

Linki do podstron – nofollow, noindex

Polityka prywatności, regulaminy, zakładki rejestracji i logowania, a także niektóre landing page’e to przykłady podstron, których obecność w Google nie jest ani wartościowa, ani korzystna dla SEO. Najlepiej wykluczyć je z indeksowania, a linki prowadzące do nich oznaczyć jako nofollow. Stopka strony jest doskonałym miejscem dla nich.

Przeczytaj, czym są i czym różnią się znaczniki noindex i nofollow.

Umieszczanie w stopce linków partnerskich

Umieszczenie w treści stopki odnośników do stron partnerskich może stanowić część strategii link buildingu. Pozyskanie w zamian odnośników dofollow od sklepów internetowych, dostawców, producentów i z innych wartościowych serwisów korzystnie wpłynie na Twój profil linków.

Poznaj skuteczne sposoby na pozyskiwanie linków.

Czego unikać w stopce strony ze względu na pozycjonowanie?

Zanim zastosujesz się do powyższych porad, sprawdź, czego unikać. Upewnij się, że umieszczenie wybranych elementów w treści stopki zadziała korzystnie na pozycję Twojej strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google.

Czego unikać w stopce strony ze względu na pozycjonowanie?

Keyword stuffing

Dawniej stopka strony służyła do umieszczania słów kluczowych. Zasada SEO brzmiała: im więcej, tym lepiej. I rzeczywiście – korzystnie wpływało to na pozycjonowanie strony internetowej. Dzisiaj jest zupełnie inaczej, a za keyword stuffing (upychanie słów kluczowych) można wręcz dostać karę od Google.

Przeczytaj, które działania pozycjonerskie są pozytywne, a które negatywne.

Upychanie linków

Wspomnieliśmy o zastosowaniu w stopce linków służących dodatkowej nawigacji czy prowadzących do partnerskich stron internetowych i mediów społecznościowych. Pamiętaj jednak, by nie przesadzić – upychanie odnośników źle wpływa na pozycjonowanie. Ponadto najważniejsze linki muszą znaleźć się wyżej na stronie: w menu bądź treści. Mają one bowiem większe znaczenie dla robotów Google niż linki na dole strony.

Powtórzone odnośniki

Każda strona internetowa powinna zawierać unikalne treści i mieć jasną strukturę nawigacji. O ile powtórzenie głównego menu w stopce może nie być źle odebrane przez użytkowników, roboty Google będą miały na ten temat inne zdanie. Dlatego stopkę potraktuj jako miejsce do umieszczenia ważnych informacji, które nie pojawiły się nigdzie indziej bądź miały inną postać. Przykład to wspomniany już formularz kontaktowy, który w stopce powinien być skrócony.

Zbyt rozbudowany dół strony

Przypatrz się proporcji stron internetowych. Stopka nie powinna być tak rozbudowana, że zajmuje więcej miejsca niż sekcje ważniejsze, np. oferta. Niech przyświeca Ci minimalizm. Zresztą na pewno wiesz, że nie liczy się ilość, a jakość treści. 🙂

Pozycjonowanie sklepów i innych stron internetowych

Tak jak wspomnieliśmy, stopka nie jest kluczowym elementem branym pod uwagę podczas pozycjonowania stron internetowych. Jeżeli jednak prowadzisz sklep internetowy, brakuje Ci miejsca na istotne informacje w innych sekcjach szablonu albo chcesz dodatkowo zastosować trudne słowa kluczowe, np. z długiego ogona, wykorzystanie stopki będzie korzystne – dla Twoich klientów i pozycji strony w wyszukiwarce.

Oczywiście wykorzystanie stopki na rzecz pozycjonowania nie jest zarezerwowane dla sklepów. Ten element sprawdza się też na stronach prezentujących usługi, blogach osobistych, forach, w wizytówkach www i wielu innych rodzajach serwisów. Ponadto, jak wspomnieliśmy, nie należy skupiać się na stopce podczas przygotowywania strategii pozycjonowania. Zamiast tego załóż na stronie blog i regularnie publikuj wartościowe dla użytkowników artykuły z wykorzystaniem słów kluczowych. Dobrze opisz swoją ofertę: kategorie, produkty, usługi. Zadbaj o unikalne treści, właściwą strukturę nagłówków, szybkie wczytywanie elementów szablonu. Uzupełnij metadane, zwłaszcza na kluczowych podstronach. Pozyskuj linki dofollow z zaufanych stron powiązanych tematycznie z Twoją.

Pozycjonowanie sklepów i innych stron internetowych

Napisz do nas!

Jeśli nie masz doświadczenia w pozycjonowaniu, tworzeniu reklam w Google Ads i na Facebooku bądź innych formach marketingu internetowego, skontaktuj się z nami. Zajmujemy się pozycjonowaniem stron – i nie tylko – od wielu lat. Współpracujemy ze stałymi, zadowolonymi klientami (tutaj sprawdzisz referencje FunkyMedia). Zleć nam audyt SEO bądź SEO/SEM, aby dowiedzieć się, co warto zmienić na Twojej stronie internetowej, żebyś pokonał konkurencję w wynikach wyszukiwania.

  • Przeczytaj o pozycjonowaniu stron internetowych w FunkyMedia.

Zachęcamy Cię także do zagłębienia się w naszej sekcji blogowej. Dzięki publikowanym tam artykułom poznasz i opanujesz podstawy marketingu internetowego. W efekcie wykonasz proste prace na stronie samodzielnie – z korzyścią dla SEO. Nie ma na co czekać! 😉

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *