Specjaliści SEO – krótkie przedstawienie branży SEO

SEO to działania mające na celu podniesienie pozycji strony w wynikach wyszukiwania.  Algorytm Google jest tak rozbudowany, że zakres pozycjonowania staje się coraz obszerniejszy i bardziej skomplikowany. W związku z tym jeżeli myślimy o takich działaniach lepiej zdecydować się na współpracę z doświadczoną Agencją Interaktywną. Trzeba także być cierpliwym ponieważ na wyniki czasem trzeba poczekać (zależy to od konkurencyjności w branży – im produkt/usługa jest bardziej niszowa tym łatwiej ją wypromować). Dziś przedstawimy czym zajmują się agencje SEO i poszczególni specjaliści SEO.

SEO – specjalizacje

Wiedza, jaką muszą posiadać agencje na temat poszczególnych etapów procesu pozycjonowania, jest obecnie bardzo obszerna i skomplikowana. Internet szybko się zmienia, dlatego praca w branży SEO wymaga ciągłego szkolenia, testowania, aby lepiej uwzględniać bieżące zmiany algorytmu. Specjaliści SEO dużo czasu poświęcają na śledzenie informacji w sieci i własną edukację.

Coraz częściej widać, że Agencje zaczynają się specjalizować w którymś z etapów pozycjonowania:

  • kompleksowej optymalizacji stron internetowych pod kątem SEO,
  • content marketingu,
  • pozyskiwaniu linków,
  • działaniach w mediach społecznościowych wspomagających proces pozycjonowania,
  • w analityce internetowej.

Każda z tych czynności wymaga specjalistycznych umiejętności. Chcąc profesjonalnie wywiązywać się z obowiązków należałoby mieć w zespole przynajmniej jednego ze specjalistów z każdej dziedziny.

Specjaliści SEO ds. optymalizacji stron www

Pierwszy i najważniejszy krok w procesie pozycjonowania to optymalizacja strony. Jest to w głównej mierze zajęcie dla programistów i copywriterów (a dokładniej rzecz biorąc – SEO copywriterów). Dlatego decydując się na wybór Agencji Interaktywnej warto zwrócić uwagę czy ma potrzebną wiedzę i zespół specjalistów. W tym momencie należy odradzić korzystanie z usług osób niedoświadczonych, pracujących na gotowych, słabych szablonach ponieważ będą to pieniądze wyrzucone w błoto – nikt naszej strony nie znajdzie w wyszukiwarce.

Programiści i seo copywriterzy czuwają nad tym, aby strona była „czytelna” dla robotów wyszukiwarek. Programiści przeglądają kod źródłowy strony, natomiast copywriterzy skupiają się na treści. Te muszą być nie tylko atrakcyjne z punktu widzenia marketingowego, ale również uwzględniać aspekt SEO. To dzięki tekstom i zawartym w nich słowom kluczowym, wyszukiwarka przyporządkuje stronę w swojej bazie danych i pokazuje ją na wybrane zapytania użytkowników. Osoba zajmująca się optymalizacją strony powinna posiadać wiedzę dotyczącą najnowszych trendów w budowie witryn internetowych. Powinna wiedzieć dokładnie, jakie są aktualne standardy i jak powinna być skonstruowana strona, aby była przyjazna wyszukiwarkom.

Content Marketing

Content marketing (content publishing) to pisanie profesjonalnych tekstów o charakterze PR i publikowanie ich w imieniu klienta na branżowych portalach internetowych. To działalność zbliżona do profesji dziennikarskiej. Jednakże redaktorzy poza błyskotliwością umysłu, wszechstronną znajomością wielu branż i specyfiki pracy dziennikarskiej w Internecie, powinni mieć także podstawową wiedzę o zasadach SEO. Tutaj bardziej sprawdza się wykształcenie humanistyczne niż inżynierskie.

Linkbuilding

Linki to właściwie esencja SEO. Pomimo wielu zmian algorytmów wyszukiwarek, ilość wartościowych linków to wciąż ważny czynnik uwzględniany przez wyszukiwarki przy ustalaniu rankingu pozycji strony w wynikach wyszukiwania na konkretne zapytania internautów. Pozyskiwanie linków to jedna z najstarszych specjalizacji w SEO. Profesjonalne pozyskiwanie linków wymaga specjalistycznej wiedzy.

Analityka internetowa w aspekcie SEO

Analityka internetowa to właściwie już pewna specjalizacja ogólnej dziedziny badań marketingowych. Analityk musi poprawnie odczytywać wyniki działań SEO, wiedzieć z czym są związane dobre efekty działań, a z czym złe, czyli spadki pozycji. W analityce internetowej SEO nie można ograniczać się do oceny ilościowej. W dobie zdobywającego coraz większą popularność performance marketingu, firma oczekuje od agencji konkretnych wyników (zwiększenia liczby klientów), a nie tylko wysokiej pozycji strony firmowej w wyszukiwarce. Ale od specjalistów SEO niekoniecznie zależy ilość konwersji. Jeśli dana firma ma mało konkurencyjną ofertę względem innych, to internauci się o tym szybko dowiedzą i zrezygnują z zakupów.

Działania Specjalistów SEO

Pozycjonowanie to proces, który wymaga pewnej kolejności działań i uporządkowania tych działań w opracowanym harmonogramie. Niestety nie wystarczy mieć tylko dobrze zoptymalizowanej strony, aby spodziewać się wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania – wszystkie wymienione etapy są jednakowo ważne – a więc i wszyscy specjaliści SEO mają znaczenie w procesie budowania widoczności strony. Działania te wiążą się oczywiście z inwestycją ale jeżeli powierzymy je doświadczonej Agencji na pewno przyniosą efekty.