Reklama firmy w internecie za darmo – pomysły

Reklama firmy w internecie za darmo – pomysły

Czy da się stworzyć darmową reklamę, która przyniesie efekty co najmniej porównywalne do płatnej reklamy firmy w internecie? Jeżeli tak, jaki jest na to sposób? Jak zacząć? Jakie platformy wybrać? Postawić na popularny marketing szeptany na forach internetowych, czy może promować stronę internetową jakąś inną, nieoczywistą metodą? Na te i inne pytania odpowiedzieliśmy w dzisiejszym artykule. Oto najlepsze sposoby darmowego marketingu internetowego. Zapraszamy!

Pięć sposobów na darmową reklamę w internecie

Omówienie sposobów na darmową reklamę w sieci rozpoczęliśmy od pięciu propozycji, którym poświęciliśmy najwięcej miejsca. To nasze ulubione metody – swoiste top 5 darmowego marketingu internetowego. Jeśli są Ci znane lub wolisz spróbować czegoś innego, zachęcamy do przeczytania kolejnego punktu, w którym streściliśmy dodatkowe sposoby nieodpłatnej promocji w internecie.

Zaprezentowane dziś informacje nie są zarezerwowane dla firm z konkretnych branż. Nie musisz prowadzić firmy e-commerce, by posługiwać się tymi sposobami na reklamę. Nie potrzeba też, byś wykonywał wszystkie działania. Na początek proponujemy 1-3 sposoby na darmową reklamę. Poświęć każdej co najmniej miesiąc i oceń efekty z perspektywy czasu. Powodzenia!

Sposób 1: Promowanie firmy w internecie za darmo na blogu

Blog prowadzony bezpośrednio na stronie internetowej Twojej firmy ma ogromne znaczenie w kontekście SEO i może stanowić element strategii content marketingu. Dzieje się tak, ponieważ artykuły pozwalają na wykorzystanie wielu różnorodnych słów kluczowych – powtarzanie tych najważniejszych dla Twojej witryny, a także sięganie po frazy z długiego ogona. Regularne nasycanie słowami kluczowymi doskonale wpływa na pozycjonowanie stron, podobnie jak częste publikacje. Kiedy roboty Google widzą, że na stronie coś się dzieje, ciągle pojawiają się nowe treści, wchodzą na nią często i szybko indeksują nowe podstrony.

Ale wykorzystanie bloga i content marketingu to nie tylko korzyść dla pozycji w wynikach wyszukiwania. To również sposób na darmową reklamę firmy i Ciebie jako jej przedstawiciela (właściciela, pracownika, współpracownika – nieważne). Długie, unikalne, merytoryczne, profesjonalne i wysokiej jakości artykuły sprawiają, że w oczach odbiorców stajesz się znawcą danego tematu. Przekonujesz użytkowników, że na Twojej stronie internetowej warto szukać odpowiedzi na pytania i rozwiązań problemów. Z tego powodu content marketing na blogu bardzo często obejmuje poradniki, instrukcje krok-po-kroku i inspiracje. Więcej pomysłów na rodzaje tekstów blogowych przedstawiliśmy w poradniku: O czym pisać na blogu firmowym i osobistym?

Reklama firmy w internecie za darmo - pomysły

Aby Twoje artykuły zyskały stałych odbiorców, powinny być pisane z myślą o tym, co ich interesuje. Możesz to sprawdzić chociażby w wynikach wyszukiwania. Kiedy zaczniesz wpisywać w oknie wyszukiwarki Google jakieś pytanie, algorytm wyświetli Ci podpowiedzi dalszego ciągu. Są to propozycje prawdziwych słów kluczowych wpisywanych w wyszukiwarkę przez użytkowników.

Podobnie działa bezpłatne narzędzie AnswerThePublic. Wybierz analizę w języku polskim i sprawdź, co interesuje Twoich potencjalnych klientów. Pokryj tematy na blogu i czekaj na efekty. Dodatkowo zainstaluj na blogu wtyczkę do udostępniana artykułów w social media i dawania lajków. Odblokuj także sekcję komentarzy – opinie użytkowników pozytywnie przekładają się na pozycjonowanie stron internetowych. Uwaga: należy je moderować, by strony nie zaśmiecił spam.

Psst! Jeśli chcesz wiedzieć, dlaczego i w jaki sposób artykuły na blogu sprzyjają budowaniu profilu linków Twojej strony, zajrzyj do poradnika: Skuteczny sposób na pozyskiwanie linków? Link baiting!

Sposób 2: Rady dla potencjalnych klientów na forach internetowych

Działanie „fora internetowe + marketing” zdaje się dawać wynik „marketing szeptany”. Warto jednak pamiętać, że promowanie firmy czy strony w internecie to co innego niż stosowanie wzorów matematycznych. W rzeczywistości zaproponowane działanie ma różne wyniki. Przykładowo na forum, które znajduje się w sieci partnerskiej Google Ads, można reklamować się w sposób tradycyjny, płatny. Można też postawić na reklamę bezpłatną, odpowiadając na komentarze użytkowników – ale nie szeptając!

Obecność na forach internetowych nie musi oznaczać szeptanki. O wiele lepsza forma reklamy to prowadzenie oficjalnego profilu firmy. Konto użytkownika możesz założyć albo anonimowo w imieniu firmy (np. używając w nicku samej nazwy firmy), albo imiennie (np. wykorzystując w nicku imię i nazwę firmy – „Ania Kawiarnia Słoneczna”). W stopce umieść link do swojej strony internetowej bądź fanpage’a w preferowanych social media. Zadbaj o to, by użytkownicy forum mieli świadomość, jaką firmę reprezentujesz i że nie jesteś osobą bezstronną.

Rady dla potencjalnych klientów na forach internetowych

Bądź obecny na forach internetowych, a nie wyłącznie zarejestrowany. Śledź wątki, które tworzą i rozwijają użytkownicy – Twoi potencjalni klienci. Nie publikuj postów z nachalną reklamą. Zamiast tego odpowiadaj w wątkach, w których odpowiedź ta jest chciana i zostanie uznana za wartościową. Być może komuś zepsuł się odkurzacz, a Ty prowadzisz e-sklep AGD. Albo ktoś nie wie, który kosmetyk wybrać – opisz zalety tych, które rozważa. Proponuj w swoich odpowiedziach sprzedawane produkty, wklejaj do nich linki, ale nie za każdym razem i nie w przesadnej liczbie.

Forum internetowe, na którym jesteś chciany i lubiany, to także dobre miejsce do zapraszania osób na specjalne wydarzenia, zachęcania do skorzystania z promocji. Pozyskując sympatię odbiorców, zdobędziesz teraźniejszych i przyszłych klientów. Nawet jeśli nie potrzebują produktów z Twojej oferty dzisiaj, jutro – gdy taka potrzeba nadejdzie – przypomną sobie o Tobie.

Sposób 3: Marketing szeptany: fora internetowe, social media, komentarze

Marketing szeptany to hasło, które na pewno jest Ci doskonale znane. W poprzednim punkcie przekonywaliśmy Cię do zarejestrowania się na forum internetowym i prowadzenia konta oficjalnie, co jednak nie wyklucza dołączenia do grona użytkowników jako postać fikcyjna. Bycie na jednej platformie jako osoba reprezentatywna i incognito może wręcz przynieść Ci korzyść – jeśli z oficjalnego konta napiszesz coś ważnego, a wiadomość zagubi się wśród innych, będziesz mógł „podbić ją” za pomocą drugiego, fikcyjnego.

Szeptanka to reklama w internecie wykraczająca poza fora internetowe. Potencjalnych klientów możesz i powinieneś szukać także w innych miejscach: social media, w sekcjach komentarzy na stronach internetowych i blogach, w serwisach z opiniami. Na niektórych platformach trudniej się promować niż na innych. Przykładowo założenie konta w mediach społecznościowych najczęściej wymaga uwierzytelnienia, a fikcyjne profile są błyskawicznie wychwytywane i usuwane. Natomiast reklama w internecie na stronach i blogach często nie wymaga nawet rejestracji.

Marketing szeptany: fora internetowe, social media, komentarze

Mimo iż szeptanie należy do najpopularniejszych sposobów na darmową reklamę, nie polecamy go każdemu. Źle wykonywane działania tego typu zniechęca odbiorców do Twojej firmy. Nachalne komentarze na blogach, odpowiedzi umieszczane na spamerskich, nieaktywnych forach czy kompletnie niewiarygodne recenzje w serwisach z opiniami sprawią, że kiedy odbiorca trafi na niefortunną wypowiedź, uzna, że skoro tak nieudolnie reklamujesz firmę, zapewne ofertę też masz kiepską.

Zagadnienie marketingu szeptanego szeroko poruszyliśmy w artykule: Marketing szeptany w internecie – czym jest i jak go prowadzić? Przeczytaj tekst, by poznać właściwe sposoby na korzystanie z szeptanki, a także zobaczyć antyprzykłady, których należy się wystrzegać.

Sposób 4: Wykorzystywanie oficjalnych mediów społecznościowych

Prowadzenie kont w social media jest dziś tak samo ważne, jak posiadanie oficjalnej strony internetowej firmy. Podczas gdy na tej drugiej powinny znaleźć się kluczowe informacje o działalności, sposobach kontaktu, ofercie itd., mediów społecznościowych używa się do nawiązywania, zacieśniania i utrzymywania ciepłych relacji z klientami – obecnymi i potencjalnymi.

Wiele firm, które „nie czują” social media, wykorzystuje je do udostępniania linków ze strony internetowej. A to reklamują nowy wpis na blogu, a to wrzucają informacje o promocji lub nowym produkcie z oferty. Problem w tym, że tego typu działania są stratą czasu. Jeżeli w mediach społecznościowych nie wybudujesz pozytywnie nastawionej do Ciebie i zaangażowanej społeczności, Twoje posty nie zostaną nawet wyświetlone. Po pierwsze Twój fanpage będzie miał mało obserwatorów. Po drugie algorytm social media zadba, by post trafił do znikomej liczby osób. Facebook czy Instagram – również należący do Facebooka – nie ma żadnego interesu w tym, by pokazywać użytkownikom nieatrakcyjne, niegenerujące żadnych interakcji posty.

E-mail marketing - spersonalizowana reklama w internecie

Aby pozyskać i rozruszać użytkowników na Facebooku czy w innych mediach społecznościowych, początkowo zrezygnuj z reklamy. Zamiast tego organizuj zabawy, konkursy. Twórz przydatne infografiki – obrazy w social media lepiej budują zasięgi niż linki czy posty tekstowe. Cokolwiek publikujesz, myśl o wartości dla osób, które to przeczytają.

Uwaga! Niewykluczone, że początkowo będziesz musiał skorzystać z kampanii płatnych, żeby zbudować zasięg na Facebooku/Instagramie. Wcześniej jednak spróbuj przekierować użytkowników ze swojej strony internetowej, np. czytelników bloga. Albo – jeżeli zdecydowałeś się na prowadzenie oficjalnego profilu na forum – poinformuj tamtejszych odbiorców, że startujesz z social media i potrzebujesz ich wsparcia. Sympatię na jednej platformie da się przeszczepić na inną.

Sposób 5: E-mail marketing – spersonalizowana reklama w internecie

Każda strona internetowa – niezależnie od branży firmy – powinna dawać użytkownikom możliwość zapisania się na newsletter. Mało która osoba ma czas, by codziennie zaglądać na wszystkie interesujące ją strony i sprawdzać nowości, promocje, artykuły. Kiedy prowadzisz newsletter, możesz przygotowywać regularne zestawienia gorących hitów z oferty i poradników blogowych. Na tej metodzie promocji skorzystasz również w przypadku brania udziału w festiwalu lub występowania na targach firm – tuż przed zaprosisz klientów do uczestnictwa w zabawie bądź zachęcisz do odwiedzenia stanowiska na targu.

Dzięki newsletterowi masz niepowtarzalną okazję, by zaimponować obecnym klientom i spersonalizować reklamę. Podziel użytkowników na grupy docelowe – osoby zainteresowane tematyką A, B i C. Osoby w przedziałach wiekowych od-do. Osoby mieszkające w miejscowościach dużych i małych. Kiedy będziesz chciał reklamować konkretne produkty bądź usługi, od razu wytypujesz potencjalnych zainteresowanych. Ponadto zaproponujesz odbiorcom takie poradniki, które rzeczywiście im się przydadzą.

Skuteczna reklama firmy w internecie za darmo - pomysły na dodatkowe działania

Pod pewnym względem e-mail marketing ma znaczącą przewagę nad innymi rodzajami promocji. Otóż jest to taka reklama w internecie, której odbiorcy się spodziewają i którą chcą – w końcu sami zapisują się na newsletter. Jeżeli nie masz bazy adresów e-mail, możesz wykorzystać dane klientów, którzy dokonali zakupu w Twoim sklepie, i wysłać im reklamę podobnego produktu lub spersonalizowany kod zniżkowy na kolejne zamówienie. Ponadto do klientów, którzy zakupili produkty bądź zamówili usługi, wyślij wiadomość z poradnikami dotyczącymi korzystania z owych produktów/usług lub inne artykuły z tej samej tematyki.

Skuteczna reklama firmy w internecie za darmo – pomysły na dodatkowe działania

Mało Ci sposobów na darmową reklamę w internecie? Poniżej znajdziesz dodatkowe metody promowania strony www w sieci – opisane w pigułce. Przetestuj je do reklamowania przede wszystkim firmy/marki, a pośrednio także strony internetowej, produktów i usług.

– prezentacja strony internetowej w wynikach wyszukiwania

Jako reklamę w wynikach wyszukiwania – a przynajmniej jakąś jej formę – można potraktować metadane: title i meta description strony. W istocie sposób, w jaki Twoja witryna prezentuje się w wyszukiwarce Google, jest w stanie nakłonić użytkownika do kliknięcia linku bądź przeciwnie: pozostawić go obojętnym lub niechętnym. Warto zatem wykorzystać ok. 70 znaków ze spacjami tytułu i ok. 155 znaków ze spacjami opisu, by stworzyć reklamę, której odbiorca się nie oprze.

Podstawą metadanych, przede wszystkim tytułu, jest oczywiście wykorzystanie słów kluczowych. Ale liczy się także umiejętne przygotowanie treści opisu – zawarcie obietnicy znalezienia przez potencjalnych klientów dokładnie tego, czego im trzeba.

Skuteczna reklama firmy w internecie za darmo - pomysły na dodatkowe działania

Chwytliwe treści nauczysz się pisać dzięki poradom ukazanym w trzech artykułach:

– reklama w Google Moja Firma, mapach Google, dziale grafiki

Obecność w podstawowych kanałach dystrybucji treści Google to jeden z oczywistych sposobów na darmową reklamę. Nie musisz od razu zakładać kanału na platformie YouTube. Zacznij od wizytówki firmowej w Google Moja Firma. Zadbaj o najważniejsze informacje dla potencjalnych klientów, a także atrakcyjną oprawę graficzną. Aktualizuj wizytówkę, udostępniając w niej linki do strony www, kiedy wprowadzisz nowe produkty lub usługi. Udostępniaj także artykuły z bloga.

reklama w Google Moja Firma, mapach Google, dziale grafiki

Jeśli Twoja firma ma siedzibę stacjonarną, koniecznie zaprezentuj ją w mapach Google. Odbiorcy powinni móc ją znaleźć, sprawdzić drogi dojazdu, a także podejrzeć zdjęcia. Wykonaj atrakcyjne fotografie i dodaj w mapach Google. Ponadto stosuj alternatywne opisy obrazków prezentowanych na Twojej stronie internetowej, żeby wyświetlały się w dziale grafiki Google. W końcu obecność w tradycyjnych, tekstowych wynikach wyszukiwania to nie wszystko, na czym można budować widoczność w Google.

– wymiana linków z partnerem biznesowym

Co powiesz na wymianę reklamy za reklamę? Jeśli prowadzisz sklep internetowy, możesz zaproponować to producentom rzeczy, które sprzedajesz, ewentualnie dostawcom. Jeżeli prowadzisz salon kosmetyczny, możesz dogadać się z położonym w tym samym mieście salonem fryzjerskim – wasze klientki i klienci na pewno chętnie usłyszą o miejscu godnym odwiedzenia.

wymiana linków z partnerem biznesowym

Pamiętaj, by do wymiany reklamy za reklamę wybrać firmy o usługach komplementarnych, lecz niepokrywających Twojej oferty. Nie powinieneś zachwalać klientom czegoś, co skłoni ich do wybrania konkurencji. Kiedy już ustalisz, które firmy wchodzą w grę i są chętne, wymieńcie się linkami do swoich stron internetowych. Możecie też opisać się wzajemnie na blogach – z linkami lub bez.

– artykuły gościnne i opinie eksperckie

Hasło „artykuł gościnny” najczęściej pojawia się w kontekście działań SEO off-site – link buildingu. I rzeczywiście, jest to jedna z metod na pozycjonowanie stron. Ale nie tylko! To także jeden ze sposobów na darmową reklamę, ponieważ pisanie artykułu gościnnego stawia Cię w roli znawcy, eksperta w danej dziedzinie. Dajesz się poznać użytkownikom zewnętrznego serwisu jako profesjonalista z danej branży. Jeśli ocenią Twoją wiedzę pozytywnie, być może zajrzą także na Twojego bloga, by znaleźć więcej poradników w tym samym zakresie tematycznym.

artykuły gościnne i opinie eksperckie

Artykuły gościnne mają linki, więc łączą pozycjonowanie strony z reklamą marki. Natomiast opinie eksperckie nie muszą mieć linków. W tym przypadku najbardziej skorzysta Twój wizerunek. Ponownie zostaniesz ukazany jako ekspert z konkretnej dziedziny.

O udzielanie opinii do artykułów najczęściej proszą autorzy owych artykułów, ale możesz spróbować dostąpić zaszczytu oddolnie. Jeśli dojdą Cię wieści, że ma powstać artykuł przekrojowy z Twojej branży, albo nawet trafisz na taki artykuł, napisz do wydawcy i zaproponuj podzielenie się swoją wiedzą. Koniecznie zaznacz, że masz do dodania coś, co jeszcze nie zostało uwzględnione w materiale.

Więcej na temat artykułu gościnnego – i pokrewnego mu artykułu sponsorowanego – dowiesz się z poradnika: Czym są artykuł gościnny i artykuł sponsorowany? Link building (SEO).

– promowanie i pozycjonowanie strony w ramach współpracy barterowej

Współpraca barterowa z blogerami – podobnie jak artykuły gościnne – pojawia się w wachlarzu działań SEO off-site, jako że zapewnia stronie wartościowe linki zwrotne. Warto jednak pamiętać, że promocja w blogosferze służy nie tylko pozyskiwaniu odnośników, lecz także budowaniu wizerunku marki i szerzeniu świadomości o niej wśród nowych odbiorców. Decydując się na współpracę z osobą prowadzącą blog o tematyce zbieżnej z ofertą Twojej firmy, docierasz do ścisłego grona potencjalnych klientów – osób zainteresowanych dokładnie tym, co sprzedajesz.

promowanie i pozycjonowanie strony w ramach współpracy barterowej

Reklamy w postach na blogu zazwyczaj są płatne. Możesz jednak zaproponować blogerom współpracę barterową, dzięki której poniesiesz jedynie koszty produktów i wysyłki. Blogerzy w zamian za darmową paczkę wypełnioną przydatnymi przedmiotami zrecenzują je – całościowo lub z osobna. Również jako firma usługowa możesz zaproponować barter – przetestowanie usługi, wypoczynek w Twoim hotelu, obiad w Twojej restauracji itd. Tutaj warta uwagi będzie zwłaszcza reklama w serwisie YouTube, np. filmik typu unboxing, taste test czy inny test na żywo.

– real time marketing w social media

Darmową reklamę w social media zyskasz dzięki umiejętnemu wykorzystaniu okoliczności. Jeśli na świecie, w kraju bądź internecie wydarzy się coś, co stanie się natychmiastowym viralem, powinieneś włączyć się w real time marketing. Uwaga! Jest to nie lada wyzwanie, w którym sprawdzą się jedynie osoby dobrze znające zasady działania mediów społecznościowych.

real time marketing w social media

Real time marketing pozwala wypromować każdy biznes, nie stanowiąc przy tym reklamy sensu stricto. Marketing czasu rzeczywistego skupia się na popularnym wydarzeniu, przekształcając je w zabawny i oryginalny sposób. Twoja marka zyskuje jedynie przy okazji. Budujesz wizerunek swojej firmy jako będącej na czasie, trzymającej rękę na pulsie, mającej dystans i rozumiejącej humor internetu. Pełne wyjaśnienie zjawiska i propozycje wykorzystania real time marketingu znajdziesz w artykule: Czym jest real-time marketing?

– growth hacking

Ostatni zaproponowany dziś rodzaj darmowej reklamy online to growth hacking. Ściśle rzecz biorąc, nie oznacza żadnego konkretnego typu kampanii, lecz obejmuje cały zbiór działań promocyjnych, które można wykonywać w internecie. Kryteriami growth hackingu są m.in.: oryginalność, niepowtarzalność, pionierstwo, darmowość, wykorzystanie siły odbiorców.

growth hacking

W growth hackingu chodzi o to, że daną reklamę da się wykorzystać tylko raz (bardzo rzadko dwukrotnie). Kiedy widzisz coś oryginalnego, czego nigdy wcześniej nikt nie zrobił, zapiera Ci dech w piersiach. Natomiast gdy ktoś postanowi powielić metodę, serwuje już tylko odgrzewane kolety. Nie da się więc zaproponować konkretnej reklamy z zakresu growth hackingu. Jeśli podamy przykład akcji, która została już przeprowadzona, nie będzie można wykorzystać jej ponownie. Dlatego tego rodzaju marketing wymaga osób bardzo kreatywnych i myślących nieszablonowo.

Więcej o growth hackingu znajdziesz tutaj: Growth hacking: co to jest i jak wykorzystać go w marketingu?

Płatna reklama firmy w internecie – Google Ads

Jeżeli bezpłatne reklamowanie firmy w internecie nie idzie Ci tak dobrze, jak byś tego chciał, albo wręcz przeciwnie – idzie bardzo dobrze, a Ty zamarzyłeś o zdobyciu kolejnych szczytów, możesz wesprzeć się reklamą płatną. O kampanii Facebook Ads wspomnieliśmy przy okazji omawiania budowania społeczności na Facebooku. Tutaj skupimy się na trzech wymiarach systemu reklamowego Google Ads.

A dlaczego właśnie Google Ads? Ponieważ to reklama nie tylko w wynikach wyszukiwania. To także reklama w internecie: na stronach, blogach, w usługach i aplikacjach – we wszystkich witrynach, które należą do sieci partnerskiej Google. Dzięki temu systemowi Twój komunikat reklamowy dociera do odbiorców znajdujących się na różnych etapach lejka zakupowego. Wystarczy, że wpadnie im w oko, a zostanie podświadomie zapamiętany. W przyszłości, kiedy klient będzie musiał zdecydować, w którym sklepie zrobić zakupy, wybierze Twój, ponieważ skojarzy nazwę.

– klasyczna reklama w Google Ads

Klasyczna reklama w Google Ads skierowana jest przede wszystkim do właścicieli nowych stron internetowych, którzy nie odnotowują jeszcze dużego ruchu w witrynie i którzy mają niewielu klientów. Tacy właściciele bowiem nie dysponują rzetelnymi danymi na temat grupy odbiorczej. W systemie Google Ads mogą wybrać różne grupy docelowe i wypuścić kilka kampanii reklamowych. Dzięki obserwacjom na bieżąco dowiedzą się, którzy użytkownicy najczęściej klikają linki. Tym reklamom można podnieść budżet, pozostałym zaś ograniczyć lub całkiem je wyłączyć.

Płatna reklama firmy w internecie - Google Ads

Ale klasyczna reklama w Google Ads sprawdzi się również w przypadku właścicieli stron internetowych dysponujących danymi z Google Analytics. To darmowe narzędzie pozwoli Ci sprawdzić, jakie osoby korzystają z Twoich poradników na blogu, jakie zaś zamawiają produkty. Dowiesz się, skąd pochodzą, w jakim są wieku, jakie mają zainteresowania. Owe informacje znacząco zawężą kryteria kampanii. Na ich podstawie dotrzesz z reklamą do osób o podobnych danych demograficznych, nawet jeśli nigdy nie byli na Twojej stronie internetowej.

– retargeting – forma reklamy z konkretnymi danymi

Retargeting to forma reklamy skierowanej do osób, które już były na stronie internetowej, ale nie dokonały konwersji. Mogły wyłącznie oglądać produkty i wyjść. Mogły jednak zrobić o wiele więcej: dodać rzeczy do koszyka, po czym przerwać proces płatności i opuścić stronę internetową.

Kod analityczny Google Ads wklejony na stronę pozwoli Ci wyciągnąć dane na temat użytkowników i akcji podejmowanych w witrynie. Skierujesz reklamę właśnie do nich. Jeśli oglądali w sklepie produkt A, wyświetlisz im reklamę tego produktu. Jeżeli przeczytali artykuł o wycieczce do kraju B, zaproponujesz im atrakcyjną ofertę wycieczki do tego kraju. Osobom niezdecydowanym warto zaproponować za pomocą reklamy zniżkę – być może właśnie ona przekona ich do ukończenia przerwanego procesu zakupowego.

retargeting - forma reklamy z konkretnymi danymi

Reklama stworzona w kampanii retargetingowej podąża za użytkownikiem tam, gdzie spędza on wolny czas. Jeśli czyta artykuły w popularnym serwisie Onet, ukaże mu się tam. Jeżeli korzysta z forów internetowych, to na nich wyświetli się w formie banera. Koniecznie przygotuj treści reklamowe atrakcyjne tekstowo i wizualnie!

– remarketing – forma kampanii z adresami e-mail

Remarketing jest czymś innym niż retargeting, choć te dwie formy reklamy bywają mylone. Ba! retargeting w popularnej nomenklaturze – dla uproszczenia – nazywany jest remarketingiem. Różnice pomiędzy nimi wyjaśniliśmy w artykule: Remarketing vs. retargeting – różnice. W poradniku zaprezentowaliśmy również sytuacje, w których dany rodzaj marketingu jest korzystniejszy niż drugi.

W wielkim skrócie remarketing oznacza reklamę skierowaną wyłącznie do osób, które dokonały zakupu, skorzystały z usługi bądź zrealizowały inny cel konwersji na Twojej stronie internetowej, np. pobrały e-book, zasubskrybowały newsletter, wypełniły formularz z danymi osobowymi. W takiej sytuacji najczęściej dysponujesz ich adresami e-mail i to na ich podstawie tworzysz reklamę.

remarketing - forma kampanii z adresami e-mail

Remarketing obejmuje wysyłanie wiadomości e-mail klientom, a także – podobnie jak retargeting – śledzenie ich na stronach należących do sieci partnerskiej Google. Jeśli klienci kupili wózek dla noworodka, po kilku miesiącach możesz im zaproponować zabawki edukacyjne dla nieco starszego dziecka. Jeżeli zamówili kilka wycieczek za granicę, zaproponuj im zniżkę na kolejną i zareklamuj potencjalnie interesującą destynację – zaskocz ich i zdobądź sympatię.

Promuj swoją stronę z FunkyMedia!

Jeżeli szukasz wsparcia w tworzeniu płatnych kampanii reklamowych, możemy Ci pomóc. Promujemy firmy w internecie za pomocą Google Ads i Facebook Ads. Oferujemy także tradycyjne pozycjonowanie stron internetowych oraz wsparcie w content marketingu. Wyślij nam wiadomość i opisz, w jakich działaniach marketingowych potrzebujesz pomocy oraz jakich efektów oczekujesz. Wspólnie ustalimy najlepsze formy zwiększania widoczności strony.

Z kolei na naszym blogu znajdziesz mnóstwo artykułów, dzięki którym stworzysz niebanalne reklamy firmy w internecie zupełnie za darmo. Nauczysz się budować wizerunek marki, pozycjonować swoją stronę, zacieśniać relacje z użytkownikami witryny tak, by stawali się klientami. Zachęcamy Cię do przeczytania poradników przytoczonych w dzisiejszym artykule, a także innych, które znajdziesz na blogu samodzielnie. Miłej lektury! 🙂