PPC, SEO, SEM – co to znaczy?

Zacząłeś interesować się marketingiem internetowym i trafiłeś na trzy enigmatycznie brzmiące skróty: SEM, SEO, PPC. Dowiedziałeś się, że są korzystne dla Twojej strony internetowej, bo pozwalają zarówno zaistnieć, jak i piąć się w wynikach wyszukiwania. Nie bardzo jednak wiesz, co w ogóle oznaczają, jakie działania obejmują i od czego powinieneś zacząć. Dziś pomożemy Ci znaleźć odpowiedzi na wszystkie te pytania. Wspólnie przyjrzymy się PPC, SEO i SEM. Zapraszamy!

Podobne zwroty: SEO i SEM – czym się różnią?

Prawdopodobnie najwięcej niejasności budzą skróty SEO i SEM. Niekiedy są porównywane, a nawet przeciwstawiane, co prowadzi do błędnego myślenia, iż SEO (Search Engine Optimization) i SEM (Search Engine Marketing) znajdują się w opozycji. W rzeczywistości jest inaczej. SEM to termin o wiele szerszy. Ba! zawierający w sobie SEO.

SEO i SEM mają cechę wspólną, która ujawnia się w pełnych nazwach. Chodzi o „search engine”, czyli wyszukiwarkę. Oba terminy dotyczą więc działań mających na celu pojawienie się strony w wyszukiwarkach internetowych (co istotne: nie tylko Google), a następnie awans w wynikach wyszukiwania.

SEO i SEM - czym się różnią?

Oto łatwy do zapamiętania „wzór” na marketing internetowy w wynikach wyszukiwarek:

SEM = SEO + PPC (Ads)

SEM – ang. Search Engine Marketing

Zacznijmy od SEM, ponieważ – jak wspomnieliśmy – jest to termin szerszy względem SEO (a także PPC). Search Engine Marketing, jak na każdą formę marketingu przystało, prowadzi do zrealizowania celów firmy. Ponieważ dotyczy działań internetowych, skupia się na wycinku działalności firmy – jej stronie internetowej. Obejmuje przedsięwzięcia płatne i bezpłatne (a dzięki temu zapewnia widoczność zarówno w płatnych, jak i bezpłatnych wynikach wyszukiwania). Przyczynia się do zwiększenia ruchu na stronie, konwersji zakupowej bądź innej, uzyskania przez stronę wysokiej pozycji w wyszukiwarkach.

SEM = SEO + PPC (Google Ads)

Z racji tego, że SEM obejmuje SEO (pozycjonowanie stron) i Google Ads (nazywane zamiennie PPC), obejmuje wszystkie działania, których omówienie znajdziesz w kolejnych podpunktach.

Uwaga! Tak naprawdę SEM obejmuje SEO i Ads różnych firm. Są to zatem nie tylko Google Ads PPC, lecz również Microsoft Ads stosowane w konkurencyjnych wyszukiwarkach. W tym artykule skupiliśmy się jednak na najpopularniejszym systemie reklamowym: Google Ads.

SEO – ang. Search Engine Optimization

Search Engine Optimization to, w wolnym tłumaczeniu, optymalizacja stron internetowych w taki sposób, by były zgodne z wytycznymi wyszukiwarek (przede wszystkim najpopularniejszej: Google). Właściwie przeprowadzone działania wstępne (np. wdrożenie zaleceń optymalizacji) oraz regularność (np. prowadzenie bloga, pozyskiwanie linków sponsorowanych i naturalnych z artykułów) w pierwszej kolejności prowadzą do pojawienia się strony w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, zwanych również organicznymi. Drugim krokiem jest praca nad polepszeniem wyników, czyli wzrostem pozycji i wyprzedzeniem konkurencji na wybrane słowa kluczowe.

SEO - ang. Search Engine Optimization

SEO stanowi bardziej rozbudowaną strategię względem Google Ads. Składa się z działań na stronie (on-site) i poza stroną (off-site). Polega m.in. na stosowaniu słów kluczowych, poprawie kodu HTML strony, link buildingu, dostosowaniu szablonu do różnych rozdzielczości (zwłaszcza telefonów komórkowych), skróceniu czasu wczytywania strony. Wybrane działania omówimy za chwilę.

PPC – ang. Pay Per Click

Skrót PPC bierze się od Pay Per Click, czyli opłaty za kliknięcie. W ścisłym znaczeniu nie dotyczy wyników wyszukiwania, tylko reklam ogółem. Nazwa określa sposób płatności za reklamy w wyszukiwarce Google (Google Ads) czy na Facebooku (Facebook Ads), a także za reklamy oferowane przez inne platformy, np. Ceneo. Innymi słowy: dotyczy dowolnych systemów reklamowych.

PPC - ang. Pay Per Click

Reklamy PPC polegają na tym, że reklamodawca płaci nie za samo wyświetlanie, lecz dopiero za kliknięcie linku, obrazka bądź innej formy reklamy przez użytkownika. To korzystny sposób rozliczenia, jako iż wiąże się z osiągnięciem podstawowego warunku konwersji. Użytkownik przeniósł się na stronę internetową, więc platforma reklamowa spełniła swoje zadanie.

PPC Google Ads wyniki tekstowe

W węższym pojęciu PPC stanowi synonim reklam Google Ads. W tym świetle staje się jednym z głównych działań SEM i dotyczy płatnych akcji marketingowych przede wszystkim w wynikach wyszukiwania. W przeciwieństwie do SEO – jedynie w wyszukiwarce Google. Kampanie PPC przygotowywane są w oparciu o grupy docelowe i słowa kluczowe, o czym dowiesz się z dalszej części artykułu.

PPC Google Ads grafika

Zapamiętaj!

  • PPC to nazwa sposobu rozliczenia kampanii reklamowych. Dotyczy zarówno kampanii Google, jak i reklam na Facebooku i innych platformach internetowych.
  • Google Ads to nazwa kampanii reklamowych prowadzonych w wyszukiwarce Google i serwisach partnerskich. Czasem określenia „PPC” i „SEM PPC” stosuje się jako synonimy Google Ads, mimo iż ów system reklamowy oferuje także inne sposoby rozliczenia, np. CPM/CPT – opłaty pobierane za wyświetlenia, nie za kliknięcia.
  • SEM to ogólna nazwa marketingu w wyszukiwarkach. Obejmuje SEO i częściowo Google Ads, przy czym dotyczy różnych wyszukiwarek, nie tylko Google. Zdarza się, że skrót SEM jest błędnie stosowany jako synonim Google Ads bądź systemu rozliczenia PPC.

Dlaczego warto zadbać o widoczność na stronie wyników wyszukiwania Google?

Przede wszystkim dlatego, że Google stanowi najpopularniejszą wyszukiwarkę na całym świecie. Jak wynika z raportu„Digital 2021” prezentującego sposoby korzystania z internetu w ubiegłym roku, wyszukiwarka Google generuje 91,4% ruchu w sieci. Pozostały ruch jest składową wyników innych wyszukiwarek.

Z tego samego raportu wynika, że kiedy internauci poszukują marek, produktów i usług, najczęściej wykorzystują wyszukiwarki (robi to aż 53,1% badanych; na drugim miejscu stoją social media z wynikiem 44,8%). Używając na swojej stronie odpowiednich słów kluczowych i tworząc reklamy, odpowiesz na ich zapytania i wyświetlisz się w odpowiedzi na poszukiwane hasła.

SEM SEO PPC

Uwaga! Obecność w wynikach wyszukiwarek internetowych nie jest równoznaczna z widocznością. Jeśli pojawiasz się na setnej pozycji, nie dotrzesz do użytkowników. Nawet obecność na drugiej stronie nie gwarantuje ruchu. Internauci patrzą na te strony, które znajdują się w czołówce: TOP 10.

Działania SEO i PPC mają sprawić, że wyświetlisz się potencjalnym klientom na pierwszej stronie.

Co to znaczy, że wyniki są organiczne lub płatne?

W zależności od rodzaju działań marketingowych znajdziesz swoją stronę albo na liście płatnych wyników wyszukiwania, albo w wynikach bezpłatnych, organicznych. Za te pierwsze odpowiadają skuteczne kampanie PPC (np. Google Ads). Drugie są zasługą działań związanych z SEO.

Płatne wyniki wyszukiwania są widoczne na stronie wyszukiwarki jako pierwsze. Znajduje się przy nich słowo „reklama”, by użytkownicy wiedzieli o promocji płatnej. Mogą wyglądać atrakcyjniej od wyników organicznych, np. dzięki zastosowaniu zdjęć. Poza obecnością na głównej liście płatne wyniki wyszukiwania są też widoczne w bocznym panelu Google. (Warto zauważyć, że Google Ads umożliwiają tworzenie kampanii zakrojonych szeroko. Reklamy wyświetlane są też w serwisach należących do Google, np. na YouTubie czy w Gmailu, jak również na portalach partnerskich, które zarabiają na wyświetlaniu reklam).

PPC, SEO, SEM - co to znaczy?

SEO, rozumiane jako bezpłatny marketing w wyszukiwarkach, przekłada się na obecność strony w wynikach organicznych. Te znajdują się poniżej reklamowych. Uzyskanie wysokich pozycji zajmuje więcej czasu względem wykorzystania reklam, za to przynosi dłuższe efekty. W porównaniu do Google Ads można powiedzieć, że stabilne.

Wyniki organiczne i płatne

Jak pojawić się w wynikach wyszukiwania Google?

Search Engine Marketing umożliwia pojawienie się i awansowanie w wynikach wyszukiwania. Tylko jak dokonać tego w praktyce? Niestety nie wystarczy samo założenie strony internetowej, choć ten krok oczywiście jest niezbędny.  SEO, PPC – oto sposoby na marketing w sieci i doskonałą widoczność na liście wyników wyszukiwania.

Sposób pierwszy: pozycjonowanie – przykłady

Działania SEO to dobry sposób na rozkręcenie marketingu internetowego strony nowej bądź takiej, która nigdy wcześniej nie była pozycjonowana. Zazwyczaj pozycjonowanie na kilka słów kluczowych wychodzi taniej niż wykorzystywanie Google Ads, zwłaszcza gdy chce się wypuścić reklamy na bardzo popularne frazy.

Oto przykłady działań marketingowych, które możesz wykonywać sam w ramach pozycjonowania witryny internetowej:

1 – Optymalizacja strony

Optymalizacji stron internetowych dokonuje się po przeprowadzeniu audytu SEO (bądź pogłębionego: SEO/SEM). Jeżeli jednak nie umiesz wykonać analizy witryny samodzielnie, możesz sprawdzić wybrane elementy z osobna. Przykładowo:

  • użyj narzędzia PageSpeed Insights, by zweryfikować prędkość wczytywania strony. Wskaźnik powinien uplasować się pomiędzy wartościami 90 i 100. Jeżeli jest niższy – konieczne będą zmiany. Podpowiedzi co do elementów generujących trudności ładowania znajdziesz pod informacją o uzyskanym wyniku. Być może masz na stronie za dużo wyskakujących okienek? Może stosowane przez Ciebie zdjęcia są za duże i zbyt ciężkie? A może błędy generują niedomknięte lub sprzeczne komendy w kodzie HTML? Zacznij od działań, które uznasz za najłatwiejsze, np. zainstaluj wtyczkę, która nieco „odchudzi” Twoje zdjęcia, czy zrezygnuj z niepotrzebnych widgetów,
Optymalizacja strony
  • zadbaj o poprawną strukturę nagłówków. Na każdej podstronie powinien znaleźć się tylko jeden nagłówek H1. Pomyśl o swojej stronie jak o książce – tytuł jest tylko jeden, rozdziałów i podrozdziałów zaś może być więcej,
  • sprawdź, czy na wszystkich podstronach masz uzupełnione title (ważne) i meta description (wartościowe),
  • postaw się w roli użytkownika albo poproś o pomoc bliską osobę, która wcześniej nie była na Twojej stronie. Przejdźcie ścieżkę zakupową, rejestracyjną i inne. Dzięki temu dowiesz się, czy każdy element działa poprawnie, czy linki są klikalne, czy formularze da się przesłać,
  • pamiętaj o optymalizacji mobile! Poprawność elementów sprawdzaj zarówno na desktopie, jak i na telefonie komórkowym. Strategia SEM musi brać pod uwagę urządzenia mobilne, jako że obecnie to właśnie one generują największy ruch w internecie. Przeczytaj, czym jest premiowana przez Google responsywność strony.

2 – Content marketing – moc SEO on-site

Siła SEO tkwi w treściach pisanych, ponieważ to właśnie je potrafią odczytać i zinterpretować roboty Google. W ramach bezpłatnych działań SEO – i SEM ogółem – warto zadbać o wysokiej jakości treści na stronie. Tu przydatny okazuje się zwłaszcza blog (sprawdź przykłady tematów, które warto poruszyć). Sprzyja uzyskiwaniu ruchu ze słów kluczowych z długiego ogona i pytań (jak coś zrobić, gdzie coś znaleźć, jak coś wybrać, dokąd pojechać itd.). Stosowanie fraz w treści przysługuje się bezpośrednio pozycjonowaniu, a profesjonalne materiały korzystnie wpływają na SEM – SEO i SEO PR – bo budują Twój wizerunek w sieci jako eksperta w branży.

Content marketing

Za pomocą odpowiednich słów kluczowych trafiasz do użytkowników wyszukiwarki. Gdzie je zastosować poza blogiem? W opisach usług i produktów. Jeżeli nie masz na stronie opisów kategorii, koniecznie je wykonaj. Słowa kluczowe warto przemycić także w opisach alternatywnych zdjęć, menu, nagłówkach i adresach URL.

3 – Pozyskiwanie linków (sponsorowanych i naturalnych) – SEO off-site

SEO obejmuje działania na stronie i poza nią. Pozyskiwanie linków zalicza się do tych drugich. Jest bardzo ważnym elementem marketingu internetowego, ponieważ roboty wyszukiwarek traktują stronę internetową, do której prowadzą odnośniki z wartościowych serwisów, jako rzetelne źródło informacji. W efekcie taką stronę chętniej pokazują użytkownikom poszukującym danego zagadnienia.

Pozyskiwanie linków (sponsorowanych i naturalnych)

Czym różnią się linki? Sponsorowane to takie, za które płacisz (ale nie wchodzą w skład reklam PPC!). Pochodzą chociażby z artykułów sponsorowanych publikowanych w dużych i popularnych portalach. Z kolei naturalne linki pozyskuje się dzięki oddolnym działaniom użytkowników. Kiedy udostępniają Twoje treści, bo uważają je za wartościowe, sprzyjają Twojej strategii SEO.

Poznaj skuteczne sposoby pozyskiwania linków.

Sposób drugi: kampanie reklamowe (płatne reklamy PPC)

Drugim rodzajem marketingu internetowego wykonywanym w obrębie wyszukiwarek jest stosowanie reklam, np. Google Ads, czyli SEM PPC. Reklamy różnią się od pozycjonowania tym, że widoczność stron www wzrasta natychmiast. Ustalasz grupę docelową poprzez określenie lokalizacji, płci, wieku czy innych cech Twoich potencjalnych klientów. Tak jak w przypadku SEO wyznaczasz słowa kluczowe, na które chcesz być widoczny w wynikach wyszukiwania. W momencie wypuszczenia kampanii od razu pojawiasz się w Google. Uwaga jednak! Kiedy kończy się budżet, momentalnie znikasz z Google. Ponadto w przypadku popularnych fraz zapłacisz za kliknięcie więcej. O cenie decyduje konkurencyjność.

SEM PPC sprawdza się do promowania produktów i usług przynoszących największą konwersję, oferty nowej, wyprzedaży i oferty sezonowej, konkursów. PPC jest też wskazane przy reklamowaniu popularnych tematów blogowych stanowiących etap w lejku zakupowym. Co to znaczy? Przykładowo szukanie artykułu pt. „Jak wybrać wiertarkę?” poprzedza zakup wiertarki. Jeśli pozyskasz użytkownika Google za pomocą poradnika, wzrasta szansa, że dokona on zakupu właśnie w Twoim sklepie.

Słowa kluczowe – punkt wspólny, ale…

SEO i PPC w Google łączy wykorzystanie słów kluczowych. Różne jest jednak to, że o ile SEO obejmuje marketing w wyszukiwarkach różnych firm, Google Ads to reklamy wyłącznie w tej konkretnej. By promować się w pozostałych, musisz skorzystać dodatkowo z innych systemów reklamowych.

Frazy z długiego ogona wykorzystasz w obu przypadkach, jednak podczas tworzenia reklamy PPC za większą liczbę słów zapłacisz więcej. W ramach pozycjonowania takich słów możesz używać za darmo – wystarczy, że nauczysz się je tworzyć. W narzędziach typu Ubersuggest, Semstorm czy Senuto sprawdzisz, w jaki sposób rozbudować swoje frazy. Oto przykłady:

  • pozycjonowanie: pozycjonowanie strony > pozycjonowanie strony internetowej > samodzielne pozycjonowanie strony internetowej,
  • fryzjer: fryzjer damski > fryzjer damski Warszawa > fryzjer damski Warszawa Mokotów,
  • szminka: szminka Chanel > szminka Chanel czerwona > szminka Chanel czerwona cena.

Pamiętaj, że chęć wykorzystania wielu fraz w SEO wymaga posiadania odpowiedniej liczby podstron. Nie da się pozycjonować strony złożonej z trzech podstron na 100 słów kluczowych. (Częściowym rozwiązaniem może być założenie bloga). Takiego problemu nie ma w przypadku Google Ads. Możesz reklamować swoją stronę na nieskończenie wiele fraz. Mało tego – nawet nie muszą one pojawić się na stronie. W przypadku pozycjonowania wprost przeciwnie: muszą.

Na ile słów pozycjonować stronę? Podpowiadamy!

Które działanie SEM jest lepsze: SEO czy Google Ads?

SEM, SEO, PPC – każde z wymienionych działań jest korzystne. Jeżeli zdecydujesz się na połączone działania SEO + PPC, możesz liczyć na zwiększenie widoczności w wyszukiwarkach. Zalety to m.in. docieranie do użytkowników na więcej fraz kluczowych, większy ruch na stronie, większa konwersja.

Rozbudowana strategia SEO i SEM PPC to jednak spory wydatek, zwłaszcza dla początkującej firmy. Jeśli wstępnie chcesz wypróbować tylko jedno działanie, wybór będzie zależny od celu:

  • SEO umożliwi Ci docieranie do użytkowników długofalowo. Podczas pozycjonowania masz szansę pojawić się w wynikach wyszukiwania na więcej fraz niższym kosztem względem PPC. Pozycjonowanie daje efekty stabilniejsze, ale też wymaga znacznie dłuższej pracy. Potrzebne są audyt i optymalizacja, po nich zaś długotrwałe, regularne działania. Z jednej strony powinieneś dodawać treści na stronie, np. blogu, z drugiej zdobywać linki do witryny,
  • Wykorzystanie kampanii PPC pozwala na natychmiastowe dotarcie do użytkowników. Uruchamiasz swoje kampanie PPC… i już. Wystarczy czekać na efekty. Jeśli więc zależy Ci na wypromowaniu oferty czasowej bądź jak najszybszym zarobieniu, Google Ads będą lepsze.

Obszerne omówienie wad i zalet obu rozwiązań omówiliśmy w artykule: Google Ads, SEO – co wybrać?.

Które działanie SEM jest lepsze: SEO czy Google Ads?

Zdecydowanie nie zalecamy stosowania jednego zamiast drugiego. SEO i PPC służą do tego samego – sprzedawania bądź uzyskiwania innej preferowanej konwersji – jednak znajdują zastosowanie w odmiennych sytuacjach. Tworzenie kampanii reklamowych nie zastąpi SEO w promowaniu oferty stałej. Z kolei pozycjonowanie jest zbyt wolne, by sprawdzić się w marketingu „tu i teraz”, gdy liczy się czas. Na co dzień polecamy realizować strategię SEO, PPC zaś traktować jako dodatek.

SEM, SEO, PPC w FunkyMedia

W FunkyMedia znajdziesz każdą z omówionych dziś form marketingu w wyszukiwarkach. I nie tylko – oferujemy także kampanie Facebook Ads. Jeżeli nie jesteś pewien, która sprawdzi się w Twoim przypadku, zleć nam audyt SEO/SEM i zaczekaj na raport. Weźmiemy pod uwagę Twoje możliwości finansowe, realia branży, obecną pozycję w wyszukiwarkach, konkurencyjność fraz kluczowych. Zbadamy konkurencję i jej wyniki. W efekcie sprawimy, że będziesz doskonale widoczny w internecie dla potencjalnych klientów.

SEM, SEO, PPC w FunkyMedia

Poprawa widoczności strony na własną rękę – porady

Chcesz wiedzieć, jak poprawić ruch na stronie w czasie oczekiwania na nasz raport? Koniecznie rzuć okiem na blog FunkyMedia i przejrzyj listę artykułów. SEO, reklama PPC i szeroko pojęty marketing w internecie to nasz chleb powszedni. Dzielimy się radami, byś podstawy marketingu w wyszukiwarkach i social media mógł wdrożyć już dziś – samodzielnie i bez trudu.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *