Psychologia marketingu i reklamy

Wpływ marketingu - jak to się dzieje, że ulegamy reklamom.

Strategie reklamowe wp┼éywaj─ů na to, w jaki spos├│b postrzegamy dane produkty i us┼éugi. Z czego to wynika? Pytanie to zadaj─ů sobie specjali┼Ťci r├│┼╝norodnych dziedzin ÔÇô tak marketingowcy, jak socjolodzy i psycholodzy. Jak trafi─ç do umys┼éu potencjalnego Klienta? Mo┼╝e nam to nieco wyja┼Ťni─ç konkretny dzia┼é psychologii ÔÇô psychologia poznawcza, kt├│ra zajmuje si─Ö badaniem rozumowania, spostrzegania, kategoryzacji oraz pami─Öci.

W jaki spos├│b postrzegamy?

Przede wszystkim, ka┼╝dy z nas posiada okre┼Ťlone mo┼╝liwo┼Ťci percepcyjne. Wrodzone kompetencje zmieniaj─ů si─Ö, ewoluuj─ů w trakcie ┼╝ycia ÔÇô kszta┼étowane s─ů przez do┼Ťwiadczenia oraz zdobywan─ů wiedz─Ö. Postrzeganie, zwane inaczej percepcj─ů, to okre┼Ťlenie zbioru proces├│w, jakie wp┼éywaj─ů na powstanie subiektywnego obrazu rzeczywisto┼Ťci. Postrzeganie polega na odbieraniu bod┼║c├│w (s┼éuchowych, wzrokowych, czuciowych) poddawanych obr├│bce i syntezie w danych obszarach m├│zgu. Spostrzeganie to pierwszy etap przetwarzania informacji dostarczonych przez bod┼║ce.

Najpierw percypujemy bod┼║ce ÔÇô postrzegamy i dopiero spostrzegamy, czyli kategoryzujemy czym jest przedmiot na podstawie rozpoznanych jego cech wedle klucza:

  • Kategorialno┼Ťci ÔÇô czyli dopasowania danego produktu do innych mu r├│wnowa┼╝nych,
  • Decyzyjno┼Ťci ÔÇô przydzielenie do konkretnej kategorii danego przedmiotu poprzez wykluczanie kolejnych hipotez,
  • Reprezentacyjno┼Ťci ÔÇô znalezienie w umy┼Ťle odbicia ┼Ťwiata (mapy poznawczej), w kt├│rej taki przedmiot istnieje.

To, co spostrze┼╝emy zale┼╝y od wielu czynnik├│w ÔÇô dlatego r├│┼╝ni ludzie mog─ů spostrzec r├│┼╝ne rzeczy w jednym przedmiocie. Tymi czynnikami s─ů przede wszystkim:

  • Sprawno┼Ť─ç narz─ůd├│w zmys┼é├│w,
  • Wra┼╝liwo┼Ť─ç,
  • Wiedza, jak─ů posiadamy, kt├│ra umo┼╝liwia nam interpretacj─Ö danych komunikat├│w, a tak┼╝e dopuszczaj─ůca docieraj─ůce do nas informacje (cz─Östo, je┼Ťli czego┼Ť nie znamy, to automatycznie tego nie zauwa┼╝amy ÔÇô przewa┼╝a strach przed poznaniem nowo┼Ťci, tylko otwarci na ┼Ťwiat ludzie ucz─ů si─Ö poprzez do┼Ťwiadczanie nowego i spotkania z Innym ÔÇô zwi─ůzana jest z tym tak zwana obronno┼Ť─ç percepcyjna).

W jaki spos├│b dzia┼éaj─ů strategie marketingowe?

Skoro ka┼╝dy z nas mo┼╝e odebra─ç zupe┼énie inaczej prezentowany produkt czy us┼éug─Ö to w jaki spos├│b dzia┼éaj─ů strategie marketingowe?

Przede wszystkim dbaj─ů o emocjonalne zaanga┼╝owanie ka┼╝dego odbiorcy w spostrzeganie marki (dzia┼éania z zakresu lovemarks), a tak┼╝e edukuj─ů potencjalnych Klient├│w, dostarczaj─ůc im okre┼Ťlon─ů wiedz─Ö, niezb─Ödn─ů do odpowiedniego kategoryzowania spostrze┼╝onego produktu (na przyk┼éad content marketing). Tworz─ů nastawienie Klient├│w, niejednokrotnie produkuj─ůc potrzeby i okre┼Ťlaj─ůc dane preferencje ich zaspokojenia.

Poprzez okre┼Ťlone techniki i wybrane narz─Ödzia produkt dociera do Klienta z okre┼Ťlon─ů baz─ů wiedzy i ┼éadunkiem emocjonalnym. W zale┼╝no┼Ťci od grupy docelowej, do kt├│rej kierowane s─ů reklamy, marketingowcy obieraj─ů r├│┼╝ne strategie. I tak mog─ů stworzy─ç reklamy sk┼éaniaj─ůce do zaanga┼╝owania poznawczego w odczytaniu tre┼Ťci ÔÇô co wymaga wysi┼éku intelektualnego, jak i mog─ů m├│wi wprost o tym, co najlepsze (metody reklamowania proszk├│w, p┼éyn├│w do prania, do mycia naczy┼ä).

Im bardziej Klienci s─ů oswojeni z okre┼Ťlon─ů rzecz─ů, tym ┼éatwiej jest ich wci─ůgn─ů─ç w marketingow─ů strategi─Ö ÔÇô dlatego tak wa┼╝ne jest budowanie marki i prowadzenie dzia┼éa┼ä lojalno┼Ťciowych. Oswojenie si─Ö z okre┼Ťlon─ů mark─ů to nic innego jak poczucie bezpiecze┼ästwa ÔÇô to znana i lubiana firma, dlaczego mam wybra─ç co┼Ť nowego? A jak mi zaszkodzi? My┼Ťlenie katastroficzne w takim wydaniu to jedna z cech wrodzonych Polak├│w.

To by t┼éumaczy┼éo dlaczego tak r├│┼╝norodne dzia┼éania podejmuj─ů marketingowcy w kwestii wprowadzania nowych firm na rynek, a jak r├│┼╝ne w przypadku wprowadzania kolejnego produktu od oferty!