Remarketing vs. retargeting – różnice

Remarketing i retargeting to dwa rodzaje działań marketingowych prowadzonych w internecie. Mimo iż występują między nimi znaczące różnice, bardzo często są mylone. Mało tego: oba potocznie nazywa się remarketingiem, nawet wśród specjalistów w branży reklamowej. No dobrze, zatem jakie działania powinny być nazywane retargetingiem? Czym jest remarketing? I z których kampanii reklamowych korzystać, żeby docierać do większej liczby ludzi i pozyskiwać klientów? Sprawdź i zapamiętaj!

Czym jest remarketing?

Remarketing wiąże się z tym rodzajem reklamy, za pomocą którego dociera się do klientów już pozyskanych. Jego celem jest pozostawanie w kontakcie z osobami, które dokonały zakupu w sklepie bądź zrealizowały inny cel konwersji, np. pobrały e-book ze strony internetowej.

Dzięki podtrzymywaniu relacji można przekonywać klientów do ponownego odwiedzenia witryny i skorzystania z oferty, np. kiedy wprowadzisz coś nowego lub urządzisz atrakcyjną promocję. Siłą remarketingu jest również zdobywanie lojalności klientów i pozyskiwanie fanów marki, swoistych ambasadorów, którzy są gotowi promować lubiane produkty sami z siebie.

Remarketing vs. retargeting - różnice

Kolejną zaletę remarketingu stanowi fakt, że na tle innych form reklamy – również retargetingu – wypada tanio. Dzieje się tak, ponieważ piszesz do klienta, który już Cię zna i ufa Twoim produktom, jest zadowolony z zakupu, ma pozytywne doświadczenia z kontaktu z Tobą. Z tej samej przyczyny działania remarketingowe zajmują mniej czasu niż wykorzystywanie retargetingu.

Kiedy i jak korzystać z remarketingu?

Z działań remarketingowych warto korzystać do:

  • promowania nowej oferty,
  • informowania o zmianach,
  • informowania o promocjach i wyprzedażach,
  • oferowania specjalnych promocji dla stałych klientów,
  • cross-sellingu (rekomendowania produktów podobnych do zakupionych przez klienta),
  • powiadamiania o nowych treściach na stronie internetowej, np. artykułach na blogu,
  • powiadamiania o konkursach i zabawach,
  • informowania o ciekawych wydarzeniach: online (np. webinarach) i na żywo (np. targach).
Czym jest remarketing?

Remarketing można prowadzić zarówno za pomocą odgórnego mailingu (Ty decydujesz o wysyłaniu wiadomości), jak i newslettera (klient prenumeruje Twoje wiadomości sam). Czasem działania remarketingowe przybierają formę popularnych kampanii reklamowych typu display bądź web push.

Odróżnienie e-mail targetingu od e-mail remarketingu

Choć byłoby to łatwiejsze do zapamiętania, niestety nie wszystkie działania marketingowe prowadzone za pośrednictwem poczty e-mail to remarketing. Remarketingiem można nazywać jedynie reklamy wysyłane do już pozyskanych klientów w celu ponowienia konwersji (obojętnie jakiej). Natomiast e-mail targeting polega na wysyłaniu wiadomości e-mail do potencjalnych klientów – takich, których adres e-mail pozyskaliśmy w sposób inny niż dzięki dokonaniu przez nich konwersji na stronie internetowej. Przykładowo zostawili komentarz lub pozwolili na zapisanie plików cookies.

Odróżnienie e-mail targetingu od e-mail remarketingu

Czym jest retargeting?

Retargeting polega na docieraniu do potencjalnych klientów – użytkowników, którzy weszli na stronę internetową, lecz albo nie podjęli żadnej akcji, albo podjęli i przerwali (słynne porzucone koszyki). Dzięki niemu można delikatnie przypominać takim osobom, by wróciły na stronę i dokonały konwersji. Robi się to zazwyczaj za pomocą kampanii reklamowych typu display, wyświetlanych w innych witrynach – u partnerów Google, na Facebooku czy Instagramie.

Aby użycie retargetingu było w ogóle możliwe, klient musi zgodzić się na zapisanie przez Twoją witrynę plików cookies. Wówczas każdy jego ruch na stronie internetowej jest śledzony i odnotowywany. Uzyskujesz wiedzę, czym się interesuje, na które podstrony wchodzi, którym produktom bądź usługom poświęca najwięcej czasu, na jakim etapie rezygnuje z zakupu.

Czym jest retargeting?

Retargeting pozwala zatem maksymalnie wykorzystać ruch w witrynie. Może i klient niczego tym razem nie kupił, ale za to pozostawił Ci mnóstwo informacji o sobie. Te dane będziesz mógł wykorzystać w kampanii reklamowej, np. Google Ads. Pamiętaj jednak, że aby tworzyć reklamy w największych systemach reklamowych – w Google i na Facebooku – musisz zastosować na stronie krótkie kody HTML tychże systemów.

Po co używa się retargetingu?

Istnieje sporo zalet związanych z retargetingiem. Oto przykładowe:

  • zachęca do powrotu na stronę,
  • przekonuje do zakupu niezdecydowanych klientów,
  • lepiej wykorzystuje budżet reklamy w porównaniu do nowej, nieznanej grupy docelowej,
  • zamyka sprzedaż,
  • umożliwia personalizację reklamy,
  • szerzy świadomość marki i wzmacnia ją.
Po co używa się retargetingu?

Szczególnie istotne jest to, że retargeting pozwala na personalizowanie reklam w wysokim stopniu. Dzięki temu mamy możliwość oferowania odbiorcom dokładnie tego, czego potrzebują – czego sami poszukiwali w internecie. Nie strzelamy ofertą na oślep, mając nadzieję, że akurat osoba X z grupy docelowej Y potrzebuje w tym momencie produktu Z.

Rodzaje retargetingu

Najczęściej wymienia się dwa rodzaje reklam związanych z retargetingiem. Są to:

  • retargeting statyczny – ta sama reklama wyświetla się wszystkim użytkownikom, którzy odwiedzili Twoją stronę internetową. Jest łatwa i szybka w wykonaniu, jednak nie pozwala na personalizację. Możesz zareklamować ogólną ofertę bądź ciekawy artykuł,
  • retargeting dynamiczny – w przypadku tej reklamy każdy użytkownik widzi unikalny przekaz. Taki, który bierze pod uwagę jego preferencje i akcje podjęte na stronie. Przykładowo do użytkownika, który długo oglądał buty, możesz skierować właśnie te buty. Mało tego! Masz szansę skłonić go do zakupów, oferując atrakcyjny rabat.
Rodzaje retargetingu

Remarketing i retargeting – czemu służą?

Mimo iż pomiędzy remarketingiem i retargetingiem występuje znaczna różnica, mają te same główne cele. Wykorzystuje się je, aby skłonić użytkownika do powrotu na stronę i dokonania konwersji, najczęściej zakupu produktu czy skorzystania z usługi. Pamiętaj jednak, że konwersja jest dowolna – może być nią również zapis na wydarzenie bądź newsletter, pobranie pliku, rejestracja na stronie internetowej.

Zarówno w przypadku kampanii remarketingowych, jak i retargetinowych można stosować reklamy displayowe i powiadomienia web push. Wówczas remarketing i retargeting zyskują dodatkowy cel: promowania marki, szerzenia świadomości o niej, utrwalania jej w pamięci użytkowników (niekoniecznie świadomie!; wystarczy, że klientom wpadnie w oko nazwa firmy, kiedy przeglądają internet).

Remarketing vs. retargeting – różnice

Remarketing i retargeting różnią się przede wszystkim profilem klienta, do którego docierają stworzone w ich myśl reklamy. Przekaz remarketingu trafia do tych, którzy już są klientami, natomiast retargetingu – do tych, którzy dopiero mają nimi zostać.

Remarketing skupia się na budowaniu więzi i pozyskiwaniu sympatii klienta. Na dbałości o niego i dążeniu do tego, by przemienił się w klienta stałego i lojalnego. Tymczasem w retargetingu kładzie się nacisk na przekonanie do zakupu. Dopiero po dokonaniu konwersji przez użytkownika można go umieścić na nowej liście – tej przeznaczonej do wysyłania reklam remarketingowych.

Remarketing vs. retargeting - różnice

Kampanie remarketingowe najczęściej prowadzi się za pośrednictwem e-maili. To sposób tani i łatwy, niewymagający korzystania z Google Ads ani Facebook Ads. Natomiast retargeting e-mailowy – czyli rodzaj e-mail targetingu – może wydawać się nieco przerażający. O ile internauci są przyzwyczajeni, że reklamy oglądanych wcześniej produktów śledzą ich w internecie, o tyle otrzymanie wiadomości na prywatną skrzynkę od właściciela strony, którą odwiedzili, może przestraszyć i zrazić klienta.

Remarketing vs. retargeting – co wybrać?

Przede wszystkim warto wiedzieć, że remarketing i retargeting wcale się nie wykluczają. Korzystając z jednego, warto używać również drugiego. Dzięki temu poszerzysz grupę odbiorców i pozyskasz więcej klientów, niż gdybyś ograniczył się do jednej listy marketingowej.

Jeżeli jednak z jakiegoś powodu chcesz skupić się na jednym rodzaju kampanii, wybierz:

  • remarketing – w sytuacji, w której masz bazę klientów, tyle że słabo zaangażowanych bądź pozyskanych dawno temu. Inną przesłanką jest niewielki budżet na reklamę, ponieważ tutaj wiesz, że użytkownicy kupili dany produkt, czyli już raz byli zainteresowani ofertą. Oczywiście musisz spełniać warunek posiadania ich adresów e-mail,
  • retargeting – w sytuacji, w której zależy Ci na pozyskaniu nowych klientów. Ten rodzaj reklam sprawdzi się też w przypadku właścicieli stron, którzy nie dysponują adresami e-mail klientów. Jest świetnym wyborem dla osób, które dopiero otworzyły sklep i odnotowują ruch na stronie, za to wskaźnik konwersji stoi.
Remarketing vs. retargeting - co wybrać?

Jak skutecznie przekonywać klientów, by dokonali zakupu?

Niezależnie od rodzaju kampanii reklamowej musisz zadbać o pewne elementy, aby przekaz trafił do odbiorców i przekonał ich do podjęcia akcji.

  • Pamiętaj, by nie przesadzić z częstotliwością reklam. Przekaz nie może być nachalny – wyświetlany non stop, na każdej stronie przeglądanej przez użytkownika. Jednocześnie musi być na tyle częsty, by klient nie zapomniał o Tobie.
  • Komunikat musi być interesujący – najlepiej, jeśli zostanie spersonalizowany. By to osiągnąć, w retargetingu zastosuj typ dynamiczny, natomiast listę remarketingową podziel na segmenty osób o zróżnicowanych profilach preferencji. Oczywiście w retargetingu również warto skorzystać z segmentacji, zwłaszcza gdy chce się zareklamować nową ofertę.
  • Reklama ma być atrakcyjna wizualnie – jeśli to zdjęcie bądź obrazek, zadbaj o jakość grafiki. Jeżeli stosujesz tekst, pamiętaj o weryfikacji błędów. Nie rozpisuj się w nieskończoność. Podziel tekst na akapity. Przeczytaj, jak zastosować model AIDA, by przekonać klienta do zrealizowania Twojego celu.
  • Na bieżąco aktualizuj listy: remarketingową i retargetingową. Przenoś potencjalnych klientów z drugiego spisu do pierwszego, po tym jak dokonają zakupu. Usuwaj użytkowników remarketingowych, jeżeli nie życzą sobie otrzymywania wiadomości. Pamiętaj o RODO!
  • Nie zapominaj, że reklamę zawsze da się ulepszyć.  By to zrobić, optymalizuj kampanie i przeprowadzaj testy A/B, dzięki którym wybierzesz formę przynoszącą największe korzyści. Dywersyfikuj typ reklamy, formę (grafika, tekst, wideo), czas i częstotliwość wyświetlania/wysyłania e-maili itd.
Jak przekonywać klientów, by dokonali zakupu?

Zachęta do powrotu na stronę internetową – Google Ads

Najpopularniejszym systemem reklamowym skłaniającym odbiorców do podjęcia akcji: wejścia na witrynę i dokonania konwersji, jest Google Ads. Tutaj możemy stworzyć reklamy albo na podstawie danych pozyskanych, kiedy użytkownik odwiedził stronę i wykonywał różne czynności, albo w oparciu o adresy e-mail. (Oczywiście możemy również zareklamować sklep osobom, które nigdy go nie odwiedziły, jednak w tym artykule skupiamy się na remarketingu i retargetingu).

Podczas tworzenia kampanii warto dokonać segmentacji użytkowników pod kątem podstawowych danych: wiek, płeć czy miejsce zamieszkania, a także w oparciu dodatkowe informacje: podjęte akcje, odwiedzane podstrony, czas wyświetlania konkretnych treści, ostatni termin pobytu użytkowników na stronie (tydzień, miesiąc, wcześniej). Uwaga! Żeby pozyskać tego typu dane, niezbędne jest wklejenie na stronę „tagu remarketingowego” – krótkiego kodu Google Ads.

Zachęta do powrotu na stronę internetową - Google Ads

Aby przekonać obecnych klientów do zakupu, warto zaproponować im specjalną ofertę tylko dla nich. Z kolei do niezdecydowanych osób, które wcześniej oglądały produkty w witrynie, ale wyszły ze sklepu, można skierować te same produkty w niższej cenie.

Winowajca błędnego używania terminu remarketing

Przy okazji omawiania systemu reklam Google Ads warto wspomnieć o pewnej ciekawostce. Mianowicie to właśnie Google odpowiada za niewłaściwe stosowanie słowa remarketing, czyli nazywanie w ten sposób również retargetingu. Terminem tym określa wszystkie działania prowadzone wobec użytkowników, którzy mieli jakąkolwiek styczność ze stroną.

Winowajca błędnego używania terminu remarketing

Działania remarketingowe i retargeting w social media

Remarketing i retargeting działają również w systemie reklamowym Facebook Ads. W przypadku tego pierwszego wystarczy wgrać posiadaną listę adresów e-mail i stworzyć reklamę skierowaną do obecnych klientów. Natomiast do retargetingu niezbędne jest zastosowanie na stronie Piksela Facebooka, czyli krótkiego kodu doklejonego do kodu HTML strony.

Podczas gdy reklama Google Ads działa w wyszukiwarce oraz na partnerskich stronach internetowych, kampanie na Facebooku można rozszerzyć na platformy i aplikacje należące do Facebooka. Są to chociażby Instagram i Messenger. W ten sposób zwiększymy zasięg reklamy i pojawimy się tam, gdzie potencjalny klient miło spędza czas wolny. Jest zrelaksowany i ma opuszczoną gardę – łatwiej przekonać go do zakupów atrakcyjnych dla niego przedmiotów, np. związanych z hobby.

Działania remarketingowe i retargeting w social media

Tworzenie kampanii reklamowych z agencją

Jeśli Twoimi problemami są porzucone koszyki, duży ruch na stronie połączony z małą konwersją lub mały ruch w witrynie, remarketing i retargeting sprawdzą się świetnie. Jak już wspomnieliśmy, w przypadku nowego sklepu i/lub braku bazy adresów e-mail powinieneś skupić się na retargetingu, za to jeśli udało Ci się zdobyć klientów i chcesz, by zostali z Tobą na dłużej, odpowiedni będzie remarketing. Oczywiście jeżeli chcesz rozszerzyć grono odbiorców i jednocześnie zadbać o obecnych, połącz działania.

Kampanie reklamowe mogą sprawić nieco kłopotów podczas tworzenia, zwłaszcza w sytuacji, w której nigdy wcześniej się tego nie robiło. Trzeba umieć poprawnie przeanalizować zachowania na stronie, ustalić właściwe grupy odbiorców, dobrać odpowiednie czasy i miejsca wyświetlania reklam, a także wyważyć częstotliwość wyświetlania. Trudności przysparza również optymalizacja reklam, dostosowywanie ich do rezultatów w czasie rzeczywistym i minimalizowanie kosztów przy maksymalizowaniu zysków.

Tworzenie kampanii reklamowych z agencją

Możesz nauczyć się tworzyć reklamy samodzielnie – najświeższe, aktualne wytyczne znajdziesz na stronach systemów reklamowych, czyli w Google Ads i Facebook Ads. Natomiast możesz też skorzystać z naszej pomocy. Zadbamy o wszystkie elementy wymienione powyżej, a dodatkowo zatroszczymy się o stronę graficzną i tekstową reklamy. Wyślij nam wiadomość i opisz, który rodzaj kampanii Cię interesuje oraz jakich rezultatów oczekujesz.

Więcej treści o reklamach (i nie tylko) – marketing w internecie

Na koniec zachęcamy Cię do zajrzenia na nasz blog, na którym znajdziesz więcej artykułów takich jak ten. Publikujemy różne poradniki, dzięki którym nauczysz się prowadzić marketing w sieci. Zadbasz o SEO swojej witryny, poprawisz jej użyteczność dla odbiorców, wyeliminujesz zbędne elementy i dodasz korzystne. Na temat reklam także znajdziesz parę ciekawostek.  Zapraszamy!

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *