Prowadzenie podcastu w 2024 roku – czy to się jeszcze opłaca?

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez „Wprost” i Studio PLAC w drugim kwartale 2022 roku, prawie dwie trzecie internautów słucha podcastów. Mało tego, liczba odbiorców tego typu treści stale rośnie. Tu jednak pojawia się pytanie: czy ów wzrost popularności oznacza, że warto dołączyć do grona podcasterów i rozpocząć program autorski lub firmowy, czy wręcz przeciwnie, tort został już podzielony i dla nowicjuszy nie ostanie się nawet okruszek? Cóż, sprawdźmy to!

Podcast – dodatek marketingowy czy alternatywa innych form promocji?

Jak właściwie podejść do podcastu – jako do alternatywy innych form promocji, dzięki której można dać sobie spokój chociażby z prowadzeniem bloga firmowego, czy jednak jako do dodatku, uzupełnienia marketingu internetowego?

Niestety na powyższe pytanie trzeba odpowiedzieć klasycznym: to zależy. Jeżeli myślisz o rozwoju podcastu nagrywanego po godzinach pracy i dla przyjemności, wybranie tej formy może być dobrym pomysłem. Również w sytuacji poszukiwania skutecznego narzędzia do autopromocji, jeżeli masz czas na prowadzenie wyłącznie jednego kanału komunikacji, podcast może okazać się właściwą opcją. Pamiętaj tylko, aby wcześniej sprawdzić, czy Twoja grupa docelowa słucha podcastów.

Jeżeli myślisz o nowym hobby lub masz czas/środki na tylko jedną formę marketingu, podcast może być alternatywą m.in.:

  • bloga firmowego/osobistego,
  • artykułów sponsorowanych/gościnnych,
  • fanpage’ów w social media,
  • współpracy z influencerami,
  • reklam płatnych w wyszukiwarce i social media.

Jeśli jednak prowadzisz firmę, szukasz metod autopromocji siebie jako przedsiębiorcy bądź potrzebny Ci kanał do sprzedawania produktów/usług, powinieneś potraktować podcast wyłącznie jako dodatek i uzupełnienie innych form marketingu internetowego (lub szerzej: marketingu w ogóle). Zachęcam Cię do sprawdzenia, jak my to robimy!

funkymedia.pl - podcast o SEO

Powody, dla których warto założyć podcast w 2024 roku

Jeżeli szukasz dobrych powodów do rozpoczęcia podcastu w 2024 roku, zapewne najbardziej interesują Cię te mierzalne, poparte badaniami. Dlatego omawiając je, posłużę się liczbami przedstawionymi we wspomnianym już we wstępie badaniu przeprowadzonym przez „Wprost” i Studio PLAC w maju 2022 roku. Wszystkie zaprezentowane poniżej grafiki pochodzą właśnie z tego raportu.

Powód 1: Podcasty są bardzo popularne (a ich popularność rośnie)

Aż 64% wszystkich internautów deklaruje słuchanie podcastów, natomiast 33% znajduje na to czas przynajmniej raz w tygodniu. To sprawia, że podcast jako forma docierania do odbiorców może być bardzo opłacalny.

Dlaczego jednak może, nie zaś jest? Ponieważ wiele zależy od tematyki podcastu, a więc branży przedsiębiorcy myślącego o założeniu go. Natomiast jeszcze więcej zależy od pomysłu na podcast i sposobu prowadzenia – nawet branża pozornie niedopasowana do formy podcastowej jest w stanie odnieść na tym polu sukces, jeśli ma charyzmatycznego prowadzącego!

statystyki - zainteresowanie podcastami wśród populacji internautów

Powód 2: Podcastem dotrzesz do osób, które nie mogą akurat patrzeć na ekran

Jednym ze znaczących powodów do założenia podcastu w 2024 roku jest fakt, iż tą formą jesteś w stanie dotrzeć do odbiorców niemogących w danym momencie patrzeć na ekran i chociażby czytać artykułu blogowego czy przeglądać postów w social media. Przede wszystkim chodzi o osoby pozostające w ruchu: jadące samochodem, spacerujące, uprawiające sport czy robiące porządki w domu. Przykładowo 7% pełnoletnich internautów słucha podcastów przede wszystkim w trakcie prowadzenia auta. 4% w trakcie spacerowania, a 3% biegając. Najwięcej jest słuchaczy domowych (77%), jednak nie podano, jakie czynności wykonują w tym samym czasie.

statystyki - w jakich miejscach, okolicznościach pełnoletni internauci najczęściej słuchają podcastów

Powód 3: Podcast może być źródłem dochodu – dodatkowego lub głównego

Prowadząc podcast, możesz na nim zarabiać. Zazwyczaj będzie to dochód dodatkowy, ale jeśli zdobędziesz ogromną popularność – kto wie! Po pierwsze masz do dyspozycji reklamy w trakcie podcastu (np. na YouTubie) i ewentualne współprace z firmami (dopiero po uzyskaniu rozpoznawalności). Po drugie możesz liczyć na wsparcie finansowe ze strony aktywnych słuchaczy. Aż 12% z nich wspiera ulubionych twórców poprzez comiesięczne wpłaty, część zaś – połowa wspierających – sięga po książki napisane przez cenionych podcasterów.

fragment artykułu o finansowym wsparciu twórców podcastów

Powód 4: Podcast w funkcji narzędzia sprzedażowego

Warto zauważyć, iż jesteś w stanie zarobić nie tylko na podcaście, ale także dzięki niemu. Podcast stanowi dobre miejsce do wspominania o swoich usługach czy produktach, w które najwięksi fani są w stanie zainwestować (jak w przypadku wspomnianych wyżej książek).

Powód 5: Budowanie wizerunku (marki osobistej) na bazie podcastu

Podcast jako długa forma – nierzadko godzinna lub dłuższa – jest niczym papierek lakmusowy Twoich umiejętności, wiedzy, profesjonalizmu i innych cech, które chcesz zaprezentować odbiorcom. Warto go zatem wykorzystać nie tylko do zainteresowania odbiorców poruszaną tematyką, ale także do zaprezentowania siebie jako eksperta. Warto tu zaznaczyć, że aż 49% słuchaczy wybiera podcasty na podstawie poziomu merytorycznego. Celem 47% jest poznanie czegoś nowego (zdobycie nowych informacji), a 33% – samorozwój bądź nauka.

statystyki - dlaczego internauci słuchają podcasty

Powód 6: Budowanie wizerunku marki/firmy dzięki podcastowi

Za pomocą podcastu możesz budować i szerzyć wizerunek nie tylko swój jako eksperta, ale także swojej marki lub firmy jako całości. Przypominam, iż 49% fanów podcastu zwraca uwagę na poziom merytoryczny (treści, prowadzącego), więc jeżeli przekonasz ludzi do siebie, przekonasz ich do świadczonych usług. Z kolei 33% słuchaczy zazwyczaj wybiera podcasty edukacyjne.

statystyki - jakie kwestie są ważne przy wyborze i słuchaniu podcastów

Dodatkowo dzięki podcastowi:

  • zbudujesz dobrą relację z odbiorcami – potencjalnymi klientami,
  • zbudujesz społeczność wokół siebie lub swojej marki/firmy,
  • uzyskasz bezpośredni dostęp do klientów, co pozwoli Ci zadawać pytania i odpowiadać na te zadane przez słuchaczy, robić ankiety, dyskutować,
  • stworzysz pole do eksperymentów – próbowania działań i dopasowywania ich do odbiorców na bieżąco,
  • stworzysz stałe źródło wiedzy dla przyszłych odbiorców (podobnie jak prowadząc blog),
  • pokażesz się od ludzkiej strony, dasz się polubić – nagranie audio, a tym bardziej audio-wideo, zdradza więcej na temat człowieka niż tekst.

Kto w ogóle słucha podcastów?

Żeby wystartowanie z podcastem – zwłaszcza jeśli ma to być jedyny lub główny kanał komunikacji z potencjalnymi klientami – miało sens, warto, a wręcz należy wcześniej zrobić rekonesans i sprawdzić, kto właściwie słucha podcastów i czy wśród tych osób znajdują się docelowi odbiorcy. Nie jest to łatwe, bo nie ma badań, które dotyczyłyby każdej branży. Warto zatem sprawdzić, czy istnieją już podcasty o danej tematyce, ile ich jest i jak sobie radzą (ilu mają odbiorców, ile reakcji wywołują i jakie są te reakcje).

statystyki - wiek, miejsce zamieszkania, wykształcenie słuchaczy podcastów

Tym, co można wyczytać z badań, jest:

  • największy procent odbiorców w grupie wiekowej 18-24 lata – 74% osób z tej grupy słucha podcastów. Następnie podcastów słucha 67% osób w wieku 25-54 oraz 56% osób mających co najmniej 55 lat,
  • równy udział procentowy w słuchaniu podcastów wśród kobiet i mężczyzn (po 64%),
  • przewaga udziału osób mieszkających w dużych miastach (71% mieszkańców miast powyżej 500 tys.) względem mieszkańców mniejszych miast (67% mieszkańców miast 20-500 tys.) i wsi (58%),
  • przewaga osób z wykształceniem wyższym (69% osób z tej grupy). Następnie wśród osób z wykształceniem średnim podcastów słucha 65%, a wśród osób z podstawowym lub zawodowym – 45%,
  • różne tematyki podcastów zbierają różną grupę odbiorców – przykładowo zdrowie i styl życia wybiera 35% słuchaczy, sport 18%, a biznes 12%. Szeroko rozumiana „inna tematyka” ciekawi 7% odbiorców podcastów.

Kim mogą być Twoi odbiorcy? Zarówno obecnymi, jak i nowymi bądź potencjalnymi klientami. Dodatkowo potencjalnymi partnerami biznesowymi, inwestorami, a nawet przyszłymi pracownikami. Jeśli uznają, że warto dzielić się Twoimi materiałami w sieci, mogą stać się Twoimi oddolnymi promotorami, przyczyniając się do szerzenia wiedzy o Twoim podcaście, Tobie i Twojej marce/firmie. Oczywiście będą to także ludzie, którym po prostu pomożesz.

O czym nagrywać podcast?

Jeżeli zweryfikowałeś grupę docelową i w Twoim przypadku warto zacząć podcast, albo przynajmniej masz ochotę spróbować i sprawdzić, co ta popularna forma marketingu przyniesie Tobie i Twojej firmie, możesz teraz zadać sobie pytanie, o czym właściwie nagrywać.

Tak postawione pytanie jednak nie zawsze jest zasadne. Jeżeli zastanawiasz się, na jaki temat nagrywać podcast, na nic zdadzą się liczby. Owszem, najpopularniejsze są zdrowie i styl życia (35%), informacje (34%), rozmowy ze znanymi ludźmi (31%) i edukacja (31%), tylko co z tego? Chęć nagrywania podcastu powinna wyjść z faktu, że na czymś się znasz lub potrafisz coś robić (np. jesteś charyzmatyczny, świetnie prowadzisz rozmowy lub masz poczucie humoru porywające tłumy), nie zaś z tego, że marzy Ci się popularny podcast, a o czym on będzie – wszystko jedno.

statystyki - jaka jest tematyka podcastów

Jeżeli więc masz niezbędną podstawę: wiedzę, w jakiej tematyce stworzyć podcast, możesz zadać sobie pytanie, o czym nagrywać odcinki – skąd brać pomysły. Miejsca do czerpania inspiracji są przeróżne. Warto zacząć od tematów, które są realnie, mierzalnie ciekawe dla klientów Twojej branży. Przypomnij sobie, o co najczęściej pytają Cię klienci. Sprawdź hasła branżowe wpisywane w wyszukiwarkę, np. używając darmowych narzędzi Google Trends lub Google Keywords. Podpatrz, o co pytają klienci Twoich konkurentów branżowych: na ich blogach, pod ich podcastami. Następnie możesz zainspirować się tematami Twoich konkurentów i tematami blogowymi, także tymi, które już poruszyłeś na blogu firmowym.

Gdzie szukać tematów odcinków podcastu firmowego?

  • wśród klientów: biorąc pod uwagę pytania zadawane na żywo, w komentarzach czy wiadomościach e-mail,
  • wśród popularnych haseł: sprawdzając propozycje Google Trends czy Google Keywords,
  • na blogach branżowych: na swoim blogu firmowym oraz blogach konkurencji,
  • w serwisach branżowych: wśród artykułów o największej popularności,
  • w komentarzach: u konkurentów i pod artykułami na blogach, w serwisach branżowych.

Ponadto nie bój się proponować autorskich tematów, nawet – lub zwłaszcza! – jeśli nie znalazłeś ich nigdzie indziej. Sposobem przedstawienia zagadnienia oraz prowadzenia podcastu możesz zainteresować odbiorców nawet najbardziej nieoczywistą rzeczą. Miej na uwadze fakt, że popularni podcasterzy nie wybili się przez to, iż obsesyjnie sprawdzali trendy tematyczne, tylko dzięki temu, że porwali tłumy sobą, wiedzą, charyzmą i innymi cechami, a także realizowaniem odważnych, autorskich pomysłów.

Jak zacząć nagrywać podcast w 2024 roku?

Rozpoczęcie przygody z podcastem – czy to osobistym, czy to firmowym – wcale nie jest skomplikowane. Jeśli chodzi o sprzęt, potrzebujesz podstawowych urządzeń: komputera i oczywiście mikrofonu. Natomiast w kontekście oprogramowania przyda Ci się program do nagrywania i ewentualnie edycji dźwięku, np. usuwania szumów z tła. Komputer najprawdopodobniej już masz, toteż jedynym koniecznym wydatkiem jest dobrej jakości mikrofon. Oprogramowanie znajdziesz za darmo, musisz tylko wygospodarować czas na nauczenie się podstawowej obsługi.

Poza kupnem sprzętu i nauczeniem się obsługi programu do nagrywania i edycji dźwięku koniecznie zwróć uwagę na wybór platformy, na której będziesz publikował odcinki. Najwięcej słuchaczy podcastów wybiera YouTube (73%). Kolejno 37% odbiorców sięga po podcasty publikowane na stronach internetowych, np. blogach. Aby zdywersyfikować platformy, możesz dodatkowo publikować na Spotify (tutaj znajduje się 21% fanów podcastów) czy w Google Podcasts (9%).

statystyki - na jakich platformach najczęściej słuchane są podcasty

Nie zapomnij o cechach i działaniach dobrego podcastera: przygotowaniu głównej strategii i każdorazowym przygotowywaniu scenariuszy do odcinków (szczególnie uważaj na dygresje rozmywające temat!), sposobie komunikacji (języku, dykcji, tonie, akcencie, a także używanej terminologii), regularnym publikowaniu, zachowywaniu podobnej długości odcinków, śledzeniu trendów i reakcji odbiorców, stałym doskonaleniu się merytorycznym i technicznym. Jeżeli w Twoim podcaście mają się pojawiać goście, zawsze sprawdzaj, kim są – zapraszając ich w roli ekspertów, niejako legitymizujesz ich wiedzę i doświadczenie. Ponadto przed przygotowaniem odcinka odświeżaj swoje informacje na dany temat, aby podawać wyłącznie fakty zgodne z aktualną wiedzą w danym zakresie.

Tworzenie podcastu to nie tylko nagrywanie materiału audio bądź audio-wideo. Trzeba również wykonywać dodatkowe zadania takie jak wspomniane już przygotowywanie się do każdego odcinka (research dotyczący poruszanych zagadnień i/lub zapraszanych gości) czy tworzenie scenariusza (rozpisywanie zagadnień w punktach lub przygotowywanie listy pytań do danego gościa). Dalej są montaż odcinka, ewentualna transkrypcja w celu opublikowania na blogu, stworzenie atrakcyjnej grafiki promocyjnej do odcinka.

Na koniec pozostaje kwestia promocji – darmowej lub płatnej, w zależności od potrzeb i możliwości. Do form bezpłatnych należą publikacja informacji o nowym odcinku w social media (na Facebooku czy Instagramie), umieszczenie odnośnika na LinkedIn, a także opublikowanie informacji na blogu – może być w formie artykułu, np. zawierającego transkrypcję, może pojawić się jako krótka notatka z odtwarzaczem. Dodatkowo jeżeli masz czas, rozważ zapraszanie konkurentów lub przedsiębiorców o komplementarnych usługach, a także występuj u nich – możecie promować się nawzajem.

Czy warto zacząć prowadzić podcast w 2024 roku? – podsumowanie

Moim zdaniem mimo stale rosnącej konkurencji na rynku podcasterskim zdecydowanie warto przynajmniej spróbować. To świetne rozwiązanie zwłaszcza dla osób mających konkretny pomysł i charyzmę, a także znających swoich odbiorców.

Jeśli prowadzenie podcastu ma być wyłącznie Twoim hobby, ograniczenie się do niego i wrzucanie informacji o nowych odcinkach na social media będzie w porządku. Jeżeli jednak ma to być podcast firmowy, na Twoim miejscu zdecydowanie nie rezygnowałabym z bloga. W takim wypadku podcast stanie się świetnym uzupełnieniem, bo trafi do tych odbiorców, którzy nie mają czasu lub nie lubią czytać tekstów, szczególnie długich.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *