Przekierowanie 301 i 302 – różnice (SEO)

Usunięcie podstrony, przebudowa witryny, zmiana nazwy domeny, rezygnacja z przedrostka www, wdrożenie certyfikatu SSL (http -> https) czy rotacje treści na stronie internetowej to powody do ustawienia przekierowania. Za sprawą przekierowań 301 i 302 użytkownicy i roboty wyszukiwarek trafiają pod właściwy adres URL. Należy jednak pamiętać, że przekierowanie 302 różni się od przekierowania 301 i nie powinno się stosować ich zamiennie, zwłaszcza jeśli chce się zachować efekty SEO. Dziś wytłumaczymy Ci różnice i wyjaśnimy, z którego przekierowania korzystać w danej sytuacji. Zapraszamy!

Na czym polega przekierowanie strony internetowej?

Przekierowanie strony internetowej, a w zasadzie dowolnego adresu URL w obrębie witryny, to działanie, w wyniku którego użytkownicy i roboty wyszukiwarek – Google i pozostałych – zostają przeniesieni pod inny adres URL, wskazany przez webmastera. Adres wpisany w okno przeglądarki internetowej przez odbiorców samoczynnie zmienia się na nowy, a poprawianie go i usilne próby wejścia na starą podstronę niczego nie dadzą. Podobnie się dzieje, gdy użytkownik bądź robot podąży za linkiem – strona automatycznie podmienia się na nową.

Przekierowanie 301 i 302 - różnice (SEO)

Właściciel strony może zastosować przekierowanie na całą witrynę, stronę główną bądź wybrane podstrony. W wyniku takiego przekierowania użytkownicy i roboty albo znajdą się pod innym adresem URL w tej samej domenie (przekierowanie wewnętrzne), albo trafią na zupełnie inną witrynę w odrębnej domenie (przekierowanie zewnętrzne).

Jeżeli lubisz myśleć obrazowo, wyobraź sobie, że przekierowanie w witrynie pełni rolę policjanta na remontowanym skrzyżowaniu bądź funkcję drogowskazu na drodze działającej poprawnie – w zależności od rodzaju (R=301 to drogowskaz, R=302 to policjant). Każdorazowo pokazuje, dokąd mamy się udać, jeśli chcemy dotrzeć z punktu A do punktu B.

Kiedy przekierowuje się adres URL na inny?

Przekierowań adresów URL dokonuje się w różnych sytuacjach. Poniżej przedstawiliśmy najpopularniejsze, przy czym bez podziału na przynależne konkretnemu typowi przekierowania (301, 302). Omówienie zastosowań znajdziesz w dalszej części artykułu.

Kiedy przekierowuje się adres URL na inny?

Adres URL możemy przekierować wtedy, kiedy:

  • Strona została przeniesiona pod nowy adres – zmieniono nazwę domeny.
  • Zmieniła się struktura linków w domenie, wobec czego adresy URL wyglądają inaczej.
  • Wybrane podstrony przestały istnieć – zostały usunięte na stałe.
  • Wybrane podstrony zostały schowane czasowo, bo zawierają ofertę sezonową…
  • …bądź przedstawione na nich produkty zostały wyprzedane.
  • Na stronę wdrożono certyfikat SSL, przez co nastąpiła zmiana z protokołu HTTP na HTTPS.
  • Do jednej podstrony prowadzi kilka adresów URL, co przełożyło się na wykrycie zduplikowanych treści przez roboty Google bądź innych wyszukiwarek.
  • Trwa konserwacja strony internetowej.
  • Ma miejsce przebudowa danej podstrony.
  • Strona została usunięta, a prowadziły do niej ważne, wartościowe pod kątem SEO linki.
  • Doszło do kanibalizacji podstron w Google, wobec czego trzeba zrezygnować z tych gorszych na rzecz lepszej – i to na nią skierować ruch organiczny.
Kiedy możemy przekierować adres URL?

Czym jest przekierowanie 301? (Redirect 301)

Zarówno przekierowanie 301, jak i 302 służą do organizacji ruchu w witrynie. A jednak to z przekierowania 301 korzysta się częściej. Dzieje się tak, ponieważ oznacza ono przekierowanie stałe – w oryginale: moved permanently – czyli takie, które sprawdza się długoterminowo. Lepiej wpływa na SEO strony internetowej, o czym przeczytasz w dalszej części artykułu.

Przekierowanie 301 stanowi sygnał dla odbiorcy i robotów, że poprzedniego adresu URL już nie ma i nie należy się nim kierować. Treści albo zostały przeniesione 1:1 pod nowy adres URL, albo zmienione: trochę lub całkowicie. Nie ma to znaczenia, bo do komendy i tak należy się zastosować. Na przekierowanie 301 można spojrzeć również w taki sposób, że – w przeciwieństwie do kodu 404 – stanowi sygnał, iż żądana strona nadal istnieje, tylko została przeniesiona pod inny adres URL.

Stałe przekierowanie 301 pełni potrójną funkcję. Po pierwsze służy do przenoszenia ruchu: użytkowników i robotów wyszukiwarki. Po drugie przyczynia się do przeniesienia mocy pozyskanej z linków przychodzących. Po trzecie zachowuje wypracowane pozycje w wynikach wyszukiwania, podmieniając jednak stary adres na nowy.

Czym jest przekierowanie 301? (Redirect 301)

Jak wspomnieliśmy, w przypadku przekierowania 301 w wynikach wyszukiwania Google zostaje zaindeksowana nowa podstrona – na miejscu starej. Stara z kolei znika. Należy jednak pamiętać, że proces zajmie trochę czasu, jak to zwykle z indeksacją podstron bywa. Możemy zgłosić wprowadzone zmiany do szybszej weryfikacji w Google Search Console, jednak decyzja stoi po stronie robotów popularnej wyszukiwarki.

Sposoby na dodanie nowych podstron do indeksu, a także zachęcenie robotów do odwiedzenia witryny po wprowadzeniu zmian, opisaliśmy w artykule: Jak dodać stronę do Google?

Kiedy warto korzystać z przekierowań 301?

Poniżej wymieniliśmy najczęstsze sytuacje związane z koniecznością zastosowania przekierowania 301. Jeśli jedna z nich Cię dotyczy, najpewniej stałe przekierowanie jest tym, które powinieneś wykorzystać. W razie niepewności radzimy skontaktować się ze specjalistą SEO. Służymy pomocą. 

Po pierwsze: przekierowanie 301 a zmiana domeny

Zmiana domeny w znacznej większości przypadków oznacza zmianę trwałą. Od teraz Twoja strona internetowa będzie dostępna pod nowym adresem URL, toteż konieczne jest ustawienie stałego przekierowania 301, żeby użytkownicy trafiali we właściwe miejsce. Roboty wyszukiwarki także, w końcu szkoda byłoby stracić wypracowane pozycje w wynikach wyszukiwania tylko dlatego, że zmieniło się nazwę domeny, prawda?

Kiedy warto korzystać z przekierowań 301?

Po drugie: przejście z www na brak www

Porządki adresów URL mogą oznaczać przejście od adresu z www do „gołego” – bądź na odwrót. Dzięki stałemu przekierowaniu treści dostępne w witrynie indeksowane są pojedynczo, a roboty nie traktują ich jako duplikatów szkodzących SEO. Pamiętaj więc, że aby zacząć korzystać z jednego adresu URL – z www lub bez – należy ustawić przekierowanie 301.

Po trzecie: przejście z protokołu HTTP na HTTPS (certyfikat SSL)

Certyfikat SSL jest standardem bezpieczeństwa i poufności. Stanowi obowiązek dla właścicieli sklepów internetowych i innych stron, które dopuszczają płatności online. Ponadto SSL powinna wdrożyć każda osoba, której zależy na poprawie skuteczności działań SEO, jako że Google traktuje bezpieczne witryny lepiej od niezweryfikowanych, potencjalnie niebezpiecznych. Ponieważ po wprowadzeniu standardu SSL w adresie URL pojawia się https:// – zastępuje występujący tam wcześniej przedrostek http:// – konieczne jest ustawienie przekierowania 301 służącego za drogowskaz dla użytkowników i robotów.

Po czwarte: przekierowanie 301 w odpowiedzi na błędy 404

Błędy 404 mogą negatywnie wpływać na pozycjonowanie strony internetowej, co wyjaśniliśmy w artykule: Jak błąd 404 wpływa na pozycjonowanie? Co prawda nie w każdej sytuacji kod 301 będzie właściwą odpowiedzią na kod 404, zwłaszcza ustawiony odgórnie na wszystkie podstrony z błędem, jednak w niektórych przypadkach – jak najbardziej. Przykładowo jeśli usunąłeś stronę, która wysoko rankowała na wartościowe słowa kluczowe, zachowasz widoczność, przekierowując ludzi i roboty na podstronę o podobnej treści, chociażby artykuł rozwijający temat poprzedniego artykułu.

Przekierowanie 301 na błędy 404

Po piąte: zachowanie mocy linków prowadzących do witryny

Jeśli zmieniłeś adres URL strony, do której prowadziły linki zwrotne z innych witryn, użytkownicy i roboty trafią na błąd 404. Algorytm zanotuje brak adekwatnych treści i osłabi bądź odetnie moc, którą pozyskiwałeś z owych linków. Jeżeli jednak skorzystasz z przekierowania 301, moc zostanie przekazana do nowej podstrony.

Po szóste: przekierowanie 301 zastosowane na wartościowej dla SEO stronie po jej usunięciu

Wartościowej strony nie można skasować ot tak. Taką stronę internetową należy zabezpieczyć przekierowaniem stałym, ponieważ: 1) ma wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, które w razie braku przekierowania zostaną utracone, 2) prowadzą do niej linki zwrotne, z których moc obniży się lub zostanie odcięta, 3) generuje duży ruch w witrynie i przekłada się na konwersję.

Po siódme: zmiana struktury linków

Przypadek siódmy stanowi kontynuację przypadków 1-3. Kiedy zmieniasz strukturę linków, modyfikacji ulegają adresy URL. Dzieje się tak chociażby wtedy, kiedy usuwasz z linków nazwę kategorii, tagu czy datę. A może wcześniej stosowałeś linki nieprzyjazne dla użytkownika i SEO, czyli coś w rodzaju domena.pl/ff8fn45q3m213, a teraz chcesz zastosować pełne nazwy? W każdej sytuacji, w której adres URL zmienia się na stałe, musisz zastosować przekierowanie 301.

Zmiana struktury linków

Czym jest przekierowanie 302? (Redirect 302)

Przekierowanie 302 ma podobne zastosowanie do kodu 301. W tym przypadku również użytkownicy i roboty wyszukiwarki zostają przeniesieni pod nowy adres URL. Gdyby brać pod uwagę jedynie punkt widzenia odbiorców, między przekierowaniami nie dałoby się wskazać różnicy. A jednak istnieje, i to spora – w kontekście SEO.

Z przekierowania 302 korzysta się krótkoterminowo, stąd nazwa: przekierowanie tymczasowe (temporary redirect, moved temporarily). Jest to sygnał dla algorytmu wyszukiwarki, że stronę internetową przeniesiono pod nowy adres URL na chwilę i nie należy jej indeksować zamiast poprzedniej. Tym bardziej nie należy usuwać z wyników wyszukiwania, bo niebawem wróci. Ponadto przekierowanie 302 nie służy do przenoszenia mocy linków zwrotnych.

Czym jest przekierowanie 302? (Redirect 302)

Wracając do przykładu drogowego z początku artykułu, przekierowanie 302 stanowi odpowiednik policjanta kierującego ruchem na skrzyżowaniu będącym w trakcie remontu. Mówi: „Chwilowo udaj się w tę stronę, bo oryginalna droga jest zamknięta. Wkrótce zakończymy prace i będziesz mógł wrócić do poprzedniej”.

Uwaga: Bezzasadnie użyte przekierowanie 302 może zostać potraktowane przez algorytm jako 301, czyli jako przekierowanie stałe. Stanie się tak, jeżeli od zastosowania tymczasowego przekierowania minie sporo czasu. Roboty korzystające z nowego adresu mogą uznać, że popełniłeś pomyłkę w kodzie, a zmiana miała być – i jest – trwała. W efekcie wyindeksują stary adres.

Kiedy należy ustawić tymczasowe przekierowanie 302?

Przekierowanie 302 przychodzi webmasterom z pomocą rzadziej niż 301. Sprawdza się przede wszystkim w sytuacjach takich jak…

Po pierwsze: witryna i podstrony są w przebudowie

Przebudowa witryny to stan tymczasowy, nawet jeśli serwis jest spory i modyfikacje ciągną się miesiącami. Skoro poprawiasz stronę po to, by była lepsza dla użytkownika i poprawnie zoptymalizowana pod kątem SEO, szkoda byłoby zaprzepaścić wypracowane do tej pory pozycje w wynikach wyszukiwania i musieć zaczynać od nowa. Zastosuj przekierowanie 302, by zachować w pamięci algorytmu stare treści i uchronić dobrą widoczność w indeksie.

Kiedy należy ustawić 302 przekierowanie tymczasowe?

Po drugie: produkty/usługi zostały czasowo wycofane ze strony

Nie ma sensu usuwać podstron z ofertą produktów czy usług, które wyszły ze sprzedaży tymczasowo, np. w wyniku braku dostawy. Z drugiej strony szkoda marnować potencjał wysokiej pozycji w Google na podstronę, która nie generuje konwersji, bo produkty/usługi nie są aktualnie dostępne. Przekierowanie 302 sprytnie przeniesie klientów do adresu URL z podobną ofertą, z której będą mogli skorzystać. Kiedy zaś oryginalny produkt wróci do sklepu, usuniesz przekierowanie, i gotowe!

Po trzecie: przekierowania 302 na ofertę sezonową

Posiadanie oferty sezonowej w sklepie internetowym to przypadek podobny do powyższego. Tam produkty znikają, bo np. nie zostały przysłane przez producenta, tutaj z kolei ograniczeniami mogą być pogoda, pora roku, konkretny okres czy sezon. Aby nie zmarnować potencjału konwersji – przede wszystkim sprzedaży – na danej podstronie, wykorzystaj przekierowanie 302 do zaproponowania klientom usługi o podobnym charakterze.

Przekierowania 302 na ofertę sezonową

Wpływ przekierowania 301 i 302 – różnice pod kątem SEO

Zarówno przekierowanie 301, jak i 302 to popularne działania optymalizacyjne wdrażane na stronę internetową po wykonaniu audytu SEO. Organizują ruch w witrynie, porządkują podstrony, pozwalają zachować dotychczasowe wyniki pozycjonerskie i maksymalnie wykorzystać potencjał strony.

Przekierowania 301 i 302 nie będą miały złego wpływu na pozycjonowanie strony, o ile tylko zostaną ustawione poprawnie. Jak wyjaśniliśmy w artykule, nie powinno się stosować ich zamiennie. Przekazują robotom Google i pozostałych wyszukiwarek odmienne wskazówki, z uwagi na co mają zupełnie inne znaczenie dla SEO. Przypominamy:

  • Zastosowane przekierowanie 301 to sygnał, że strona została przeniesiona pod nowy adres URL na stałe. Starego adresu należy pozbyć się z indeksu, a na jego miejscu umieścić nowy. Ponadto wszelką moc pozyskaną z linków zwrotnych trzeba skierować pod nowy adres.
  • Zastosowane przekierowanie 302 stanowi wskazówkę, by roboty kierowały się pod nowy adres URL jedynie tymczasowo. Stara strona istnieje i wróci, nie należy zatem usuwać jej z indeksu ani zastępować nową. Ponadto nie zachodzi konieczność przenoszenia mocy linków przychodzących.
Wpływ przekierowania 301 i 302 - różnice pod kątem SEO

Dodatkowe zalety przekierowania 301 w świetle SEO, których nie ma kod 302, to:

  • zapobieganie duplikacji treści,
  • uporządkowanie różnych wersji strony,
  • przekazanie mocy z kilku podstron do jednego adresu URL,
  • trwała eliminacja błędu 404.

Wiedzę na temat wpływu przekierowania 301 na SEO pogłębisz, czytając artykuł: Jak przekierowanie 301 wpływa na pozycjonowanie?

Przekierowanie tymczasowe i stałe – o tym warto wiedzieć!

Jeżeli chcesz zastosować kod 301 z uwagi na zmianę domeny, zrób to przed migracją treści. Roboty wyszukiwarek działają wolno, zwłaszcza gdy serwis jest duży. Daj im czas, by rozpoznały rodzaj i powód przekierowania, a uchronisz się przed tąpnięciem pozycji w wynikach wyszukiwania.

Planujesz zmodernizować stronę internetową, a na czas trwania prac zastosować przekierowanie 302? Dobrze przemyśl kolejność wykonywanych zadań i terminy. Jeżeli algorytm wyszukiwarki uzna, że kod 302 znajduje się na Twojej stronie zbyt długo, potraktuje go jako kod 301 i wyindeksuje poprzednie podstrony.

Przekierowanie tymczasowe i stałe - o tym warto wiedzieć!

Szkodliwe formy przekierowania. Kiedy przekierowanie nie służy użytkownikowi ani SEO?

Jak wspomnieliśmy, źle użyte przekierowania mogą zaszkodzić stronie internetowej i jej widoczności w wynikach wyszukiwania. Jeśli ustawisz kod 301 na podstronę z treściami, które zupełnie nie odpowiadają treściom starej podstrony, pozycja w wynikach wyszukiwania drastycznie spadnie. Algorytm uzna, że nowe treści nie odpowiadają zapytaniu, któremu odpowiadały wcześniejsze – i słusznie. To samo stanie się w przypadku linków zwrotnych, których moc zostanie ograniczona bądź odcięta.

Ustawiając przekierowanie na niewłaściwej podstronie, możesz stracić widoczność na ważne słowa kluczowe oraz zaprzepaścić moc, którą otrzymywałeś z linków zwrotnych. Mało tego, błędne przekierowanie może zablokować dostęp do popularnego produktu, przez co spadnie konwersja. Uważaj też, by przypadkowo nie ustawić przekierowania z adresu A do B i jednocześnie z B do A.

Nie stosuj przekierowania 302 dłużej, niż jest to konieczne. Jeśli algorytm uzna przedłużające się przekierowanie za błąd podczas wyboru kodu, dawne pozycje w indeksie mogą być trudne do odzyskania.

Szkodliwe formy przekierowania. Kiedy przekierowanie nie służy użytkownikowi ani SEO?

Nigdy nie traktuj przekierowań z jednej domeny na inną jako sposobu na pozycjonowanie strony. Narzędziem przejmowania wysokich pozycji jednej domeny przez drugą są tzw. doorway pages. Nie stosuj też ukrytych przekierowań. Są to działania niezgodne z regulaminem Google i karane filtrem, czyli ograniczeniem widoczności w wynikach wyszukiwania. Opisaliśmy je – wraz z innymi zakazanymi praktykami pozycjonerskimi – w artykule: Pozycjonowanie: White Hat SEO, Black Hat SEO – czym są?

Podsumowanie: 302 czy 301? Przekierowanie w SEO

Choć z perspektywy użytkownika zastosowany typ przekierowania nie ma żadnego znaczenia, w świetle SEO różnica jest ogromna. Przekierowanie 301 ma o wiele większy wpływ na pozycjonowanie strony, ponieważ przenosi wypracowaną pozycję w wynikach wyszukiwania i moc linków zwrotnych na nowy adres URL. Bynajmniej nie oznacza to, że przekierowanie 302 jest mało ważne i nie trzeba porządnie przemyśleć sensu zastosowania go! Wręcz przeciwnie – użyte błędnie bądź wykorzystywane za długo zaszkodzi SEO.

Chętnie pomożemy Ci w wyborze i tworzeniu wartościowych przekierowań, dzięki którym po pierwsze zyskasz lepszą konwersję ze strony użytkowników, po drugie trafniej porozumiesz się z algorytmami wyszukiwarek. Zajmiemy się optymalizacją i pozycjonowaniem Twojej witryny, by wykorzystać te szanse, których sam nie dostrzegasz. A gwarantujemy, że jest ich sporo.  Odezwij się do nas!

Podsumowanie: 302 czy 301 - przekierowanie w SEO

Zachęcamy Cię także do zajrzenia na nasz blog. Znajdziesz tam mnóstwo interesujących artykułów na temat SEO, dzięki którym samodzielnie, bez specjalistycznej wiedzy i praktyki zadbasz o lepszą widoczność strony w wynikach wyszukiwania. W końcu przekierowania 301 i 302 to nie wszystko, co biorą pod uwagę roboty. Koniecznie poznaj inne kwestie istotne dla algorytmów wyszukiwarek!

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *